Vrátenie tovaru do kamenného obchodu


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Banskobystrický
Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát

Otázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Do koľkých dní môžem vrátiť tovar do kamennej predajne?

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Dobrý deň,

pokiaľ ste si kúpili tovar v kamennej predajni a zaplatili ste zaň, pričom nešlo o internetový predaj (a následne vyzdvihnutie tovaru v kamennej predajni), potom bez súhlasu predávajúceho nemôžete žiadať vrátiť peniaze za tovar. Veľa kamenných predajní má však vo svojich interných predpisoch, že akceptujú, pokiaľ kupujúci bez udania dôvodu v určitej lehote (obyčajne 1 mesiac, niekedy 1 týždeň) vráti tovar, potom mu vrátia peniaze. Odporúčam Vám informovať sa v uvedenej kamennej predajni, či kúpený tovar príjmu späť.

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



JUDr. Milan Ficek, advokát

online právna poradňa zadarmo



Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, objednali a zaplatili sme si v stavebninách obklad do kuchyne na objednávku, najprv nám tvrdili, že tovar bude do týždňa, o týždeň volali, že bude na ďalší týždeň a o týždeň, že bude koncom mesiaca jún pravdepodobne. Chceli by sme odstúpiť od zmluvy a žiadať vrátenie zaplatenej sumy, len v stavebninách takýto postup odmietajú. Nevieme ako ďalej postupovať, prosím poraďte nám.
Ďakujeme za každú pomoc.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 09.06.2020)

Dobrý deň,
podľa § 614 ods. 2 Občianskeho zákonníka 

Ak sa účastníci nedohodli inak, predávajúci je povinný dodať vec kupujúcemu bezodkladne, najneskôr do 30 dní odo dňa uzavretia zmluvy. Ak predávajúci nesplní svoj záväzok dodať vec v lehote podľa prvej vety a nedodá vec ani v dodatočnej primeranej lehote poskytnutej mu kupujúcim, má kupujúci právo od zmluvy odstúpiť.

Vzhľadom na to, že ste sa dohodli na lehote dodania a tá úž uplynula a uplynula aj dodatočná primeraná lehota, odporúčam im poslať list, v ktorom im oznámite, že odstupujete od zmluvy a žiadate vrátiť peniaze. Ak to odmietnu, potom by ste ich museli žalovať o zaplatenie danej sumy. Na odstúpenie od zmluvy sa nevyžaduje ich súhlas. Zmluva zanikne momentom, kedy sa doručí Vaše odstúpenie.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň. Potrebovala by som poradiť, ako ďalej postupovať. Pred vyše týždňom som kúpila digitálne piano. Po dlhom vyberaní v kamennej predajni s predajcom som sa rozhodla pre taký, ktorý na predajni nemali, iba v ich internetovom obchode. Predajca nám poradil, že ho mame kúpiť, a keď nám nebude vyhovovať, do 7 (14)dni ho môžeme vrátiť, vystavia nám poukážku v hodnote klavíra, ktorá bude platiť 1 rok. V podstate mi ho objednal on a dal poslať na moju adresu. Klavír došiel, ale bohužiaľ nevyhovuje mojim požiadavkám a ma aj technickú, asi výrobnú vadu. Keď manžel volal do predajne, iný predajca nám odporučil napísať odstúpenie od zmluvy a vrátiť tovar do "internetového" skladu. Cez internetový obchod nám ale prišiel spätný email, že naše odstúpenie od zmluvy neakceptujú, lebo tovar bol kupovaný v kamennej predajni. Znova sme teda kontaktovali predajňu, a znova si len ďalší predajca poznačil t.č. s tým, že sa nám ozvú. Sme, akoby medzi dvoma mlynskými kameňmi a čas plynie. Aké podmienky sa teda na mňa vzťahujú? Tovar som síce objednávala v predajni, ale nevidela som ho, neskúsila, lebo tento typ na predajni nemali. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 16.02.2020)

Dobrý deň, 
vo Vami uvedenom prípade sme názoru, že aj keď ste  fyzicky boli v kamennej predajni, tovar ste kupovali cez internet a tovar Vám bol doručený domov.
Odporúčame pokiaľ o tovar nemáte záujem, aby ste odstúpili od zmluvy a to v lehote do 14 dní od prevzatia tovaru emailom a to vypísaním tlačiva, ktoré by malo byť zverejnené na stránke predávajúceho alebo využitím formulára na odstúpenie od zmluvy, ktorý je  uvedený ako príloha č. 3 citovaného zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho. 

Ak využijete formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý má byť zverejnený na internetovej stránke predávajúceho, predávajúci je v zmysle § 8 ods. 4 cit. zákona poslať ihneď  poskytnúť  potvrdenie o prijatí odstúpenia od zmluvy na trvanlivom nosiči.

Súhlas predávajúceho na odstúpenie od zmluvy nepotrebujete.

Následne doručte tovar do predajne prípadne ho pošlite poštou predávajúcemu v zmysle ust. cit. zákona najneskoršie do 14 dní od odstúpenia od zmluvy.
Predávajúci je povinný vám vrátiť peniaze najneskoršie do 14 dní po vrátení tovaru.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň,
pracujem v kamennej predajni so značkovým oblečením. Dnes (27. 01. 2020) som mala skúsenosť s pani, ktorá prišla vymeniť sal, ktorý však kupovala 11. 12. 2019 ( zákazníkom vymieňame tovar do 7 dni od zakúpenia)
Po oznámení, že jej sal nevymeníme, nakoľko prišla po lehote začala tvrdiť, že ju sal "kuse". Šál bol z vlny a je teda normálne, že vlna ako materiál ma túto vlastnosť, ktorá sa dá ale po opraní a použití vhodného pracieho prostriedku odstrániť a vlna bude jemnejšia. Po takomto objasnení pani stále chcela sal vymeniť, načo jej však personál znova pripomenul, že veľmi rad jej tovar vymenil, avšak prišla výrazne po lehote a nevedia s tým nič spraviť. ( z vedenia je daných 7 dni na výmenu, v prípade nášho uváženia max 10 dni od kúpy)
Pani si veľmi "nasrdená" zobrala sal naspäť s tvrdením, že na nás zavolá SOI.
Ak by sa pani náhodou vrátila a chcela by sal reklamovať - pritom nieje poškodený, nemá žiadnu vadu, viem, že zo zákona musíme reklamáciu prijať, ale reklamácia jej bude podľa všetkého zamietnutá, nakoľko, to, že ju vlna "kuse" nebude nikto považovať za vadu tovaru.
Ešte som sa nestretla s takouto situáciou.
Ďakujem za Vašu odpoveď, ako postupovať, ak by sa zákaznícka vrátila. S pozdravom D.
 

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 27.01.2020)

Dobrý deň, zákon o ochrane spotrebiteľa nerieši otázku, keď sa predávajúci rozhodne dobrovoľne, hlavne počas vianočných sviatkov, že bude tovar vymieňať za iný tovar a to napr. z dôvodu, že sa kupujúcemu resp. obdarovanému nepáči. Toto je zrejme aj postup, ktorý schválil aj Váš zamestnávateľ a určil lehotu na výmenu tovaru do 7 max. 10 dní.

Správne uvádzate vlastnosti vlnených látok, ale to nie je vada tovaru, to je vlastnosť materiálu a pokiaľ ho kupujúca kupovala sama, poznala už v čase zakúpenia tovaru o aký materiál ide /na pripojenom štítku je má byť uvedený symbol pre vlnu prípadne jej podiel na výrobku/.
Ak sa kupujúca vráti späť s tým, že ide reklamovať tovar pre jeho vady - škrabanie vlny, reklamáciu treba prijať a  sme názoru, že následne ju zamietnuť, lebo nejde o vadu výrobku, ale vlastnosť materiálu.
 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Ešte sa spýtam čo je zmluva na diaľku, pretože ma presviedčajú, že zmluva je blok a nie internetová objednávka. Ďakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 10.01.2020)

Dobrý deň. Zmluva je dvojstranný právny úkon, ktorý je fakticky zložený z dvoch obsahovo zhodných jednostranných právnych úkonov. Ak sa zmluva uzatvára na diaľku, na základe objednávky, tak zmluva vznikne potvrdeným objednávky. Faktúra alebo pokladničný blok sú daňovými dokladmi.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, chcem sa spýtať. Kúpil som TV na Eshope teda cez internet s tým, že som si tovar šiel vyzdvihnúť do predajne kde som ho aj zaplatil. Doma som ale zistil, že TV nepracuje ako by mal a nebol som s tým spokojný, a preto som sa rozhodol využiť možnosť vrátenia tovaru bez udania dôvodu. Následne mi odpísali, že to nieje možné uplatniť nárok na bezdôvodne vrátenie tovaru do 14 a vrátenie peňazí, nakoľko som si tovar vyzdvihol u nich na predajni a nebol mi doručený domov. Ponúkli mi vrátenie ceny za tovar s tým, že si odrátajú 20% sumy.
Otázka je, či mama nárok na vrátenie peňazí alebo nie? V zákone sa nikde nepíše o tom, či mi a ako ma byt doručený tovar píše sa tam len to, že ak je zmluva uzavretá na diaľku môžem odstúpiť od zmluvy do 14 dni za skorú odpoveď ďakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 08.01.2020)

Dobrý deň, podľa ust. § 7 a nasl. zákona č. 7 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho platí, že aj napriek tomu, že ste tovar kúpili na základe objednávky cez internet, môžete odstúpiť od zmluvy, ktorá bola uzatvorená na diaľku a napriek tomu, že tovar ste prevzali v predajni.

