Si advokát? Chceš napredovať v kariére? Nezmeškaj príležitosť stať sa súčasťou prestížnej advokátskej kancelárie!
Klikni sem pre viac informácií.
Máte
otázku?

Ako žiadať peniaze po vrátení tovaru?


Online právna poradňa
Oblasť práva: Obchodné právo, Banská Bystrica

Otázka: Ako žiadať peniaze po vrátení tovaru?

Dobrý deň. Chcel by som Vás poprosiť o radu o tom, ako postupovať v prípade, keď som ako s.r.o., po roku používania, odstúpil od zmluvy pri zakúpení novej motorovej štvorkolky. Na tomto vozidle sa opakovane vyskytovali dve rovnaké poruchy už trikrát a okrem toho sa vyskytli aj ďalšie poruchy. Pokazenú štvorkolku som odovzdal predajcovi 15. mája 2017. Následne, 25. mája, som mu doporučene poslal oznámenie o odstúpení od zmluvy, ktoré prevzal. Okrem toho dostal aj emailom podrobný popis všetkých porúch, ktoré sa za rok vyskytli na štvorkolke. Prijatie emailu potvrdil odpovedným emailom vetou "Prišlo mi to". Keďže som od neho nedostal žiadnu inú odpoveď ani reakciu, kontaktoval som ho telefonicky. Odpovedal mi, že nesúhlasí s mojim odstúpením od zmluvy, ale ponúkol možnosť predaja mojej štvorkolky u neho v bazáre, ak sa dohodneme na akceptovateľnej cene. Ak by sme sa náhodou nedohodli, mohli by sme riešiť spor až 2 - 3 roky. Do dnešného dňa som od predajcu nedostal žiadne písomné vyjadrenie ani peniaze za reklamovaný tovar. Už mi ani nezdvihuje telefón. Štvorkolka bola používaná výhradne na súkromné účely a nebola predmetom podnikateľskej činnosti. Je ešte v záruke do apríla 2018. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Ako žiadať peniaze po vrátení tovaru?

Dobrý deň.

Vychádzajúc zo skutočnosti, že zmluva bola uzavretá medzi dvoma podnikateľmi, právny vzťah medzi Vami a predávajúcim sa bude spravovať ustanoveniami zákona č. 513/1991 Zb., Obchodného zákonníka. Majetok patriaci s.r.o. by ste mali používať len na podnikateľské účely. Avšak ak máte so spoločnosťou uzavretú napríklad nájomnú zmluvu, prípadne inú dohodu môžete používať štvorkolku aj na súkromnú účely. Vzhľadom na to, že štvorkolka je majetkom spoločnosti právny vzťah sa bude spravovať Obchodným zákonníkom. 

Povinnosti predávajúceho

Ust. § 420 ods. 1 Obchodného zákonníka stanovuje, že predávajúci je povinný dodať tovar v množstve, akosti a vyhotovení, ktoré určuje zmluva, a musí ho zabaliť alebo vybaviť na prepravu spôsobom určeným v zmluve.

Následne ust. § 420 ods. 2 ustanovuje, že ak zmluva neurčuje akosť alebo vyhotovenie tovaru, je predávajúci povinný dodať tovar v akosti a vyhotovení, ktoré sa hodí na účel určený v zmluve, alebo ak tento účel nie je v zmluve určený, na účel, na ktorý sa taký tovar spravidla používa.

Ak predávajúci vyššie uvedené povinnosti poruší, má tovar v zmysle ust. § 422 vady.

Zodpovednosť predávajúceho za vady

Podľa ust. § 424 Obchodného zákonníka predávajúci nezodpovedá za vady, o ktorých kupujúci v čase uzavretia zmluvy vedel alebo s prihliadnutím na všetky okolnosti, za ktorých sa zmluva uzavrela, musel vedieť, ibaže sa vady týkajú vlastností tovaru, ktoré tovar mal mať podľa zmluvy.

V súlade s ust. § 425 Obchodného zákonníka predávajúci zodpovedá za vadu, ktorú má tovar v okamihu, keď prechádza nebezpečenstvo škody na tovare na kupujúceho (vo Vašom prípade k tomu došlo pri prevzatí tovaru), aj keď sa vada stane zjavnou až po tomto čase.

Povinnosti predávajúceho vyplývajúce zo záruky za akosť tovaru tým nie sú dotknuté.

Podľa ods. 2 uvedeného ustanovenia predávajúci zodpovedá takisto za akúkoľvek vadu, ktorá vznikne po dobe uvedenej vyššie, ak je spôsobená porušením jeho povinností.

