Výhody zaručeného elektronického podpisu
Výhody zaručeného elektronického podpisu:
V prípade Obchodného registra:
Podľa § 6 ods. 4 zákona č.71/1992 Zb o súdnych poplatkoch a poplatku za
výpis z registra trestov platí: "Ak sa vo veciach
týkajúcich sa obchodného registra celý návrh podáva elektronickými
prostriedkami, je sadzba poplatku 50% z pevnej sumy ustanovenej v
sadzobníku".
návrh
na zápis s.r.o. do Obchodného registra je 165,75 € namiesto
331,50 €,
návrh na zápis zmeny v obchodnej
spoločnosti do registra je 33,- € namiesto 66,- €,
návrh
na zápis a.s. do Obchodného registra je 414,75 € namiesto
829,50 €,
Finančné prostriedky je možné ušetriť aj tým, že súdu postačí jedno
vyhotovenie z každého dokumentu (čo znamená úsporu nákladov pri
overovaní podpisov a fotokópii listín)
V prípade Katastra nehnuteľností
V zmysle zákona č. 304/2009, z 24. júna 2009, je možné katastrálne
konanie vykonať aj elektronicky a to od 1. septembra 2009, kedy zákon
nadobudol účinnosť. Návrhy na vklad do katastra nehnuteľností podpísané
zaručeným elektronickým podpisom znižujú správné poplatky o polovicu:
návrh
na začatie konania o povolení vkladu vlastníckeho práva do
katastra nehnuteľností je 33,- € namiesto 66,- €,
návrh
na zrýchlené konanie o povolení vkladu do katastra nehnuteľností (v
lehote do 15 dní) je 133,- € namiesto 266 €.
Zaručený elektronický podpis možno
použiť pri komunikácii s/so:
- súdmi Slovenskej republiky -
podania na súd je možné vykonávať aj elektronickými
prostriedkami na elektronickú adresu elektronickej podateľne
príslušného súdu
(zoznam je uvedený na stránke Ministerstva spravodlivosti SR –
www.justice.gov.sk). Takto zaslané podania musia byť vyhotovené vo
formáte stanovenom zákonom a musia byť podpísané zaručeným
elektronickým podpisom s
časovou pečiatkou.
- Obchodným registrom SR - zákon
o Obchodnom registri umožňuje podávať návrhy na
zápis nových spoločností, ako aj zápis zmien v spoločnostiach
elektronickou formou podpísané zaručeným elektronickým podpisom.
Podanie návrhu na zápis. Návrh sa podáva prostredníctvom elektronickej
podateľne cez http://portal.gov.sk.
- Katastrom nehnuteľností SR -
náležitosti elektronického podania sú
rovnaké ako pri písomnom podaní. Pri elektronickom podaní sa podáva
jeden rovnopis návrhu a jeden rovnopis príloh.
- Daňovým riaditeľstvom -
prostredníctvom portálu finančnej správy je možné
elektronicky podávať daňové dokumenty (daňové priznania, súhrnné
výkazy, prehľady)
- Colným riaditeľstvom SR,
- a inými orgánmi.
Okrem vyššie uvedených orgánov štátnej správy je možné prostredníctvom
zaručeného elektronického podpisu komunikovať aj s Slovenskou obchodnou
inšpekciou, Národnou radou SR, Najvyšším kontrolným úradom SR,
Všeobecnou zdravotnou poisťovňou a.s.. Zoznam orgánov je zverejnený na
nbusr.sk v časti Elektronický podpis – E-podateľne orgánov verejnej
moci.
JUDr. Milan Ficek,
advokát