Je potrebné podľa cit. zákona písomne alebo emailom odstúpiť od zmluvy bez uvedenia dôvodu a to v lehote do 14 dni odo dňa jeho prevzatia. Následne tovar vrátite do predajne najneskoršie do 14 dní od odstúpenia od zmluvy, pričom náklady na vrátenie znášate Vy (§ 10 ods.1 cit. zákona). V odstúpení od zmluvy nie je potrebné uviesť žiadne dôvody, lebo by to mohlo z dôvodu neopatrnosti znamenať uplatnenie reklamácie.

Na odstúpenie od zmluvy uzatvorenej na diaľku môžete použiť formulár, ktorý je zverejnený na stránke predávajúpceho alebo formulár uvedený v prílohe č. 3 cit. zákona. Predávajúci je povinný Vám následne vrátiť všetky platby, ktoré od Vás prijal a to najneskoršie do 14 dní, pričom platí ust. § 9 cit. zákona, teda žiadne krátenie o 20 % :
"§ 9 Povinnosti predávajúceho pri odstúpení od zmluvy
(1)Predávajúci je povinný bez zbytočného odkladu, najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe zmluvy alebo v súvislosti s ňou, vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštovné a iných nákladov a poplatkov; tým nie je dotknuté ustanovenie § 8 ods. 5.
(2) Predávajúci je povinný vrátiť spotrebiteľovi platby podľa odseku 1 rovnakým spôsobom, aký použil spotrebiteľ pri svojej platbe. Tým nie je dotknuté právo spotrebiteľa dohodnúť sa s predávajúcim na inom spôsobe platby, ak v súvislosti s tým spotrebiteľovi nebudú účtované žiadne ďalšie poplatky."

 

Predávajúci je povinný vrátiť Vám ako  spotrebiteľovi platby rovnakým spôsobom, aký ste použili pri platbe, môžete sa však dohodnúť s predávajúcim, že Vám peniaze vráti v hotovosti, pričom predávajúci nie je oprávnený Vám účtovať žiadne poplatky, teda žiadne krátenie o 20 %.

 


 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, kúpil som si v HM oblečenie, ktoré so vrátil po pár dňoch a bez nosenia. Reklamácia prebehla bez problémov. Spoločnosť mi však vrátila finančne prostriedky na dobropisovú kartu. Ja by som chcel naspäť ale hotovosť, keďže v danom obchode už nemám záujem nakupovať, keďže kvalita daného oblečenia je prinízka.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 17.12.2019)

Dobrý deň, 
z otázky vyplýva, že ste si zakúpili oblečenie v kamennom obchode, ktoré ste v súlade s možnosťou, ktorú poskytuje obchod, tovar vrátili a obchod nevrátil peniaze, ale dobropisoval na dobropisovú kartu obchodu.
Z položenej otázky vyplýva, že ste tovar nereklamovali (napr. chybné šitie, krivé šitie a podobne), ale ste ho vrátili, keďže kamenný obchod takúto možnosť zákazníkom poskytuje ak tovar chcú vrátiť do určitej lehoty bez uvedenia dôvodu, napr. tovar sa zákazníkovi následne už nepáči, nevyhovuje mu farba a pod.) a následne obchodník kúpnu cenu dobropisoval na Vašu kartu obchodu, potom je postup predávajúceho oprávnený.

Poznamenávame, že Obč. zákonník a zákon o ochrane spotrebiteľa nerieši tieto prípady a len na dobrej vôli obchodníka, či takýto postup zákazníkovi umožní a peniaze vráti v hotovosti alebo dobropisuje ako sa stalo vo Vašom prípade. Vrátiť peniaze v tomto prípade nie je povinnosťou predávajúceho, keďže sa nejednalo o reklamáciu z dôvodu vád tovaru a preto Vám peniaza dobropisoval na kartu.

Ak by sa jednalo o reklamáciu ako sme uviedli vyššie (krivé šitie, rozdielna farba na jednotlivých dieloch oblečenia, čo ste si mohli všimnúť len pri dennom svetle), v takýchto prípadoch by išlo o reklamáciu podľa Obč. zákonníka a pri  týchto neodstraniteľných vadách by predajca bol povinný tovar vymeniť za iný tovar alebo Vy by ste mali právo od zmluvy odstúpiť a predávajúci by bol povinný Vám peniaze vrátiť v hotovosti alebo na bankový účet, a teda nie dobropisovať na kartu obchodu.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň. Kúpil som notebook v kamennom obchode, hlavne z dôvodu uľahčenia prípadnej reklamácie nakoľko som si ho kúpil na zárobkovú činnosť. Kým sa nevybila batéria pracoval bezchybne. Šiel som do predajne v tej viere, že v čo najkratšom čase budem môcť pokračovať v práci – buď dostanem nový funkčný výrobok alebo mi vrátia peniaze. V obchode zistili, že sa nedá nabiť (zjavne chyba z výroby) a pošlú ho na opravu cca 5 až 30 dni. O vrátení alebo výmene tovaru ani len počuť nechceli, s odôvodnením, že notebook som zakúpil v kamennej predajni a mám len právo na právo na opravu tovaru v záruke. Chcel by som vedieť aké mám možnosti a ako postupovať. Z tej predajne chcem len svoje peniaze nakoľko som bol nútený zakúpiť si nový notebook. Čo mám/môžem robiť ak mi nebudú chcieť vyhovieť? Ďakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 11.12.2019)

Dobrý deň prajem,

zákazník - kupujúci nemá vždy automaticky nárok na nový tovar. Rozlišujú sa vady odstraniteľné a neodstraniteľné. Ak sa vada dá odstrániť, tak predávajúci nie je povinný pristúpiť na výmenu tovaru. To, že ste to kupovali v kamennej predajni s tým nemá nijaký súvis. Ak Vám vadu opravia a odstráni sa tak nedostatok tovaru, tak v takom prípade postupujú podľa zákona. Rozumiem, že ste si museli kúpiť nový notebook, no v tomto prípade nie je možné uvažovať ani o náhrade škody, nakoľko oni neporušili žiadnu právnu povinnosť. Ak však máte pochybnosti o ich postupe, môžete sa obrátiť na SOI.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, mám otázku pracujem vo firme, ktorá predáva drevotrieskové dosky. Zhruba pred dvoma týždňami som vydával zákazníkovi celé tabule drevotrieskovej dosky. Zákazník ich prevzal a následne ich porezal a potom prišiel nato, že doska bola zamenená za podobnú a teraz chce vrátiť tu porezanú dosku, čo sa dá v tomto prípade robiť majiteľ povedal, že si to mám vyriešiť zo zákazníkom a ak to nevyriešim tak, že mi to bude stiahnuté z výplaty.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 27.11.2019)

Dobrý deň,

z Vami uvedeného prípadu vyplýva, že zákazník kúpil drevotrieskové dosky určitej hrúbky, za ktorý výrobok aj zaplatil. Teraz po 2 týždňoch, keď dosky už porezal ich chce vrátiť do Vašej predajne.

Uvádzame, že v tomto prípade aj keby došlo k pochybeniu na strane Vás ako predávajúceho pokiaľ ide o hrúbku predanej drevotrieskovej dosky, nie ste povinný túto požiadavku kupujúceho vrátiť tovar splniť. Dôvod je ten, že zákazník drevotrieskovú dosku porezal a pred porezaním dosky mal vedieť, resp. vzhľadom na účel resp. použiteľnosť dosky pre jeho účely mohol vedieť, že doska bude alebo nebude vyhovujúca.

V danom prípade sa ani nejedná o reklamáciu, keďže sa nejedná o vadu dosky - doska nebola poškodená, poškriabaná, zlomená a podobne, ale o chybu na strane zákazníka v tm, že dosky porezal a teraz ich chce vrátiť. 
Vy ako predávajúci nie ste povinný rozrezanú dosku prevziať a zákazník nemá právny nárok, aby vrátenie resp. výmenu dosák vymohol cestou súdu. 
Zamestnávateľ nie je voči Vám ako zamestnancovi vyvodzovať právne dôsledky. 

Je len na dohode V8s ako predávajúceho a zákazníka, či túto možnosť - výmena  rozrezaných dosák za iné - zákazníkovi umožníte, ale právny nárok na výmenu dosák alebo vrátenie peňazí zákazník nemá.
 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň. Chcel by som vedieť ako mám postupovap v prípade, keď som si kúpil chladničku v akcií s 5 ročnou zárukou na splátky a nechal som si ju doniesť prepravnou službou taktiež od nich. Po vynesení na 3 poschodie a rozbalení výrobku bol jemne zapučeny pravý bok, je to v strede kde sa oddeluje mrazák a chladnička. Opýtal som sa na to dopravákov čo s tým a oni mi na to povedali, že to nespôsobili oni, že to muselo prísť už z výroby a odmietli ju zobrať spať a povedali mi, že ju môžem zapnúť až na druhý deň a reklamáciu riešiť na predajni. Chladnička funguje len má na pravom boku zapučený škrabanec, dá sa výrobok vymeniť alebo ziednať nižšia cena výrobku, keď ma stála 599 eur a do akej zľavy môže ísť obchod. Ešte by som chcel vedieť aká je lehota reklamácia tohto typu, keď som výrobok kupoval 29.10.2019 a doniesli mi ho 31.10.2019.
Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 03.11.2019)

Dobrý deň, 
z otázky predpokladáme, že chladnička na prepravu bola aj riadne zabalená fóliou, prípadne ochranných krytom a to tak, aby počas prepravy k spotrebiteľovi nedošlo k jej poškodeniu. 
Uvádzate, že prepravná spoločnosť Vám oznámila, že jej zamestnanci to nespôsobili a výrobok odmietli zobrať späť. 
Nevieme, či ste s prepravnou spoločnosťou spísali aj nejaký protokol o stave odovzdania výrobku Vám a teda či v tomto je uvedené, že výrobok je poškodený. Sme názoru, že protokol resp. záznam o tom, že výrobok je poškodený ste mali spísať s prepravnou spoločnosťou, prípadne toto dodatočne musíte so spoločnosťou vybaviť.

Odporúčame uplatniť práva zo zodpovednosti za vady u predávajúceho s poukázaním na Vami uvedený stav pri prevzatí od prepravcu a žiadať výmenu za nový výrobok bez vád prípadne poskytnutie primeranej zľavy.

O spôsobe vybavenia reklamácie rozhodujete Vy, teda ktoré z vyššie uvedených práv a možností uplatníte - výmena za nový výrobok alebo zľava z ceny v zmysle ust. § 18 ods. 4 zákona o ochrane spotrebiteľa. Výšku zľavy uviesť nevieme, bude závisieť od dohody s predávajúcim vzhľadom na miesto poškodenia /iná zľava by bola napr. pri poškodení dverí chladničky/.

Podľa ust. 618 Obč. zákonníka platí :
"Veci, ktoré majú vady, ktoré nebránia, aby sa mohla vec užívať na určený účel, musia sa predávať len za nižšie ceny, než je obvyklá cena bezvadnej veci; kupujúceho treba upozorniť, že vec má vadu a o akú vadu ide, ak to nie je zrejmé už z povahy predaja."
 

Otázkou tiež je z akého dôvodu bola chladnička v akcii, či nie z dôvodu, že sa jedná o poškodený, ale funkčný tovar. Toto musíte zistiť u predávajúceho.
Reklamáciu treba uplatniť u predávajúceho bez zbytočného odkladu; zákon nehovorí o konkrétnom časovom úseku napr. počtom dní, ale súdna prax k tomu zaujala stanovisko, že ide o čas ako to najskoršie bude možné.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, dcéra objednala z internetového predaja záclonu, ktorá je na okno veľmi veľká zatelefonovala som predajcovi, že som záclonu poslala na dobierku predajca nereaguje. Prosím Vás čo sa dá v tomto prípade robiť načo mám alebo nemám právo ďakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 24.07.2019)

Dobrý deň,

pokiaľ ste si objednali tovar prostredníctvom internetového obchodu, zákon č. 102/2014 o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb, ktorý nadobúda svoju platnosť zmluvou uzavretou medzi vami a predajcom, umožňuje, aby ste do 14 dní od kúpy tovaru mohli odstúpiť od zmluvy. Lehota na odstúpenie od zmluvy trvá od dátumu prevzatia tovaru zákazníkom. Pritom prevzatím sa rozumie moment, keď zákazník obdrží všetky časti svojho objednaného tovaru. Teda, keď príjme všetky časti svojho tovaru od dopravcu, respektíve prevezme na pošte. Po odstúpení od zmluvy musíte vy vrátiť tovar a predajca vám musí naspäť zaslať peniaze.

Vo vašom prípade však môžete žiadať aj výmenu tovaru. Pri výmene tovaru postupujte rovnako ako pri odstúpení od zmluvy. Rozdiel je len v tom, že namiesto peňazí vám predajca pošle nový tovar. Vrátenie tovaru neznamená reklamácia, ide len o jeho vymenenie. Dohodnite sa o výmene vopred. Ak nie je možná výmena, tak v tom prípade je namieste odstúpenie od zmluvy.

 

Predajca je povinný ešte pred nákupom zákazníka informovať o možnosti odstúpenia od zmluvy (poskytnúť formulár). Ak tak neurobí, informovať vás môže napríklad ešte dodatočne, najneskôr však do 12 mesiacov od doručenia tovaru. Až od okamihu informovania začína plynúť zákazníkovi lehota na odstúpenie od zmluvy. Ak ste napríklad dostali svoj tovar 1. júla, no  o možnosti odstúpenia od zmluvy vás informuje až 1. august, máte 14 dní od 1. augusta na to, aby ste od zmluvy odstúpili.

 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, kúpil som si florbalovú obuv v kamennej predajni, po druhom použití sa začala ničiť, očká na šnúrky nemajú spevnenú časť, a tak pri uťahovaní moc nevydržia. Chcem vrátiť tovar, najlepšie rovno aj vymeniť za inú obuv. Avšak na webe predajne majú napísané ako postupovať pri výmene alebo teda reklamácií všeobecne. 
Aké sú podmienky na výmenu alebo vrátenie tovaru ?
1. ) Tovar je nutné vrátiť najneskôr do 14 dni odo dna prevzatia.
2. ) Tovar nesmie byt použitý, nosený ani žiadnym spôsobom znehodnotený (v prípade florbalovej hokejky nesmie byt z hygienických dôvodov odbalená ochranná fólia).
3. ) Tovar musí byt vrátený v pôvodnom obale, ktorý nesmie byt znehodnotený.
Neviem, ale bod č.2 mi je proti srsti. Ako môžem vedieť, ako budú tenisky reagovať? Niektoré mi vydržia celú sezónu 8 mesiacov a tieto dva zápasy? Trosku rozdiel. Bod č.1 je v poriadku? Obuv som kupoval priamo v kamennej predajni.
Ďakujem za odpoveď  S pozdravom Michal 

 

 

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 20.07.2019)

Dobrý deň,

zrejme ste čítali obchodné podmienky predávajúceho, ktoré sa týkajú nákupu tovaru cez internet a v prípade nákupu tovaru cez internet platia iné podmienky.

Vo Vami uvedenom prípade ide o zodpovednosť za vady podľa ust. Občianskeho zákonníka /citujeme/ :

"§ 620

(1) Záručná doba je 24 mesiacov. Ak je na predávanej veci, jej obale alebo návode k nej pripojenom vyznačená lehota na použitie, neskončí sa záručná doba pred uplynutím tejto lehoty.

(2) Ak ide o použitú vec, kupujúci a predávajúci sa môžu dohodnúť aj na kratšej záručnej dobe, nie však kratšej než 12 mesiacov." 

"§ 622 :
(1) Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. Predávajúci je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť.
(2) Kupujúci môže namiesto odstránenia vady požadovať výmenu veci, alebo ak sa vada týka len súčasti veci, výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady.
(3) Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadnú vec za bezvadnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.
§ 623 :
(1) Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať.
(2) Ak ide o iné neodstrániteľné vady, má kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny veci."

 

T.j. : Je potrebné, aby ste u predávajúceho v kamennej predajni uplatnili svoje nároky zo zodpovednosti za vady tovar v záručnej dobe. V písomnej reklamácii, ktorú uplatnite u predávajúceho žiadajte hneď výmenu tovaru za iný tovar, teda nie jeho opravu, keďže je viac ako pravdepodobné, že ten istý druh obuvi bude po krátkom používaní vykazovať rovnaké poškodenia. 

 

 

 

 

 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň !  Prajem veľa profesionálnych aj osobných úspechov v roku 2019. Zároven prosím o informáciu. Musí predajca, v mojom prípade Pantarhei, akceptovať vrátenie ešte originál zabalenej knihy? Bohužiaľ nemám pokladničný blok, ale potvrdenie o transakcií z banky. Nežiadam peniaze, iba výmenu za inú knihu. Ďakujem, S pozdravom T. D.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 05.01.2019)

Dobrý deň, pokiaľ ste knihu kúpili v kamennej predajni a aj keď je zabalená v originálnom obale, predávajúci nie je zo zákona povinný Vám knihu zobrať späť  hoci aj na výmenu za inú knihu aj keby ste mali pokladničný doklad.  
Je na rozhodnutí predávajúceho, či tejto Vaše požiadavke vyhovie.

