Si advokát? Chceš napredovať v kariére? Nezmeškaj príležitosť stať sa súčasťou prestížnej advokátskej kancelárie!
Klikni sem pre viac informácií.
Máte
otázku?

Reklamácia pracovnej dosky


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Banská Bystrica

Otázka: Reklamácia pracovnej dosky

Reklamovali sme u predajcu vydutú pracovnú dosku. Na základe fotodokumentácie nám odborník odmietol reklamáciu s odôvodnením, že za poškodenie môžeme my, keďže doska bola vystavená vlhkému prostrediu. Ako môže odborník takto vyhodnotiť situáciu, keď u nás nikdy nebol? Aký mám ďalší postup, existuje nejaká iná možnosť s reklamáciou? Ďakujem.

Odpoveď: Reklamácia pracovnej dosky

Dobrý deň, ďakujeme za Vašu otázku ku ktorej si dovoľujeme vyjadriť nasledovný právny názor.

Pri Vami popisovanej situácii ide o uplatnenie práva zo zodpovednosti za vady veci. Ak ste pracovnú dosku kúpili od danej spoločnosti, pričom Vám ju montoval odborník, teda poverená osoba, ktorá realizuje takéto montáže, môžete sa brániť tým, že ide o neodbornú montáž. 

Neuvádzate, či išlo o zhotovenie veci na zákazku, alebo len o "obyčajnú" kúpu pracovnej dosky. Preto popíšem obe alternatívy.

Zhotovenie veci na zákazku

Zhotovenie veci na zákazku upravuje ustanovenie § 644 a nasl. Občianskeho zákonníka. Podľa týchto ustanovení:

§ 644 Ak ide o zhotovenie veci na zákazku, vznikne objednávateľovi právo, aby mu zhotoviteľ podľa jeho objednávky vec zhotovil, a povinnosť zaplatiť zhotoviteľovi cenu za zhotovenie veci.

§ 645

(1) Zhotoviteľ zodpovedá za vady, ktoré má vec zhotovená na zákazku pri prevzatí objednávateľom, ako aj za vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí veci v záručnej dobe. Rovnako zodpovedá za to, že vec má vlastnosti, ktoré si objednávateľ pri zákazke vymienil.

(2) Zhotoviteľ zodpovedá za vady vykonanej zákazky, ktorých príčinou je vadnosť materiálu dodaného objednávateľom alebo nevhodnosť jeho pokynov, ak objednávateľa na vadnosť materiálu alebo nevhodnosť jeho pokynov neupozornil.

§ 646

(1) Záručná doba je 24 mesiacov.

(2) Pri veciach, ktoré sú určené na to, aby sa užívali po dlhšiu dobu, ustanovujú osobitné predpisy záručnú dobu dlhšiu ako 24 mesiacov; záručná doba presahujúca 24 mesiacov sa môže týkať i len niektorej súčiastky. Zhotoviteľ je povinný vydať objednávateľovi záručný list s vyznačením záručnej doby.

(3) Pri zhotovení stavby je záručná doba tri roky. Vykonávací predpis môže ustanoviť, že pri niektorých častiach stavieb môže byť záručná doba kratšia, najmenej však osemnásť mesiacov.

§ 647

Záručná doba začína plynúť odo dňa prevzatia veci. Ak objednávateľ prevzal vec až po dni, do ktorého mal povinnosť ju prevziať, plynie záručná doba už odo dňa, keď mal túto povinnosť.

§ 648

(1) Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, je objednávateľ oprávnený požadovať bezplatné odstránenie vady. Zhotoviteľ je povinný odstrániť vadu bez zbytočného odkladu.

(2) Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla podľa objednávky riadne užívať ako vec bez vady, má objednávateľ právo na zrušenie zmluvy. To isté právo mu prislúcha pri odstrániteľných vadách, ak pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád nemôže vec riadne užívať. Ak ide o neodstrániteľnú vadu, ktorá však nebráni riadnemu užívaniu veci podľa objednávky, má objednávateľ právo na primeranú zľavu.

§ 649

Práva zo zodpovednosti za vady sa musia uplatniť u zhotoviteľa v záručnej dobe; inak práva zaniknú. Čas od uplatnenia práva zo záruky až do vykonania opravy sa do záručnej doby nepočíta. Zhotoviteľ je povinný vydať objednávateľovi potvrdenie o tom, kedy právo uplatnil, ako aj o vykonaní opravy a čase jej trvania.

 

Zodpovednosť za vady pri kúpe pracovnej dosky

Zodpovednosť za vady v prípade, ak nešlo o zhotovenie veci na zákazku, ale len o kúpu pracovnej dosky upravuje § 619 a nasl. Občianskeho zákonníka. Podľa predmetných ustanovení:

§ 619

(1) Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec pri prevzatí kupujúcim. Pri použitých veciach nezodpovedá za vady vzniknuté ich použitím alebo opotrebením. Pri veciach predávaných za nižšiu cenu nezodpovedá za vadu, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena.

