Si advokát? Chceš napredovať v kariére? Nezmeškaj príležitosť stať sa súčasťou prestížnej advokátskej kancelárie!
Klikni sem pre viac informácií.
Máte
otázku?

Reklamácia sedacej súpravy


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Trenčín

Otázka: Reklamácia sedacej súpravy

Dobrý deň, potrebovala by som poradiť ohľadom reklamácie sedacej súpravy. Dňa 07. 03. 2016 som zakúpila sedaciu súpravu a dňa 02. 01. 2017 som uplatnila reklamáciu v predajni, keďže sedačka je vysedená. Na predajni mi povedali, že sedačku prídu pozrieť približne do troch týždňov. Dnes je 15. 02. 2017 a ešte sa mi neozvali, neviem ako mám ďalej postupovať. Je možné, že reklamačná doba môže trvať aj viac ako 30 dní? A môžem po uplynutí 30 dní žiadať o vrátenie peňazí alebo o novú sedačku? Ak by zo strany predajne došlo k porušeniu lehoty na vyriešenie reklamácie, mala by som si nechať sedačku, ktorú som reklamovala, alebo ju mám vrátiť? Ďakujem veľmi pekne.

Odpoveď: Reklamácia sedacej súpravy

Dobrý deň,

predávajúci musí v zmysle zákona vybaviť reklamáciu v lehote 30 dní od jej prijatia. O tomto vybavení musí vydať aj písomné potvrdenie. Pokiaľ predávajúci poruší túto povinnosť, máte právo od zmluvy odstúpiť, teda sedačku vrátiť a žiadať vrátiť od predávajúceho kúpnu cenu. Pokiaľ predávajúci kúpnu cenu nevráti, môžete sa so svojim nárokom obrátiť na súd. 

 

 

Trápi vás "Reklamácia sedacej súpravy" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Reklamácia sedacej súpravy (Občianske právo)

Dobrý deň, prosím o radu. Môj syn si objednal gaučovku v kamennej predajni z katalógu. Keď mu ju doviezli, bol so svojou manželkou veľmi sklamaný. Gaučovka naživo vyzerala úplne inak, je tvrdá a sedí sa na nej ako na lavici. Látka vyzerá inak a cena za takýto tovar je vysoká. Hneď na druhý deň ju chceli vrátiť, ale predajca to odmietol. Majú právo vrátiť tovar z dôvodu, že im nevyhovuje a nepáči sa im? Ďakujem, Anička.

Odpoveď: Reklamácia sedacej súpravy

(odpoveď odoslaná: 01.10.2021)

Dobrý deň,
vo Vami uvedenom prípade platia ustanovenia zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a to aj napriek tomu, že tovar nebol kupovaný cez internet, ale práva na základe toho, čo bol kupovaný na základe katalógu, čo vyplýva z ust. § 2 cit. zákona :

"Zmluvou uzavretou na diaľku sa na účely tohto zákona rozumie zmluva medzi predávajúcim a spotrebiteľom dohodnutá a uzavretá výlučne prostredníctvom jedného alebo viacerých prostriedkov diaľkovej komunikácie bez súčasnej fyzickej prítomnosti predávajúceho a spotrebiteľa, najmä využitím webového sídla, elektronickej pošty, telefónu, faxu, adresného listu alebo ponukového katalógu."

Následne platí ust. § 7 cit. zákona, podľa ktorého spotrebiteľ môže odstúpiť od zmluvy do 14 dní odo dňa prevzatia tovaru a to aj bez uvedenia dôvodu. Dôvod ten, že sa tovar nepáč synovi, nie je treba uviesť. Nie ste povinný uviesť žiadny dôvod. Citujeme ust. § 7 cit. zákona:

"(1) Ak predávajúci včas a riadne poskytol spotrebiteľovi informácie o práve odstúpiť od zmluvy podľa § 3 ods. 1 písm. h), spotrebiteľ je oprávnený aj bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho do 14 dní odo dňa
a) prevzatia tovaru podľa odseku 4 v prípade zmlúv, predmetom ktorých je predaj tovaru,
b) uzavretia zmluvy o poskytnutí služby alebo
c) uzavretia zmluvy o poskytovaní elektronického obsahu nedodávaného na hmotnom nosiči."

