'

Vrátenie tovaru do kamenného obchodu


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Banskobystrický
Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát
Odpovedané dňa: 18. 10. 2013

Otázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Do koľkých dní môžem vrátiť tovar do kamennej predajne?

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Dobrý deň,

pokiaľ ste si kúpili tovar v kamennej predajni a zaplatili ste zaň, pričom nešlo o internetový predaj (a následne vyzdvihnutie tovaru v kamennej predajni), potom bez súhlasu predávajúceho nemôžete žiadať vrátiť peniaze za tovar. Veľa kamenných predajní má však vo svojich interných predpisoch, že akceptujú, pokiaľ kupujúci bez udania dôvodu v určitej lehote (obyčajne 1 mesiac, niekedy 1 týždeň) vráti tovar, potom mu vrátia peniaze. Odporúčam Vám informovať sa v uvedenej kamennej predajni, či kúpený tovar príjmu späť.

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



JUDr. Milan Ficek, advokát

online právna poradňa zadarmo



Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, dcéra objednala z internetového predaja záclonu, ktorá je na okno veľmi veľká zatelefonovala som predajcovi, že som záclonu poslala na dobierku predajca nereaguje. Prosím Vás čo sa dá v tomto prípade robiť načo mám alebo nemám právo ďakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 24.07.2019)

Dobrý deň,

pokiaľ ste si objednali tovar prostredníctvom internetového obchodu, zákon č. 102/2014 o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb, ktorý nadobúda svoju platnosť zmluvou uzavretou medzi vami a predajcom, umožňuje, aby ste do 14 dní od kúpy tovaru mohli odstúpiť od zmluvy. Lehota na odstúpenie od zmluvy trvá od dátumu prevzatia tovaru zákazníkom. Pritom prevzatím sa rozumie moment, keď zákazník obdrží všetky časti svojho objednaného tovaru. Teda, keď príjme všetky časti svojho tovaru od dopravcu, respektíve prevezme na pošte. Po odstúpení od zmluvy musíte vy vrátiť tovar a predajca vám musí naspäť zaslať peniaze.

Vo vašom prípade však môžete žiadať aj výmenu tovaru. Pri výmene tovaru postupujte rovnako ako pri odstúpení od zmluvy. Rozdiel je len v tom, že namiesto peňazí vám predajca pošle nový tovar. Vrátenie tovaru neznamená reklamácia, ide len o jeho vymenenie. Dohodnite sa o výmene vopred. Ak nie je možná výmena, tak v tom prípade je namieste odstúpenie od zmluvy.

 

Predajca je povinný ešte pred nákupom zákazníka informovať o možnosti odstúpenia od zmluvy (poskytnúť formulár). Ak tak neurobí, informovať vás môže napríklad ešte dodatočne, najneskôr však do 12 mesiacov od doručenia tovaru. Až od okamihu informovania začína plynúť zákazníkovi lehota na odstúpenie od zmluvy. Ak ste napríklad dostali svoj tovar 1. júla, no  o možnosti odstúpenia od zmluvy vás informuje až 1. august, máte 14 dní od 1. augusta na to, aby ste od zmluvy odstúpili.

 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, kúpil som si florbalovú obuv v kamennej predajni, po druhom použití sa začala ničiť, očká na šnúrky nemajú spevnenú časť, a tak pri uťahovaní moc nevydržia. Chcem vrátiť tovar, najlepšie rovno aj vymeniť za inú obuv. Avšak na webe predajne majú napísané ako postupovať pri výmene alebo teda reklamácií všeobecne. 
Aké sú podmienky na výmenu alebo vrátenie tovaru ?
1. ) Tovar je nutné vrátiť najneskôr do 14 dni odo dna prevzatia.
2. ) Tovar nesmie byt použitý, nosený ani žiadnym spôsobom znehodnotený (v prípade florbalovej hokejky nesmie byt z hygienických dôvodov odbalená ochranná fólia).
3. ) Tovar musí byt vrátený v pôvodnom obale, ktorý nesmie byt znehodnotený.
Neviem, ale bod č.2 mi je proti srsti. Ako môžem vedieť, ako budú tenisky reagovať? Niektoré mi vydržia celú sezónu 8 mesiacov a tieto dva zápasy? Trosku rozdiel. Bod č.1 je v poriadku? Obuv som kupoval priamo v kamennej predajni.
Ďakujem za odpoveď  S pozdravom Michal 

 

 

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 20.07.2019)

Dobrý deň,

zrejme ste čítali obchodné podmienky predávajúceho, ktoré sa týkajú nákupu tovaru cez internet a v prípade nákupu tovaru cez internet platia iné podmienky.

