Prieťahy v konaní súdu
V konaní o prieťahoch pred
Ústavným súdom SR musí byt sťažovateľ povinne zastúpený advokátom (§20
ods. 2 zákona o Ústavnom súde SR). Rovnako to platí pre konanie pred
Európskym súdom pre ľudské práva v Štrasburgu (od okamihu notifikácie
sťažnosti dotknutému štátu).
Prečo podávať sťažnosť na prieťahy v konaní
súdu?
Najčastejšími dôvodmi pre podanie sťažnosti na prieťahy v konaní sú:
- dosiahnutie rozhodnutia súdu riadne a včas,
- dosiahnutie
finančného odškodnenia za spôsobené
prieťahy.
Viac o finančnom odškodnení pozrite
nižšie.
Čo sú to prieťahy v konaní?
Základným právom účastníka konania je, aby bolo vo veci rozhodnuté
bez
zbytočných prieťahov v konaní. Základnou povinnosťou súdu a
sudcu je
preto zabezpečiť taký procesný postup v súdnom konaní, ktorý čo najskôr
odstráni stav právnej neistoty, kvôli ktorému sa účastník obrátil na
súd so žiadosťou o jeho rozhodnutie.
Samotným prerokovaním veci na súde sa právna neistota osoby domáhajúcej
sa rozhodnutia neodstraňuje. K stavu právnej istoty dochádza zásadne až
právoplatným rozhodnutím súdu alebo iným zákonom predvídaným spôsobom,
ktorý znamená nastolenie právnej istoty inak ako právoplatným
rozhodnutím súdu (m. m. IV. ÚS 221/04).
Základné právo na
prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov
je príkazom pre všetky štátne orgány na také konanie, ktoré vytvára
právnu istotu pre subjekty práva. Základné právo na prerokovanie veci
bez zbytočných prieťahov zákonodarca zabezpečuje prostredníctvom
procesnoprávnych inštitútov, ktoré sú štátne orgány vrátane všeobecných
súdov povinné efektívne a vecne správne využívať.
Občiansky súdny poriadok obsahuje viaceré účinné prostriedky
zabezpečujúce plynulosť a optimálnu dĺžku súdneho konania, ktorej
výsledkom je právoplatné rozhodnutie a stav právnej istoty.
Samotná Ústava SR zakotvuje v článku 48 ods.2, že každý má právo, aby
sa jeho vec verejne prerokovala bez zbytočných prieťahov a v jeho
prítomnosti a aby sa mohol vyjadriť ku všetkým vykonávaným dôkazom.
Rovnako, občiansky súdny poriadok (ďalej len „O.s.p.“) prikazuje súdu,
aby súd v konaní postupoval v súčinnosti so všetkými účastníkmi konania
tak, aby ochrana práv bola rýchla a účinná. Konať bez zbytočných
prieťahov v konaní prikazuje súdu a sudcovi ustanovenie § 6 O.s.p.
Podľa § 100 ods. 1 O.s.p., podľa ktorého akonáhle sa konanie začalo,
postupuje v ňom súd zásadne bez ďalších návrhov tak, aby vec bola čo
najrýchlejšie prejednaná a rozhodnutá.
O prieťahoch v konaní súdu hovoríme vtedy, ak súd nepostupuje v súlade
s článkom 48 ods. 2 Ústavy SR, § 6 O.s.p., § 100 ods. 1 O.s.p.
Čo skúma Ústavný súd SR v prípade
prieťahov v konaní?
Pri posudzovaní otázky, či v súdnom konaní
došlo k zbytočným prieťahom v konaní, a tým aj k porušeniu základného
práva podľa čl. 48 ods. 2 ústavy, ústavný súd v súlade so svojou
doterajšou judikatúrou (IV. ÚS 74/02, III. ÚS 111/02, III. ÚS 142/03)
zohľadnil tri základné kritériá, ktorými sú:
1/ právna a faktická zložitosť veci, o
ktorej súd rozhoduje,
- súd posudzuje všetky skutočnosti, ktoré by svedčili o mimoriadnej
faktickej zložitosti veci, pokiaľ nezistí také skutočnosti, o zložitosť
veci nepôjde
2/ správanie účastníka súdneho konania,
- účastník konania musí postupovať tak, aby sám nespôsoboval zbytočné
prieťahy v konaní, napríklad neodôvodnenou neúčasťou na pojednávaniach,
včasné vyjadrenie sa k výzve súdu, prípadne inak.