(2) Ak nejde o veci, ktoré sa rýchlo kazia, alebo o použité veci, zodpovedá predávajúci za vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí veci v záručnej dobe (záruka).

§ 620

(1) Záručná doba je 24 mesiacov. Ak je na predávanej veci, jej obale alebo návode k nej pripojenom vyznačená lehota na použitie, neskončí sa záručná doba pred uplynutím tejto lehoty.

(2) Ak ide o použitú vec, kupujúci a predávajúci sa môžu dohodnúť aj na kratšej záručnej dobe, nie však kratšej než 12 mesiacov.

(3) Pri veciach, ktoré sú určené na to, aby sa užívali po dlhšiu dobu, ustanovujú osobitné predpisy záručnú dobu dlhšiu ako 24 mesiacov. Záručná doba presahujúca 24 mesiacov sa môže týkať i len niektorej súčiastky veci.

(4) Na žiadosť kupujúceho je predávajúci povinný poskytnúť záruku písomnou formou (záručný list). Ak to povaha veci umožňuje, postačí namiesto záručného listu vydať doklad o kúpe.

(5)Vyhlásením v záručnom liste vydanom kupujúcemu alebo v reklame môže predávajúci poskytnúť záruku presahujúcu rozsah záruky ustanovenej v tomto zákone. V záručnom liste určí predávajúci podmienky a rozsah tejto záruky.

§ 621

Záručné doby začínajú plynúť od prevzatia veci kupujúcim. Ak má kúpenú vec uviesť do prevádzky iný podnikateľ než predávajúci, začne záručná doba plynúť až odo dňa uvedenia veci do prevádzky, pokiaľ kupujúci objednal uvedenie do prevádzky najneskôr do troch týždňov od prevzatia veci a riadne a včas poskytol na vykonanie služby potrebnú súčinnosť.

§ 622

(1) Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. Predávajúci je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť.

(2) Kupujúci môže namiesto odstránenia vady požadovať výmenu veci, alebo ak sa vada týka len súčasti veci, výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady.

(3) Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadnú vec za bezvadnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.

§ 623

(1) Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať.

(2) Ak ide o iné neodstrániteľné vady, má kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny veci.

 

Zhrnutie

Pri oboch situáciách máte v podstate obdobné práva. Ak ste svoje právo zo zodpovednosti za vady uplatnili v záručnej dobe, potom je predávajúci, resp. zhotoviteľ povinný buď vadu bezplatne opraviť, alebo ak ide o vadu neodstraniteľnú dať Vám zľavu z ceny. Ak ide o vadu neodstraniteľnú, ktorá bráni užívaniu veci ako bez vady, v takom prípade máte právo na výmenu veci alebo právo odstúpiť od zmluvy a požadovať vrátenie peňazí.

Uvádzate, že odborník posúdil Vašu reklamáciu ako neprípustnú, nakoľko ste si vadu zapríčinili sám. K tomu si dovoľujem uviesť, že pokiaľ ste si pracovnú dosku nemontovali sami ale montoval ju odborník a máte o tom doklad, potom viete veľmi ľahko preukázať, že išlo o neodbornú montáž. Môžete samozrejme navštíviť aj nezávislého znalca, ktorý by posúdil tento prípad a vyjadril sa, či skutočne išlo o Vaše zavinenie. 

Odporúčam Vám rozhodnúť sa, ktorú z foriem práva zo zodpovednosti za vady (oprava, zľava z ceny, výmena veci, odstúpenie od zmluvy) preferujete a podľa toho ďalej postupovať. Ak predávajúci nebude ochotný prijať svoju zodpovednosť za vady, môžete sa brániť na súde.

 

Trápi vás "Reklamácia pracovnej dosky" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Reklamácia pracovnej dosky (Občianske právo)

Dobrý deň, pred približne 11 mesiacmi sme si kúpili novú kuchynskú linku. Pracovná doska však začala pod umývadlom praskať. Bola veľmi drahá. Podali sme reklamáciu spolu s fotkami a po pár dňoch nám došla odpoveď, že reklamáciu neuznávajú, lebo došlo k mechanickému poškodeniu. Prosím, ako máme postupovať ďalej? Veď linku sme si nekúpili na výstavu, ale na používanie.

