Máte
otázku?

Eshop neprevzatie tovaru


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Bratislava

Otázka: Eshop neprevzatie tovaru

Dobrý deň, prosím o radu pri objednávaní tovaru cez internet 4. 12. 2022. Objednali sme tovar v cene 19,80 € s dodaním na dobierku za 2,90 €. Dňa 4. 12. 2022 nám potvrdili cez e-mail, že prevzali objednávku. V zmluve sme dodatočne nenašli podmienky reklamácie a vrátenia tovaru. Do 8. 12. 2022 nereagovali na otázku, kedy tovar doručia. Na telefonát nereagovali a neskôr bol telefón nedostupný. Dňa 8. 12. 2022 o 9:00 sme e-mailom oznámili, že rušíme objednávku. Tiež, dňa 8. 12. 2022 o 11:00 sme dostali e-mail od doručovateľa - Slovenskej pošty, že prevzali zásielku k doručeniu v čase 8. 12. 2022 o 9:50, teda až potom, ako sme internetovému obchodu napísali cez e-mail, že rušíme objednaný tovar. Prosím o radu, či doručenú dobierku musíme prevziať a zaplatiť, alebo môžeme odmietnuť platbu a požiadať o vrátenie odosielateľovi - internetovému obchodu. Veľmi pekne ďakujem za radu. Božena

Odpoveď: Eshop neprevzatie tovaru

Dobrý deň, v čase Vašej komunikácie pri odstúpení od zmluvy, ktoré Vy nazývate zrušenie objednávky, bol už tovar na ceste prostredníctvom Slov. pošty a predávajúci už do tohto procesu nemohol zasiahnuť.

Ak zásielku nechcete prevziať, je to Vaše rozhodnutie a zásielka po uplynutí úložnej lehoty bude vrátená predávajúcemu. Zo slušnosti by  pri sme volaní zo strany doručovateľovi Slov. pošty oznámili, aby zásielku vrátil. Nik Vás nemôže donútiť prevziať zásielku a zaplatiť za ňu. Následne eshop Vám musí penizae vrátiť do 14 kalendárnych dní potom, čo sa mu tovar vráti od Slov. pošty.

 

Trápi vás "Eshop neprevzatie tovaru" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Eshop neprevzatie tovaru (Občianske právo)

Dobrý deň, sme e-shop pôsobiaci na trhu už 15 rokov. Ide o malú firmu, v ktorej pracujem ja a moja manželka, ktorá po svojej práci zabezpečuje účtovníctvo e-shopu. Od tohto roku fungujeme na jednej z najpoužívanejších platforiem – Shoptet. Máme nastavené všetky podmienky a pravidlá tak, ako to vyžaduje legislatíva, vrátane všetkých oznamov a právnych informácií. Snažíme sa prežiť v konkurenčnom prostredí, ponúkame naozaj nízke ceny s malou maržou a bezplatne poskytujeme poradenstvo a rôzne služby. Svedčia o tom aj naše dobré recenzie od zákazníkov. Stále ma však rozčuľuje, ak si niekto objedná tovar na dobierku a následne ho neprevezme. Ak zákazník objednávku zruší ešte pred odoslaním, je to v poriadku. Problém vzniká, keď objednávku zruší až po odoslaní zásielky. V takom prípade zákazníka upozorníme, že po prevzatí môže tovar do 14 dní vrátiť a peniaze mu vrátime, no väčšinou nereaguje. Neskôr posielame e-mail, kde všetko vysvetlíme a upozorníme, že prípad môžeme postúpiť spoločnosti zaoberajúcej sa vymáhaním pohľadávok. To však málokedy pomôže. Niekedy ide o zásielky, ktoré bolo treba najprv zabezpečiť, poskladať, zabaliť, čo je spojené s rôznymi nákladmi. Zaberá nám to aj zbytočný čas – komunikujeme so zákazníkom, aj s kuriérskou spoločnosťou, aby zásielku prípadne podržali, či si zákazník nerozmyslí jej prevzatie. Okrem toho vznikajú ďalšie zbytočné účtovné úkony – faktúra, dobropis a podobne. Je nám jasné, že riešiť cez právnu firmu takéto „prkotiny“ je nereálne. Väčšinou ide o objednávky za 10 až 100 eur, poštovné je okolo 10 eur. Vedeli by ste, prosím, odporučiť oficiálny koncept e-mailu, ktorý by sme mohli zaslať nezodpovedným zákazníkom a ktorý by možno vzbudil väčší rešpekt a viedol k prevzatiu zásielky? Ďakujeme pekne.

Odpoveď: Eshop neprevzatie tovaru

(odpoveď odoslaná: 30.04.2025)

Dobrý deň, ďakujeme za vami položenpú otázku a súčasne prejavenú dôveru.