Taktiež je dôležité, aby účastník prejavil navonok svoju nespokojnosť s
postupom súdu, podal z dôvodu nečinnosti všeobecného súdu sťažnosť na
zbytočné prieťahy v konaní predsedovi okresného súdu (využil účinný
právny prostriedok nápravy na urýchlenie konania) podľa osobitných
právnych predpisov
3/ postup samotného súdu
- prieťahy v konaní vznikajú najmú nečinnosťou súdu. Judikatúra
Ústavného súdu sa stabilizovala aj v tom, že zbytočné prieťahy v súdnom
konaní môžu byť zapríčinené nielen neodôvodnenou nečinnosťou
všeobecného súdu, ale aj jeho neefektívnou činnosťou, teda takým
konaním, ktoré nevedie efektívne k odstráneniu právnej neistoty.
V súlade s judikatúrou Európskeho súdu pre ľudské práva (ďalej len
„ESĽP") Ústavný súd prihliada v rámci prvého kritéria
aj na
predmet sporu (povaha veci) v posudzovanom konaní a jeho
význam pre sťažovateľa (obdobne IV. ÚS 117/04 a III. ÚS 142/08).
Obdobie poznamenané nečinnosťou všeobecného súdu, keď jeho konaniu
nebráni žiadna zákonná prekážka, ústavný súd posudzuje ako zbytočný
prieťah v konaní. Ak súd neurobí úkon v zákonom stanovenej lehote,
svojou nečinnosťou alebo nedostatočne rýchlou činnosťou sa dopustí
zbytočného prieťahu, ktorý má povahu porušenia práva zaručeného čl. 48
ods. 2 Ústavy SR.
Pokiaľ konanie súdu trvá minimálne 6 rokov, pričom nebránia konaniu
vážne prekážky, ide jednoznačne o prieťahy v konaní. Nezriedka Ústavný
súd vyriekne, že boli porušované práva účastníka na konanie bez
prieťahov už vtedy, ak konanie trvá viac ako 2 roky.
Sťažnosť na prieťahy v konaní
predsedovi súdu
Pred tým, ako účastník podá sťažnosť na
prieťahy v konaní na Ústavný súd SR je potrebné využiť postup
podľa §
62 až 68 zákona č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (ďalej len „zákon o súdoch“).
Anonymné sťažnosti sa nevybavujú.
Sťažnosť predsedovi súdu sa podáva písomne (prípadne ústne do zápisnice
na súde). Do sťažnosti predsedovi súdu sa uvedie:
- meno, priezvisko, adresu fyzickej osoby alebo názov a sídlo
právnickej osoby,
- namietanie prieťahov v konaní,
- čoho sa sťažovateľ domáha.
Sťažnosť sa podáva na súde, na ktorom sú prieťahy v konaní.
Kto vybavuje sťažnosť?
1/
predseda okresného súdu,
ak sťažnosť smeruje proti sudcom (vrátane podpredsedu okresného súdu),
súdnym úradníkom alebo zamestnancom tohto okresného súdu, ktorí plnia
úlohy pri výkone súdnictva.
2/
predseda krajského súdu, ak sťažnosť smeruje
proti sudcom (vrátane podpredsedu krajského súdu), súdnym úradníkom
alebo zamestnancom tohto krajského súdu, ktorí plnia úlohy pri výkone
súdnictva ale aj proti predsedovi okresného súdu (v obvode príslušného
krajského súdu).
3/
predseda Špeciálneho súdu, ak sťažnosť smeruje
proti sudcom (vrátane podpredsedu Špeciálneho súdu), súdnym úradníkom
alebo zamestnancom Špeciálneho súdu, ktorí plnia úlohy pri výkone
súdnictva.
4/
predseda Najvyššieho súdu Slovenskej republiky,
ak sťažnosť smeruje proti:
sudcom (vrátane podpredsedu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky),
súdnym úradníkom alebo zamestnancom Najvyššieho súdu Slovenskej
republiky, ktorí plnia úlohy pri výkone súdnictva, ale aj predsedovi
krajského súd a predsedovi Špeciálneho súdu.
Aká je zákonná lehota na vybavenie
sťažnosti na prieťahy v konaní predsedovi súdu?
