'

Vrátenie tovaru do kamenného obchodu


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Banskobystrický
Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát
Odpovedané dňa: 18. 10. 2013

Otázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Do koľkých dní môžem vrátiť tovar do kamennej predajne?

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Dobrý deň,

pokiaľ ste si kúpili tovar v kamennej predajni a zaplatili ste zaň, pričom nešlo o internetový predaj (a následne vyzdvihnutie tovaru v kamennej predajni), potom bez súhlasu predávajúceho nemôžete žiadať vrátiť peniaze za tovar. Veľa kamenných predajní má však vo svojich interných predpisoch, že akceptujú, pokiaľ kupujúci bez udania dôvodu v určitej lehote (obyčajne 1 mesiac, niekedy 1 týždeň) vráti tovar, potom mu vrátia peniaze. Odporúčam Vám informovať sa v uvedenej kamennej predajni, či kúpený tovar príjmu späť.

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



JUDr. Milan Ficek, advokát

online právna poradňa zadarmo



Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, ako mám postupovať ak som vrátil tovar zakúpený v internetovom obchode v zákonnej lehote do 14 dni a predajca tento vrátený tovar neprevzal? V balíku bolo vyjadrenie ohľadom odstúpenia aj faktúra a to sa mi celé vrátilo. Ďakujem za info.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 06.12.2018)

Dobrý deň,

ak odstupujete od zmluvy, mali by ste tovar zaslať na adresu, ktorú má dotyčný evidovanú v obchodnom registri, prípadne, ktorú má uvedenú na stránke. Odstúpiť od zmluvy, môžete napr. aj cez mail. Ak by si ale neprevzal odstúpenie, či tovar, zásielka by sa mohla považovať za doručenú, aj keď by si ju neprevzal (teória dôjdenia). Odporúčam však zaslať odstúpenie na adresu sídla spoločnosti a zároveň aj na email.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, prosím chcem sa opýtať kúpila som práčku v kamennej predajni , práčka vyteká hneď na prvý krát nás, vytopila". Samozrejme som hneď volala do predajne a tam mi povedali, že si musím zavolať servis. Chcem sa opýtať je tam nejaká ochranná doba, aby som práčku mohla vrátiť? Ja proste nechcem opravovanú práčku, keď som ju ešte ani nepoužila a je to už štvrtý deň A servis nikde a to mi sľúbili, že sa poponáhľajú. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 14.11.2018)

Dobrý deň, predajca nemal právo odkázať Vás na servis. Predajca je povinný prijať tovar na reklamáciu a postupovať podľa zákona o ochrane spotrebiteľa. V tomto prípade ide o vzťah spotrebiteľa a dodávateľa. Zmluvu ste uzavreli s predajcom a nie so servisom. Z toho mu vyplývajú určité povinnosti, ktoré nemôže prenášať na iné osoby a rovnako nesmie spotrebiteľovi ukladať povinnosti bez právneho dôvodu.

Právo na odstúpenie od zmluvy nevzniká automaticky. Je potrebné určiť, že ide o vadu, ktorá sa nedá odstrániť a robí vec nepoužiteľnou na daný účel. Rovnaké právo máte aj v prípade ak ide o väčší počet vád, alebo ak sa rovnaká vada prejaví po oprave.

Bolo by vhodné navštíviť predajcu a uplatniť si právo na reklamáciu. Predajca je následne povinný poučiť Vás o právach pri reklamácii a určiť spôsob vybavenia reklamácie. Pravdepodobne práčku odošle výrobcovi, resp. servisu na posúdenie vady a prípadnú opravu. 

Vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po uplynutí tejto lehoty na vybavenie reklamácie máte ako spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť (teda právo na vrátenie peňazí) alebo právo na výmenu práčky za novú.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, Kupoval som pre známeho tričko ako darček ale nesedela mu veľkosť. Keď som ho chcel vymeniť povedali mi, že vymieňajú len do troch dni od kúpy (prišiel som na štvrtý). Na stránke majú písané, že vymenia tovar do 14 dni ale neviem, či sa to týka len kupovania online alebo, či ich s týmto môžem konfrontovať. Ďakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 16.10.2018)