Popisujete pomerne časté problémy, ktoré majp eshopy s kupujúcimi, ktorý tovar neprevezmú a od zmluvy ani neodstúpia, pričom následne sa vám ako predajcovi zásielky vráti. Vznikajú vám značné náklady nielen na prepravu, ale aj súvisiace práce /faktúry a pod./.

Uvádzame, že ak zákazník tovar neprevezme, pričom od zmluvy ani neodstúpi pred odoslaním a ani po odoslaní zásielky z Vašej strany, zmluva stále platí avy ako eshop môžete od zákazníka vymáhať vám vzniklé náklady, pričom poukazujeme na ust. § 592 Občianskeho zákonníka :

"Ak je kupujúci v omeškaní s prevzatím, môže predávajúci predmet kúpy uložiť na náklady kupujúceho vo verejnom skladišti alebo u iného uschovávateľa alebo ho môže po upozornení predať na účet kupujúceho. Ak ide o vec podliehajúcu rýchlej skaze a ak nie je na upozornenie čas, upozornenie nie je potrebné."

 Vo veci odporúčam opätovne preštudovať a následne upraviť vaše obchodné podmienky v zmysle ust. zákona  č. 108/2024 Z.z. o ochrane spoterbiteľa, pričom poukazujeme na ust. citovaného zákona :

§ 5 ods. 1 písm.d/ :

Obchodník je povinný pred uzavretím zmluvy, ktorej predmetom je poskytnutie produktu za odplatu, alebo ak sa zmluva uzatvára na základe objednávky spotrebiteľa pred tým, ako spotrebiteľ odošle objednávku, ak nie sú tieto informácie zjavné vzhľadom na okolnosti uzavretia zmluvy alebo na povahu produktu, spotrebiteľovi jasným a zrozumiteľným spôsobom oznámiť....

d/  predajnú cenu produktu, spôsob, akým sa vypočíta, ak vzhľadom na povahu produktu nemožno predajnú cenu určiť vopred, náklady na dopravu, dodanie, poštovné a iné náklady a poplatky a skutočnosť, že do celkovej ceny môžu byť zarátané ďalšie náklady a poplatky, ak náklady a poplatky nemožno určiť vopred,"  

§ 15 ods. 1. písm. g/ 

poučenie o povinnosti spotrebiteľa znášať náklady na vrátenie tovaru po odstúpení od zmluvy podľa § 19 ods. 1, a ak spotrebiteľ odstúpi od zmluvy uzavretej na diaľku, aj náklady na vrátenie tovaru, ktorý vzhľadom na jeho povahu nie je možné vrátiť prostredníctvom pošty,"

Povinnosť uhradiť náklady na prepravu pri neprevzatí zásielky treba uviesť tiež v obchod. podmienkach resp. v samotnom emaile, ktorým objednávku potvrdíte a poukázať na uvedené zák. ustanovenie § 592 Obč. zákonníka a na možnosť ich vymáhania cestou súdu /min. súdny poplatok je 25 € - 6 % z hodnoty sporu, ako aj trovy  právneho zastupovania/.

Lehota na vymáhanie dlžných súm /niekedy zrejme ide aj o toho istého zákazníka/ je tri roky podľa § 101 Obč. zákonníka. Vo veci môžete spolupracovať aj s advokátom, ktorý vás bude v uvedených veciach zastupovať.

 


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Eshop neprevzatie tovaru (Občianske právo)

Dobrý deň, chcem sa opýtať, ako postupovať v prípade, že som v zákonnej lehote poslal tovar späť predávajúcemu. Ide o firmu, nie súkromnú osobu, a táto firma zásielku zámerne neprebrala, čím si neplní povinnosti vyplývajúce zo zákona, ktorý umožňuje do 14 dní vrátiť tovar bez udania dôvodu. Ako postupovať?

Odpoveď: Eshop neprevzatie tovaru

(odpoveď odoslaná: 25.02.2025)

Dobrý deň,

ak ste odstúpili od zmluvy a zaslali ste tovar v zákonnej lehote 14 dní obchodníkovi späť, ktorý si však tento neprevzal, potom je v omeškaní on sám. Uschovajte si podací hárok a potvrdenie o neprevzatí balíka pre prípadný budúci spor. Zašlite mu tovar opätovne. To, že si tovar obchodník neprevzal neznamená, že nemá povinnosť vám vrátiť všetky platby, ktoré od vás prijal.

V zmysle ust. § 22 ods. 1 zákona o ochrane spotrebiteľa: "Obchodník je povinný do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe alebo v súvislosti so zmluvou uzavretou na diaľku, zmluvou uzavretou mimo prevádzkových priestorov obchodníka alebo s doplnkovou zmluvou vrátane nákladov na dopravu, dodanie, poštovné a iných nákladov a poplatkov."

Ak Vám peniaze včas nevráti, potom nebudete mať inú možnosť, než si tieto vymáhať súdnou cestou. 