Vo Vami uvedenom prípade ide o zodpovednosť za vady podľa ust. Občianskeho zákonníka /citujeme/ :

"§ 620

(1) Záručná doba je 24 mesiacov. Ak je na predávanej veci, jej obale alebo návode k nej pripojenom vyznačená lehota na použitie, neskončí sa záručná doba pred uplynutím tejto lehoty.

(2) Ak ide o použitú vec, kupujúci a predávajúci sa môžu dohodnúť aj na kratšej záručnej dobe, nie však kratšej než 12 mesiacov." 

"§ 622 :
(1) Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. Predávajúci je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť.
(2) Kupujúci môže namiesto odstránenia vady požadovať výmenu veci, alebo ak sa vada týka len súčasti veci, výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady.
(3) Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadnú vec za bezvadnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.
§ 623 :
(1) Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať.
(2) Ak ide o iné neodstrániteľné vady, má kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny veci."

 

T.j. : Je potrebné, aby ste u predávajúceho v kamennej predajni uplatnili svoje nároky zo zodpovednosti za vady tovar v záručnej dobe. V písomnej reklamácii, ktorú uplatnite u predávajúceho žiadajte hneď výmenu tovaru za iný tovar, teda nie jeho opravu, keďže je viac ako pravdepodobné, že ten istý druh obuvi bude po krátkom používaní vykazovať rovnaké poškodenia. 

 

 

 

 

 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň !  Prajem veľa profesionálnych aj osobných úspechov v roku 2019. Zároven prosím o informáciu. Musí predajca, v mojom prípade Pantarhei, akceptovať vrátenie ešte originál zabalenej knihy? Bohužiaľ nemám pokladničný blok, ale potvrdenie o transakcií z banky. Nežiadam peniaze, iba výmenu za inú knihu. Ďakujem, S pozdravom T. D.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 05.01.2019)

Dobrý deň, pokiaľ ste knihu kúpili v kamennej predajni a aj keď je zabalená v originálnom obale, predávajúci nie je zo zákona povinný Vám knihu zobrať späť  hoci aj na výmenu za inú knihu aj keby ste mali pokladničný doklad.  
Je na rozhodnutí predávajúceho, či tejto Vaše požiadavke vyhovie.

 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, zaujíma ma, ako by sa dal riešiť nasledujúci prípad: Bol som si vyzdvihnúť v predajni MP3. SK na pobočke v Poluse jedno zariadenie. Na ich web stránke, pri produkte, a ani v mailovej komunikácii (písal som im, či tovar majú na predajni, lebo kvôli sviatkom a náporu zrušili možnosť online nákupu a objednávok - odpovedali mi len, že majú a môžem sa zastaviť), ma nikto neupozornili na skutočnosť, že cena na predajni je iná (na stránke 42 e a na predajni 50 e). Výrobok som súrne potreboval, a tak som už nerobil nikde inde objednávku (bol Silvester a prevádzky sa pomaly zatvárali) a šiel si preto na predajňu. Tam som zistil nezrovnalosť v cene. Bohužiaľ, už nebol čas ísť niekde inde, a tak som to kúpil. Doma som však zistil, že to ma americkú (čínsku? ) koncovku a nie EU standard bez prídavného adaptéra, takže nepoužiteľné + nebol k zariadeniu ani slovenský návod. Chcem sa preto spýtať, či je možné tovar vrátiť s tým, že mi vrátia peniaze, aj keď sa jedna o kúpu v kamennom obchode bez online objednávky? Z môjho pohľadu zavádzali cenou, výrobok je nepoužiteľný bez EU adaptéra alebo prevedenia a k tomu to nemá ani slovenský návod. Ďakujem za odpoveď, Peter.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 02.01.2019)