 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, zaujíma ma, ako by sa dal riešiť nasledujúci prípad: Bol som si vyzdvihnúť v predajni MP3. SK na pobočke v Poluse jedno zariadenie. Na ich web stránke, pri produkte, a ani v mailovej komunikácii (písal som im, či tovar majú na predajni, lebo kvôli sviatkom a náporu zrušili možnosť online nákupu a objednávok - odpovedali mi len, že majú a môžem sa zastaviť), ma nikto neupozornili na skutočnosť, že cena na predajni je iná (na stránke 42 e a na predajni 50 e). Výrobok som súrne potreboval, a tak som už nerobil nikde inde objednávku (bol Silvester a prevádzky sa pomaly zatvárali) a šiel si preto na predajňu. Tam som zistil nezrovnalosť v cene. Bohužiaľ, už nebol čas ísť niekde inde, a tak som to kúpil. Doma som však zistil, že to ma americkú (čínsku? ) koncovku a nie EU standard bez prídavného adaptéra, takže nepoužiteľné + nebol k zariadeniu ani slovenský návod. Chcem sa preto spýtať, či je možné tovar vrátiť s tým, že mi vrátia peniaze, aj keď sa jedna o kúpu v kamennom obchode bez online objednávky? Z môjho pohľadu zavádzali cenou, výrobok je nepoužiteľný bez EU adaptéra alebo prevedenia a k tomu to nemá ani slovenský návod. Ďakujem za odpoveď, Peter.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 02.01.2019)

Dobrý deň, 

podľa ust. § 11 zákona o ochrane spotrebiteľa platí, že "predávajúci je povinný pri predaji informovať spotrebiteľa o vlastnostiach predávaného výrobku alebo charaktere poskytovanej služby, o spôsobe použitia, montáže a údržby výrobku a o nebezpečenstve, ktoré vyplýva z jeho nesprávneho použitia, montáže alebo údržby, o podmienkach uchovávania a skladovania, ako aj o riziku súvisiacom s poskytovanou službou. Ak je to potrebné s ohľadom na povahu výrobku, spôsob a dobu jeho používania, je predávajúci povinný zabezpečiť, aby tieto informácie zrozumiteľne obsahoval aj priložený písomný návod."

Každý spotrebiteľ má zo zákona právo na výrobky a služby v bežnej kvalite, čo sa vo Vami uvedenom prípade nestalo, keďže výrobok je v našich podmienkach bez dokúpenia prídavného zariadenia nepoužiteľný a teda jedná sa o neodstraniteľnú vadu, pričom na túto okolnosť ste neboli upozornený.

Podľa ust. § 623 Občianskeho zákonníka platí :
"Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať."

 

Na základe uvedeného odporúčame priamo v predajni uplatniť reklamáciu v súlade s ust.§ 18 ods. 4 zákona o ochrane spotrebiteľa  s poukázaním na ust. § 623 Obč. zákonníka a odstúpiť od zmluvy. 

Reklamácia síce musí byť vybavená najneskoršie do 30 dní od jej uplatnenia, ale keďže sa vo Vašom prípade jedná o jednoznačné stanovenie neodstraniteľnej vady, ku ktorej nie je potrebné odborné posúdenie, žiadajte vybavenie ihneď, teda odstúpenie od zmluvy, z čoho vyplýva, že predávajúci Vám musí vrátiť peniaze.

Pokiaľ sa jedná o cenu, táto môže byť iná na internete a iná v kamennej predajni. 

Porušenie ust. zákona o ochrane spotrebiteľa pokiaľ sa jedná v podstate o nepoužiteľný výrobok bez dodatočnej kúpi ďalšieho zariadenia, ako aj bez návodu na použitie, môžete uvedenú skutočnosť nahlásiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu /www.soi.sk/.

Uložená sankcia môže predstavovať umu až 66 400 € pre dovozcu, dodávateľa alebo predávajúceho.

Budeme radi ak nám dáte vedieť ako ste dopadli.

 


 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, ako mám postupovať ak som vrátil tovar zakúpený v internetovom obchode v zákonnej lehote do 14 dni a predajca tento vrátený tovar neprevzal? V balíku bolo vyjadrenie ohľadom odstúpenia aj faktúra a to sa mi celé vrátilo. Ďakujem za info.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 06.12.2018)

Dobrý deň,

ak odstupujete od zmluvy, mali by ste tovar zaslať na adresu, ktorú má dotyčný evidovanú v obchodnom registri, prípadne, ktorú má uvedenú na stránke. Odstúpiť od zmluvy, môžete napr. aj cez mail. Ak by si ale neprevzal odstúpenie, či tovar, zásielka by sa mohla považovať za doručenú, aj keď by si ju neprevzal (teória dôjdenia). Odporúčam však zaslať odstúpenie na adresu sídla spoločnosti a zároveň aj na email.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, prosím chcem sa opýtať kúpila som práčku v kamennej predajni , práčka vyteká hneď na prvý krát nás, vytopila". Samozrejme som hneď volala do predajne a tam mi povedali, že si musím zavolať servis. Chcem sa opýtať je tam nejaká ochranná doba, aby som práčku mohla vrátiť? Ja proste nechcem opravovanú práčku, keď som ju ešte ani nepoužila a je to už štvrtý deň A servis nikde a to mi sľúbili, že sa poponáhľajú. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 14.11.2018)

Dobrý deň, predajca nemal právo odkázať Vás na servis. Predajca je povinný prijať tovar na reklamáciu a postupovať podľa zákona o ochrane spotrebiteľa. V tomto prípade ide o vzťah spotrebiteľa a dodávateľa. Zmluvu ste uzavreli s predajcom a nie so servisom. Z toho mu vyplývajú určité povinnosti, ktoré nemôže prenášať na iné osoby a rovnako nesmie spotrebiteľovi ukladať povinnosti bez právneho dôvodu.

Právo na odstúpenie od zmluvy nevzniká automaticky. Je potrebné určiť, že ide o vadu, ktorá sa nedá odstrániť a robí vec nepoužiteľnou na daný účel. Rovnaké právo máte aj v prípade ak ide o väčší počet vád, alebo ak sa rovnaká vada prejaví po oprave.

Bolo by vhodné navštíviť predajcu a uplatniť si právo na reklamáciu. Predajca je následne povinný poučiť Vás o právach pri reklamácii a určiť spôsob vybavenia reklamácie. Pravdepodobne práčku odošle výrobcovi, resp. servisu na posúdenie vady a prípadnú opravu. 

Vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po uplynutí tejto lehoty na vybavenie reklamácie máte ako spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť (teda právo na vrátenie peňazí) alebo právo na výmenu práčky za novú.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, Kupoval som pre známeho tričko ako darček ale nesedela mu veľkosť. Keď som ho chcel vymeniť povedali mi, že vymieňajú len do troch dni od kúpy (prišiel som na štvrtý). Na stránke majú písané, že vymenia tovar do 14 dni ale neviem, či sa to týka len kupovania online alebo, či ich s týmto môžem konfrontovať. Ďakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 16.10.2018)

Dobrý deň,

pokiaľ ste kupovali tovar v kamennom obchode tak ho vymeniť môžete len pokiaľ by tričko malo vady spôsobené výrobcom, resp. predajcom. Ak išlo len o nesprávnu veľkosť, výmena tovaru závisí len od dobrej vôle predajcu a toho, ako má nastavené podmienky. Ak má podmienky nastavené tak, že tovar možno vymeniť do 3 dní, tak po tejto lehote nemôžete tovar už vymeniť, resp. na to nemáte právny nárok. Ak by ste tovar kupovali online a v kamennom obchode by ste si ho len vyzdvihli, potom máte nárok na odstúpenie od zmluvy do 14 od doručenia tovaru, a teda nárok na vrátenie peňazí, prípadne sa môžete dohodnúť na výmene. 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý večer. Chcela by som sa opýtať, či je možné vrátiť tovar zakúpený v obchode spať do predajne bez udania dôvodu. Ak áno, do koľkých dni od zakúpenia tovaru?

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 14.10.2018)

Dobrý deň,

ak bol tovar zakúpený v kamennom obchode a nejedná sa o reklamáciu /vady tovaru/, predávajúci nie je povinný tovar zobrať späť a vrátiť Vám peniaze.

Niektoré obchody túto možnosť poskytujú, pozrite si obchodné podmienky predávajúceho alebo sa informujte v predajni, a vrátia buď peniaze alebo poskytnú poukážku na nákup iného tovaru. 
Právny nárok na vrátenie tovaru bez uvedenia dôvodu oproti vráteniu peňazí v kamennom obchode nie je. 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, prajem, Objednal som si tovar v eshope predajcu, kde ponúkal aj možnosť prevzatia v kamennej predajni. Objednávka bola zadaná na diaľku. Faktom je, že nebola potvrdená predajcom. Následne som tovar zaplatil a prevzal v kamennej predajni. V tomto prípade tiež platí 14 dňová lehota na vrátenie bez udania dôvodu? Predajca nechce zobrať naspäť a vrátiť peniaze s tvrdením, že to je klasický predaj v kamennom obchode, a že nevznikla zmluva na diaľku. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 16.08.2018)

Dobrý deň,

z teoretického hľadiska vzniká zmluva na diaľku v takomto prípade až potvrdením objednávky, pretože objednávka je návrhom zmluvy z Vašej strany a jej akceptáciou (potvrdením) zo strany predajcu dochádza k uzavretiu zmluvy. Je však pravdou, že v tejto situácii mohlo dôjsť k pochybnosti z Vašej strany vo vzťahu k tomu, či ide o zmluvu na diaľku, alebo nie. V takýchto prípadoch zákon ustanovuje, že v prípade pochybnosti pri výklade spotrebiteľskej zmluvy má prednosť výklad priaznivejší pre spotrebiteľa, preto zastávam názor, že v tomto prípade vznikla pochybnosť, či ide o zmluvu na diaľku, alebo nie. Priaznivejší je pre Vás výklad, že ide o zmluvu na diaľku (máte právo na odstúpenie). Preto podľa mňa máte právo na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí. Ak predajca odmietne, ostáva Vám obrátiť sa na súd, prípadne Slovenskú obchodnú inšpekciu.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň. Veľmi pekne prosím o radu. Mama je už v staršom veku, kúpila si elektrický bojler na ohrev vody. Po namontovaní zistila, že nenahrieva vodu, takže je nefunkčný. Kúpila ho v kamennej predajni, kde sa vrátila, že tovar je nefunkčný. Predajca ju odporučil na výrobcu, že to ma s ním riešiť. Podľa môjho názoru, by mala právo na vrátenie peňazí alebo okamžitú výmenu tovaru. Prosím, na čo ma nárok v takomto prípade. Veľmi pekne ďakujem. Pekný deň. 

