Si advokát? Chceš napredovať v kariére? Nezmeškaj príležitosť stať sa súčasťou prestížnej advokátskej kancelárie!
Klikni sem pre viac informácií.
Máte
otázku?

Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Bratislava

Otázka: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí

Dobrý deň, kúpila som si topánky v kamennom obchode. Avšak pri pokuse o ich vrátenie, predajca odmietol vrátiť peniaze za tovar a ponúkol iba možnosť výmeny tovaru za iný. Je toto normálne, alebo je predajca povinný vrátiť peniaze?

Odpoveď: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí

Dobrý deň, pokiaľ ide o Vašu otázku ohľadom vrátenia tovaru a vrátenia peňazí, tak predajca nie je povinný vrátiť Vám peniaze za tovar, ak bol tovar kúpený v kamennej predajni a nebol objednávaný na diaľku (napríklad cez internet), teda, že ste si po tovar objednaný cez internet iba prišli do kamennej predajne.

Trápi vás "Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí (Občianske právo)

Dobrý deň, ako sa počíta 14-dňová lehota na odstúpenie? Ak tovar dostanem 1.1.2024, odstúpiť môžem do 15.1.2024 do 23:59 alebo prvý deň prevzatia sa tiež počíta a lehota uplynie 14.1.2024 o 23:59?

Odpoveď: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí

(odpoveď odoslaná: 06.09.2024)

Dobrý deň,

podľa ust. § 20 ods. 1 zákona č. 108/2024 Z.z. Zákon o ochrane spotrebiteľa sa 14-dňová lehota na odstúpenie od zmluvy počíta odo dňa prevzatia tovaru: "Spotrebiteľ môže odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka do

a) 14 dní odo dňa

1. prevzatia tovaru spotrebiteľom podľa odseku 4,"

Prvý deň je teda deň nasledujúci po prevzatí tovaru. Ak ste tovar prevzali 1. januára 2024, tak lehota začne plynúť 2. januára 2024 a skončí 15. januára 2024 o 23:59.

Je dôležité, aby ste písomné odstúpenie od zmluvy odoslali najneskôr 15. januára 2024. Ak tak urobíte, bude Vaše odstúpenie považované za platné. Lehota na odstúpenie sa nepočítá od momentu prebratia tovaru, ale od nasledujúceho dňa.

Ďalej odporúčam v prípade odstúpenia od zmluvy zasielať odstúpenie doporučene s doručenkou, aby ste mali dôkaz o tom, že ste tak vykonali v rámci zákonnej lehoty.


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí (Občianske právo)

Dobrý deň, chcem sa spýtať. Reklamoval som smart hodinky kúpené cez internet už trikrát s rôznymi závadami počas približne siedmich mesiacov (dvakrát tá istá závada a dvakrát iná) a teraz ich opäť posielam na reklamáciu. Chcem vrátiť peniaze, ale dodávateľ to odmieta, s výnimkou prípadov, keď už nie sú k dispozícii náhradné diely - ale tie sú k dispozícii, takže ich môže len opraviť alebo vymeniť za iný kus. Existuje nejaká zákonná možnosť vrátiť peniaze? Už tie hodinky nechcem ani vidieť. Ďakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí

(odpoveď odoslaná: 03.08.2024)

Dobrý deň,

podľa Občianskeho zákonníka ust. § 507 ods. 2: "Ak ide o neodstrániteľnú vadu, ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla podľa § 499 riadne užívať ako vec bez vady, má nadobúdateľ právo od zmluvy odstúpiť. To isté právo má nadobúdateľ pri odstrániteľných vadách, ak pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád nemôže vec riadne užívať."

Podľa vyššie citovaného ustanovenia máte právo na odstúpenie od zmluvy, ak sa závada na smart hodinkách vyskytla opakovane, a to viac ako dvakrát na tej istej veci, prípadne ak sa na veci vyskytuje väčší počet vád súčasne, ktoré bránia jej riadnemu užívaniu.

V tomto prípade je dôležité, že ak sa závada vyskytuje opakovane, môžete odstúpiť od zmluvy a u predávajúceho žiadať o vrátenie peňazí, a nie len ďalšiu opravu alebo výmenu. Predávajúci je povinný túto požiadavku akceptovať, ak sú splnené podmienky stanovené zákonom (ide o opakovanú vadu alebo väčší počet vád). 