Vo Vašom prípade resp. synovom, je treba predávajúcemu písomne dopor.listom alebo emailom oznámiť, že odstupuje od zmluvy s poukázaním na uvedené zák. ustanovenie. Na odstúpenie od zmluvy je treba použiť tlačivo na odstúpenie od zmluvy, ktoré by malo byť zverejnené na stránke predávajúceho alebo použiť tlačivo odstúpenia od zmluvy, ktoré tvorí prílohu č. 3 cit. zákona /zákon nájdete na stránke slov-lex./.

Následne po odstúpení od zmluvy je treba predávajúcemu zaslať resp. doručiť sedaciu súpravu. Do jej prevzatia predávajúcim nie je povinný vrátiť Vám peniaze. Následne po prevzatí sedacej súpravy je predávajúci povinný vrátiť peniaze najneskoršie do 14 kalendárnych dní.

Citujeme ust. § 10 cit. zákona :

"(1) Spotrebiteľ je povinný najneskôr do 14 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy zaslať tovar späť alebo ho odovzdať predávajúcemu alebo osobe poverenej predávajúcim na prevzatie tovaru. To neplatí, ak predávajúci navrhne, že si tovar vyzdvihne osobne alebo prostredníctvom ním poverenej osoby. Lehota podľa prvej vety sa považuje za zachovanú, ak bol tovar odovzdaný na prepravu najneskôr v posledný deň lehoty.
(2) Spotrebiteľ je oprávnený vrátenie tovaru, ktorý nadobudol na základe zmluvy uzavretej počas predajnej akcie alebo v súvislosti s ňou, predávajúcemu odoprieť až do doby, keď predávajúci spotrebiteľovi vráti zaplatenú cenu alebo preddavok za tovar alebo službu.
(3) Pri odstúpení od zmluvy znáša spotrebiteľ iba náklady na vrátenie tovaru predávajúcemu alebo osobe poverenej predávajúcim na prevzatie tovaru. To neplatí, ak predávajúci súhlasil, že ich bude znášať sám, alebo ak si nesplnil povinnosť podľa § 3 ods. 1 písm. i)."
 
 
Z uvedeného zák. ustanovenia vyplýva, aj to, že náklady na vrátenie tovaru bude znášať syn okrem prípadu, ak ho predávajúci neupozornil na možnosť odstúpenia od zmluvy a teda vrátenie tovaru do 14 dní od jeho prevzatia, v tomto prípade znáša náklady na vrátenie tovaru predávajúci.

V prípade problémov odporúčam kontaktovať Slov. obchodnú inšpekciu.


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Reklamácia sedacej súpravy (Občianske právo)

Dobrý deň, kúpili sme sedačku, ktorá je veľmi tvrdá. Mám zdravotné problémy a nedokážem na nej ležať. Mám nárok na reklamáciu a vrátenie peňazí? Ďakujem. Iveta

Odpoveď: Reklamácia sedacej súpravy

(odpoveď odoslaná: 14.07.2021)

Dobrý deň, z otázky nevieme, či ste sedacou súpravu kúpili cez eshop alebo v kamennej predajni.
Ak ste sedačku kúpili v kamennej predajni a nevyhovuje Vám, je tvrdá a pre Vaše zdrav. problémy nevyhovujúca, je na dobrej vôli predávajúceho, či Vám sedaciu súpravu vymení, právny nárok na výmenu nie je.  Vlastnosť sedačky ako ju uvádzate v otázke, nie je vadou výrobku a teda nezakladá nárok na reklamáciu. V tomto smere odporúčame kontaktovať priamo predajňu.

Ak ste sedaciu súpravu kúpili cez eshop, potom môžete sedaciu súpravu vrátiť bez uvedenia dôvodu v lehote do 14 dní od jej prevzatia a predávajúci je povinný Vám vrátiť kúpnu cenu. Tlačivo odstúpenie od zmluvy v tomto prípade aj bez uvedenia dôvodu, nájdete na stránke eshopu.


