Otázka: Ušlý zisk a náhrada škody
Dobrý deň, chcel by som vás poprosiť o váš odborný názor na moju vzniknutú situáciu. Aby som vás uviedol do kontextu, živím sa ako programátor webových stránok. Pred približne rokom ma jedna firma požiadala o vypracovanie e-shopu. Do emailu mi prišlo zadanie od klienta danej spoločnosti a prostredníctvom emailovej komunikácie sme si dohodli len sumu, za ktorú tento systém vypracujem. Žiadna zmluva nebola spísaná, taktiež nič podpísané nebolo. Pustil som sa teda do práce a začal som na tom pracovať. V cca 3/4 práce sa mi vyskytli určité osobné problémy, ktoré som musel neodkladne riešiť, tak som na to upozornil danú spoločnosť, že systém nemôžem dokončiť a poslal som im všetko, čo už hotové bolo, bez nároku na akýkoľvek honorár. Teda v podstate som zadarmo urobil veľkú časť práce. Všetky podklady k systému a inštrukcie o tom, čo treba dokončiť, boli spoločnosti doručené 25.7. aj s mojím vyjadrením, že ten systém nedokončím a prácu nedorobím, a s tým, že si nenárokujem na žiadny "honorár". V skratke som urobil pekný kus práce zadarmo a poslal som im to, nech to niekto dokončí. Daná spoločnosť s tým súhlasila a dostal som vyjadrenie, že to niekomu dajú dokončiť. Asi o mesiac mi písali, že zatiaľ nikoho nenašli. Znova som im povedal, že mám svoje problémy a nemám čas to dokončiť, a že to nedokončím. Opäť povedali, že v poriadku. Včera mi však od nich prišiel email, kde sa mi vyhrážajú, že budú odo mňa súdne vymáhať zmluvnú pokutu od klienta a pod. Citujem: "Deadline najnovší a posledný od klienta je do 31.12. Potom bude žiadať zmluvnú pokutu + náhradu ušlého zisku, čiže keď dôjde k tomu a pôjde to na súd, tak ja to budem ako s.r.o. žiadať od teba potom ako od FO." Opäť som im napísal, že to nedokončím, že to proste nemám kedy robiť. Z toho mi plynie, že už viac ako 4 mesiace vedia, že ja to neurobím, tak si to mali dať urobiť niekomu inému. Žiadnu škodu som im nespôsobil, keďže som im poslal takmer hotovú prácu zadarmo s tým, že im to treba už len dokončiť. Navyše daná spoločnosť má od klienta stanovený termín na 31.12., takže má ešte viac ako mesiac času, aby to dali niekomu robiť (aj keby to dali robiť úplne od nuly, za mesiac je to stále stihnuteľné). Chcel by som sa teda opýtať, či je možné, aby odo mňa niečo vymáhali, prípadne ma ťahali po súdoch. Rovnako mi tam príde divná tá časť o náhrade "ušlého zisku". Keďže sa malo jednať o nový e-shop, nie o prerábanie existujúceho, ktorého činnosť by sme našim konaním pozastavili. Vyplýva mi z toho, že o žiadny zisk klient nemohol prísť, keďže žiadny zisk doteraz z e-shopu nemal, teda by bolo nemožné vypočítať výšku "ušlého zisku". Ďakujem za vašu pomoc. S pozdravom.
Odpoveď: Ušlý zisk a náhrada škody
Dobrý deň, osobne si myslím, že Vás len "skúšajú". Váš právny vzťah sa riadi obchodným zákonníkom. Právny vzťah sa podľa toho, čo píšete ukončil ešte v lete 2015. Ak ste priamo neodsúpili od zmluvy (hoci aj ústnej) potom je potrebné preskúmať mailovú komunikáciu, či považovala protistrana (objednávateľ) právny vzťah za ukončený.
Ak by z mailovej komunikácie vyplynulo, že právny vzťah nepovažovali za ukončený, Vaša povinnosť dokončiť stránku by trvala a to bez ohľadu na to, či ste prevzali za vypracovanie diela nejaké peniaze.
Preto si dobre pozrite maily, ktoré ste si písali.
Vo všeobecnosti platí, že je možné žiadať náhradu škody a ušlý zisk, ak dielo nie je vykonané riadne a včas. V obchodných vzťahoch sa pritom nepozerá na zavinenie (subjektívnu stránku), preto je náhrada škody možná, aj keď nedošlo k zavineniu škody zo strany zhotoviteľa.
Za ušlý zisk sa považuje aj to, čo môže vzniknúť v budúcnosti, takže je možné požadovať ušlý zisk aj keď ide o nový eshop. Nie je to však jednoduché preukázať výšku ušlého zisku, pretože ho nemôžu oprieť len tak o hocičo.
Ak Vám poslali oni doporučený list, odpíšte im rovnako doporučeným listom. Znenie Vášho listu bude závisieť od mailovej komunikácie medzi Vami.