Dobrý deň, 

podľa ust. § 11 zákona o ochrane spotrebiteľa platí, že "predávajúci je povinný pri predaji informovať spotrebiteľa o vlastnostiach predávaného výrobku alebo charaktere poskytovanej služby, o spôsobe použitia, montáže a údržby výrobku a o nebezpečenstve, ktoré vyplýva z jeho nesprávneho použitia, montáže alebo údržby, o podmienkach uchovávania a skladovania, ako aj o riziku súvisiacom s poskytovanou službou. Ak je to potrebné s ohľadom na povahu výrobku, spôsob a dobu jeho používania, je predávajúci povinný zabezpečiť, aby tieto informácie zrozumiteľne obsahoval aj priložený písomný návod."

Každý spotrebiteľ má zo zákona právo na výrobky a služby v bežnej kvalite, čo sa vo Vami uvedenom prípade nestalo, keďže výrobok je v našich podmienkach bez dokúpenia prídavného zariadenia nepoužiteľný a teda jedná sa o neodstraniteľnú vadu, pričom na túto okolnosť ste neboli upozornený.

Podľa ust. § 623 Občianskeho zákonníka platí :
"Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať."

 

Na základe uvedeného odporúčame priamo v predajni uplatniť reklamáciu v súlade s ust.§ 18 ods. 4 zákona o ochrane spotrebiteľa  s poukázaním na ust. § 623 Obč. zákonníka a odstúpiť od zmluvy. 

Reklamácia síce musí byť vybavená najneskoršie do 30 dní od jej uplatnenia, ale keďže sa vo Vašom prípade jedná o jednoznačné stanovenie neodstraniteľnej vady, ku ktorej nie je potrebné odborné posúdenie, žiadajte vybavenie ihneď, teda odstúpenie od zmluvy, z čoho vyplýva, že predávajúci Vám musí vrátiť peniaze.

Pokiaľ sa jedná o cenu, táto môže byť iná na internete a iná v kamennej predajni. 

Porušenie ust. zákona o ochrane spotrebiteľa pokiaľ sa jedná v podstate o nepoužiteľný výrobok bez dodatočnej kúpi ďalšieho zariadenia, ako aj bez návodu na použitie, môžete uvedenú skutočnosť nahlásiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu /www.soi.sk/.

Uložená sankcia môže predstavovať umu až 66 400 € pre dovozcu, dodávateľa alebo predávajúceho.

Budeme radi ak nám dáte vedieť ako ste dopadli.

 


 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, ako mám postupovať ak som vrátil tovar zakúpený v internetovom obchode v zákonnej lehote do 14 dni a predajca tento vrátený tovar neprevzal? V balíku bolo vyjadrenie ohľadom odstúpenia aj faktúra a to sa mi celé vrátilo. Ďakujem za info.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 06.12.2018)

Dobrý deň,

ak odstupujete od zmluvy, mali by ste tovar zaslať na adresu, ktorú má dotyčný evidovanú v obchodnom registri, prípadne, ktorú má uvedenú na stránke. Odstúpiť od zmluvy, môžete napr. aj cez mail. Ak by si ale neprevzal odstúpenie, či tovar, zásielka by sa mohla považovať za doručenú, aj keď by si ju neprevzal (teória dôjdenia). Odporúčam však zaslať odstúpenie na adresu sídla spoločnosti a zároveň aj na email.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, prosím chcem sa opýtať kúpila som práčku v kamennej predajni , práčka vyteká hneď na prvý krát nás, vytopila". Samozrejme som hneď volala do predajne a tam mi povedali, že si musím zavolať servis. Chcem sa opýtať je tam nejaká ochranná doba, aby som práčku mohla vrátiť? Ja proste nechcem opravovanú práčku, keď som ju ešte ani nepoužila a je to už štvrtý deň A servis nikde a to mi sľúbili, že sa poponáhľajú. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 14.11.2018)

Dobrý deň, predajca nemal právo odkázať Vás na servis. Predajca je povinný prijať tovar na reklamáciu a postupovať podľa zákona o ochrane spotrebiteľa. V tomto prípade ide o vzťah spotrebiteľa a dodávateľa. Zmluvu ste uzavreli s predajcom a nie so servisom. Z toho mu vyplývajú určité povinnosti, ktoré nemôže prenášať na iné osoby a rovnako nesmie spotrebiteľovi ukladať povinnosti bez právneho dôvodu.