Podotázka: Reklamácia sedacej súpravy (Občianske právo)

Dobrý deň, v septembri som si kúpila sedaciu súpravu a už po necelom pol roku je sedačka na niektorých miestach úplne vysedená. Cítiť tam dokonca aj dosku. Volala som na reklamáciu, avšak pani mi oznámila, že nemám nárok na jej uplatnenie, pretože sme sedačku nadmerne používali a mali by sme na nej menej sedieť. Neviem, čo mám urobiť. Predsa keď si kupujete sedačku, očakávate, že vydrží aspoň 5 rokov, a nie že po 5 mesiacoch bude vysedená. Mám naozaj právo na reklamáciu? Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Reklamácia sedacej súpravy

(odpoveď odoslaná: 10.01.2020)

Dobrý deň,
pani po telefóne nie je oprávnená riešiť reklamáciu sedacej súpravy a túto zamietnuť.

Je potrebné z Vašej strany oboznámiť sa s reklamačným poriadkom predávajúceho, ktorý nájdete v predajni prípadne na internetovej stránke predávajúceho.

V súlade s ust. § 18 zákona o ochrane spotrebiteľa je potrebné uplatniť reklamáciu priamo u predávajúce spísaním reklamácie priamo v predajni najlepšie s pripojením fotodokumentácie :
"(1) Predávajúci je povinný spotrebiteľa riadne informovať o podmienkach a spôsobe reklamácie vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, a o vykonávaní záručných opráv. Reklamačný poriadok musí byť na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi.
(2) Spotrebiteľ môže uplatniť reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzkarni predávajúceho, v ktorej je prijatie reklamácie možné s ohľadom na predávané výrobky alebo poskytované služby, alebo u určenej osoby. Určená osoba môže reklamáciu vybaviť iba odovzdaním opraveného výrobku, inak reklamáciu postúpi predávajúcemu na vybavenie.
(3) V prevádzkarni a u určenej osoby podľa odseku 2 musí byť počas prevádzkovej doby prítomný zamestnanec poverený vybavovať reklamácie.
(4) Ak spotrebiteľ uplatní reklamáciu, predávajúci alebo ním poverený zamestnanec alebo určená osoba je povinný poučiť spotrebiteľa o jeho právach podľa všeobecného predpisu;22) na základe rozhodnutia spotrebiteľa, ktoré z týchto práv spotrebiteľ uplatňuje, je povinný určiť spôsob vybavenia reklamácie podľa § 2 písm. m) ihneď, v zložitých prípadoch najneskôr do 3 pracovných dní odo dňa uplatnenia reklamácie, v odôvodnených prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu výrobku alebo služby, najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po určení spôsobu vybavenia reklamácie sa reklamácia vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr; vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku za nový výrobok.
(6) Ak spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatnil počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže predávajúci vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia; bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia nemožno od spotrebiteľa vyžadovať úhradu nákladov na odborné posúdenie ani iné náklady súvisiace s odborným posúdením. Predávajúci je povinný poskytnúť spotrebiteľovi kópiu odborného posúdenia odôvodňujúceho zamietnutie reklamácie najneskôr do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie. Tým nie je dotknutá povinnosť predávajúceho podľa odseku 9."

T.j. : Je potrebné uplatniť reklamáciu u predávajúce  - predávajúci má mať na svojej stránke zverejnený postup - a  v zmysle ust. § 622 a § 623 Obč. zákonníka uplatniť svoje právo - oprava alebo výmena sedačky sedačky, čo treba vyslovenej uviesť do reklamačného protokolu. Bude na dohode s predávajúcim, či sedačku odnesiete na reklamáciu do predajne alebo predajca zabezpečí odborné posúdenie a vybavenie reklamácie priamo u Vás doma.
Ak reklamácia nebude vybavená do 30 dní od jej uplatnenia, máte právo odstúpiť od zmluvy a predávajúci je povinný Vám vrátiť zaplatenú kúpnu cenu.
 


Trápi vás "Reklamácia sedacej súpravy" a chcete pomôcť?

Podotázka: Reklamácia sedacej súpravy (Občianske právo)

Dobrý deň, obraciam sa na vás s prosbou o radu. Pred časom som reklamovala novú, nepoužitú sedaciu súpravu. Dôvodom boli viaceré vady, ktoré sme zistili už pri jej rozbaľovaní. Moja reklamácia bola uznána a povoľené bolo aj odstúpenie od zmluvy, no nechcú mi uznať nárok na vrátenie peňazí za dopravu. Túto službu som zaplatila spolu so sedacou súpravou v kamennom obchode a vzhľadom na to, že bydlím 45 km od predajne, doprava ma stála ďalších 49 eur. K tejto platbe mám aj doklad. Ďalej by som sa chcela informovať, či mám nárok na preplatenie cestovného do predajne a späť. Musela som tam totiž ísť už dvakrát - potrebný je ešte jeden výjazd pre získanie peňazí za sedaciu súpravu. Spolu to predstavuje 200 km. Rada by som vedela, či je potrebné tieto náklady dokladovať. Ďakujem vám veľmi pekne za odpoveď.

Odpoveď: Reklamácia sedacej súpravy

(odpoveď odoslaná: 18.03.2019)

Dobrý deň, v zmysle § 9 ods. 1 Zákona o ochrane spotrebiteľa: "Predávajúci je povinný bez zbytočného odkladu, najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe zmluvy alebo v súvislosti s ňou, vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštovné a iných nákladov a poplatkov; tým nie je dotknuté ustanovenie". Máte teda nárok na vrátenie poštovného, ale iba toho poštovného, ktoré ste zaplatili pri doručení tovaru ku Vám, nie na poštovné, ktorým ste posielali tovar naspäť predávajúcemu. Nárok na preplatenie cestovného do predajne a naspäť však nemáte.


Podotázka: Reklamácia sedacej súpravy (Občianske právo)

Dobrý deň, mohli by ste mi, prosím, poradiť, kto by mi mohol vypracovať odborný posudok na rohovú sedaciu súpravu? Výrobca tvrdí, že je 100% dokončená, no ja mám vážne pochybnosti. Ďakujem.

Odpoveď: Reklamácia sedacej súpravy

(odpoveď odoslaná: 02.08.2018)

Dobrý deň,

ak máte pochybnosti o tom, že sedacia súprava nebola vyrobená podľa Vašej objednávky, je potrebné uplatniť reklamáciu a dožadovať sa niektorého z práv zo zodpovednosti za vady, napr. zľavy z ceny. Ak by ste nedospeli k dohode, môžete sa obrátiť napr. na Slovenskú obchodnú inšpekciu, či využiť alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov. Rovnako máte možnosť sa obrátiť na súd. 

Ťažko povedať, či by bolo možné urobiť znalecký posudok v tomto prípade. Je totiž veľmi zložité preukázať výrobcovi, že niečo zanedbal. Ak by ste predsa len chceli posudok, odporúčam sa obrátiť na človeka, ktorý sa rovnako venuje výrobe nábytku. Mohli by ste mu ukázať objednávku, čo ste chceli, aby výrobca pri výrobe zohľadnil a pod. Podľa toho by mohol vedieť vyjadriť svoj odborný názor. Ak bude však výrobca neoblomný, neuspejete ani s takýmto iným názorom.


V tejto právne poradni odpovedajú:

JUDr. Milan Ficek

JUDr. Barbora Ficek

JUDr. Boris Gál



Podotázka: Reklamácia sedacej súpravy (Občianske právo)

Dobrý deň. Reklamoval som sedaciu súpravu v rámci záručnej doby kvôli presedeniu a vytŕčaniu konštrukčných prvkov. Polohovateľná opierka a pánty na nej sú obalené molitanom. Avšak kvôli nestálosti molitanu sú tieto pánty cítiť, keď sa človek oprie. Technik od predajcu tvrdí, že ide o konštrukčnú a modelovú vlastnosť výrobku, a preto to výrobca aj koncový predajca - Kika - odmieta. Je jasné, že to nie je v poriadku, ale takto to vnímam na dlhšie obdobie - súdiť sa. Zdá sa mi, že si toho je aj predajca-výrobca vedomý. Viete mi prosím poradiť, ako postupovať? Ďakujem.

Odpoveď: Reklamácia sedacej súpravy

(odpoveď odoslaná: 02.04.2018)

Ďakujeme za otázku,

ku ktorej týmto uvádzame stanovisko vyjadrujúce právny názor advokátskej kancelárie :

1./ Z otázky usudzujeme, že zakúpená sedacia súprava nespĺňa ust. § 2 písm. k/ zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorý charakterizuje "bežnú kvalitu výrobku, ktorou je taká kvalita, ktorá zabezpečuje zachovanie všetkých podstatných vlastností výrobku, ktoré podmieňujú jeho bezprostredné používanie a spĺňajú predpokladané očakávania spotrebiteľa." Neuvádzate v otázke, aké práva ste pri reklamácii využili, o týchto možnostiach Vás mal poučiť predávajúci podľa § 18 zákona o ochrane spotrebiteľa a ust. § 622 a 623 Obč. zákonníka /odstraniteľné, neodstraniteľné vady/.

 

2./ Podľa ust. § 18 zákona o ochrane spotrebiteľa platí :

(6) Ak spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatnil počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže predávajúci vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia; bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia nemožno od spotrebiteľa vyžadovať úhradu nákladov na odborné posúdenie ani iné náklady súvisiace s odborným posúdením. Predávajúci je povinný poskytnúť spotrebiteľovi kópiu odborného posúdenia odôvodňujúceho zamietnutie reklamácie najneskôr do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie. Tým nie je dotknutá povinnosť predávajúceho podľa odseku 9.

 

Podľa ust. § 2 cit. zákona o ochrane spotrebiteľa "odborným posúdením písomné vyjadrenie znalca alebo stanovisko vydané autorizovanou, notifikovanou alebo akreditovanou osobou, alebo stanovisko osoby oprávnenej výrobcom na vykonávanie záručných opráv (ďalej len „určená osoba“).

Odborné posúdenie podľa zákona musí obsahovať :
a) identifikáciu osoby, ktorá vykonáva odborné posúdenie, 
b)presnú identifikáciu posudzovaného výrobku,
c)popis stavu výrobku,
d) výsledok posúdenia,
e) dátum vyhotovenia odborného posúdenia.

Na odborné posúdenie, ktoré neobsahuje náležitosti podľa odseku 1, sa neprihliada."

 

3./ Toľko stručne zákon. Z otázky vyplýva pre nás, že odborné posúdenie v písomnej forme Vám nebolo predložené, resp. otázkou je či vybavenie Vašej reklamácie obsahuje údaj o tom, že sa jedná o odborné  posúdenie podľa zákona o ochrane spotrebiteľa /viď vyššie/. Toto odborné posúdenie musí predávajúci uchovávať pre prípad kontroly predložiť orgánu dozoru /SOI/.

Oznámte predávajúcemu, že nesúhlasíte so zamietnutím reklamácie, nakoľko sa jedná o neodstraniteľnú vadu. Podľa ust. §  623 Občianskeho zákonníka platí, že "ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť"  a  uplatnite niektoré z týchto práv. Môžete predávajúcemu oznámiť tiež, že o tomto reklamačnom konaní budete informovať aj SOI.

Poznamenávame, že podľa zákona o ochrane spotrebiteľa Vám malo byť predložené odborné posúdenie (§ 18 ods. 6 zákona o ochrane spotrebiteľa), nielen citované v zamietnutí reklamácie (citujeme) :

"Predávajúci je povinný poskytnúť spotrebiteľovi kópiu odborného posúdenia odôvodňujúceho zamietnutie reklamácie najneskôr do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie. Tým nie je dotknutá povinnosť predávajúceho podľa odseku 9."

 

4./ Ešte uvádzame, že podľa čl.II./9 rekl. poriadku KIKA "v prípade, ak je Tovar zaslaný na odborné posúdenie inej ako určenej osobe, teda znalcovi alebo autorizovanej, notifikovanej alebo akreditovanej osobe, náklady odborného posúdenia, ako aj všetky ostatné s tým súvisiace účelne vynaložené náklady je Predávajúci povinný uhradiť Kupujúcemu iba v prípade, ak odborné posúdenie preukáže zodpovednosť Predávajúceho za reklamovanú vadu, a to v lehote do 14 dní odo dňa opätovného uplatnenia reklamácie."

Teda rekl. poriadok KIKA pripúšťa aj možnosť zabezpečiť Vami ako kupujúcim znal. posudok. Znenie rekl. poriadku však nepovažujeme za znenie, ktoré by bolo plne v súlade s ustanoveniami zákona. Aj z uvedeného dôvodu odporúčame kontaktovať SOI.

 

 



V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Reklamácia sedacej súpravy" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.