Dobrý deň,

pokiaľ ste kupovali tovar v kamennom obchode tak ho vymeniť môžete len pokiaľ by tričko malo vady spôsobené výrobcom, resp. predajcom. Ak išlo len o nesprávnu veľkosť, výmena tovaru závisí len od dobrej vôle predajcu a toho, ako má nastavené podmienky. Ak má podmienky nastavené tak, že tovar možno vymeniť do 3 dní, tak po tejto lehote nemôžete tovar už vymeniť, resp. na to nemáte právny nárok. Ak by ste tovar kupovali online a v kamennom obchode by ste si ho len vyzdvihli, potom máte nárok na odstúpenie od zmluvy do 14 od doručenia tovaru, a teda nárok na vrátenie peňazí, prípadne sa môžete dohodnúť na výmene. 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý večer. Chcela by som sa opýtať, či je možné vrátiť tovar zakúpený v obchode spať do predajne bez udania dôvodu. Ak áno, do koľkých dni od zakúpenia tovaru?

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 14.10.2018)

Dobrý deň,

ak bol tovar zakúpený v kamennom obchode a nejedná sa o reklamáciu /vady tovaru/, predávajúci nie je povinný tovar zobrať späť a vrátiť Vám peniaze.

Niektoré obchody túto možnosť poskytujú, pozrite si obchodné podmienky predávajúceho alebo sa informujte v predajni, a vrátia buď peniaze alebo poskytnú poukážku na nákup iného tovaru. 
Právny nárok na vrátenie tovaru bez uvedenia dôvodu oproti vráteniu peňazí v kamennom obchode nie je. 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, prajem, Objednal som si tovar v eshope predajcu, kde ponúkal aj možnosť prevzatia v kamennej predajni. Objednávka bola zadaná na diaľku. Faktom je, že nebola potvrdená predajcom. Následne som tovar zaplatil a prevzal v kamennej predajni. V tomto prípade tiež platí 14 dňová lehota na vrátenie bez udania dôvodu? Predajca nechce zobrať naspäť a vrátiť peniaze s tvrdením, že to je klasický predaj v kamennom obchode, a že nevznikla zmluva na diaľku. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 16.08.2018)

Dobrý deň,

z teoretického hľadiska vzniká zmluva na diaľku v takomto prípade až potvrdením objednávky, pretože objednávka je návrhom zmluvy z Vašej strany a jej akceptáciou (potvrdením) zo strany predajcu dochádza k uzavretiu zmluvy. Je však pravdou, že v tejto situácii mohlo dôjsť k pochybnosti z Vašej strany vo vzťahu k tomu, či ide o zmluvu na diaľku, alebo nie. V takýchto prípadoch zákon ustanovuje, že v prípade pochybnosti pri výklade spotrebiteľskej zmluvy má prednosť výklad priaznivejší pre spotrebiteľa, preto zastávam názor, že v tomto prípade vznikla pochybnosť, či ide o zmluvu na diaľku, alebo nie. Priaznivejší je pre Vás výklad, že ide o zmluvu na diaľku (máte právo na odstúpenie). Preto podľa mňa máte právo na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí. Ak predajca odmietne, ostáva Vám obrátiť sa na súd, prípadne Slovenskú obchodnú inšpekciu.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň. Veľmi pekne prosím o radu. Mama je už v staršom veku, kúpila si elektrický bojler na ohrev vody. Po namontovaní zistila, že nenahrieva vodu, takže je nefunkčný. Kúpila ho v kamennej predajni, kde sa vrátila, že tovar je nefunkčný. Predajca ju odporučil na výrobcu, že to ma s ním riešiť. Podľa môjho názoru, by mala právo na vrátenie peňazí alebo okamžitú výmenu tovaru. Prosím, na čo ma nárok v takomto prípade. Veľmi pekne ďakujem. Pekný deň. 

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 09.08.2018)

Dobrý deň,

predajca ju nemal právo odporúčať na výrobcu. Ako predajca je totiž povinný prijať tovar na reklamáciu a postupovať v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa. Zmluvu Vaša matka uzavrela s predajcom nie s výrobcom, a preto je ona v tomto vzťahu spotrebiteľ a predávajúci je dodávateľ. Z toho mu vyplývajú určité povinnosti, ktoré nemôže prenášať na iné osoby a rovnako nesmie spotrebiteľovi ukladať povinnosti bez právneho dôvodu.

