Máte
otázku?

Kúpa tovaru cez internet - podvod


Online právna poradňa
Oblasť práva: Trestné právo, Banská Bystrica

Otázka: Kúpa tovaru cez internet - podvod

Dobrý deň, zhruba pred mesiacom som si cez internet objednal tovar, ktorý mi neprišiel a ani mi neboli vrátené peniaze (3650€). Predajca už so mnou ani nekomunikuje. Požiadal som banku o zaslanie reklamácie, ale do dnes nemám žiadne rozhodnutie. S predajcom som komunikoval e-mailom, poslal mi aj svoje osobné údaje, mám jeho adresu aj číslo účtu. Išlo o zahraničnú platbu. Existuje nejaká šanca, že mi budú peniaze vrátené a ako mám ďalej postupovať? Za radu vopred ďakujem.

Odpoveď: Kúpa tovaru cez internet - podvod

Dobrý deň, pokiaľ ide o kúpu tovaru cez internet, nie je nič zriedkavé, že by šlo o podvod. V takýchto prípadoch je dôležité, ak nejde o známu spoločnosť (predajcu), aby bol človek opatrný. Najskôr je potrebné zistiť, kam boli peniaze odoslané (na koho účet), o túto informáciu je potrebné požiadať banku (to už vybavujete). Nič nebráni tomu, aby ste podali trestné oznámenie, pripravte si všetky doklady, vrátane mailovej komunikácie.

Trápi vás "Kúpa tovaru cez internet - podvod" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Kúpa tovaru cez internet - podvod (Trestné právo)

Dobrý deň, predával som hodinky Samsung Galaxy Watch 5 na portále Bazos a kontaktovať ma oslovila jedna pani. Tvrdila, že má záujem o kúpu, no žije veľmi ďaleko, a preto som mal vyplniť svoje údaje a hodinky mi prevezme a doručí kuriér. Svoje údaje som teda vyplnil, ale namiesto kuriéra som na druhý deň zistil, že mám na účte len 50 centov. Toto som ihneď nahlásil v banke, no stratil som približne 1700 eur. Teraz neviem, ako mám túto situáciu riešiť.

Odpoveď: Kúpa tovaru cez internet - podvod

(odpoveď odoslaná: 08.08.2023)

Dobrý deň,
v takomto prípade by sa mohlo jednať o trestný čin podvodu. Odporúčam Vám podať trestné oznámenie na danú osobu písomnou formou, pričom toto oznámenie zašlete na políciu alebo prokuratúru, prípadne ísť na políciu osobne a podať trestné oznámenie na mieste ústne do zápisnice. Spolu s oznámením predložte na polícií aj dôkazy (elektronická komunikácia s danou osobou, výpis z účtu a pod.)


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Kúpa tovaru cez internet - podvod (Trestné právo)

Dobrý deň, chcela by som sa informovať, čo mám urobiť, ak som poslala zálohu za tovar a tento mi po necelých dvoch týždňoch stále neprišiel. Transakcia prebehla cez FB Marketplace. Nebola som schopná získať žiadnu odozvu ani na moje správy. Vopred ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Kúpa tovaru cez internet - podvod

(odpoveď odoslaná: 08.07.2023)

Dobrý deň,
pošlite predávajúcemu písomnú výzvu poštou doporučene s tým, že mu určíte primeranú dodatočnú lehotu na dodanie tovaru s tým, že ak Vám tovar v danej dobe nedoručí, tak nech považuje výzvu za odstúpenie od zmluvy a požadujte vrátenie zaplatenej sumy peňazí. Tiež môžete uviesť, že v prípade, ak Vám tovar nedodá, resp. nevráti peniaze, tak sa budete domáhať ochrany svojho práva na súde, a ak bude v konaní predávajúci neúspešný budem povinný znášať aj samotné trovy súdneho konania a v konečnom dôsledku bude v prípade neúspechu musieť zaplatiť väčšiu sumu ako dnes. 