Odpoveď: Reklamácia pracovnej dosky

(odpoveď odoslaná: 08.06.2024)

Dobrý deň, vo veci odporúčam preštudovať záručný list, ktorý sa týka samotnej pracovnej dosky. V otázke totiž uvádzate, že došlo k napučaniu dosky, čo je podľa nášho nie odborného názoru, spôsobené tým, že doska bola buď zle namontovaná predávajúcim alebo firmou na to určeniou predávajpícim, resp. nebol dodržaný postup pred montážou dosky /napr. ošeternie lepidlom, lakom a podobne, aby nedošlo k styku rezných častí dosky  resp. jej výrezu, kde sa nachádza umývadlo, s vodou, resp. jej vplyv sa maximálne obmedzil.

Predajca píše, že reklamáciu zamietol z dôvodu jej mechanického poškodenia, a to je podľa iný dôvod zamietnutia reklamácie než uvádzate v otázke /napučanie dosky/.

Odporúčam vo veci ozrejmiť si uvedené dôvody a následne predávajúcemu napísať, že nesúhlasíte so zamietnutím reklamácie. Alternatávou je kontaktovať výrobcu dosky na posúdenie a následne s týmto stanoviskom kontaktovať predávajúceho žiadať výmenu dosky v súlade s ust. § 623  ods. 1 Obč. zákonníka :

"(1) Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať."

 

 

 
   
 
 

 


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Reklamácia pracovnej dosky (Občianske právo)

Dobrý večer, mám prosbu o radu. Minulý rok som ako živnostník vykonával montáž kuchynskej linky pre jedno kuchynské štúdio u ich zákazníka. S týmto štúdiom som nepodpisoval žiadnu zmluvu. Teraz, po jednom roku, mi napísali, že prišla reklamácia od daného zákazníka, ktorý tvrdí, že sa rozlúčil spoj na pracovnej doske a žiada výmenu celej dosky za novú. Kuchynské štúdio si poslalo svojho pracovníka na obhliadku, mňa neprivolali. Pracovnú dosku odfotili, opravili živicou a poslali mi fotky s informáciou, že si objednali novú pracovnú dosku. Zároveň mi poslali faktúru za túto novú pracovnú dosku s požiadavkou, aby som ju uhradil a vymenil zákazníkovi, inak mi pošlú faktúru za montáž ich pracovníka, ak to nevykonám ja. Toto je však komplikované, keďže som tento rok v máji ukončil živnostenské podnikanie a danú činnosť už nevykonávam. Chcem sa spýtať, či je takýto postup zo strany štúdia v poriadku. Majú právo to odo mňa vymáhať? Za vykonanú montáž mi zaplatili menej, než teraz odo mňa požadujú. Ďakujem, H.

Odpoveď: Reklamácia pracovnej dosky

(odpoveď odoslaná: 10.08.2020)

Dobrý deň,
v otázke uvádzate, že už nevykonávate živnosť. Teraz Vám bývalý dodávateľ - zhotoviteľ (kuch. štúdio) zaslal resp. požiadal, aby ste uhradili faktúru z dôvodu uznanej reklamácie prac. dosky kuchyne (roztvorenie spoja kuch. dosky) a výmenu celej pracovnej dosky. Sumy neuvádzate.

Z otázky vyplýva, že ste pracovali ako dodávateľ pre kuch. štúdio a montovali ste kuch. linku vrátane kuch. dosky. Ak odberateľ - zákazník uplatnil reklamáciu spoja prac. dosky, je vecou posúdenia, či reklamácia bola oprávnená a teda či k porušeniu spoja došlo vinou vadnej práce alebo z iného dôvodu (napr. poškodenie spoja zo strany zákazníka).
Sme názoru, že ak dodávateľ - kuch. štúdiu súhlasil aj s výmenou celej kuch. dosky, je to vec kuch. štúdia a nie Vás, keďže Vy za kuch. dosku, jej kvalitu nezodpovedáte, naviac dodávateľ uviedol, že došlo k roztvoreniu spoja kuch. dosky. Vy ste vykonávali len montážne práce bez zmluvy, Vy za dodaný materiál, z ktorého sa vyrobila kuchyňa, kuch. doska, vrátane súčiastok na jej kompletizáciu nezodpovedáte; za materiál zodpovedá výrobca.
Výmenu novej prac. dosky a jej následnú montáž v žiadnom prípade neuhradzujte. Pokiaľ ide o opravu spoja kuch. dosky živicou, otázkou je akým spôsobom doško k poškodeniu spoja.
Sme naviac názoru, že Váš zmluvný vzťah s kuch. štúdiom mal byť riešený formou prac. zmluvy a nie formou dodávok so živnostníkmi, keďže dodávka a montáž kuchýň bola resp. je predmetom jeho činnosti.

Odporúčame kuch. štúdiu uviesť, že živnosť ste zrušili v 05/2020 a preto ich požiadavke nevyhoviete a to s tým, že fakturácia z ich strany nie je podložená a ani dôvodná.

 



V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Reklamácia pracovnej dosky" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.