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 09.08.2018)

Dobrý deň,

predajca ju nemal právo odporúčať na výrobcu. Ako predajca je totiž povinný prijať tovar na reklamáciu a postupovať v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa. Zmluvu Vaša matka uzavrela s predajcom nie s výrobcom, a preto je ona v tomto vzťahu spotrebiteľ a predávajúci je dodávateľ. Z toho mu vyplývajú určité povinnosti, ktoré nemôže prenášať na iné osoby a rovnako nesmie spotrebiteľovi ukladať povinnosti bez právneho dôvodu.

Právo na vrátenie peňazí nevzniká automaticky. Je potrebné rešpektovať určitú postupnosť, kde platí, že pokiaľ ide o vadu, ktorá sa nedá odstrániť a robí vec nepoužiteľnou na daný účel, môže spotrebiteľ žiadať vrátenie peňazí. Rovnaké právo má aj v prípade ak sa rovnaká vada prejaví po oprave, prípadne pre väčší počet vád.

Odporúčam preto navštíviť predajcu znova a uplatniť si právo na reklamáciu. Predajca je následne poučiť matku o právach pri reklamácii a určiť spôsob vybavenia reklamácie. Pravdepodobne bojler odošle výrobcovi, resp. servisu na posúdenie vady a prípadnú opravu. 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, prajem, dna 11. 6. 2018 o 16 hodine som si kúpila v kamennej predajni s doplnkami a opravou na mobilné telefóny PC expres bezdrôtové slúchadlá za 39e. Asi o hodinu som si ich vyskúšala a nesedia mi v ušiach (sú veľké a padajú mi - v mojom prípade sú nepoužiteľné), funkčné neboli ani skúšané. Vrátila som sa do predajne s požiadavkou o vrátenie tovaru. Predavač mi povedal, že tovar neberú spať ani nevymieňajú a následne mi predložil kus papiera kde to bolo popísané. Chcela by som Vás poprosiť o právnu radu, či mám nárok na vrátenie peňazí. Vopred Vám ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 12.06.2018)

Dobrý deň,

ma vrátenie tovaru máte nárok len v prípade, že sa na tovare vyskytnú vady, čím sa myslia vady výrobné. Nevhodná veľkosť slúchadiel nie je výrobná vada, a preto právny nárok na vrátenie peňazí, či výmenu tovaru nemáte. Jedinou možnosťou je pokúsiť sa dohodnúť.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, prajem, Potrebovala by som poradiť. Kúpila som v predajni v meste P. rifle. Keď som ich zaplatila šla som si ich hneď obliecť na toaletu, pričom som zistila pri chôdzi, že jedna nohavica sa točí. Vrátila som sa do predajne vymeniť tovar, avšak rifle v tej veľkosti nemali a peniaze vraj nevracajú, vraj si mám vybrať iný tovar. Ja však iný tovar nechcem, keďže to, čo som potrebovala som u nich nakúpila. Poslali ma do inej predajne - pričom ani tam nie je isté, či tu veľkosť mať budú. Ďakujem krásne za pomoc.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 21.05.2018)

Dobrý deň,

na Vašu otázku predkladáme nasledovnú odpoveď :

1./ Pri zodpovedaní otázky vychádzame z toho, že ste si kúpili rifle, ktoré ste v obchode nevyskúšali, nakoľko predávajúci nemá skúšobné kabínky a následne po odskúšaní ste sa vrátili do obchodu s tým, že chcete rifle vrátiť, čo Vám bolo zamietnuté.

2./ Z ust. § 612 a nasl. Obč. zákonníka vyplýva, že "predávaná vec musí mať požadovanú, prípadne právnymi predpismi ustanovenú akosť, množstvo, mieru alebo hmotnosť a musí byť bez vád, najmä musí zodpovedať záväzným technickým normám. Pri potravinách musí byť vyznačený dátum spotreby alebo dátum minimálnej trvanlivosti. Ak to povaha veci pripúšťa, má kupujúci právo, aby sa vec pred ním prekontrolovala alebo aby sa mu jej činnosť predviedla.

§ 618 : Veci, ktoré majú vady, ktoré nebránia, aby sa mohla vec užívať na určený účel, musia sa predávať len za nižšie ceny, než je obvyklá cena bezvadnej veci; kupujúceho treba upozorniť, že vec má vadu a o akú vadu ide, ak to nie je zrejmé už z povahy predaja.

§ 623 : Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať.

Sme názoru, že sa jedná o neodstraniteľnú vadu, preto v zmysle ust. § 623  máte právo voľby : výmena veci alebo právo od zmluvy odstúpiť. Je logické, že točiaca látka predstavuje vadu, ktorá nemusí byť ani pri odskúšaní výrobku viditeľná, nakoľko sa prejaví až pri pohybe. To je náš názor.

3./ Sme názoru, že postup predávajúceho nebol správny, keď Vám oznámil, že rifle vymení len za iný výrobok. Podľa ust. zákona o ochrane spotrebiteľa platí, že právo voľby je na Vás, a mal s Vami spísať reklamáciu. Predávajúci Vás mal poučiť o reklamácii.

Predávajúci je povinný spotrebiteľa riadne informovať o podmienkach a spôsobe reklamácie vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť. Platí, že ak spotrebiteľ uplatní reklamáciu, predávajúci alebo ním poverený zamestnanec alebo určená osoba je povinný poučiť spotrebiteľa o jeho právach, o uplatnenej reklamácii vydať doklad. Reklamácia musí byť vybavená najneskoršie do 30 dní.

4./ V prípad,e že reklamácia Vám nebude uznaná kontaktujte Štátnu obchodnú inšpekciu : https://www.soi.sk/sk/Podavanie-podnetov-staznosti-navrhov-a-ziadosti.soi.

 

Budeme radi, ak nám dáte vedieť ako ste dopadli.

Poznámka na záver : Mená pýtajúcich sa, ako ani mená resp. názvy predajní nezverejňujeme, ale berieme do úvahy pri zodpovedaní otázky.

©


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň. V predajni Lidl som si dna 11. 03. 2018 zakúpila kuchynský robot za 149 € keďže starý sa mi pokazil. Zaujal ma jeho výkon 1200w. Po príchode domov som ho hneď použila a bola veľmi sklamaná práve už spomínaným výkonom. Rozhodla som sa ho vrátiť naspäť. Z dôvodu pracovnej zaneprázdnenosti som tak urobila presne o týždeň dňa 18. 3. 2018. Ešte v ten deň som si v predajni NAY  bola kúpiť iný, keďže som ho súrne potrebovala. Na predajni Lidl peniaze vrátiť odmietli, vraj preto lebo je to vyššia suma, keby bol robot lacnejší vrátia, spísali teda reklamáciu. Dňa 7. 4. 2018 mi robot vrátili naspäť s odpoveďou, že žiadna závada sa nenašla -  bez opravy. Ako sa dá v tomto prípade ďalej postupovať ? V Lidli nieje možnosť vyskúšania tovaru, ba ani rozbalenia. Zdôrazňujem - v predajni NAY  som si kúpila robot s nižším výkonom a pracuje super. Na rozdiel od toho z Lidlu, ktorý by mal byt ešte výkonnejší. Ďakujem za Vašu odpoveď. 

 

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 08.04.2018)

Dobrý deň, 

na Vašu otázku uvádzam nasledovnú odpoveď :

1./ Úvodom poznamenávam, že na internetovej stránke spoločnosti LIDL som nenašiel reklamačný poriadok.  Je pravdou, že nie všetky výroby v zmysle ust. zákona je možné predviesť v zmysle ich vyskúšania ako výrobok funguje. Podľa  § 4 ods. 1 písm.g/  zákona o ochrane spotrebiteľa povinnosťou predávajúceho je okrem iných predviesť spotrebiteľovi výrobok, ak to povaha výrobku umožňuje. 

 

2./ K tech. funkciám oboch výrobkov sa vyjadriť neviem. Podľa otázky ste výrobok kúpili bez jeho predvedenia v predajni, a následne ste ho doma odskúšali. Následne ste navštívili predajňu LIDL, uviedli Vaše pripomienky, ktoré spočívali v tom, že výrobok nespĺňa kritéria na ňom uvedené v porovnaní s iným výrobkom nižšieho výkonu, kde Vám bolo oznámené, že reklamáciu nemôžu uznať, lebo sa jedná o veľkú sumu. Výrobok ste porovnali doma s obdobným novým následne kúpeným robotom od predávajúceho NAY. Následne predajňa LIDL reklamáciu zamietla, že výrobok nemá vady. 