Ak predávajúci odmieta vrátiť peniaze, odporúčam ho písomne informovať, že s touto požiadavkou nesúhlasíte a trváte na odstúpení od zmluvy a vrátení celej kúpnej ceny. Pokiaľ by predávajúci stále nevyhovel tejto požiadavke, môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI) alebo prípadne využiť právne kroky, ako je súdna žaloba o vrátenie kúpnej ceny.

Ak predávajúci napriek odstúpeniu od zmluvy a zaslanej výzve na vrátenie kúpnej ceny Vám nevráti peniaze, odporúčam Vám sa obrátiť na advokáta. 


Podotázka: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí (Občianske právo)

Dobrý deň, kúpila som plávacie koleso, ale má malý otvor. Na predajni som nemala možnosť ho otvoriť. Ak ho vrátim do 24 hodín, mám nárok na vrátenie peňazí? Bola som ho totiž vrátiť hneď v ten deň, ale vedúca tam už nebola a predavačka mi ho odmietla zobrať a vyjadrila sa, že peniaze mi určite nevrátia, ale ja žiaden iný tovar nepotrebujem. Ako to je? Ďakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí

(odpoveď odoslaná: 02.08.2024)

Dobrý deň,
z ptázky vyplýva, že tovar ste kúpili v kamennej predajni. Ak je plávacie koleso malé a aj keby ste ho vrátili do 24 hodín, predávajúci nie je povinný vám vrátiť peniaze /otvor v plávacom kolese má určitý otvor, ktorého rozmery sp zrejme uvedené na samotnom obale výrobku/. Možnosťou na vašej strane je len to, aby ste požiadali predávajúceho o výmenu za plávacie koleso väčších rozmerov. Predávajúci však nie je povinný vám vrátiť peniaze, resp. toto je len na jeho rozhodnutí ako vyhovenie požiadvky kupujúcemu, ale zákonný nárok na vrátenie peňazí nemáte. Prípadne vám môže poskytnúť voucher na budúci nákup.


Trápi vás "Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí" a chcete pomôcť?

Podotázka: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí (Občianske právo)

Dobrý deň, kúpil som si v predajni elektrotechniky chladničku. Bol som tam osobne, ale tovar mi nebol doručený. Vedúci mi povedal, že mi ju prinesú v utorok, ale nestalo sa tak. Následne povedal, že ju doručia vo štvrtok, no opäť sa tak nestalo. Čakáme, ale nič sa nedeje. Mám nárok na vrátenie peňazí, ak nie som spokojný s predajňou a nákupom? Ďakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí

(odpoveď odoslaná: 17.06.2024)

Dobrý deň, z ptázky vyplýva, že tovar ste kúpili na objednávku s tým,že vám bude doručený domov. Kúpnu cenu ste uhradili.

Uvádzame, že vo veci platí ust. § 613 Občianskeho zákonníka :

"Veci možno predávať aj na objednávku. Predávajúci je povinný obstarať objednaný tovar v dohodnutej lehote, a ak lehota nie je dohodnutá, v lehote primeranej okolnostiam. Ak sa tak nestane, objednávateľ je oprávnený od zmluvy odstúpiť. Odstúpením objednávateľa od zmluvy nie je dotknuté jeho právo na náhradu škody."

V zmysle uvedeného zákonného ustanovenia je potrebné napísať do predajne, že vzhľadom na skutočnosť, že objednávka nebola vybavený v dohodnutej lehote, s odkazom na vyššien uvedené zákonné ustanovenie odstupujete od kúpnej zmluvy a žiadate vrátiť peniaze vo vami uvedenej lehote, teda obratom. Ak k vráteniu peňazí nedôjde, potom kontaktujte Slovenskú obchodnú inšpekciu. Na toto môžete predávajúceho upozorniť.

V prípade problémov následne kontaktujte našu advokátsku kanceláriu.


Podotázka: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí (Občianske právo)

Dobrý deň, je možné uplatniť si nárok na vrátenie peňazí, ak bol tovar zakúpený na diaľku cez e-shop, no tovar som osobne vyzdvihol v kamennom obchode? Teda, vo výbere možností e-shopu som si zvolil "osobný odber". Ďakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí

(odpoveď odoslaná: 15.01.2024)

Dobrý deň,
na vami položenú otázku uvádzame, že zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho nevylučuje možnosť odstúpenia od zmluvy aj v prípade prevzatia tovaru v kamennej predajni, podstatné je to, že zmluva bola uzatvorená cez internet.

V ust. § 7 ods. 6 vyššie citovaného zákona sú uvedené konkrétne prípady a okolnosti, kedy nie je možné odstúpiť od zmluvy. V tomto ustanovení váš prípad uvedený nie je.

Na odstúpenie zmluvy môžete využiť formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý by mal byť zverejnený na stránke predávajúceho, prípadne využiť formulár zverejnený ako príloha č. 3 citovaného zákona. Odstúpiť od zmluvy môžete však len v lehote do 14 kalendárnych dní a tovar aj predávajúcemu zaslať. Následne predávajúci je povinný vám vrátiť peniaze do 14 kalendárnych dní, nie však skôr ako mu bude tovar vrátený, čo vyplýva z ust. § 9 citovaného zákona.

Tovar pošlite predávajúcemu doporučenie, aby ste mali doklad o jeho zaslaní /podaní lístok/, nie ako dobierku, lebo túto nemusí prevziať.

 

 

 


V tejto právne poradni odpovedajú:

JUDr. Milan Ficek

JUDr. Barbora Ficek

JUDr. Boris Gál



Podotázka: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí (Občianske právo)

Dobrý deň, kúpila som svojej dcére zimnú bundu za 70 eur, no chcela by som ju vrátiť. V predajni mi však odmietajú vrátiť peniaze. Zdá sa, že nemám inú možnosť, ako prijať poukážky. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí

(odpoveď odoslaná: 20.11.2023)

Dobrý deň, ak ste oblečenie kúpili v kamennej predajni a vopred ste sa nedohodli na prípadnom vrátení peňazí ak by sa dcére napr. nepáčila, potom kamenná predajňa nie je povinná vám vrátiť peniaze.

Ide o to, že vy oblečenie nereklamujete a ak by išlo napr. o neodstraniteľnú vadu, potom by vám kamenná predajňa bola povinná peniaze vrátiť.

Z vyššie uvedených dôvodov je postup predávajúceho správny a ponúkol vám voucher namiesto vrátenia peňazí v htovosti.


Trápi vás "Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí" a chcete pomôcť?

Podotázka: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí (Občianske právo)

Dobrý deň, dovoľte mi položiť jednu otázku. Je predajca povinný uhradiť poštovné pri vrátení tovaru? Ďakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí

(odpoveď odoslaná: 09.11.2023)

Dobrý deň,
v prípade, že bol tovar zakúpený cez e-shop, tak pri odstúpení od zmluvy sa uplatní ust. § 9 ods. 1 až ods. 3 Zákona č. 102/2014 platí:

(1) Predávajúci je povinný bez zbytočného odkladu, najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe zmluvy alebo v súvislosti s ňou, vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštovné a iných nákladov a poplatkov; tým nie je dotknuté ustanovenie § 8 ods. 5. (2) Predávajúci je povinný vrátiť spotrebiteľovi platby podľa odseku 1 rovnakým spôsobom, aký použil spotrebiteľ pri svojej platbe. Tým nie je dotknuté právo spotrebiteľa dohodnúť sa s predávajúcim na inom spôsobe platby, ak v súvislosti s tým spotrebiteľovi nebudú účtované žiadne ďalšie poplatky. (3) Predávajúci nie je povinný uhradiť spotrebiteľovi dodatočné náklady, ak si spotrebiteľ výslovne zvolil iný spôsob doručenia, ako je najlacnejší bežný spôsob doručenia ponúkaný predávajúcim. Dodatočnými nákladmi sa rozumie rozdiel medzi nákladmi na doručenie, ktoré si zvolil spotrebiteľ, a nákladmi na najlacnejší bežný spôsob doručenia ponúkaný predávajúcim.   Ak ste si teda zvolili najlacnejší spôsob doručenia, tak potom by Vám predávajúci mal vrátiť aj náklady, ktoré ste naň vynaložili.

Podotázka: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí (Občianske právo)

Dobrý deň, chcela by som sa, prosím, opýtať, čo mám robiť v prípade vrátenia tovaru, ktorý som si objednala cez internet. Tovar mi nevyhovoval a peniaze mi nechcú vrátiť poukážkou, ale len na účet. Keďže však nemám účet a môj dôchodok mi chodí na poštu, neviem, čo mám robiť. Ďakujem.