 

Povinnosti kupujúceho pri doručení tovaru

Obchodný zákonník v ust. § 427 ods. 1 stanovuje kupujúcemu povinnosť prezrieť tovar podľa možnosti čo najskôr po prechode nebezpečenstva škody na tovare, pričom sa prihliadne na povahu tovaru.

Ak kupujúci tovar neprezrie alebo nezariadi, aby sa prezrel v čase prechodu nebezpečenstva škody na tovare, môže uplatniť nároky z vád zistiteľných pri tejto prehliadke, len keď preukáže, že tieto vady mal tovar už v čase prechodu nebezpečenstva škody na tovare.

 

Záruka za akosť

Podľa ust. § 429 ods. 1 zárukou za akosť tovaru preberá predávajúci písomne záväzok, že dodaný tovar bude po určitú dobu spôsobilý na použitie na dohodnutý, inak na obvyklý účel alebo že si zachová dohodnuté, inak obvyklé vlastnosti.

Následne podľa ods. 2 uvedného ustanovenia platí, že prevzatie záväzku zo záruky môže vyplynúť zo zmluvy alebo z vyhlásenia predávajúceho, najmä vo forme záručného listu.

Účinky prevzatia tohto záväzku má aj vyznačenie dĺžky záručnej doby alebo doby trvanlivosti alebo použiteľnosti dodaného tovaru na jeho obale. Ak je v zmluve alebo v záručnom vyhlásení predávajúceho uvedená odlišná záručná doba, platí táto doba.

Na základe uvedného Vám odporúčame skontrolovať si všetky dokumenty, ktoré Vám pri kúpe štvorkolky predávajúci poskytol.

 

Nároky z vád tovaru

Práva vyplývajúce zo zodpovednosti za vady sa líšia v závislosti od toho, či porušenie povinností predávajúceho možno označiť za podstatné alebo nepodstatné.

 

Porušenie povinností podstatným spôsobom

K porušeniu povinností podstatným spôsobom v zmysle ust. § 345 ods. 2 Obchodného zákonníka dochádza ak strana porušujúca zmluvu vedela v čase uzavretia zmluvy alebo v tomto čase bolo rozumné predvídať s prihliadnutím na účel zmluvy, ktorý vyplynul z jej obsahu alebo z okolností, za ktorých bola zmluva uzavretá, že druhá strana nebude mať záujem na plnení povinností pri takom porušení zmluvy.

Ust. § 436 ods. 1 Obchodného zákonníka upravuje nároky z vád pri podstatnom porušení povinností na strane predávajúceho. V uvedenom prípade má kupujúci právo:

a) požadovať odstránenie vád dodaním náhradného tovaru za vadný tovar, dodanie chýbajúceho tovaru a požadovať odstránenie právnych vád,

b) požadovať odstránenie vád opravou tovaru, ak sú vady opraviteľné,

c) požadovať primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo

d) odstúpiť od zmluvy.

 

V súlade ods. 2 uvedeného ustanovenia platí, že voľba medzi nárokmi uvedenými v odseku 1 kupujúcemu patrí, len ak ju oznámi predávajúcemu vo včas zaslanom oznámení vád alebo bez zbytočného odkladu po tomto oznámení.

Uplatnený nárok nemôže kupujúci meniť bez súhlasu predávajúceho.

Ak sa však ukáže, že vady tovaru sú neopraviteľné alebo že s ich opravou by boli spojené neprimerané náklady, môže kupujúci požadovať dodanie náhradného tovaru, ak o to predávajúceho požiada bez zbytočného odkladu po tom, čo mu predávajúci oznámil túto skutočnosť.

Ak predávajúci neodstráni vady tovaru v primeranej dodatočnej lehote alebo ak oznámi pred jej uplynutím, že vady neodstráni, môže kupujúci odstúpiť od zmluvy alebo požadovať primeranú zľavu z kúpnej ceny!!!

Ak kupujúci neoznámi voľbu svojho nároku vo vyššie uvedenej lehote, má nároky z vád tovaru ako pri nepodstatnom porušení zmluvy.

 

Porušenie povinnosti nepodstatným spôsobom

Ak konanie predávajúceho nepokrýva všetky definičné znaky porušenia povinností podstatným spôsobom, avšak k pochybeniu na jeho strane došlo, považuje sa toto konanie za porušenie povinností nepodstatným spôsobom.

V súlade s ust. § 345 ods. 2 Obchodné zákonníka platí, že pri pochybnostiach sa predpokladá, že porušenie zmluvy nie je podstatné!!!