Právo na vrátenie peňazí nevzniká automaticky. Je potrebné rešpektovať určitú postupnosť, kde platí, že pokiaľ ide o vadu, ktorá sa nedá odstrániť a robí vec nepoužiteľnou na daný účel, môže spotrebiteľ žiadať vrátenie peňazí. Rovnaké právo má aj v prípade ak sa rovnaká vada prejaví po oprave, prípadne pre väčší počet vád.

Odporúčam preto navštíviť predajcu znova a uplatniť si právo na reklamáciu. Predajca je následne poučiť matku o právach pri reklamácii a určiť spôsob vybavenia reklamácie. Pravdepodobne bojler odošle výrobcovi, resp. servisu na posúdenie vady a prípadnú opravu. 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, prajem, dna 11. 6. 2018 o 16 hodine som si kúpila v kamennej predajni s doplnkami a opravou na mobilné telefóny PC expres bezdrôtové slúchadlá za 39e. Asi o hodinu som si ich vyskúšala a nesedia mi v ušiach (sú veľké a padajú mi - v mojom prípade sú nepoužiteľné), funkčné neboli ani skúšané. Vrátila som sa do predajne s požiadavkou o vrátenie tovaru. Predavač mi povedal, že tovar neberú spať ani nevymieňajú a následne mi predložil kus papiera kde to bolo popísané. Chcela by som Vás poprosiť o právnu radu, či mám nárok na vrátenie peňazí. Vopred Vám ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 12.06.2018)

Dobrý deň,

ma vrátenie tovaru máte nárok len v prípade, že sa na tovare vyskytnú vady, čím sa myslia vady výrobné. Nevhodná veľkosť slúchadiel nie je výrobná vada, a preto právny nárok na vrátenie peňazí, či výmenu tovaru nemáte. Jedinou možnosťou je pokúsiť sa dohodnúť.


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, prajem, Potrebovala by som poradiť. Kúpila som v predajni v meste P. rifle. Keď som ich zaplatila šla som si ich hneď obliecť na toaletu, pričom som zistila pri chôdzi, že jedna nohavica sa točí. Vrátila som sa do predajne vymeniť tovar, avšak rifle v tej veľkosti nemali a peniaze vraj nevracajú, vraj si mám vybrať iný tovar. Ja však iný tovar nechcem, keďže to, čo som potrebovala som u nich nakúpila. Poslali ma do inej predajne - pričom ani tam nie je isté, či tu veľkosť mať budú. Ďakujem krásne za pomoc.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 21.05.2018)

Dobrý deň,

na Vašu otázku predkladáme nasledovnú odpoveď :

1./ Pri zodpovedaní otázky vychádzame z toho, že ste si kúpili rifle, ktoré ste v obchode nevyskúšali, nakoľko predávajúci nemá skúšobné kabínky a následne po odskúšaní ste sa vrátili do obchodu s tým, že chcete rifle vrátiť, čo Vám bolo zamietnuté.

2./ Z ust. § 612 a nasl. Obč. zákonníka vyplýva, že "predávaná vec musí mať požadovanú, prípadne právnymi predpismi ustanovenú akosť, množstvo, mieru alebo hmotnosť a musí byť bez vád, najmä musí zodpovedať záväzným technickým normám. Pri potravinách musí byť vyznačený dátum spotreby alebo dátum minimálnej trvanlivosti. Ak to povaha veci pripúšťa, má kupujúci právo, aby sa vec pred ním prekontrolovala alebo aby sa mu jej činnosť predviedla.

§ 618 : Veci, ktoré majú vady, ktoré nebránia, aby sa mohla vec užívať na určený účel, musia sa predávať len za nižšie ceny, než je obvyklá cena bezvadnej veci; kupujúceho treba upozorniť, že vec má vadu a o akú vadu ide, ak to nie je zrejmé už z povahy predaja.

§ 623 : Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať.

Sme názoru, že sa jedná o neodstraniteľnú vadu, preto v zmysle ust. § 623  máte právo voľby : výmena veci alebo právo od zmluvy odstúpiť. Je logické, že točiaca látka predstavuje vadu, ktorá nemusí byť ani pri odskúšaní výrobku viditeľná, nakoľko sa prejaví až pri pohybe. To je náš názor.

3./ Sme názoru, že postup predávajúceho nebol správny, keď Vám oznámil, že rifle vymení len za iný výrobok. Podľa ust. zákona o ochrane spotrebiteľa platí, že právo voľby je na Vás, a mal s Vami spísať reklamáciu. Predávajúci Vás mal poučiť o reklamácii.