Sťažnosť na prieťahy v konaní musí byť
vybavená
do 30 dní odo dňa jej doručenia orgánu príslušnému na jej
vybavenie. Lehotu možno v zákonom určených prípadoch predĺžiť, a to aj
opakovane (§ 65 ods. 2 zákona o súdoch). Avšak celkový čas vybavovania
sťažnosti, vrátane prípadného hoci aj opakovaného predĺženia lehoty na
jej vybavenie, nesmie byť dlhší ako 3 mesiace.
O predĺžení 30 dňovej lehoty na vybavenie sťažnosti musí súd
sťažovateľa upovedomiť vopred písomne.
Ako prebieha vybavovanie sťažnosti
na prieťahy v konaní?
Účelom vybavovania sťažnosti je zistiť, či v
danej veci boli spôsobené prieťahy v konaní alebo porušené zásady
dôstojnosti súdneho konania, a odstránenie zistených nedostatkov.
Orgán, ktorý vybavuje sťažnosť, je povinný na účel zistenia stavu veci
prešetriť všetky skutočnosti. Ak je to na riadne vybavenie sťažnosti
potrebné, vypočuje sa sťažovateľ.
Ak orgán poverený vybavovaním sťažnosti na prieťahy v konaní zistí, že
sťažnosť je dôvodná, prijme a zabezpečí vykonanie opatrení na
odstránenie nedostatkov, a ak je to potrebné, vyvodí za vzniknuté
nedostatky voči zodpovedným osobám dôsledky.
Ako bude sťažovateľ o vybavení
sťažnosti upovedomený?
O spôsobe vybavenia sťažnosti na prieťahy v
konaní a prijatých opatreniach na odstránenie zistených
nedostatkov
musí byť sťažovateľ upovedomený písomne. To neplatí, ak sťažovateľ na
písomnom upovedomení netrvá alebo ak sťažovateľ zomrel, stal sa
nezvestným alebo je pre trvalý pobyt v cudzine nedosiahnuteľný.
Čo ak sa sťažnosti na prieťahy v
konaní nevyhovie?
Ak je sťažovateľ toho názoru, že sťažnosť,
ktorú podal na príslušnom orgáne súdu, nebola ním riadne vybavená, môže
požiadať do 30 dní od doručenia odpovede, s ktorou nie je spokojný,
a)
predsedu krajského súdu o prešetrenie vybavenia
sťažnosti predsedom okresného súdu,
b)
ministerstvo spravodlivosti o prešetrenie
vybavenia sťažnosti predsedom krajského súdu a predsedom
Špecializovaného trestného súdu.
Nevyhovenie sťažnosti predsedom súdu kladným spôsobom
nebráni
podaniu ústavnej sťažnosti. Nezriedka sa stáva, že aj
napriek tomu, že predseda súdu nevidí žiadne prieťahy v konaní, Ústavný
súd rozhodne opačne a potvrdí, že došlo k prieťahom v konaní.
Sťažnosť na prieťahy v konaní súdu -
ústavná sťažnosť
Ústavná sťažnosť okrem všeobecných
náležitostí uvedených v § 20 musí obsahovať označenie,
a) ktoré základné práva alebo slobody sa podľa tvrdenia sťažovateľa
porušili,
b) právoplatného rozhodnutia, opatrenia alebo iného zásahu, ktorým sa
porušili základné práva alebo slobody,
c) proti komu sťažnosť smeruje.
K sťažnosti sa pripojí kópia právoplatného rozhodnutia, opatrenia alebo
dôkaz o inom zásahu.
Ak sa sťažovateľ domáha primeraného finančného zadosťučinenia, musí
uviesť rozsah, ktorý požaduje, a z akých dôvodov sa ho domáha.
Sťažnosť na prieťahy v konaní nie je
prípustná, ak sťažovateľ nevyčerpal opravné prostriedky alebo iné
právne prostriedky, ktoré mu zákon na ochranu jeho
základných práv alebo slobôd účinne poskytuje a na ktorých použitie je
sťažovateľ oprávnený podľa osobitných predpisov (okrem dôvodu hodného
osobitného zreteľa).