K postupu ohľadom toho, že výrobok nemá vady, uvádzam, že v zmysle Obč. zákonníka vady výrobok nemal, lebo ho je možné používať ako výrobok bez vád. Podľa toho čo uvádzate v otázke, výrobok  LIDLu nezodpovedal parametrom - techn. údajom na ňom uvedeným v porovnaní s obdobným výrobkom nižších techn. parametrov u iného predávajúceho /NAY/.   Všetky parametre oboch výrobkov ešte prekontrolujte.  

 

3./ Na základe  uvedeného odporúčame : 

Odporúčam vec opätovne reklamovať u predávajúceho - výrobok - el.kuch. robot - a to s poukazom na ust. § 614a/ Obč. zákonníka s tým, že odstupujete od kúpnej zmluvy s poukazom na predmetné zákonné ustanovenie /citujem/ : 

"Ak dodaný tovar nemá vlastnosti, o ktoré prejavil spotrebiteľ záujem a ktoré sa zhodujú s popisom poskytnutým dodávateľom, náklady na jeho vrátenie a dodanie tovaru, ktorý zodpovedá zmluve, ako aj všetky kupujúcim účelne vynaložené náklady v súvislosti s tým znáša predávajúci."

Odporúčam vec ovybaviť osobne v predajni LIDLu.  Vo veci budete musieť preukázať, že parametre výrobku nezodpovedajú údajom na ňom uvedeným, teda najlepšie porovnaním s novým robotom zakúpeným v predajni NAY.  Či to bude predávajúci vyžadovať, a teda museli by ste aj v predajni LIDLu predviesť nový výrobok od NAY,  Vám uviesť nevieme.

Ak by ste nepochodili v predajni LIDLu, odporúčame kontaktovať ústredie LIDL /viď ich internetová stránka/ a aj SOI.

 

Odpoveď na Vašu otázku sme spracovali pre Vás a budeme radi, ak nám dáte vedieť, ako ste vo veci dopadli.

Vopred ďakujeme.

 

 

 

 

 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, Chcel by som sa informovať, zakúpil som tovar na kamennej predajni Merkury Market (držiak na záclonu - garniža). Tovar som doma otvoril, no garniža bola malá. Tovar som chcel vrátiť, no nezobrali odo mňa tovar z dôvodu, že krabica bola otvorená. Je to dôvod, aby odo mňa tovar nezobrali a nevymenili? Musí byt tovar zabalený v pôvodnom obale? (Tovar nie je poškodený, je aj v krabici ale hore je otvorene) Veľmi pekne ďakujem za pomoc.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 18.02.2018)

Dobrý deň,

na Vašu otázku odpovedáme nasledovne :

V otázke uvádzate, že ste v predajni kúpili garnižu v určitej veľkosti a doma ste zistili, že táto veľkosť Vám nevyhovuje a z tohto dôvodu ste navštívili predajňu za účelom reklamácie.

Chceme uviesť, že nevyhovujúca veľkosť garniže pokiaľ táto nie je nijako poškodená, nechýba na jej pripevnenie žiadna súčiastka a je plne funkčná, len zrejme z Vašej strany došlo k nesprávnemu zmeraniu priestoru pre jej umiestnenie, nie je dôvodom, aby táto reklamácia bola uznaná, nakoľko sa nejedná o vadný výrobok podľa Občianskeho zákonníka. 

Je na dobrej vôli predávajúceho, aby garnižu vymenil. 

Odporúčame vec odkumunikovať  resp. požiadať o o výnimku pri výmene garniže za inú veľkosť priamo centrálu predmetnej siete predajní.

Adresa : https://www.merkurymarket.sk/kontakt/.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, prosím o vyrozumenie, či premrštená cena je dôvod na vrátenie tovaru a ak áno, ako postupovať. Kúpila som si v Sconte nábytku štyri jedálenské stoličky, každá za 119. - eur. O dva dni nato som zistila, že v inej obchodnej sieti sú tie isté stoličky o 50 eur lacnejšie. Poslala som im stránku s nižšou cenou a tým, že žiadam o späťvzatie tovaru, ale bolo mi povedané, že nemám nárok. Na stránke SOI som sa aj dočítala, že v kamennej predajni sa to nedá, ale 200 eurový cenový rozdiel je dosť veľký, tak hľadám spôsob, ako by som to doriešila. Za Vašu odpoveď ďakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 21.12.2017)

Dobrý deň, ak ste to nekúpili na diaľku (napr.cez interet) ako spotrebiteľ ale len v kamennom obchode, potom predajca nie je povinný Vášmu návrhu vyhovieť a dať Vám zľavu alebo vrátiť stoličky.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, v kamennej predajni som si objednala okuliarové skla a vybrala rám na okuliare. Zaplatila som celú sumu pri spísané objednávky. O 1/2 hodinu som sa do predajne vrátila s tým, že chcem objednávku stornovať. Pani v predajní na to reagovala slovami, že sa objednávka stornovať nedá, lebo ona ju už odoslala dodávateľovi okuliarových skiel. Mám ako zákazník právo na storno objednávky?

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 08.10.2017)

Dobrý deň, podľa zákon nemáte právo na storno bez uvedenia dôvodu. Určite by som to ale riešil tak, že by som žiadal zavolať nadriadeného alebo majiteľa obchodu a skúsil mu to vysvetliť. Ak im záleží na dobrom mene, tak by Vám to po 1/2 hodine od objednávky určite zrušili. 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, chcem sa spýtať na 18 narodeniny som dostal mobilný telefón po roku som ho bol dať reklamovať (záruka je dva roky) všetko je poriadku zobrali mi ho na reklamáciu, chcem sa spýtať, či predajca (planeo elektro), keď sa mi nehlásia do 30 dni, či mám právo na vrátenie peňazí. Ďakujem vopred.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 20.09.2017)

Dobrý deň,

ak Vás predajca do 30 dní od uplatnenia reklamácie neupovedomí o vybavení reklamácie, teda nevybaví Vašu reklamáciu, nasledujúci deň máte právo odstúpiť od zmluvy, čo spôsobí, že Vy budete povinný vrátiť tovar predajcovi a predajca Vám zase peniaze.

Vyplýva to z § 18 ods. 4 Zákona o ochrane spotrebiteľa:

Ak spotrebiteľ uplatní reklamáciu, predávajúci alebo ním poverený zamestnanec alebo určená osoba je povinný poučiť spotrebiteľa o jeho právach podľa všeobecného predpisu;22) na základe rozhodnutia spotrebiteľa, ktoré z týchto práv spotrebiteľ uplatňuje, je povinný určiť spôsob vybavenia reklamácie podľa § 2 písm. m) ihneď, v zložitých prípadoch najneskôr do 3 pracovných dní odo dňa uplatnenia reklamácie, v odôvodnených prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu výrobku alebo služby, najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po určení spôsobu vybavenia reklamácie sa reklamácia vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr; vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku za nový výrobok.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, chcela by som sa spýtať, či mám nárok na vrátenie tovaru (kupovaného v obchode) ak som ho kúpila len pred dvoma dňami ale nieje dobrý? Kúpila som si baterku do telefónu no zistila som, že sa, keď ju nabijem za pár hodín ju musím nabíjať znova. Preto som chcela vrátiť baterku, nech mi vrátia peniaze. No bohužiaľ po hodine dohadovania sa mi ju ledva zobrala na reklamáciu. Mám právo na vrátenie peňazí alebo len na reklamáciu tovaru? Ďakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 09.09.2017)

Dobrý deň, ak ste to kupovali v kamennom obchode, tak pokiaľ tento obchod nemá také podmienky, že môžete vrátiť tovar a vrátia Vám peniaze, potom si kamenného obchodu nie je možné vrátiť tovar ale musíte uplatniť reklamáciu. Existuje este možnosť (čo sa často stáva), že tovar bol kúpený napríklad v Číne a nemá certifikát zhody (značku CE), vtedy je kúpna zmluva neplatná a môžete žiadať vrátiť peniaze. Ak by tovar mal certifikát zhody, potom aj tak si myslím, že toto je pravdepodobne neopravitelna vada. To sa určite zistí a nakoniec Vam budú musieť vrátiť aj tak peniaze. Ak to neurobia, môžete ich žiadať súdnou cestou, vyhrali by ste.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, prosím Vás o radu. Kúpila som 2 rovnaké panvice v kamennom obchode Levice z kameniny, žiaľ, hlavne na základe reklám z TV, kde vyzerali skutočne veľmi odolné. Jednu pre seba, druhu do daru. Na druhý deň som svoju vyskúšala a zistila som, že hneď pri prvom použití sa odlúpila vonkajšia glazúra. Mám vôbec nejakú možnosť dostať naspäť peniaze za panvice? Po vyskúšaní viem, že panvica je nekvalitná a môžem ju reklamovať. Avšak druhu na základe tejto skúsenosti darovať nebudem. Ostanú mi obidve panvice na krku, bez možnosti vrátenia peňazí? Ďakujem za Vás čas aj odpoveď. S pozdravom.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 13.08.2017)

Dobrý deň, v tomto prípade skúste najskôr vyžiadať od predajcu vrátenie peňazí. Predajca Vám nemusí hneď vrátiť peniaze. Pokiaľ by tak neurobil, podajte reklamáciu kúpeného tovaru. Spíšte aká závada sa objavila. Predávajúci má 30 dní na to, aby reklamáciu vybavil. Vybavením reklamácie sa rozumie ukončenie reklamačného konania odovzdaním opraveného výrobku, výmenou výrobku, vrátením kúpnej ceny výrobku, vyplatením primeranej zľavy z ceny výrobku, písomná výzva na prevzatie plnenia alebo jej odôvodnené zamietnutie.