Predávajúci je povinný spotrebiteľa riadne informovať o podmienkach a spôsobe reklamácie vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť. Platí, že ak spotrebiteľ uplatní reklamáciu, predávajúci alebo ním poverený zamestnanec alebo určená osoba je povinný poučiť spotrebiteľa o jeho právach, o uplatnenej reklamácii vydať doklad. Reklamácia musí byť vybavená najneskoršie do 30 dní.

4./ V prípad,e že reklamácia Vám nebude uznaná kontaktujte Štátnu obchodnú inšpekciu : https://www.soi.sk/sk/Podavanie-podnetov-staznosti-navrhov-a-ziadosti.soi.

 

Budeme radi, ak nám dáte vedieť ako ste dopadli.

Poznámka na záver : Mená pýtajúcich sa, ako ani mená resp. názvy predajní nezverejňujeme, ale berieme do úvahy pri zodpovedaní otázky.

©


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň. V predajni Lidl som si dna 11. 03. 2018 zakúpila kuchynský robot za 149 € keďže starý sa mi pokazil. Zaujal ma jeho výkon 1200w. Po príchode domov som ho hneď použila a bola veľmi sklamaná práve už spomínaným výkonom. Rozhodla som sa ho vrátiť naspäť. Z dôvodu pracovnej zaneprázdnenosti som tak urobila presne o týždeň dňa 18. 3. 2018. Ešte v ten deň som si v predajni NAY  bola kúpiť iný, keďže som ho súrne potrebovala. Na predajni Lidl peniaze vrátiť odmietli, vraj preto lebo je to vyššia suma, keby bol robot lacnejší vrátia, spísali teda reklamáciu. Dňa 7. 4. 2018 mi robot vrátili naspäť s odpoveďou, že žiadna závada sa nenašla -  bez opravy. Ako sa dá v tomto prípade ďalej postupovať ? V Lidli nieje možnosť vyskúšania tovaru, ba ani rozbalenia. Zdôrazňujem - v predajni NAY  som si kúpila robot s nižším výkonom a pracuje super. Na rozdiel od toho z Lidlu, ktorý by mal byt ešte výkonnejší. Ďakujem za Vašu odpoveď. 

 

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: JUDr. Milan Ficek, advokát (odpoveď odoslaná: 08.04.2018)

Dobrý deň, 

na Vašu otázku uvádzam nasledovnú odpoveď :

1./ Úvodom poznamenávam, že na internetovej stránke spoločnosti LIDL som nenašiel reklamačný poriadok.  Je pravdou, že nie všetky výroby v zmysle ust. zákona je možné predviesť v zmysle ich vyskúšania ako výrobok funguje. Podľa  § 4 ods. 1 písm.g/  zákona o ochrane spotrebiteľa povinnosťou predávajúceho je okrem iných predviesť spotrebiteľovi výrobok, ak to povaha výrobku umožňuje. 

 

2./ K tech. funkciám oboch výrobkov sa vyjadriť neviem. Podľa otázky ste výrobok kúpili bez jeho predvedenia v predajni, a následne ste ho doma odskúšali. Následne ste navštívili predajňu LIDL, uviedli Vaše pripomienky, ktoré spočívali v tom, že výrobok nespĺňa kritéria na ňom uvedené v porovnaní s iným výrobkom nižšieho výkonu, kde Vám bolo oznámené, že reklamáciu nemôžu uznať, lebo sa jedná o veľkú sumu. Výrobok ste porovnali doma s obdobným novým následne kúpeným robotom od predávajúceho NAY. Následne predajňa LIDL reklamáciu zamietla, že výrobok nemá vady. 

K postupu ohľadom toho, že výrobok nemá vady, uvádzam, že v zmysle Obč. zákonníka vady výrobok nemal, lebo ho je možné používať ako výrobok bez vád. Podľa toho čo uvádzate v otázke, výrobok  LIDLu nezodpovedal parametrom - techn. údajom na ňom uvedeným v porovnaní s obdobným výrobkom nižších techn. parametrov u iného predávajúceho /NAY/.   Všetky parametre oboch výrobkov ešte prekontrolujte.  

