Dobrý deň, začneme trochou právnej teórie.
Podľa ust. Občianskeho zákonníka platí (vyberáme a citujeme) :
" § 614a : Ak dodaný tovar nemá vlastnosti, o ktoré prejavil spotrebiteľ záujem a ktoré sa zhodujú s popisom poskytnutým dodávateľom, náklady na jeho vrátenie a dodanie tovaru, ktorý zodpovedá zmluve, ako aj všetky kupujúcim účelne vynaložené náklady v súvislosti s tým znáša predávajúci.
§ 616 : Predávaná vec musí mať požadovanú, prípadne právnymi predpismi ustanovenú akosť, množstvo, mieru alebo hmotnosť a musí byť bez vád, najmä musí zodpovedať záväzným technickým normám.
§ 619 : Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec pri prevzatí kupujúcim. Pri použitých veciach nezodpovedá za vady vzniknuté ich použitím alebo opotrebením. Pri veciach predávaných za nižšiu cenu nezodpovedá za vadu, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena.
§ 620 (1) Záručná doba je 24 mesiacov. Ak je na predávanej veci, jej obale alebo návode k nej pripojenom vyznačená lehota na použitie, neskončí sa záručná doba pred uplynutím tejto lehoty.
§ 621 : Záručné doby začínajú plynúť od prevzatia veci kupujúcim.
§ 622 :
(1) Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. Predávajúci je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť.
(2) Kupujúci môže namiesto odstránenia vady požadovať výmenu veci, alebo ak sa vada týka len súčasti veci, výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady.
(3) Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadnú vec za bezvadnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.
§ 623 :
(1) Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať."
Právny názor a odporúčanie
V otázke píšete, že auto ste kúpili dňa 9.11.2018, 10.11.2018 ste ho boli reklamovať. Predávajúci spísal reklamáciu s tým, že odstráni vady na vlastné náklady, aj po oprave sa vada vyskytla opätovne a z tohto dôvodu je auto naďalej u predávajúceho na vykonanie opravy.
Z otázky usudzujeme, že predávajúci Vás neoboznámil s tým, že máte možnosť voľby v prípade reklamácie podľa ust. § 622 a 623 Obč. zákonníka v súlade s ust. § 18 ods. 4 zákona o ochrane spotrebiteľa a to v tom smere, že predávajúci je povinný poučiť spotrebiteľa o jeho právach podľa § 622 a 623 Obč. zák.; na základe rozhodnutia spotrebiteľa, ktoré z týchto práv spotrebiteľ uplatňuje, je povinný určiť spôsob vybavenia reklamácie : bezplatné včasné a riadne odstránenie vady alebo výmenu auta za iné auto.
Teda zrejme predávajúci Vám oznámil, že auto môže len opraviť, pritom podľa § 622 ods. 2 Obč. zák. mohli ste požadovať už 10.11.2018 aj výmenu auta za iné auto.
Sme názoru, že máte v podstate dve možnosti podľa Vášho rozhodnutia :
1./ Požadovať výmenu auta za iné auto už teraz, keďže predávajúci Vás na túto možnosť nijako neupozornil alebo požadovať výmenu auta za iné iné auto na tom skutkovom základe, že vo Vašom prípade prípade sa jedná o opätovné vyskytnutie sa vady po oprave.
2./ Môžete tiež písomne odstúpiť od kúpnej zmluvy vzhľadom na okolnosť, že po oprave sa vyskytla znovu tá istá vada a auto je znova v oprave a to podľa § 623 ods. 1 druhá veta Obč. zákonníka /opätovné vyskytnutie sa vady po oprave/.
Lehota 7 dní na vrátenie auta sa týka len prípadov, keď Vám auto v niečom nevyhovuje pri jazde a pod., čo nie je vada auto ako tovaru. Táto lehota je zmluvnou možnosťou, nevyplýva zo zákona, t.j. poskytuje ju predávajúci v rámci svojho obchodu ako možnosť vrátenia auta do 7 dní od kúpy, ktorá mu nevyplýva zo zákona. Vy ste auto v tejto lehote nevrátili, ale ste ho reklamovali.