Ďakujeme za otázku,
ku ktorej týmto uvádzame stanovisko vyjadrujúce právny názor advokátskej kancelárie :
1./ Z otázky usudzujeme, že zakúpená sedacia súprava nespĺňa ust. § 2 písm. k/ zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorý charakterizuje "bežnú kvalitu výrobku, ktorou je taká kvalita, ktorá zabezpečuje zachovanie všetkých podstatných vlastností výrobku, ktoré podmieňujú jeho bezprostredné používanie a spĺňajú predpokladané očakávania spotrebiteľa." Neuvádzate v otázke, aké práva ste pri reklamácii využili, o týchto možnostiach Vás mal poučiť predávajúci podľa § 18 zákona o ochrane spotrebiteľa a ust. § 622 a 623 Obč. zákonníka /odstraniteľné, neodstraniteľné vady/.
2./ Podľa ust. § 18 zákona o ochrane spotrebiteľa platí :
(6) Ak spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatnil počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže predávajúci vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia; bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia nemožno od spotrebiteľa vyžadovať úhradu nákladov na odborné posúdenie ani iné náklady súvisiace s odborným posúdením. Predávajúci je povinný poskytnúť spotrebiteľovi kópiu odborného posúdenia odôvodňujúceho zamietnutie reklamácie najneskôr do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie. Tým nie je dotknutá povinnosť predávajúceho podľa odseku 9.
Podľa ust. § 2 cit. zákona o ochrane spotrebiteľa "odborným posúdením písomné vyjadrenie znalca alebo stanovisko vydané autorizovanou, notifikovanou alebo akreditovanou osobou, alebo stanovisko osoby oprávnenej výrobcom na vykonávanie záručných opráv (ďalej len „určená osoba“).
Odborné posúdenie podľa zákona musí obsahovať :
a) identifikáciu osoby, ktorá vykonáva odborné posúdenie,
b)presnú identifikáciu posudzovaného výrobku,
c)popis stavu výrobku,
d) výsledok posúdenia,
e) dátum vyhotovenia odborného posúdenia.
Na odborné posúdenie, ktoré neobsahuje náležitosti podľa odseku 1, sa neprihliada."
3./ Toľko stručne zákon. Z otázky vyplýva pre nás, že odborné posúdenie v písomnej forme Vám nebolo predložené, resp. otázkou je či vybavenie Vašej reklamácie obsahuje údaj o tom, že sa jedná o odborné posúdenie podľa zákona o ochrane spotrebiteľa /viď vyššie/. Toto odborné posúdenie musí predávajúci uchovávať pre prípad kontroly predložiť orgánu dozoru /SOI/.
Oznámte predávajúcemu, že nesúhlasíte so zamietnutím reklamácie, nakoľko sa jedná o neodstraniteľnú vadu. Podľa ust. § 623 Občianskeho zákonníka platí, že "ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť" a uplatnite niektoré z týchto práv. Môžete predávajúcemu oznámiť tiež, že o tomto reklamačnom konaní budete informovať aj SOI.
Poznamenávame, že podľa zákona o ochrane spotrebiteľa Vám malo byť predložené odborné posúdenie (§ 18 ods. 6 zákona o ochrane spotrebiteľa), nielen citované v zamietnutí reklamácie (citujeme) :
"Predávajúci je povinný poskytnúť spotrebiteľovi kópiu odborného posúdenia odôvodňujúceho zamietnutie reklamácie najneskôr do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie. Tým nie je dotknutá povinnosť predávajúceho podľa odseku 9."
4./ Ešte uvádzame, že podľa čl.II./9 rekl. poriadku KIKA "v prípade, ak je Tovar zaslaný na odborné posúdenie inej ako určenej osobe, teda znalcovi alebo autorizovanej, notifikovanej alebo akreditovanej osobe, náklady odborného posúdenia, ako aj všetky ostatné s tým súvisiace účelne vynaložené náklady je Predávajúci povinný uhradiť Kupujúcemu iba v prípade, ak odborné posúdenie preukáže zodpovednosť Predávajúceho za reklamovanú vadu, a to v lehote do 14 dní odo dňa opätovného uplatnenia reklamácie."
Teda rekl. poriadok KIKA pripúšťa aj možnosť zabezpečiť Vami ako kupujúcim znal. posudok. Znenie rekl. poriadku však nepovažujeme za znenie, ktoré by bolo plne v súlade s ustanoveniami zákona. Aj z uvedeného dôvodu odporúčame kontaktovať SOI.