 

3./ Na základe  uvedeného odporúčame : 

Odporúčam vec opätovne reklamovať u predávajúceho - výrobok - el.kuch. robot - a to s poukazom na ust. § 614a/ Obč. zákonníka s tým, že odstupujete od kúpnej zmluvy s poukazom na predmetné zákonné ustanovenie /citujem/ : 

"Ak dodaný tovar nemá vlastnosti, o ktoré prejavil spotrebiteľ záujem a ktoré sa zhodujú s popisom poskytnutým dodávateľom, náklady na jeho vrátenie a dodanie tovaru, ktorý zodpovedá zmluve, ako aj všetky kupujúcim účelne vynaložené náklady v súvislosti s tým znáša predávajúci."

Odporúčam vec ovybaviť osobne v predajni LIDLu.  Vo veci budete musieť preukázať, že parametre výrobku nezodpovedajú údajom na ňom uvedeným, teda najlepšie porovnaním s novým robotom zakúpeným v predajni NAY.  Či to bude predávajúci vyžadovať, a teda museli by ste aj v predajni LIDLu predviesť nový výrobok od NAY,  Vám uviesť nevieme.

Ak by ste nepochodili v predajni LIDLu, odporúčame kontaktovať ústredie LIDL /viď ich internetová stránka/ a aj SOI.

 

Odpoveď na Vašu otázku sme spracovali pre Vás a budeme radi, ak nám dáte vedieť, ako ste vo veci dopadli.

Vopred ďakujeme.

 

 

 

 

 


JUDr. Milan Ficek, advokát

Podotázka: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu (Občianske právo)

Dobrý deň, Chcel by som sa informovať, zakúpil som tovar na kamennej predajni Merkury Market (držiak na záclonu - garniža). Tovar som doma otvoril, no garniža bola malá. Tovar som chcel vrátiť, no nezobrali odo mňa tovar z dôvodu, že krabica bola otvorená. Je to dôvod, aby odo mňa tovar nezobrali a nevymenili? Musí byt tovar zabalený v pôvodnom obale? (Tovar nie je poškodený, je aj v krabici ale hore je otvorene) Veľmi pekne ďakujem za pomoc.

Odpoveď: Vrátenie tovaru do kamenného obchodu

Odpovedá: Advokátka (odpoveď odoslaná: 18.02.2018)

Dobrý deň,

na Vašu otázku odpovedáme nasledovne :

V otázke uvádzate, že ste v predajni kúpili garnižu v určitej veľkosti a doma ste zistili, že táto veľkosť Vám nevyhovuje a z tohto dôvodu ste navštívili predajňu za účelom reklamácie.

Chceme uviesť, že nevyhovujúca veľkosť garniže pokiaľ táto nie je nijako poškodená, nechýba na jej pripevnenie žiadna súčiastka a je plne funkčná, len zrejme z Vašej strany došlo k nesprávnemu zmeraniu priestoru pre jej umiestnenie, nie je dôvodom, aby táto reklamácia bola uznaná, nakoľko sa nejedná o vadný výrobok podľa Občianskeho zákonníka. 

Je na dobrej vôli predávajúceho, aby garnižu vymenil. 

Odporúčame vec odkumunikovať  resp. požiadať o o výnimku pri výmene garniže za inú veľkosť priamo centrálu predmetnej siete predajní.

Adresa : https://www.merkurymarket.sk/kontakt/.


JUDr. Milan Ficek, advokát

V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:



1. Zadanie otázky

2. Výber poradne

3. Dodatočné informácie
Emaily sa musí zhodovať a otázka musí byť vyplnená.
Zadarmo Premium
Online odpoveď
Zrozumiteľná odpoveď
Jednoduché otázky
Zložité otázky
Zaručená odpoveď
Neverejná odpoveď
Poplatok za odpoveď
Doplňujúce otázky
Dokumenty
Odpovedá aj koncipient
Odpovedá výlučne advokát
Chcem zadarmo
viac informácií
Chcem premium
viac informácií

GoPay Visa SecureCode Visa Visa MasterCard MasterCard MasterCard


Vyplňte prosím toto pole
Prosím vyberte kraj
Prosím vyberte kategóriu.
Vyplňte prosím toto pole
Vyplňte prosím toto pole
Vyplňte prosím toto pole
Vyplňte prosím toto pole
Musíte súhlasiť s podmienkami.



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:

Zoznam otázok a odpovedí

najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk