Dobrý deň,
na Vašu otázku zasielame odpoveď :
1./ Podľa § 72 ods.9 zákona o sociálnych službách platí :
"Prijímateľ sociálnej služby neplatí úhradu za odborné činnosti, obslužné činnosti a ďalšie činnosti v čase jeho neprítomnosti okrem úhrady za ubytovanie, ak voľné miesto nie je na prechodný čas obsadené inou fyzickou osobou a prijímateľ sociálnej služby a poskytovateľ sociálnej služby sa nedohodnú inak."
Z uvedeného ustanovenia vyplýva v podstate to, že klient v čase prerušenia poskytovania služieb neplatí nič, okrem ubytovania, aj to za podmienky, že jeho miesto nie je obsadené inou fyzickou osobou.
2./ K predloženiu dodatku k pôvodnej zmluve zo strany DSS došlo zrejme aj z dôvodu zníženia administratívy.
DSS môže predložiť návrh zmeny zmluvy, ktorým sa mení pôvodný text. Zo zákona však platí, že ak druhý účastník/klienti/ nebudú dodatok akceptovať resp. budú mať výhrady, k uzatvoreniu zmluvného dodatku nedôjde /citujeme/ :
"§ 44 Občianskeho záíkonníka :
(1) Zmluva je uzavretá okamihom, keď prijatie návrhu na uzavretie zmluvy nadobúda účinnosť. Mlčanie alebo nečinnosť samy o sebe neznamenajú prijatie návrhu.
(2) Prijatie návrhu, ktoré obsahuje dodatky, výhrady, obmedzenia alebo iné zmeny, je odmietnutím návrhu a považuje sa za nový návrh. Prijatím návrhu je však odpoveď, ktorá vymedzuje obsah navrhovanej zmluvy inými slovami, ak z odpovede nevyplýva zmena obsahu navrhovanej zmluvy.
§ 46 OZ :
Pre uzavretie zmluvy písomnou formou stačí, ak dôjde k písomnému návrhu a k jeho písomnému prijatiu. Ak ide o zmluvu o prevode nehnuteľnosti, musia byť prejavy účastníkov na tej istej listine."
Uvádzame, že požadovať spätnú úhradu nákladov za služby, ktoré neboli poskytované v čase prerušenia, DSS nemôže, nakoľko by bol v rozpore s dobrými mravmi.
Stupeň odkázanosti klienta v stupni 4. - až 6. /zrejme najťažšie prípady/, máme za to, že je zneužitím ich stavu /nevieme posúdiť ich schopnosť chápať samotný text zmluvy resp. dodatku/. Z ust. § 49 Občianskeho zákonníka vyplýva, že "účastník, ktorý uzavrel zmluvu v tiesni za nápadne nevýhodných podmienok, má právo od zmluvy odstúpiť."
Záver :
DSS môže predložiť návrh dodatku k zmluve, klienti nie sú povinní tento dodatok akceptovať, a teda ak ho akceptovať nebudú, zostáva v platnosti pôvodná zmluva s DSS.
K samotnému obsahu dodatku tak ako ho uvádzate v otázke, poznamenávame, že podľa § 72 ods. 9 zákona o soc. službách účastníci sa môžu dohodnúť aj inak, teda že klient nebude v čase prerušenia platiť za stravovanie; obslužné a odborné činnosti platiť bude. V zmysle cit. § 72 ods. 9 však súčasne platí, že ak je miesto obsadené v čase prerušenia služieb iným klientom, DSS nemôže požadovať úhradu od klienta, ktorému sa poskytovanie služby prerušilo, teda DSS nemôže požadovať za jedno miesto platby od dvoch klientov naraz.
Odporúčame prepracovať celú zmluvu, aby zo zmluvy a dodatku k nej nevyplýval nejednoznačný resp. rôzny výklad.