Podotázka: Kúpa tovaru cez internet - podvod (Trestné právo)

Dobrý deň, potreboval by som poradiť ako postupovať v prípade ak som sa stal obetov internetového podvodu. Objdnal som si tovar v hodnote niečo cez 60 euro. Balík mi prišiel kuriérom Slovenska pošta a balík som zaplatil kartou. Po príchode domov a otvorení bol v balíku obal a vo vnútri drevenný odpad. Kontaktoval som moju banku e oboznámil som ich s mojim problémom. Chceli všetky možné dokumenty a komunikáciu z obchodníkom. Fotky som im poslal, a na komunikáciu obchodník nereaguje. Banka mi po pár dňoch oznámila, aby im pošlem fotky dokumenty a komunikáciu z obchodníkom. Mám pokračovať, pretože banka to odomňa žiadala niekoľkokrát a ja som im to vždy poslal. A oni vždy, aby som im to zasa poslal. Dnes 4. 7-23 mi moja banka oznámila, že nakoľko som im neposlal dokumenty a komunikácia tak môj návrh na reklamáciu zamietajú. Najvtipnejšie na tom je to, že ja som zaplatil za tovar, ktorý mal vážiž 6. 5kg no balík vážil niečo okolo 2 kg. Toto mi poradil známi, aby uvediem túto skutočnosť. No napriek tomu ma moja banka slušne odpinkala. Nechcem nič, len, aby si banka zoberie peniaze z účtu kam tie peniaze šli neviem a vrátila mi ich na môj účet. Pripadám si ako v Kocúrkove. Pretože podľa váhy je jasne, že mi nemohol prísť tovar, za ktorý som zaplatil ale ani to banke nestačí. Za Vašu skorú odpoveď vopred ďakujem s pozdravom R.

Odpoveď: Kúpa tovaru cez internet - podvod

(odpoveď odoslaná: 06.07.2023)

Dobrý deň,
ďakujeme za prejavenú dôveru. Informácia o váhe balíka je podstatná, je len škoda, že ste si balík neprevážili priamo na pošte, resp. váha balíka mala byť na balíku priamo uvedená.

Možnosťou na strane banky bolo vyžiadať platbu priamo od prijímateľa platby s tým, že ak by na výzvu banky nereagoval, mala Vám oznámiť meno majiteľa účtu, na ktorý ste peniaze poukázali, keďže osoba, ktorá Vám balík poslala nemusí byť totožná s majiteľom účtu. Následne by ste museli sám žiadať od príjemcu platby vrátenie uhradenej sumy s prípadným následným podaním žaloby na súd.

Vzhľadom na okolnosť, že banke ste doklady poslali niekoľkokrát s tým, aby platbu vyžiadala od príjemcu platby a banka napriek tomu Vašu požiadavku zamietla, odporúčam kontaktovať buď bankového ombudsmana príslušnej banky /ak existuje/, prípadne priamo sa sťažovať na postup banky u Národnej banky Slovenska ako orgánom dohľadu nad bankovníctvom.

 


Trápi vás "Kúpa tovaru cez internet - podvod" a chcete pomôcť?

Podotázka: Kúpa tovaru cez internet - podvod (Trestné právo)

Dobrý deň, stal sa mi podvod na mojom účte. Bolo mi odcudzených 800 eur z môjho bankového účtu, keď som predávala veci na stránke Vinted. Prišiel mi email, ktorý som otvorila a odosielatelia sa vydávali za kuriérsku spoločnosť. Keďže som bola nováčikom na Vintede a prvýkrát som niečo predávala, nevedela som, ako to funguje. Následne mi bolo prevedených 800 eur na Revolut. Banka tvrdí, že nevie zistiť číslo účtu, na ktoré peniaze išli. Ďalšia vec je tá, že hneď ako som to oznámila, mohli mi dať tlačivo na storno prevodu a peniaze by nemuseli odísť. Rozhodnutie od banky mi prišlo nasledujúci deň, že peniaze mi vrátené nebudú. Preto som podala ďalšiu reklamáciu. Bola som aj v banke, ale ani tam mi tlačivo na storno prevodu nedali. Čo mám robiť?