Spotrebiteľ môže uplatniť reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzkarni predávajúceho, v ktorej je prijatie reklamácie možné s ohľadom na predávané výrobky alebo poskytované služby, alebo u určenej osoby. Určená osoba môže reklamáciu vybaviť iba odovzdaním opraveného výrobku, inak reklamáciu postúpi predávajúcemu na vybavenie.

Vo Vašom prípade by šlo o reklamáciu takmer ihneď po kúpe, preto sa na Vás vzťahuje tento paragraf:

"Ak spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatnil počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže predávajúci vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia; bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia nemožno od spotrebiteľa vyžadovať úhradu nákladov na odborné posúdenie ani iné náklady súvisiace s odborným posúdením. Predávajúci je povinný poskytnúť spotrebiteľovi kópiu odborného posúdenia odôvodňujúceho zamietnutie reklamácie najneskôr do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie."

 

Ak Vám predávajúci nedá odborné posúdenie, potom reklamácia nie je vybavená a Vy máte nárok na vrátenie peňazí.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, rodičia objednali gauč v zelenej farbe, keď však prišiel tovar zistili, že je v béžovej. Predávajúci farbu označil kódom, a tak si nemohli zistiť na zmluve, o akú farbu ide. Keď chceli tovar reklamovať, obsluha sa navrieskala, že mali pozrieť, čo podpisujú. Na koho strane bola pravda ?

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 17.07.2017)

Dobrý večer,

na Vašu otázku odpovedáme nasledovne :

 

1./ Uvedený prípady kúpy tovaru v obchode  je potrebné posudzovať podľa ust. §§  52 - 54  a §§  613 - 627 Obč. zákonníka, kde platí, že spotrebiteľskou zmluvou je každá zmluva bez ohľadu na právnu formu, ktorú uzatvára dodávateľ so spotrebiteľom.  Ustanovenia o spotrebiteľských zmluvách, ako aj všetky iné ustanovenia upravujúce právne vzťahy, ktorých účastníkom je spotrebiteľ, použijú sa vždy, ak je to na prospech zmluvnej strany, ktorá je spotrebiteľom. Odlišné zmluvné dojednania alebo dohody, ktorých obsahom alebo účelom je obchádzanie tohto ustanovenia, sú neplatné.

2./ Podľa ust. § 613 Obč. zákonníka  veci možno predávať aj na objednávku. Predávajúci je povinný obstarať objednaný tovar v dohodnutej lehote, a ak lehota nie je dohodnutá, v lehote primeranej okolnostiam. 

Ďalej platí, že ak dodaný tovar nemá vlastnosti, o ktoré prejavil spotrebiteľ záujem a ktoré sa zhodujú s popisom poskytnutým dodávateľom, náklady na jeho vrátenie a dodanie tovaru, ktorý zodpovedá zmluve, ako aj všetky kupujúcim účelne vynaložené náklady v súvislosti s tým znáša predávajúci.

3./ Z Vašej otázky vyplýva, že  Vaši  rodičia si objednali gauč v zelenej farbe v kamennom obchode a podpísali objednávku.  Tovar im bol následne doručený  domov, kde po vybalení zistili, že je inej farby ako objednali. Toto nám vychádza z otázky.

4./ Pokiaľ je to tak, v podstate obdržali  tovar, ktorý si neobjednali. Ak predajca tvrdí, že  mali prekontrolovať to, čo  podpisujú, to je pravda. Ale pokiaľ farba gauča bola identifikovaná  len kódom farby na tejto objednávke, nie  aj jej slovným pomenovaním,   predajca nemôže od kupujúceho ako spotrebiteľa žiadať, aby poznal uvedené kódovanie jednotlivých farieb. Ako príklad rozsahu kódov farieb pre zaujímavosť uvádzame farebnicu Pantone má cca 1900 tónov farieb. 

5./  V zmysle Obč. zákonníka za neprijateľné podmienky uvedené v spotrebiteľskej zmluve sa považujú najmä ustanovenia, ktoré obmedzujú prístup k dôkazom alebo ukladajú spotrebiteľovi povinnosti niesť dôkazné bremeno, ktoré by podľa práva, ktorým sa riadi zmluvný vzťah, mala niesť iná zmluvná strana.

6./ Záver :  Z otázky vyplýva, že rodičia chceli uplatniť reklamáciu, nie je teda zrejmé, či reklamáciu uplatnili. Ak nie, treba tak urobiť, reklamovať a gauč vrátiť na náklady predávajúceho /§ 614a/ Obč. zákonníka/ a žiadať vrátenie zaplatenej ceny.

 

 

 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, chcel by som sa Vás opýtať aké mám možnosti. Zakúpil som si tapetu v kamennej predajni podľa katalógu ktorý mali v ponuke vytavenú. Prišla mi, nalepil som ju, potreboval som ešte dve rolky tak som šiel doobjednať ďalšie. Pani mi vravela, že sa nemusí trafiť odtieň ak si tapetu doobjednávam. Pýtam sa čo to znamená, zn. to že môže byť trocha iný odtieň, hovorím v poriadku ak bude sedieť farba, hovorí áno. Prišla mi tapeta, nebol ale iný odtieň, ale vzor bol hnedý, to nie je žiaden odtieň červenej, to je hnedá hovorím. Žiadal som nie peniaze, ale výmenu za odtieň ktorý som si objednal. Vraveli, že mi nemôžu pomôcť, že som bol varovaný. Tak som išiel k danému katalógu, ukazujem im tapetu a hovorím: pozrite sa, toto je tapeta akú ponúkate, ak by som si ju nechcel doobjednať ale kúpil by som si ju de novo a príde mi ten vzor hnedý a nie červený ako máte vystavený a o aký mám ako zákazník záujem tak Vám ju aj tak vrátim, pretože mám záujem o takú aká je vystavená a nie taká aká mi došla. Zaujímalo by ma či mám ako zákazník právo žiadať náhradu danej tapety a ak mi ju nie sú schopný zabezpečiť či mám nárok na vrátenie peňazí. Ďakujem pekne.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 25.10.2016)

Dobrý deň,

v objednávke by malo figurovať niečo také, ako kód produktu, alebo presný kód farby, či odtieňa. Pokiaľ Vám dodali iný tovar, ako ste si objednali, potom nedodržali svoju časť zmluvy. Trvajte na tom, aby tento stav napravili a dodali Vám Vami objedannú farbu, resp. odtieň. Správanie predávajúceho v tomto prípade vykazuje znaky porušenia dobrých mravov, nakoľko odmieta uznať svoju chybu a následkom je ujma, ktorá Vám vznikla. Podľa § 4 ods. 8 Zákona o ochrane spotrebiteľa 

Predávajúci nesmie konať v rozpore s dobrými mravmi; ustanovenia § 7 až 9 tým nie sú dotknuté. Konaním v rozpore s dobrými mravmi sa na účely tohto zákona rozumie najmä konanie, ktoré je v rozpore so vžitými tradíciami a ktoré vykazuje zjavné znaky diskriminácie alebo vybočenia z pravidiel morálky uznávanej pri predaji výrobku a poskytovaní služby, alebo môže privodiť ujmu spotrebiteľovi pri nedodržaní dobromyseľnosti, čestnosti, zvyklosti a praxe, využíva najmä omyl, lesť, vyhrážku, výraznú nerovnosť zmluvných strán a porušovanie zmluvnej slobody.

Môžete sa tiež obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Prosim..ako je to zo zámenou tovaru na kamennej predajni....kúpila som si čižmy a chcela by som ich vymeniť za ine..keď peniaze nevracaju...do kolkych dni ich môžem vrátiť?Mám na to právo,alebo to závisí od predajcu?Dakujem

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 11.10.2016)

Dobrý deň,

pokiaľ to umožňuje predávajúci, potom je potrebné dohodnúť sa priamo s ním. Občiansky zákonník umožňuje výmenu tovaru, avšak za splnenia zákonných podmienok (napr. § 507 ods.1 Občianskeho zákonníka Ak nemožno vadu odstrániť a ak nemožno pre ňu vec užívať dohodnutým spôsobom alebo riadne, je nadobúdateľ oprávnený domáhať sa zrušenia zmluvy. Inak sa môže nadobúdateľ domáhať buď primeranej zľavy z ceny, výmeny, alebo opravy alebo doplnenia toho, čo chýba.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, pri reklamácii prepravy zásielky voči Slovenská pošta, a.s. nakoľko došlo k poškodeniu obsahu zásielky - /obsah tvoril silgranitový drez/ zásielka bola poistená, môžu žiadať doklad o kúpe tovaru ? Nemôžem nájsť, čo môže nahradiť ?

