Dobrý deň, ďakujeme za otázku, na ktorú odpovedáme nasledovne :
1./ V zmysle ust. § 85 stav. poriadku platí, že stavbu možno užívať len na účel určený v kolaudačnom rozhodnutí, prípadne v stavebnom povolení.
2./ V súlade s ust. stav. poriadku a ust. § 21 vyhl. č. 453/2000 Z.z., ktorou sa vykonávajú niekt. ustanovenia stavebného zákona, budete musieť podať na stavebný úrad žiadosť o povolenie zmeny v užívaní stavby.
Návrh na povolenie zmeny v užívaní stavby, ktorá nie je spojená so zmenou stavby, obsahuje
a) meno, priezvisko (názov) a adresu (sídlo) navrhovateľa,
b) označenie stavby podľa údajov katastra nehnuteľností s uvedením vlastníckych alebo iných práv,
c) údaje o novom spôsobe užívania stavby,
d) zoznam účastníkov konania, ktorí sú navrhovateľovi známi.
K návrhu na povolenie zmeny v užívaní stavby sa pripojí
a) dokumentácia s vyznačením pôvodného a navrhovaného spôsobu užívania jednotlivých priestorov stavby,
b) doklad preukazujúci vlastnícke alebo iné právo k stavbe; súhlas vlastníka stavby s navrhovanou zmenou v spôsobe jej užívania, ak navrhovateľ nie je vlastníkom stavby,
c) doklady o rokovaní s účastníkmi konania, ak sa konali pred podaním žiadosti, a rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia, súhlasy, posúdenia alebo iné opatrenia dotknutých orgánov štátnej správy a obce, vrátane súhlasu správcu alebo spoločenstva bytového domu (§ 11 ods. 4 zák. č. 182/1995 Z.z. o vlastníctve bytov),
d) kolaudačné rozhodnutie alebo stavebné povolenie, z ktorého je zrejmé, na aký účel bola stavba povolená, alebo dokumentácia skutočného realizovania stavby (pasport stavby), ak sa iné doklady nezachovali (pozn. : t.j. pôvodné stav. povolenie, s ktorým už disponujete).
Obsah žiadosti o povolenie zmeny stavby, ktorá je spojená so zmenou v jej užívaní, je obdobný ako pri žiadosti o stavebné povolenie; okrem toho sa uvedie, aká zmena v užívaní stavby sa bude navrhovať pri podaní návrhu na kolaudáciu dokončenej zmeny stavby.
Pokiaľ sa jedná o projektovú dokumentáciu ohľadom navrhovaných zmien, ktorými sa získajú dve samostatné bytové jednotky, k tomu uvádzame, že podľa cit. vyhlášky projekt. dokumentácia musí byť vypracovaná oprávnenou osobou v troch vyhotoveniach. Súčasne platí, že ak sa jedná o jednoduché stavby, drobné stavby a ich zmeny postačuje dokumentácia vypracovaná osobou s príslušným odborným vzdelaním. Bližšie potrebné informácie ohľadom samotného obsahu projekt. dokumentácie Vám dá projektant - odborník v uvedenej oblasti.
3./ Následne po povolení a skolaudovaní stavby - reorganizácii bytov na dve bytové jednotky budete potrebovať znalecký posudok, kde budú zakreslené nové bytové jednotky, ich umiestnenie, poloha v rámci bytového domu, ako aj vypočítaný podiel na spoločných častiach a spoločných zariadeniach a pozemku v zmysle ust. zák. č. 182/1995 Z.z. o vlastníctve bytov.
4./ Následne po zmluvnom vyporiadaní už reálne rozdeleného bytu podľa ust. Obč. zákonníka podáte návrh na príslušný katastrálny odbor. V tejto časti si dovoľujeme upriamiť Vašu pozornosť na možnosť využitia služieb advokáta, ktorý vykoná tzv. autorizáciu zmluvy a budete mať právnu istotu, že zmluva bude právne perfektná a nenapadnuteľná, a prináša aj úsporu v platení správnych poplatkov pre kataster. Advokát návrh na kataster podáva elektronicky.
Bližšie o tzv. autorizácii zmlúv advokátom a jej výhodách si prečítajte v článku JUDr. FICEKA : https://ficek.sk/autorizacia-zmluvy-advokatom.html
Môžte sa preto obrátiť aj na kanceláriu JUDr. FICEKA.