Odpoveď: Kúpa tovaru cez internet - podvod

(odpoveď odoslaná: 20.06.2023)

Dobrý deň,
nakoľko sa pravdepodobne jedná o podvod, tak by som Vám odporúčal podanie trestného oznámenia na políciu alebo prokuratúru. Trestné oznámenie môžete podať písomne poštou alebo ústne do zápisnice na jednom z daných orgánov. Dôkazy, ktoré k veci máte môžete predložiť polícií. Väčšina podobných prípadov býva sofistikovaná a je ťažké dopátrať sa páchateľa, avšak rozhodne to nie je vylúčené za pomoci súčasných technológií. 

Podvodníci sú však pripravení aj na takéto situácie. 


Podotázka: Kúpa tovaru cez internet - podvod (Trestné právo)

Dobrý deň, objednal som si topánky cez stránku nikeshop.sk. Následne prebehla mailová komunikácia o prijatí objednávky a jej zaplatení. Avšak od tej doby sa zo strany obchodu neozývajú a neodpovedajú na moje e-maily. Balík som mal už dávno dostať domov, no stále nič neprichádza a peniaze mi boli odobrané. Ako by som mal ďalej postupovať?

Odpoveď: Kúpa tovaru cez internet - podvod

(odpoveď odoslaná: 30.11.2022)

Dobrý deň,
možnosťou v tomto prípade je adresovať danej stránke e-mail, prípadne list v ktorom ich vyzvete, aby Vám oznámili stav danej objednávky a môžete im určiť lehotu na odpoveď a uviesť tam podmienku, že v prípade, ak neobdržíte odpoveď v stanovenej lehote, tak nech považujú danú správu za odstúpenie od zmluvy. Toto Vaše právo upravuje zákon č. 102/2014 Z. z.

Následkom odstúpenia od zmluvy bude vrátenie si poskytnutých plnení, a teda Vám bude daný e-shop povinný peniaze vrátiť. V prípade, ak by nereagovali ani po odstúpení od zmluvy, tak je možné sa s celou vecou obrátiť na advokáta.


V tejto právne poradni odpovedajú:

JUDr. Milan Ficek

JUDr. Barbora Ficek

JUDr. Boris Gál



Podotázka: Kúpa tovaru cez internet - podvod (Trestné právo)

Mám nasledujúcu otázku: Prevádzkujeme eshop a po prijatí jednej online objednávky nás objednávateľ produktov kontaktoval emailom. Oznámil nám, že zaslaný doklad o platbe na bankový účet, a opýtal sa, či mu môžeme poslať tovar čo najskôr, pretože ho potrebuje ako dar pre kolegyňu, ktorá odchádza do dôchodku. Po prijatí dokladu o platbe na email sme jeho požiadavke vyhoveli a nepočkali sme na pripísanie platby na účet. Tovar zákazník prevzal, avšak platba nebola pripísaná na náš účet, čím vznikla škoda. Celú túto záležitosť považujeme za podvod zo strany zákazníka. Zákazníkovi bola zaslaná výzva na úhradu emailom, poštou (listová zásielka nebola prevzatá), SMS, doteraz bez úspechu. Cez sociálne siete sa nám podarilo spojiť s otcom zákazníka, ktorý nám prezradil, že nie je roky v kontakte so synom a že sa podobné situácie už stali. Zdá sa, že zákazník takto podvádza aj v iných eshopoch. Prosím o radu, ako postupovať, aby sme dosiahli uhradenie platby zo strany zákazníka a zastavili takéto podvody. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Kúpa tovaru cez internet - podvod

(odpoveď odoslaná: 27.11.2022)

Dobrý deň,
v takomto prípade by sa mohlo jednať o podvod. Podajte trestné oznámenie na políciu alebo prokuratúru a to písomne alebo ústne do zápisnice. Bolo by dobré, ak by ste zistili názvy ďalších e-shopov, ktoré boli touto osobou podvedené a v danej veci by ste mohli podať hromadné trestné oznámenie. 

V trestnom oznámení uveďte aj dôkazy, napr. elektronickú komunikáciu s danou osobou, Vaše výzvy na úhradu atď. S vypracovaním trestného oznámenia Vám môže pomôcť aj advokát.

Ak by bola celková suma (aj v spojení s ostatnými eshopmi) vyššia ako 266 eur (škoda sa spočítava) tak ho budú stíhať. 


Trápi vás "Kúpa tovaru cez internet - podvod" a chcete pomôcť?

Podotázka: Kúpa tovaru cez internet - podvod (Trestné právo)

Dobrý deň, mám otázku. Cez internetovú stránku BAZOS som sa s jednou pani dohodol na kúpe jej telefónu. Súhlasil som s tým, že jej previedem platbu vopred na účet. Spočiatku pôsobila dôveryhodne. Dokonca mi napísala, že jej peniaze prišli. Potom sa však odmlčala a už vôbec nekomunikuje. Jediný údaj, ktorý od nej mám, je číslo účtu. Ide o sumu 334 eur. Mohli by ste mi prosím poradiť, ako postupovať, aby som dostal peniaze späť? Mám potvrdenie o platbe aj e-mailovú komunikáciu. Ďakujem.

Odpoveď: Kúpa tovaru cez internet - podvod

(odpoveď odoslaná: 27.10.2022)

Dobrý deň,
v takomto prípade by mohlo ísť aj o trestný čin podvodu v zmysle trestného zákona, nakoľko suma 334 eur sa považuje za malú škodu.

Skúste najprv pani ešte raz vyzvať, najlepšie písomne, aby svoju povinnosť splnila. Teda v tejto mimosúdnej výzve jej napíšte, nech Vám pošle telefón, ktorý bol predmetom kúpnej zmluvy nakoľko Vy ste svoj záväzok už splnili. Ďalej tiež môžete uviesť, že svojím konaním mohla naplniť skutkovú podstatu trestného činu podvodu, pričom jej doterajšie konanie konanie je prinajmenšom podozrivé, keďže s Vami nekomunikuje od momentu ako obdržala peniaze a v prípade, že na Vašu výzvu reagovať nebude, tak podáte trestné oznámenie na polícií alebo prokuratúre. Uvidíte či zareaguje alebo nie a podľa toho treba zvoliť ďalší postup.


Podotázka: Kúpa tovaru cez internet - podvod (Trestné právo)

Dobrý deň, prosím Vás pekne o radu. Neviem, čo robiť v prípade, keď som si cez internetovú stránku objednala tovar, zaplatila som vopred a stále (už viac ako mesiac) nemám tovar ani peniaze späť. Na koho by som sa mala obrátiť? Kontaktovala som stránku cez formulár, no bez úspechu. Ďakujem vopred za odpoveď.

Odpoveď: Kúpa tovaru cez internet - podvod

(odpoveď odoslaná: 04.06.2022)

Dobrý deň,
treba zistiť kto prevádzkuje predmetnú stránku a následne máte viaceré možnosti. Môžete vec nahlásiť Slovenskej obchodnej inšpekcii, ak bude podozrenie, že sa jedná o podvodnú stránku, podať trestné oznámenie a úplným základom je vymáhať dlžnú kúpnu cenu od predávajúceho. Vymáhať dlžnú sumu môžete mimosúdne, ale aj súdnou cestou.


Podotázka: Kúpa tovaru cez internet - podvod (Trestné právo)

Dobrý deň, rada by som Vás poprosila o radu. Objednala som si tovar cez internetový obchod, ale keď mi dorazil, nepáčil sa mi. Bol tu možnosť vrátenia do 14 dní a firma sľúbila, že mi vráti peniaze. Zatiaľ sa mi však peniaze nedoručili. Keďže tento obchod má aj Facebook stránku, prečítala som jeden z komentárov a skontaktovala ženu, ktorá tiež čaká na vrátenie peňazí. Viem o prípade dvoch ľudí, možno nájdem ešte viac takých, ale je to ťažké, pretože komentáre sú mazané. Firma zavádza ľudí a okráda ich. Dokážete mi prosím poradiť, ako by som mala postupovať?

Odpoveď: Kúpa tovaru cez internet - podvod

(odpoveď odoslaná: 22.04.2021)

Dobrý deň, ak ste tovar po obdržaní vrátili späť predávajúcemu do 14 dní, predávajúci je zo zákona povinný vám vrátiť peniaze do 14 dní od obdržania zásielky od Vás. Či tovar predávajúci prevzal, môžete zistiť /ak ste ho posielali prostredníctvom Slov. pošty/ na stránke Slov. pošty.

Podľa ust. § 9 zákona o ochrane spotrebiteľa ochrane spotrebiteľapri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúcho platí :

"(1/ Predávajúci je povinný bez zbytočného odkladu, najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe zmluvy alebo v súvislosti s ňou, vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštovné a iných nákladov a poplatkov; tým nie je dotknuté ustanovenie § 8 ods. 5.

(2) Predávajúci je povinný vrátiť spotrebiteľovi platby podľa odseku 1 rovnakým spôsobom, aký použil spotrebiteľ pri svojej platbe. Tým nie je dotknuté právo spotrebiteľa dohodnúť sa s predávajúcim na inom spôsobe platby, ak v súvislosti s tým spotrebiteľovi nebudú účtované žiadne ďalšie poplatky.

(3) Predávajúci nie je povinný uhradiť spotrebiteľovi dodatočné náklady, ak si spotrebiteľ výslovne zvolil iný spôsob doručenia, ako je najlacnejší bežný spôsob doručenia ponúkaný predávajúcim. Dodatočnými nákladmi sa rozumie rozdiel medzi nákladmi na doručenie, ktoré si zvolil spotrebiteľ, a nákladmi na najlacnejší bežný spôsob doručenia ponúkaný predávajúcim.
(4) Ak na základe zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho bol tovar dodaný spotrebiteľovi domov v čase uzavretia zmluvy a vzhľadom na jeho povahu nie je možné tovar odoslať späť predávajúcemu poštou, predávajúci je povinný zabezpečiť vyzdvihnutie tovaru na svoje náklady v lehote podľa odseku 1.
(5) Pri odstúpení od zmluvy, predmetom ktorej je predaj tovaru, predávajúci nie je povinný vrátiť spotrebiteľovi platby podľa odseku 1 pred tým, ako mu je tovar doručený alebo kým spotrebiteľ nepreukáže zaslanie tovaru späť predávajúcemu, ibaže predávajúci navrhne, že si tovar vyzdvihne osobne alebo prostredníctvom ním poverenej osoby."

 

Ak k vráteniu peňazí nedôjde odporúčame kontaktovať Slov. obchodnú inšpekciu podľa sídla predávajúceho.


Trápi vás "Kúpa tovaru cez internet - podvod" a chcete pomôcť?

Podotázka: Kúpa tovaru cez internet - podvod (Trestné právo)

Dobrý deň, objednal som si tovar zo stránky Surprisimo. Požiadali ma o zaplatenie určitej sumy a potom by mala byť objednávka odoslaná. Napriek tomu, že som zaplatil, stále prichádzajú e-maily tvrdiace, že platba sa neuskutočnila. Medzitým som narazil na informácie na internete, kde sa spomína, že ide o stránku založenú na podvodnom konaní. Ďakujem.

Odpoveď: Kúpa tovaru cez internet - podvod

(odpoveď odoslaná: 23.02.2021)

Dobrý deň,
uvedený internet. obchod je len nákupnou galériou,  tovar predávajú zahr. sujekty. Ak o tovar nemáte už záujem, je potrebné, aby ste odstúpili od zmluvy postačuje aj emailom a to už teraz a žiadali vrátenie peňazí. Nič viac neuhradujte. Ak Vám nebude vrátená zaplatená kúpna cena kontaktujte Českú obchodnú inšpekciu.


V tejto právne poradni odpovedajú:

JUDr. Milan Ficek

JUDr. Barbora Ficek

JUDr. Boris Gál




V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Kúpa tovaru cez internet - podvod" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.