Právo na odstúpenie od zmluvy nevzniká automaticky. Je potrebné určiť, že ide o vadu, ktorá sa nedá odstrániť a robí vec nepoužiteľnou na daný účel. Rovnaké právo máte aj v prípade ak ide o väčší počet vád, alebo ak sa rovnaká vada prejaví po oprave.

Bolo by vhodné navštíviť predajcu a uplatniť si právo na reklamáciu. Predajca je následne povinný poučiť Vás o právach pri reklamácii a určiť spôsob vybavenia reklamácie. Pravdepodobne práčku odošle výrobcovi, resp. servisu na posúdenie vady a prípadnú opravu. 

Vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po uplynutí tejto lehoty na vybavenie reklamácie máte ako spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť (teda právo na vrátenie peňazí) alebo právo na výmenu práčky za novú.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, Kupoval som pre známeho tričko ako darček ale nesedela mu veľkosť. Keď som ho chcel vymeniť povedali mi, že vymieňajú len do troch dni od kúpy (prišiel som na štvrtý). Na stránke majú písané, že vymenia tovar do 14 dni ale neviem, či sa to týka len kupovania online alebo, či ich s týmto môžem konfrontovať. Ďakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 16.10.2018)

Dobrý deň,

pokiaľ ste kupovali tovar v kamennom obchode tak ho vymeniť môžete len pokiaľ by tričko malo vady spôsobené výrobcom, resp. predajcom. Ak išlo len o nesprávnu veľkosť, výmena tovaru závisí len od dobrej vôle predajcu a toho, ako má nastavené podmienky. Ak má podmienky nastavené tak, že tovar možno vymeniť do 3 dní, tak po tejto lehote nemôžete tovar už vymeniť, resp. na to nemáte právny nárok. Ak by ste tovar kupovali online a v kamennom obchode by ste si ho len vyzdvihli, potom máte nárok na odstúpenie od zmluvy do 14 od doručenia tovaru, a teda nárok na vrátenie peňazí, prípadne sa môžete dohodnúť na výmene. 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý večer. Chcela by som sa opýtať, či je možné vrátiť tovar zakúpený v obchode spať do predajne bez udania dôvodu. Ak áno, do koľkých dni od zakúpenia tovaru?

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 14.10.2018)

Dobrý deň,

ak bol tovar zakúpený v kamennom obchode a nejedná sa o reklamáciu /vady tovaru/, predávajúci nie je povinný tovar zobrať späť a vrátiť Vám peniaze.

Niektoré obchody túto možnosť poskytujú, pozrite si obchodné podmienky predávajúceho alebo sa informujte v predajni, a vrátia buď peniaze alebo poskytnú poukážku na nákup iného tovaru. 
Právny nárok na vrátenie tovaru bez uvedenia dôvodu oproti vráteniu peňazí v kamennom obchode nie je. 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, prajem, Objednal som si tovar v eshope predajcu, kde ponúkal aj možnosť prevzatia v kamennej predajni. Objednávka bola zadaná na diaľku. Faktom je, že nebola potvrdená predajcom. Následne som tovar zaplatil a prevzal v kamennej predajni. V tomto prípade tiež platí 14 dňová lehota na vrátenie bez udania dôvodu? Predajca nechce zobrať naspäť a vrátiť peniaze s tvrdením, že to je klasický predaj v kamennom obchode, a že nevznikla zmluva na diaľku. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 16.08.2018)