Nároky z vád pri nepodstatnom porušení zmluvy upravuje ust. § 437 a síce ak je dodaním tovaru s vadami zmluva porušená nepodstatným spôsobom, môže kupujúci požadovať buď dodanie chýbajúceho tovaru a odstránenie ostatných vád tovaru, alebo zľavu z kúpnej ceny.

 

Povinnosti kupujúceho pri nájdení vady tovaru

Podľa ust. § 428 právo kupujúceho z vád tovaru sa nemôže priznať v súdnom konaní, ak kupujúci nepodá správu predávajúcemu o vadách tovaru bez zbytočného odkladu po tom, čo

a) kupujúci vady zistil,

b) kupujúci pri vynaložení odbornej starostlivosti mal vady zistiť pri prehliadke, ktorú je povinný uskutočniť podľa vyššie uvedených ust. § 427 , alebo

c) sa vady mohli zistiť neskôr pri vynaložení odbornej starostlivosti, najneskôr však do dvoch rokov od doby dodania tovaru, prípadne od dôjdenia tovaru do miesta určenia určeného v zmluve. Pri vadách, na ktoré sa vzťahuje záruka za akosť, platí namiesto tejto lehoty záručná doba.

Dôležitým v tejto súvislosti nie je okamih, kedy kupujúci vadnú vec skutočne prehliadol, ale okamih, kedy mal objektívnu možnosť prehliadku vykonať.

Na tieto účinky sa prihliadne len v prípade, ak predávajúci namietne v súdnom konaní, že kupujúci nesplnil včas svoju povinnosť oznámiť vady tovaru.

 

Právne následky Vášho odstúpenia od zmluvy zo dňa 27.5.2017

Váš doterajší postup voči predávajúcemu sa dá subsumovať pod využitie Vášho práva na odstúpenie od zmluvy pri podstatnom porušení zmluvy predávajúcim.

 

Na základe tohto odstúpenia od zmluvy došlo z zániku práv a povinností vyplývajúcich z kúpnej zmluvy.

Podľa nám dostupných informácii uvedených vo Vašej otázke, postoj predávajúceho k doručenému odstúpeniu od zmluvy, ktorý doposiaľ prezentoval len telefonicky je zamietavý.

Ak kupujúci uplatnil voči predávajúcemu právo odstúpiť od zmluvy, predávajúci bol povinný vrátiť Vašej spoločnosti zaplatenú kúpnu cenu v súlade s ust. § 351 ods. 1 Obchodného zákonníka.

Nakoľko predávajúci doposiaľ svoju povinnosť nesplnil, dá sa predpokladať, že na jeho strane došlo k bezdôvodnému obohateniu na úkor majetku spoločnosti. 

Vaša spoločnosť je preto oprávnená domáhať sa súdnej ochrany podaním žaloby o vydanie bezdôvodného obohatenia za predpokladu, že medzi Vami a predávajúcim nedôjde k inej dohode, napríklad k poskytnutiu zľavy z kúpnej ceny, prípadne výmena tovaru atď. 

V súdnom konaní o vydanie bezdôvodného obohatenia súd posúdi otáku platnosti odstúpenia od zmluvy ako rozhodujúcej skutočnosti pre priznanie Vášho nároku uplatneného v tomto súdnom konaní.

Na záver si dovoľujeme zdôrazniť, že ak kupujúci uplatnil reklamáciu, avšak predávajúci nárok kupujúceho neuspokojil, platí pre uplatnenie tohto nároku pred súdom štvorročná premlčacia lehota, v ktorej možno proti predávajúcemu podať žalobu.

Celú záležitosť odporúčame riešiť mimosúdne prostredníctvom mediátora, ak k mimosúdnej dohode nedôjde odporúčame vyhľadať advokáta. 

Trápi vás "Ako žiadať peniaze po vrátení tovaru?" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Ako žiadať peniaze po vrátení tovaru? (Obchodné právo)

Dobrý deň, potrebujem radu pre kamaráta, ktorý kúpil manželke elektrický bicykel v hodnote približne 1000 eur. Tento bicykel bol už štyrikrát reklamovaný počas jedného roka. Ako má postupovať v prípade, že by chcel tovar vymeniť alebo žiadať o vrátenie peňazí? Ďakujem pekne za skorú odpoveď. S pozdravom.

Odpoveď: Ako žiadať peniaze po vrátení tovaru?

(odpoveď odoslaná: 16.06.2024)

Dobrý deň,

vášmu kamarátovi odporúčam postupovať nasledovne. Ak elektrický bicykel reklamoval už štyrikrát počas jedného roku, má právo na odstúpenie od zmluvy a žiadanie vrátenia peňazí, alebo výmenu tovaru. Podľa § 18 ods. 4 zákona o ochrane spotrebiteľa musí predávajúci reklamáciu vybaviť do 30 dní od jej prijatia. Ak reklamácia nebola vybavená včas, spotrebiteľ má právo odstúpiť od zmluvy a žiadať vrátenie peňazí, alebo výmenu tovaru.