Odpoveď: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí

(odpoveď odoslaná: 06.11.2023)

Dobrý deň, podstatné vo vami uvedenom prípade je to akým spôsobom ste uhradili peniaze za tovar pri kúpe cez internet. Ak ste uhradili  poštovou poukážkou, predávajúci - eshop je povinný peniaze vrátiť rovnakým spôsobom - poštovou poukážkou.

Uvedené vyplýva z ust. § 9 ods. 2 zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho :

"Predávajúci je povinný vrátiť spotrebiteľovi platby podľa odseku 1 rovnakým spôsobom, aký použil spotrebiteľ pri svojej platbe. Tým nie je dotknuté právo spotrebiteľa dohodnúť sa s predávajúcim na inom spôsobe platby, ak v súvislosti s tým spotrebiteľovi nebudú účtované žiadne ďalšie poplatky."

Na vyššie uvedené zákonné ustanovenie môžete predávajúceho upozorniť.

 

 

 


Podotázka: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí (Občianske právo)

Dobrý deň, zaujímalo by ma, či má zákazník právo na vrátenie peňazí za dopravu a poštovné, ak objednával tovar cez internet. Žiada celú sumu za tovar aj poštovné. Majú právo na vrátenie poštovného? Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí

(odpoveď odoslaná: 18.10.2023)

Dobrý deň,
odpoveď na Vašu otázku poskytujú ustanovenia zákona č. 102/2014 Z. z. § 9 ods. 1 a ods. 3:

1/ Predávajúci je povinný bez zbytočného odkladu, najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe zmluvy alebo v súvislosti s ňou, vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštovné a iných nákladov a poplatkov; tým nie je dotknuté ustanovenie § 8 ods. 5.

3/ Predávajúci nie je povinný uhradiť spotrebiteľovi dodatočné náklady, ak si spotrebiteľ výslovne zvolil iný spôsob doručenia, ako je najlacnejší bežný spôsob doručenia ponúkaný predávajúcim. Dodatočnými nákladmi sa rozumie rozdiel medzi nákladmi na doručenie, ktoré si zvolil spotrebiteľ, a nákladmi na najlacnejší bežný spôsob doručenia ponúkaný predávajúcim.

V zmysle uvedeného má zákazník právo aj na vrátenie poštovného, avšak iba vtedy, ak ide o najlacnejší bežný spôsob doručenia. 

 


Trápi vás "Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí" a chcete pomôcť?

Podotázka: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí (Občianske právo)

Dobrý deň, mám otázku ohľadom môjho nákupu. Dňa 26.09. som si zakúpila sprchovaciu hadicu. Dnes, 28.09., som sa rozhodla ju vrátiť, pretože mi nepasovala na moju sprchovú batériu. Obchodník mi oznámil, že si môžem tovar vymeniť za iný v tej istej hodnote. Bohužiaľ nemali žiadny tovar, ktorý by mi vyhovoval, takže peniaze mi následne nevrátili. Neponúkajú ani tovar, ktorý by som potrebovala. Na mieste mi vrátili len blok, na ktorom bolo perom napísané "výmena", a povedali mi, že si môžem do mesiaca prísť niečo vybrať. Takže, nemám ani svoj tovar, ani svoje peniaze. Navyše, išlo o tovar, ktorý som nemohla na mieste vyskúšať, keďže ide o hadicu medzi sprchovou batériou a sprchovou hlavicou. Môžem sa, prosím, opýtať, či je toto v poriadku? Veľmi pekne ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí

(odpoveď odoslaná: 29.09.2023)

Dobrý deň, keďže išlo o nákup v kamennej predajni, je postup predávajúceho správny, lebo on nemôže posúdiť akú hadicu potrebujete z hľadiska závitov na ružici a batérii /v tomto smere odporúčam si vždy urobiť foto predmetných zariadení a tieto aj odmerať, aby bol nákup tovaru úspešný/.
Odporúčam vo veci preštudovať ešte obchodné podmienky predávajúceho, ktoré by mali byť zverejnené na jeho stránke.

 


V tejto právne poradni odpovedajú:

JUDr. Milan Ficek

JUDr. Barbora Ficek

JUDr. Boris Gál




V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Vrátenie tovaru a vrátenie peňazí" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.