Sťažnosť na prieťahy v konaní možno podať v lehote
dvoch
mesiacov od právoplatnosti rozhodnutia, oznámenia opatrenia
alebo upovedomenia o inom zásahu. Táto lehota sa pri opatrení alebo
inom zásahu počíta odo dňa, keď sa sťažovateľ mohol o opatrení alebo
inom zásahu dozvedieť.
Ak Ústavný súd sťažnosti na prieťahy v konaní
vyhovie,
môže
a)
prikázať, aby ten, kto základné právo alebo
slobodu porušil svojou
nečinnosťou, vo veci konal podľa osobitných predpisov,
b)
vrátiť vec na ďalšie konanie,
c)
zakázať pokračovanie
v porušovaní
základného práva alebo slobody, alebo
d)
prikázať, aby ten, kto základné právo alebo
slobodu porušil,
obnovil stav pred porušením
základného práva alebo slobody.
Ústavný súd môže priznať tomu, koho základné právo alebo sloboda sa
porušili, aj primerané
finančné zadosťučinenie.
Finančné odškodnenie pri
prieťahoch v konaní
Sťažovateľ pred Ústavným súdom SR má právo
vždy požadovať priznanie odškodnenia za prieťahy v konaní. Výška
odškodnenia závisí od spôsobenej ujmy, ktorá môže byť majetková ale aj
nemajetková, môže spočívať v spôsobenej škode a je vyjadriteľná v
peniazoch.
Ak sa sťažovateľ v konaní pred Ústavným súdom SR domáha primeraného
finančného
zadosťučinenia, musí
uviesť rozsah, ktorý požaduje,
a z akých dôvodov sa ho domáha.
Ústavný súd teda môže priznať tomu, koho základné právo alebo sloboda
sa porušili, aj primerané finančné zadosťučinenie.
Nie je povinnosťou súdu priznať
finančné odškodnenie za prieťahy v konaní. Vždy odporúčame uviesť do
sťažnosti také dôvody, ktoré odôvodňujú priznanie finančného
odškodnenia. Súd každý dôvod uvedený v sťažnosti dôkladne zváži.
Ak Ústavný súd rozhodne o priznaní primeraného finančného
zadosťučinenia, orgán, ktorý základné právo alebo slobodu porušil, je
povinný ho vyplatiť sťažovateľovi
do dvoch mesiacov
od právoplatnosti rozhodnutia Ústavného súdu.
Pokiaľ sťažovateľ považuje rozhodnutie Ústavného súdu SR o prieťahoch v
konaní za nedostatočné (či už z dôvodu, že Ústavný súd jeho sťažnosti
nevyhovel, alebo považuje priznané finančné zadosťučinenie za príliš
nízke), sťažovateľ
má právo sa obrátiť na Európsky súd pre
ľudské práva v Štrasburgu.
Výška finančného odškodnenia
závisí napríklad aj od toho, či postupom súdu nedošlo k zmareniu
možnosti účastníka domôcť sa svojho práva (napríklad, ak po
niekoľkoročnom súdnom konaní zomreli svedkovia, zničil sa predmet
konania, nebolo možné už vykonať dokazovanie a iné).
Cieľom primeraného finančného zadosťučinenia je dovŕšenie ochrany
porušeného základného práva v prípadoch, v ktorých sa zistilo, že k
porušeniu došlo spôsobom, ktorý vyžaduje poskytnutie vyššieho stupňa
ochrany nielen deklaráciu porušenia, prípadne príkaz na ďalšie konanie
bez porušovania základného práva (m. m. napr. IV. ÚS 210/04).
Nemajetková ujma je
náhradou za porušenie práv účastníka,
ktoré súd spôsobil v nemajetkovej sfére fyzickej osoby. Výška náhrady v
peniazoch je predmetom voľnej úvahy súdu, ktorá musí byť preskúmaná.
Pokiaľ ide o výšku primeraného finančného zadosťučinenia, táto môže byť
rôzna,
podľa závažnosti zásahu do práv sťažovateľa
(aj niekoľko tisíc eur).
Sťažnosť na
prieťahy v konaní na Európsky súd pre ľudské práva
Po podaní sťažnosti na
prieťahy v konaní sa každou sťažnosťou zaoberá najskôr
kancelária
Európskeho súdu pre ľudské práva, ktorá objasňuje niektoré
otázky týkajúce sa prijateľnosti sťažnosti. Potom pridelený sudca
(spravodajca) sťažnosť spracuje a predloží ju na prerokovanie jednému z
trojčlenných výborov, ktorý môže sťažnosť jednohlasne vyhlásiť za
neprijateľnú alebo ju vyčiarknuť zo zoznamu prípadov.