Odporúčam, aby kamarát predajcovi doručil písomné oznámenie o odstúpení od zmluvy, v ktorom uvedie dôvod odstúpenia (opakované vady) a žiadal vrátenie kúpnej ceny. Toto oznámenie by mal zaslať doporučeným listom. Ak predajca nebude ochotný vrátiť peniaze alebo vymeniť tovar, môže sa kamarát obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Ak predajca neuhradí kúpnu cenu do 14 dní od doručenia oznámenia o odstúpení, kamarát je oprávnený kúpnu cenu vymáhať súdnou cestou.


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Ako žiadať peniaze po vrátení tovaru? (Obchodné právo)

Dobrý deň. Pred rokom a pol som zakúpil úplne novú štvorkolku od predajcu. Počas tohto obdobia bola štvorkolka päťkrát v autorizovanom servise, pričom vždy išlo o inú vadu, ktorú servis uznal v rámci reklamačného konania. Dňa 14. 8. 2018 bola štvorkolka v autorizovanom servise kvôli garančnej prehliadke, kde odstraňovali aj poslednú vadu. Po prevzatí štvorkolky z garančného servisu sa na nej po dvoch dňoch objavila ďalšia chyba. Tú som reklamoval predajcovi a to pri nájazde do 70 km, vrátane 35 km cesty z servisu domov. Predajca reklamáciu zamietol, hoci štvorkolka bola práve po garančnej oprave. Aké možnosti mám v tejto situácii? Môžem odstúpiť od zmluvy, ak sa štvorkolka takto často pokazí?

Odpoveď: Ako žiadať peniaze po vrátení tovaru?

(odpoveď odoslaná: 02.09.2018)

Dobrý  deň,

na Vašu otázku zasielame nasledovnú odpoveď :

1./ Podľa ust. § 620 Občianskeho zákonníka pri spotrebiteľských zmluvách, teda aj pri predaji v obchode, je záručná doba je 24 mesiacov. Ak je na predávanej veci, jej obale alebo návode k nej pripojenom vyznačená lehota na použitie, neskončí sa záručná doba pred uplynutím tejto lehoty.

Podľa § 621 Občianskeho zákonníka záručné doby začínajú plynúť od prevzatia veci kupujúcim. 

§ 622 Obč. zákonníka :

(1) Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. Predávajúci je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť.

(2) Kupujúci môže namiesto odstránenia vady požadovať výmenu veci, alebo ak sa vada týka len súčasti veci, výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady.

(3) Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadnú vec za bezvadnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.

§ 623 :

(1) Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať.

(2) Ak ide o iné neodstrániteľné vady, má kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny veci."

 2./ Z uvedených pomerne jasných ustanovení Obč. zákonníka vyplýva, že musíte štvorkolku reklamovať u predávajúceho s tým, že uplatnite svoj nárok zo zodpovednosti za vady a to odstúpenie od zmluvy dôvodiac ust. § 623 ods. 1 druhá veta Obč. zákonník, ktoré znamená, že uplatnite vrátenie štvorkolky oproti vráteniu kúpnej ceny. Dôvody odstúpenia musíte preukázať Vy ako spotrebiteľ, t.j.: opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec nemožno riadne užívať.

Tu zároveň poukazujeme na ust. § 18 ods. 7 zákona o ochrane spotrebiteľa, podľa ktorého platí, že ak uplatnite reklamáciu, v dannom prípade po 12 mesiacoch od kúpy, a predávajúci by ju zamietol,  následne v doklade o vybavení reklamácie musí byť uvedené, komu môžete ako spotrebiteľ zaslať výrobok na odborné posúdenie. Náklady tohto odborného posúdenia, ako aj všetky ostatné s tým súvisiace účelne vynaložené náklady bude znášať predávajúci bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia.

Ak týmto odborným posúdením preukážete zodpovednosť predávajúceho, môžete reklamáciu uplatniť znova; počas vykonávania odborného posúdenia záručná doba neplynie. Predávajúci je povinný spotrebiteľovi uhradiť do 14 dní odo dňa znova uplatnenia reklamácie všetky náklady vynaložené na odborné posúdenie, ako aj všetky s tým súvisiace účelne vynaložené náklady. Znova uplatnenú reklamáciu nemožno zamietnuť. 

Budeme radi ak nám dáte vedieť ako ste dopadli.



V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Ako žiadať peniaze po vrátení tovaru?" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.