Dobrý deň, ďakujeme za vami položenpú otázku a súčasne prejavenú dôveru.
Popisujete pomerne časté problémy, ktoré majp eshopy s kupujúcimi, ktorý tovar neprevezmú a od zmluvy ani neodstúpia, pričom následne sa vám ako predajcovi zásielky vráti. Vznikajú vám značné náklady nielen na prepravu, ale aj súvisiace práce /faktúry a pod./.
Uvádzame, že ak zákazník tovar neprevezme, pričom od zmluvy ani neodstúpi pred odoslaním a ani po odoslaní zásielky z Vašej strany, zmluva stále platí avy ako eshop môžete od zákazníka vymáhať vám vzniklé náklady, pričom poukazujeme na ust. § 592 Občianskeho zákonníka :
"Ak je kupujúci v omeškaní s prevzatím, môže predávajúci predmet kúpy uložiť na náklady kupujúceho vo verejnom skladišti alebo u iného uschovávateľa alebo ho môže po upozornení predať na účet kupujúceho. Ak ide o vec podliehajúcu rýchlej skaze a ak nie je na upozornenie čas, upozornenie nie je potrebné."
Vo veci odporúčam opätovne preštudovať a následne upraviť vaše obchodné podmienky v zmysle ust. zákona č. 108/2024 Z.z. o ochrane spoterbiteľa, pričom poukazujeme na ust. citovaného zákona :
§ 5 ods. 1 písm.d/ :
Obchodník je povinný pred uzavretím zmluvy, ktorej predmetom je poskytnutie produktu za odplatu, alebo ak sa zmluva uzatvára na základe objednávky spotrebiteľa pred tým, ako spotrebiteľ odošle objednávku, ak nie sú tieto informácie zjavné vzhľadom na okolnosti uzavretia zmluvy alebo na povahu produktu, spotrebiteľovi jasným a zrozumiteľným spôsobom oznámiť....
d/ predajnú cenu produktu, spôsob, akým sa vypočíta, ak vzhľadom na povahu produktu nemožno predajnú cenu určiť vopred, náklady na dopravu, dodanie, poštovné a iné náklady a poplatky a skutočnosť, že do celkovej ceny môžu byť zarátané ďalšie náklady a poplatky, ak náklady a poplatky nemožno určiť vopred,"
§ 15 ods. 1. písm. g/
poučenie o povinnosti spotrebiteľa znášať náklady na vrátenie tovaru po odstúpení od zmluvy podľa § 19 ods. 1, a ak spotrebiteľ odstúpi od zmluvy uzavretej na diaľku, aj náklady na vrátenie tovaru, ktorý vzhľadom na jeho povahu nie je možné vrátiť prostredníctvom pošty,"
Povinnosť uhradiť náklady na prepravu pri neprevzatí zásielky treba uviesť tiež v obchod. podmienkach resp. v samotnom emaile, ktorým objednávku potvrdíte a poukázať na uvedené zák. ustanovenie § 592 Obč. zákonníka a na možnosť ich vymáhania cestou súdu /min. súdny poplatok je 25 € - 6 % z hodnoty sporu, ako aj trovy právneho zastupovania/.
Lehota na vymáhanie dlžných súm /niekedy zrejme ide aj o toho istého zákazníka/ je tri roky podľa § 101 Obč. zákonníka. Vo veci môžete spolupracovať aj s advokátom, ktorý vás bude v uvedených veciach zastupovať.