Ak sťažnosť nebola výborom jednohlasne vyhlásená za neprijateľnú, alebo
ak nebola vyčiarknutá zo zoznamu prípadov, postúpi ju výbor
Komore
zloženej zo siedmich sudcov. Rovnako ako výbor, aj komora
môže sťažnosť okamžite vyhlásiť za neprijateľnú. To sa však v praxi
deje iba výnimočne, a preto sú takmer všetky sťažnosti posudzované
komorou notifikované dotknutému štátu na zaujatie stanoviska.
Komora dáva stranám možnosť urovnať celú vec zmierom. V prípade
dosiahnutia zmieru komora vyčiarkne sťažnosť zo zoznamu prípadov
rozhodnutím. Pokiaľ spor nie je urovnaný zmierom, komora rozhodne vo
veci.
Konanie pred Súdom je
prevažne písomné. Súd môže z
vlastnej iniciatívy alebo na žiadosť strán nariadiť ústne pojednávanie,
deje sa tak iba výnimočne.
Dohovor podmieňuje prijateľnosť sťažnosti
vyčerpaním všetkých
vnútroštátnych prostriedkov nápravy (neplatí to absolútne,
pozri nižšie) a dodržaním šesťmesačnej lehoty na podanie sťažnosti.
Táto lehota plynie odo dňa, kedy bolo prijaté konečné rozhodnutie na
vnútroštátnej úrovni.
Sťažnosť nemôže byť anonymná, podávaná opakovane, pokiaľ nenasali
žiadne nové skutočnosti. Prostriedky nápravy v rámci vnútroštátneho
práva musia byť sťažovateľovi na prieťahy v konaní dostupné nielen
teoreticky
ale aj prakticky, aby boli spôsobilé poskytnúť sťažovateľovi
nápravu namietaného porušenia práv a dávali mu rozumné vyhliadky na
úspech. Článok 35 Dohovoru predpokladá rozdelenie dôkazného bremena v
tom smere, že vláda, ktorá namieta nevyčerpanie vnútroštátnych
prostriedkov nápravy, musí Európsky súd pre ľudské práva presvedčiť, že
príslušný vnútroštátny prostriedok nápravy bol v danom čase účinný a
sťažovateľ musí naopak preukázať, že prostriedok nápravy, ktorého sa
dovoláva vláda, v skutočnosti bol využitý, alebo že ho vzhľadom na
špecifické a mimoriadne okolnosti prípadu sťažovateľ nebol povinný
využiť.
Ústavná sťažnosť na prieťahy v konaní podľa Ústavy SR, na základe
ktorej Ústavný súd rozhoduje o sťažnostiach fyzických alebo právnických
osôb, ak namietajú porušenie ľudských práv a základných slobôd
vyplývajúcich z Dohovoru,
je vo všeobecnosti považovaná za
účinný vnútroštátny prostriedok nápravy.
Priznanie spravodlivého zadosťučinenia za prieťahy v konaní Európskym
súdom pre ľudské práva.
Ak sa sťažovateľ domáha okrem iného aj spravodlivého zadosťučinenia za
porušenie svojich práv, musí špecifikovať jeho
konkrétnu
výšku a uviesť relevantné skutočnosti.
Európsky súd rozhoduje o priznaní spravodlivého zadosťučinenia podľa
článku 41 Dohovoru, ktoré zahŕňa náhradu majetkovej škody, ktorá musí
byť v príčinnej súvislosti s porušením práv sťažovateľa a nemajetkovej
ujmy (z podobných dôvodov ako v prípade Ústavného súdu SR (pozri
vyššie). Súčasťou rozsudku je aj o
výrok o náhrade nákladov a
výdavkov, v ktorom Súd sťažovateľovi v prípade jeho úspechu
prizná náhradu nákladov a výdavkov spojených s podaním sťažnosti, s
konaním pred Súdom, (náklady právneho zastúpenia, poštovné, cestovné a
ďalšie výdavky a iné).
V prípade ďalších informácii nás kontaktuje
prostredníctvom
Online
právnej poradne.
JUDr. Milan Ficek,