Podotázka: Eshop neprevzatie tovaru (Občianske právo)

Dobrý deň, nedávno som si neuvážene objednala tovar z internetového obchodu len prostredníctvom telefonického hovoru. Ešte ten istý deň som sa rozhodla odstúpiť od zmluvy, keďže som prišla k záveru, že ide pravdepodobne o podvod. Bohužiaľ, na uvedené telefónne číslo sa nedá dovolať a internetovú stránku obchodu nemôžem nájsť. Tovar mi zatiaľ nebol doručený a nechcem ho prijať, no neviem, ako mám správne postupovať, aby som predišla problémom. Som si vedomá, že budem musieť uhradiť náklady na prepravu. Za tovar som ešte neplatila. Môžete mi, prosím, poradiť, ako sa mám správne zachovať? Ďakujem za vašu pomoc.

Odpoveď: Eshop neprevzatie tovaru

(odpoveď odoslaná: 18.05.2024)

Dobrý deň, ak neviete u koho ste si tovar objednali telefonicky, skúste pohľadať tel. číslo cez internet komu tel. číslo patrí. Ak sa vám to podarí, napíšte email eshopu prípadne využite tlačivo na odstúpenie odzmluy, ktoré by malo byť zverejnen na stránke eshopu a to s tým, že odstupujete od zmluvy ešte pred dodaním tovaru, čo je vaša zákonná možnosť a na to nepotrebujete súhlas predávajúceho. Uvádzame, že môžete využiť aj tlačivo, ktoré je prílohou č. 2 k zákonu o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorý /zákon nájdete na stránke slov-lex/. Len zrejme bude na Vás vyvíjaný nátlak, aby ste tovar kúpili, resp. že ho musíte prevziať a zaplatiť. Toto pravda nie je, tovar nie ste povinná prevziať a tovar nemusíte kúpiť, lebo využijete právo na odstúpenie od zmluvy pred dodaním tovaru.

Ak sa vám nepodarí zistiť eshop, potom tovar neprevezmite ako Vy, tak aj vaši rodinný príslušníci /o tom ich počte, aby za vás neplatili žiadnu dobierku/.

 


Trápi vás "Eshop neprevzatie tovaru" a chcete pomôcť?

Podotázka: Eshop neprevzatie tovaru (Občianske právo)

Dobrý deň, moja matka v pokročilom veku (84 rokov) si cez telefón objednala "liek" od firmy D. za 100 eur bez toho, aby objednanie konzultovala s ktorýmkoľvek členom našej rodiny alebo jej obvodným lekárom. Po zistení jej omylu som sa snažila zavolať na číslo, ktoré jej volalo pri objednávke, aby som objednávku zrušila. Samozrejme, tam nebola žiadna odpoveď ani možnosť nechať odkaz. Nahávka znela v zmysle, že všetci operátori teraz nie sú dostupní, ale telefonát bude registrovaný a budú sa s ním zaoberať. Objednávku som chcela zrušiť aj cez internet, ale webová stránka pre tento produkt nemá žiadne kontaktné informácie - žiadnu emailovú adresu, žiadne sídlo, žiadne obchodné podmienky ani informáciu o adrese, štátnosti. Z toho vyplýva, že táto organizácia je podvod. Moja otázka je: Ako sa dá postupovať v takomto prípade, aby spotrebiteľka nebola postihnutá finančne pre to, že naletela podvodu? Podľa zákona fyzická osoba musí prebrať objednávku, ktorá bola v tomto prípade uzavretá na diaľku (cez telefón), inak môže byť súdne postihnutá. Avšak v tomto prípade nie som si istá, či ju má kto súdne napadnúť, ak zásielku nepreberie, keďže firma neumožňuje žiadny spôsob objednávku zrušiť. Ďakujem, Z.

Odpoveď: Eshop neprevzatie tovaru

(odpoveď odoslaná: 26.01.2023)

Dobrý deň, podstatné vo Vami uvedneom prípade je to, či Vaša mama "len" telefonicky potvrdila objednávku a že pri jej dodaní na dobierku uhradí 100 €, alebo už sumu 100 € uhradila. Predpokladáme však vzhľadom na znenie otázky, že mama sumu 100 € neuhradila.

Ak je náš predpoklad správny, a teda, že vaša mama sumu 100 € neuhradila, v prípade, že jej príde dobierka, nech ju nepreberie a nič neuhradzuje ! Nikto Vašu mamu nemôže donútiť, aby zásielku prevzala a aj za ňu zaplatila. 

K samotným  výrobkom tohto typu sa nebudeme vyjadrovať. Prípadne sa môžete informovať o účinnosti prípravku na Štátnom ústave pre kontrolu liečiv, kde zrejme registrovaný nebude.

Možnosťou na Vašej strane je informovať komerčné média /napr. TV JOJ/ o praktikách firiem s predajom "liekov"  resp. výživových doplnkov. Vaša údaje /meno atď nebudú zverejnené/. Urobíte tak správne a dobre ako výstrahu aj pre iných ľudí.



V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Eshop neprevzatie tovaru" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.