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 03.10.2016)

Dobrý deň. Spomenutý doklad o kúpe tovaru je v tomto prípade dôležitý zrejme z toho dôvodu, aby sa ustálila hodnota prepravovaného tovaru, ktorý bol poškodený. Pokiaľ doklad o kúpe nemáte, môžete ho skúsiť nahradiť napr. cenovou ponukou od predávajúceho, prípade môžete skúsiť požiadať predávajúceho, aby Vám opätovne vystavil doklad o kúpe.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Zdravím tu sa píše: "Ak hovoríme o zmluve uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, myslí sa tým zmluva medzi predávajúcim a spotrebiteľom, ktorá bola uzavretá za súčasnej fyzickej prítomnosti predávajúceho a spotrebiteľa. Na mieste, ktoré nie je prevádzkovým priestorom predávajúceho alebo zmluvy, ktorá bola uzavretá na mieste, ktoré je prevádzkovým priestorom predávajúceho alebo zmluvy uzavretej prostredníctvom diaľkovej komunikácie." http://zlavovekody.sk/vratenie-tovaru-do-14-dni/ tak teda ked si len prevezmem tovar na prevádzke ale oobjednávku urobím cez internet jedna sa o zmluvu uzavretu na dialku?

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 04.09.2016)

Dobrý deň,

presne ako uvádzate. Pre posúdenie toho, či ide o zmluvu uzavretú na diaľku je dôležité to, či bola uzavretá cez prostriedok diaľkovej komunikácie, čo internet nepochybne je. To, že si tovar následne vyzdvihnete na pobočke, v kamennej predajni, na to nemá žiaden vplyv. Odpoveď je teda-áno, vo Vašom prípade pôjde o zmluvu na diaľku.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dakujem pekne, vlastne ja som tam zabudol napisat, ze ta pracka bola reklamovana kvoli poruche.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 02.08.2016)

Dobrý deň. V takýchto prípadoch platí, že predávajúci je povinný určiť spôsob vybavenia reklamácie ihneď, v zložitých prípadoch najneskôr do 3 pracovných dní odo dňa uplatnenia reklamácie a v odôvodnených prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu výrobku, najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po určení spôsobu vybavenia reklamácie sa reklamácia vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr; vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie (pozri ustanovenie § 18 ods. 4 zákona o ochrane spotrebiteľa). Vzhľadom na to, že ide o poruchu na pračke, zrejme bude potrebné aj technické zhodnotenie stavu výrobku, po ktorom predávajúci určí spôsob vybavenia reklamácie. Predávajúci Vám môže odovzdať opravený výrobok, vymeniť výrobok, vrátiť kúpnu cenu výrobku, vyplatiť primeranú zľavu z ceny výrobku, písomne Vás vyzvať na prevzatie plnenia alebo zamietnuť reklamáciu s odôvodnením zamietnutia. Každopádne po uplynutí 30 dňovej lehoty na vybavenie reklamácie má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku za nový výrobok.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý den pan doktor, chcel by som sa opýtat na vrátenie tovaru do 3 dní z kamennej predajne. Jedná sa o pračku, bolo povedané, že oni to nemožu vymenit, až ked to potvrdí servisný technik, či je to tak alebo podla obchodného zákoníka sú povinní tovar vymenit. Za odpoved vopred dakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 01.08.2016)

Dobrý deň. Slovenský právny poriadok nepriznáva spotrebiteľovi právo na bezdôvodné vrátenie tovaru zakúpeného v kamennej predajni (pokiaľ predávajúci takúto možnosť spotrebiteľovi priznáva, je to nad rámec jeho zákonných povinností). Zároveň si dovoľujem poznamenať, že treba rozlišovať medzi vrátením tovaru bez udania dôvodu a reklamáciou vadného tovaru.

 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobry den. Chcem sa Vas pan doktor opytat na jednu vec. 23.12.15 som kupil prostrednictvom uver.spolocnosti qatro v kamen.obchde mobilny telefon. Dnes som ho chcel vratit nesplnal vykonostne nase predstavy ale v obchode mi ho odmietli prevziat ani sa velmi so mnou nebavili a nenavrhli ani moznost vymeny za druhy telefon....konali predajcovia spravne?? Telefon nebol rozbaleny ani skusany. Mali sme ho u seba 5 dni /pocas vian.sviatkov/..ako mam postupovat. V spol.qatro prijali odomna ziadost o storno zmluvy a takyto pripad este nemali....dakujem Vam s uctou.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 31.12.2015)

Dobrý deň, ak ste si kúpili tovar v kamennom obchode a nemali ste dohodnutú možnosť vrátiť tovar, potom Vám predajca nemusí tovar vziať späť. Preto sa oplatí kupovať si elektroniku na diaľku cez internet u obchodných reťazcov, ktoré majú dobré meno. Takéto obchody Vám tovar nielenže vymenia ale Vám vrátia peniaze.

Výmena za druhý telefón je tiež len dobrá vôľa predajcu, predajca nemusí pristúpiť na výmenu bezvadného tovaru.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobry den, ak som na predajni kupil mobilny telefon a do 3 dni prisiel reklamovat vadu, je mozne po uznani reklamacie (odstraneni vady) v servise odstupit od kupnej zmluvy a ziadat vratenie penazi? Dakujem za odpoved

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 25.11.2015)

Dobrý deň, ak odstránia vadu, nie je možné odstúpiť od zmluvy a žiadať vrátiť peniaze. 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, zakúpila som si v kamennej predajni s nábytkom policový systém. Predavačka mi na moju otázku či sa tento nábytok dá zavesiť aj na stenu odpovedala áno. Vyplatila som 40% z ceny s tým že tovar nieje na sklade a bude o 4 týždne. Po 4 týždnoch som si bola tovar vyzdvihnúť aj s doplatením zvyšnej ceny. Po príchode domov sme s otcom zistili že je tento nábytok tak ťažký že na stenu sa určite zavesiť nedá. Na druhý den (dva dni od nákupu) sme išli do predajne s tým že nám tovar vymenia za iný (nakoľko mi veduci prevádzky povedal že peniaze vracaju len prvý deň a aj to je ich dobrá vôla) . Keď sme prišli do skladu kde nám mali tovar vymeniť, vedúci sa na nás obrátil s tým že tovar nieje v originál balení (pričom tovar nebol ani len otvorený, krabica bola nedostatočne na jednom boku upevnená lepidlom a odlepovala sa (už pri prebratí) a preto sme ju len prelepili páskou aby sa v aute nerozpadla a nábytok sa nepoškodil. Takže moja otázka znie či mám právo na výmenu tovaru alebo nie ? ešte som sa v žiadnej predajni s týmto odmietavým prístupom nestretla takže ma to zarazilo. Dakujem vopred za odpoved.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 06.09.2015)

Dobrý deň, ak ste tovar nekupovali na diaľku (napríklad cez internet), potom vrátenie tovaru alebo výmena nie je možná bez súhlasu predajcu. Predajca nie je povinný Vám tovar prevziať späť. Zo žiadneho zákona nevyplýva táto jeho povinnosť. Môže to odmietnuť aj bez uvedenia dôvodu. Obyčajne dnes už predajne tovar zoberú späť alebo vymenia (je to však iba ich dobrá vôľa).


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, chcela by som sa opýtať že ako je to v prípade, že som zakúpila spotrebič, konkretne kulma na vlasy a prvy krat som ju použila 4-ty deň od kupy, spotrebič sa sam vypínal a vydával iskrivý zvuk z vnútra, teda nejake kontakty boli vadne. Zašli sme dnes na 5-ty deň od kupy do kamenneho obchodu, vymenili nam ju , ale tvrdili, že keby nechceli tak nemusia. Tak sa chcem opýtať ako to je v prípade vrátenia vadného spotrebiču v tak kratkej lehote od kúpy. Jednalo by sa už o reklamáciu s dobou 30 dní, alebo v prípade žeby nedošlo k výmene mohli by sme požadovať vrátenie peňazí? a ako postupovať v prípade žeby vymenená opäť bola vadná? ďakujem vopred za odpoveď. 

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 04.09.2015)

Dobrý deň, v prípade kamenného obchodu Vám predávajúci nemusí vymeniť tovar, môže ho prijať na reklamáciu a do 30 dní vrátiť opravený. Ak ho nevráti opravený, tak máte právo na vrátenie peňazí alebo žiadať iný tovar. 

Ak by sa objavila vada tretí krát, potom máte pri treťom reklamovaní nárok na vrátenie peňazí (teda nie až na 4-krát ako sa veľa ľudí mylne domnieva).


JUDr. Milan Ficek, advokát

V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:



1. Zadanie otázky

2. Výber poradne

3. Dodatočné informácie
Emaily sa musí zhodovať a otázka musí byť vyplnená.
Zadarmo Premium
Online odpoveď
Zrozumiteľná odpoveď
Jednoduché otázky
Zložité otázky
Zaručená odpoveď
Neverejná odpoveď
Poplatok za odpoveď
Doplňujúce otázky
Dokumenty
Odpovedá aj koncipient
Odpovedá výlučne advokát
Chcem zadarmo
viac informácií
Chcem premium
viac informácií
Vyplňte prosím toto pole
Vyplňte prosím toto pole
Vyplňte prosím toto pole
Prosím vyberte kraj
Prosím vyberte kategóriu.
V bezplatnej poradni nie je zaručená odpoveď, pre zmenu
sa vráťte o krok späť a vyberte si právnu poradňu Premium.
V bezplatnej poradni je otázka a odpoveď verejná, pre zmenu
sa vráťte o krok späť a vyberte si právnu poradňu Premium.
Vyplňte prosím toto pole
Vyplňte prosím toto pole


Musíte súhlasiť s podmienkami.



Zoznam otázok a odpovedí

najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk