Dobrý deň,
najskôr je potrebné rozobrať, aké sú práva a povinnosti kupujúceho a predávajúceho pri reklamácii vád veci podľa Občianskeho zákonníka, najmä v kontexte § 619 a nasl. o zodpovednosti za vady predanej veci.
Ak ste si všimli vadu až po úprave schodu (skrátení z 1 m na 0,95 m), je dôležité posúdiť, či táto úprava mala vplyv na vznik alebo rozsah vady, alebo či vada existovala už pred úpravou. Podľa komentárov k Občianskemu zákonníku platí, že predávajúci nezodpovedá za vady, ktoré vznikli po prechode nebezpečenstva škody na veci na kupujúceho v dôsledku jeho zásahu, teda napríklad úpravou, ak táto úprava vadu spôsobila alebo zhoršila.
Ak však vada existovala už pred úpravou a úprava na ňu nemala vplyv, kupujúci má právo vadu reklamovať. Dôležité je, že kupujúci je povinný vadu oznámiť bez zbytočného odkladu po tom, čo ju mohol pri vynaložení odbornej starostlivosti zistiť, najneskôr však do záručnej doby. Ak vada bola zistiteľná pred úpravou, predávajúci môže argumentovať, že kupujúci mal vadu reklamovať ešte pred zásahom do schodu.
Zároveň platí, že ak kupujúci vec upraví (napr. skráti schod), a až potom zistí vadu, predávajúci môže odmietnuť reklamáciu, ak preukáže, že úpravou došlo k vzniku alebo zhoršeniu vady, alebo že vada už nemôže byť objektívne posúdená v pôvodnom stave. Ak však vada s úpravou nesúvisí a je možné ju objektívne posúdiť, reklamáciu nemožno automaticky odmietnuť len preto, že došlo k úprave.
Výrobca (predávajúci) má právo odmietnuť reklamáciu v prípade, ak preukáže, že vada bola spôsobená úpravou zo strany kupujúceho, alebo že úpravou došlo k zániku možnosti objektívne posúdiť pôvodnú vadu. Ak však vada existovala už pred úpravou a úprava na ňu nemala vplyv, odporúčam trvať na reklamácii a žiadať, aby predávajúci preukázal, že úpravou došlo k vzniku alebo zhoršeniu vady.
V prípade sporu odporúčam vyžiadať si písomné stanovisko predávajúceho s odôvodnením odmietnutia reklamácie a v prípade nesúhlasu sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu alebo príslušný súd.
Ak vada schodu nesúvisí s úpravou dĺžky a bola prítomná už pred úpravou, predávajúci nemá právo reklamáciu odmietnuť len z dôvodu úpravy. Ak však úprava mohla mať vplyv na vadu, reklamáciu môže odmietnuť. Vždy je rozhodujúce, či je možné objektívne preukázať, že vada bola na schode už pred úpravou a úprava na ňu nemala vplyv.