Dobrý deň,

z teoretického hľadiska vzniká zmluva na diaľku v takomto prípade až potvrdením objednávky, pretože objednávka je návrhom zmluvy z Vašej strany a jej akceptáciou (potvrdením) zo strany predajcu dochádza k uzavretiu zmluvy. Je však pravdou, že v tejto situácii mohlo dôjsť k pochybnosti z Vašej strany vo vzťahu k tomu, či ide o zmluvu na diaľku, alebo nie. V takýchto prípadoch zákon ustanovuje, že v prípade pochybnosti pri výklade spotrebiteľskej zmluvy má prednosť výklad priaznivejší pre spotrebiteľa, preto zastávam názor, že v tomto prípade vznikla pochybnosť, či ide o zmluvu na diaľku, alebo nie. Priaznivejší je pre Vás výklad, že ide o zmluvu na diaľku (máte právo na odstúpenie). Preto podľa mňa máte právo na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí. Ak predajca odmietne, ostáva Vám obrátiť sa na súd, prípadne Slovenskú obchodnú inšpekciu.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň. Veľmi pekne prosím o radu. Mama je už v staršom veku, kúpila si elektrický bojler na ohrev vody. Po namontovaní zistila, že nenahrieva vodu, takže je nefunkčný. Kúpila ho v kamennej predajni, kde sa vrátila, že tovar je nefunkčný. Predajca ju odporučil na výrobcu, že to ma s ním riešiť. Podľa môjho názoru, by mala právo na vrátenie peňazí alebo okamžitú výmenu tovaru. Prosím, na čo ma nárok v takomto prípade. Veľmi pekne ďakujem. Pekný deň. 

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 09.08.2018)

Dobrý deň,

predajca ju nemal právo odporúčať na výrobcu. Ako predajca je totiž povinný prijať tovar na reklamáciu a postupovať v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa. Zmluvu Vaša matka uzavrela s predajcom nie s výrobcom, a preto je ona v tomto vzťahu spotrebiteľ a predávajúci je dodávateľ. Z toho mu vyplývajú určité povinnosti, ktoré nemôže prenášať na iné osoby a rovnako nesmie spotrebiteľovi ukladať povinnosti bez právneho dôvodu.

Právo na vrátenie peňazí nevzniká automaticky. Je potrebné rešpektovať určitú postupnosť, kde platí, že pokiaľ ide o vadu, ktorá sa nedá odstrániť a robí vec nepoužiteľnou na daný účel, môže spotrebiteľ žiadať vrátenie peňazí. Rovnaké právo má aj v prípade ak sa rovnaká vada prejaví po oprave, prípadne pre väčší počet vád.

Odporúčam preto navštíviť predajcu znova a uplatniť si právo na reklamáciu. Predajca je následne poučiť matku o právach pri reklamácii a určiť spôsob vybavenia reklamácie. Pravdepodobne bojler odošle výrobcovi, resp. servisu na posúdenie vady a prípadnú opravu. 


JUDr. Milan Ficek, advokát

V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:



1. Zadanie otázky

2. Výber poradne

3. Dodatočné informácie
Emaily sa musí zhodovať a otázka musí byť vyplnená.
Zadarmo Premium
Online odpoveď
Zrozumiteľná odpoveď
Jednoduché otázky
Zložité otázky
Zaručená odpoveď
Neverejná odpoveď
Poplatok za odpoveď
Doplňujúce otázky
Dokumenty
Odpovedá aj koncipient
Odpovedá výlučne advokát
Chcem zadarmo
viac informácií
Chcem premium
viac informácií

GoPay Visa SecureCode Visa Visa MasterCard MasterCard MasterCard


Vyplňte prosím toto pole
Vyplňte prosím toto pole
Vyplňte prosím toto pole
Prosím vyberte kraj
Prosím vyberte kategóriu.
V bezplatnej poradni nie je zaručená odpoveď, pre zmenu
sa vráťte o krok späť a vyberte si právnu poradňu Premium.
V bezplatnej poradni je otázka a odpoveď verejná, pre zmenu
sa vráťte o krok späť a vyberte si právnu poradňu Premium.
Vyplňte prosím toto pole
Vyplňte prosím toto pole


Musíte súhlasiť s podmienkami.



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:

Zoznam otázok a odpovedí

najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk