Máte
otázku?

Lehota na odstúpenie od zmluvy


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Trenčín

Otázka: Lehota na odstúpenie od zmluvy

Kúpil som tovar cez internet, no následne som sa rozhodol odstúpiť od zmluvy. Túto skutočnosť som oznámil elektronickou poštou na štrnásty deň od prevzatia tovaru. Prehliadol som však, že predávajúci uvádza v zmluvných podmienkach lehotu na odstúpenie od zmluvy - desať dní. Ktorú lehotu bude brať do úvahy vyšetrovateľ, resp. súd?

Odpoveď: Lehota na odstúpenie od zmluvy

Dobrý deň,

nie je nám zrejmé, z akého dôvodu by sa mal danou vecou zaoberať vyšetrovateľ. V zmysle zákona zákona č. 102/2014 o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku mate právo na odstúpenie od zmluvy v lehote do 14 dní od kúpy tovaru prostredníctvom internetového obchodu. Uvedené platí v prípade, že ste tovar zakúpili ako spotrebiteľ, teda ako fyzická osoba na osobné účely. 

Trápi vás "Lehota na odstúpenie od zmluvy" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Lehota na odstúpenie od zmluvy (Občianske právo)

Dobrý deň, poprosím vás o radu. Objednal som si online kurz u jednej firmy – kurz výživového poradcu začína 27.11.2024. Večer som dostal faktúru, no dnes, 28.11., sa mi zmenila životná situácia a chcel som odstúpiť od zmluvy do 24 hodín. Žiaľ, nebolo mi to umožnené a povedali mi, že musím uhradiť celú sumu kurzu, aj keď ho neabsolvujem, bez ohľadu na životné udalosti. Kurz začína až na budúci rok, takže tomu vôbec nerozumiem. Za radu vopred ďakujem.

Odpoveď: Lehota na odstúpenie od zmluvy

(odpoveď odoslaná: 02.12.2024)

Dobrý deň, z otázky vyplýva, že ste cenu kurzu, ktorý ste si objednli cez internet, ste ešte nezaplatili. Kurz sa má začať v roku 2025.

Ak je náš predpoklad správny, potom nič neuhradzujte a spoločnosti napíšte email, že pred dodaním služieb odstupujete od zmluvy a faktúru neuhradíte. Svoje rozhodnutie /zmena životnej situácie/ im nezdôvodňujte, lebo na to nie je právny dôvod. Na odstúpenie od zmluvy podľa ust. § 20 ods. 5  Zákona o ochrane spotrebiteľa využite tlačivo na odstúpenie od zmluvy, ktoré by malo byť zverejnené na stránke predajcu, alebo prílohu č. 2 k zákonu 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa

Vy nepotrebujete súhlas predajcu na odstúpenie od zmluvy. Nič neuhradzujte.

 


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Lehota na odstúpenie od zmluvy (Občianske právo)

Dobrý deň, zakúpila som prostredníctvom internetového obchodu tovar, ktorý som hneď kartou uhradila. Tovar mal prísť v rozmedzí 3 až 30 dní. Lehota uplynula začiatkom novembra 2024. Nakoľko mi tovar dodnes nebol dodaný, chcem zrušiť objednávku a odstúpiť od zmluvy. Avšak nie som si istá, nakoľko: "V zmysle zákona č. 102/2014 o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku máte právo na odstúpenie od zmluvy v lehote do 14 dní od kúpy tovaru prostredníctvom internetového obchodu." Lehota 14 dní od kúpy tovaru, ktorý však nemám, už uplynula. Mám právo odstúpiť od zmluvy a požadovať vrátenie uhradenej sumy? Ďakujem.

Odpoveď: Lehota na odstúpenie od zmluvy

(odpoveď odoslaná: 28.11.2024)

Dobrý deň, úvodom poznamenávame, že zákon č. 102/2024 Z.z. bol zrušený a paltí zákon o ochrane spotebteľa č. 108/2024 Z.z. s účinnosťou od 1.7.2024.

Na Vami uvedneý prípad sa vzťahuje ust. § 20 ods. 5 Zákona č. 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa, v zmysle ktorého je spotrebiteľ môže odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka, ktorých predmetom je dodanie tovaru, aj pred začatím plynutia lehoty na odstúpenie od zmluvy a teda aj pred dodaním tovaru, aj keď ste za tovar zaplatili.

Ak ste sa pre odstúpenie zmluvy už rozhodli, treba využiť formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý by mal byť zverejnený na stránke predajcu, prípadne využiť prílohu č. 2 k zákonu 108/2024 Z.z. Následne po odstúpení od zmluvy /treba poslať emailom alebo poručene listom/ bude predajca povinný Vám vrátiť kúpnu cenu do 14 kalendárnych dní.

V prípade, že by k vráteniu kúpnej ceny nedošlo, kontaktujte našu advokátsku kanceláriu.


Podotázka: Lehota na odstúpenie od zmluvy (Občianske právo)

Dobrý deň, objednali sme si pobyt v nemenovanom rezorte dňa 17.8.2024. Po zaplatení plnej sumy sme na ďalší deň zažiadali o zrušenie pobytu. V zmluvných podmienkach uvádzajú, že ak dôjde k zrušeniu do 10 dní pred pobytom, je to bez poplatkov. Kontaktoval som ich hneď druhý deň 18.8.2024 emailom, opätovne 29.8.2024, taktiež dnes 2.9.2024, no bez akejkoľvek odpovede. Skúsil som volať i telefonicky, no na recepcii mi vraveli, že zrušenie má na starosti niekto iný. Poprosil som ich, aby sa mi daný človek ozval. No neozval sa taktiež. Prosím vás, ako postupovať ďalej? Ďakujem za skorú odpoveď.

Odpoveď: Lehota na odstúpenie od zmluvy

(odpoveď odoslaná: 02.09.2024)

Dobrý deň, z otázky vyplýva, že ste pri odstúpení od zmluvy /zrušenie pobytu/ postupovali podľa zmluvných podmienok predajcu. Pobyt ste objednali 17.8.2024 a zrušili emailom 18.8.2024. Cenu za pobyt ste uhradili.

Ak je náš predpoklad správny /vychádzame zo znenia otázky/ potom je povinnosťou predávajúceho vám vrátiť uhradenú sumu za pobyt. Odporčúam vo veci vyzvať predajcu -ubytovateľa, aby vám peniaze vrátil vo vami uvedenej lehote na bankový účet, z ktorého ste uhradili cenu za pobyt. Ak k vráteniu nedôjde, budete musieť podať žalobu na súd. Môžete na vec  - neuhradenie dlžnej sumy - oznámiť ako podnet na Slovneksú obchodnú inšpekciu podľa sídla predajcu - ubytovateľa.

Veríme, že vec dopadne dobre, suma bude uhradená, keďže ubytovateľ má dobré hodnotenia na internete.


Trápi vás "Lehota na odstúpenie od zmluvy" a chcete pomôcť?

Podotázka: Lehota na odstúpenie od zmluvy (Občianske právo)

Dobrý deň, chcela by som vás poprosiť o radu ohľadom jednej zmluvy a následného odstúpenia od nej. Objednala som si v jeden deň cez kontaktný formulár znalecký posudok. Následne mi zavolali a dohodli sme sa na zaslaní objednávky mailom, že keď ju potvrdím, zašlú mi termín obhliadky. Bol mi zaslaný mail, kde odo mňa žiadali potvrdenie objednávky. Potvrdila som ju a poslala dokumenty, ktoré žiadali. Cenovú kalkuláciu vyčíslili zhruba na 300 až 600 €. Následne mi prišla žiadosť na úhradu čiastkovej faktúry na 300 €, že následne sa dohodne termín. Toto sa mi nepozdávalo, a preto som im napísala, že je to z ich strany nekorektné jednanie. Keď dve hodiny nekomunikovali, zaslala som odstúpenie od zmluvy. Všetko to bolo do 24 hodín od potvrdenia objednávky. Teraz odo mňa chcú zaplatiť 150 € vlastne za nič. Je to z ich strany vymáhateľné, prosím? Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Lehota na odstúpenie od zmluvy

(odpoveď odoslaná: 25.07.2024)

Dobrý deň, predpokladáme, že objednávka na znal. posudok podľa položenej otázky bola realizovaná po 1.7.2924. Ak je to tak, potom v súlade s ust. zákona o ochrane spotrebiteľa ste urobili správne, že ste odstúpili od zmluvy a toto odstúpenie poslali vami uvedenej spoločnosti.

Podľa ust. § 21 zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorý nadobudol účinnosť dňom 1.7.2024 platí  /obdobné znenie obsahoval aj zákon č. 102/2004 Z.z. účinný do 30.6.2024/ :

"Spotrebiteľ je povinný do 14 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka podľa § 19 ods. 1 zaslať tovar späť alebo odovzdať tovar obchodníkovi alebo osobe určenej obchodníkom na prevzatie tovaru; to neplatí, ak obchodník navrhne, že si tovar vyzdvihne osobne alebo prostredníctvom ním určenej osoby. Lehota podľa prvej vety sa považuje za zachovanú, ak spotrebiteľ odošle tovar obchodníkovi najneskôr v posledný deň lehoty."

Záver je taký, že nič neuhradzujte. Je vašim oprávnením odstúpiť od zmluvy a na odstúpenie od zmluvy nepotrebujete súhlas dodávateľa /sprostredkovateľa/. Je to vaše oprávnenie, ktoré nemôže byť sankcionované pokutou.

Odporúčam v prípade potreby vypracovania znaleckého posudku, aby ste kontaktovali súdnych znalcov, ktorých zoznam nájdete na stránke Ministerstva spravodlivosti SR.

V prípade problémov kontaktujte našu advokátsku kanceláriu.


Podotázka: Lehota na odstúpenie od zmluvy (Občianske právo)

Dobrý deň, moja mama podpísala nevýhodnú zmluvu o sprostredkovaní služby 14.6.2024 mimo priestorov firmy, s ktorou to podpísala. Je možné ešte od toho odstúpiť? Zajtra je 14. deň, dá sa to ešte zajtra poslať, prosím?

Odpoveď: Lehota na odstúpenie od zmluvy

(odpoveď odoslaná: 27.06.2024)

Dobrý deň, nepíšete v otázke o aký typ služby ide.

Z otázky resp. kontextu podobných prípadov, ktoré sme riešili na stránke našej advokátskej kancelárie, usudzujeme, že samotná už podpísaná zmluva o sprostredkovaní mimo prevádzkvocýh priestorov predávajúceho neobsahuje poučenie o tom, že kupujúci môže od zmluvy odstúpiť.

Ak je náš predpoklad správny, potom v súlade s ust. § 7 zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho platí, že kupujúci môže odstúpiť od zmluvy do 14 kalendárnych dní a to aj bez uvedenia dôvodu. Na odstúpenie od zmluvy môžete využiť tlačivo na odstúpenie od zmluvy, ktoré by malo byť zverejnené na stránke predávajúceho /firmy s ktorou mama uzatvorila zmluvu/, prípadne využiť formulár č. 3 ktorý je prílohou uvedeného zákona /zákon nájdete na stránke slov-lex/. Ak podpísaná zmluva o sprostredkovaní neobsahuje informáciu o možnosti odstúpenia od zmluvy, potom môže odstúpiť od zmluvy ak bude o tejtomožnosti mama informovaná, maximálne do 1 roka a 14 dní.

Odstúpenie od zmluvy pošlite ako emailom, tak aj doporučeným listom.

 


V tejto právne poradni odpovedajú:

JUDr. Milan Ficek

JUDr. Barbora Ficek

JUDr. Boris Gál



Podotázka: Lehota na odstúpenie od zmluvy (Občianske právo)

Dobrý deň, prosím o vysvetlenie, či sa právo na odstúpenie od kúpnej zmluvy v lehote 14 dní (objednávka cez internet) vzťahuje aj na tovar, ktorý bol prevzatý na predajni prevádzkovateľa e-shopu a ten pri prevzatí tovaru vystavil doklad o úhrade priamo na elektronickej pokladni v predajni? Ďakujem.

Odpoveď: Lehota na odstúpenie od zmluvy

(odpoveď odoslaná: 23.05.2024)

Dobrý deň,
vo vašom prípade platí ust. § 7 zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho :

"(1) Ak predávajúci včas a riadne poskytol spotrebiteľovi informácie o práve odstúpiť od zmluvy podľa § 3 ods. 1 písm. h), spotrebiteľ je oprávnený aj bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho do 14 dní odo dňa

a) prevzatia tovaru podľa odseku 4 v prípade zmlúv, predmetom ktorých je predaj tovaru,

b) uzavretia zmluvy o poskytnutí služby alebo c) uzavretia zmluvy o poskytovaní elektronického obsahu nedodávaného na hmotnom nosiči,

c) uzavretia zmluvy o poskytovaní elektronického obsahu nedodávaného na hmotnom nosiči."

Z uvedeného zákonného ustanovenia vyplýva, že podstatné je to, akým spôsobom bola uzatrovená zmluva, a teda vo vašom prípade cez internet, pričom ste si zvolili ako výdajné miesto primo prevádzku obchodu ako jednu z možností poskytnutých predávajúcim na prevzatie tovaru. Znamená to, že od zmluvy môžete odstúpiť v lehote do 14 dní od prevzatia tovaru a to aj bez uvedenia dôvodu. Predávajúci je povinný vám následne povinný vrátiť peniaze do 14 dní od prevzatia tovaru. Na odstúpenie od zmluvy môžete využiť tlačivo na odstúpenie od zmluvy, ktoré by malo byť zverejnené na internetovej stránke predávajúceho, prípadne využiť prílohu č. 2  a 3. k vyššie uvedenému zákonu /zákon nájdete na stránke slov-lex.sk/, kde nájdete ako poučenie na vyplnenie tlačiva a vzor samotného odstúpenia od zmluvy.


Trápi vás "Lehota na odstúpenie od zmluvy" a chcete pomôcť?

Podotázka: Lehota na odstúpenie od zmluvy (Občianske právo)

Dobrý deň, asi pred tromi hodinami sme si kúpili dosť drahý televízor. Po príchode domov sme ho zapli a zistili sme, že má vadu. Aké práva nám v tejto situácii prislúchajú? Ďakujem pekne.

Odpoveď: Lehota na odstúpenie od zmluvy

(odpoveď odoslaná: 25.04.2024)

Dobrý deň, v prípade zistenia vady na novom televízore máte právo uplatniť reklamáciu u predajcu. Podľa zákona č. 250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa, ak predávajúci neuzná reklamáciu do 3 pracovných dní, je povinný zaslať výrobok na odborné posúdenie na vlastné náklady. Vybavenie reklamácie nemôže trvať dlhšie ako 30 dní od jej uplatnenia.


Podotázka: Lehota na odstúpenie od zmluvy (Občianske právo)

Dobrý deň, v auguste 2023 som si objednala produkt z online obchodu, na ktorého dodanie bola určená čakacia doba 30 až 60 dní. Odvtedy som obchod niekoľkokrát kontaktovala, aby mi poskytli číslo balíčka, pretože tvrdili, že tovar už bol odoslaný. Žiadala som tiež o vrátenie peňazí. Pani zo zákazníckeho servisu sa vyhovárala, že vzhľadom na fakt, že tovar ide zo zahraničia, by som mala vyčkať. Peniaze som previedla už v auguste a tovar stále nedošiel. Existuje nejaká možnosť, ako od zmluvy odstúpiť, alebo by ste mi mohli poradiť, ako postupovať právne, prípadne či by sa dal vyriešiť problém cez banku s vrátením peňazí ako pri podvode, pričom by som priložila emailovú komunikáciu ako dôkaz? Ďakujem vám za pomoc a radu.

Odpoveď: Lehota na odstúpenie od zmluvy

(odpoveď odoslaná: 15.02.2024)

Dobrý deň,
v tomto prípade Vám odporúčam odstúpiť od zmluvy v zmysle zákona č. 102/2014. Lehota na odstúpenie od zmluvy je 14 dní od dodania tovaru, pričom môžete odstúpiť aj predtým ako Vám bol tovar dodaný, a to bez udania dôvodu. Pošlite preto predávajúcemu odstúpenie od zmluvy, a vyzvite ho na vrátenie peňazí. Môžete tiež uviesť, že ak v Vám tovar v danej lehote nevrátia, tak podáte žalobu na súd. Ak Vám peniaze nevrátia alebo nebudú vôbec reagovať, tak možnosťou je už iba podanie žaloby.


Podotázka: Lehota na odstúpenie od zmluvy (Občianske právo)

Dobrý deň, chcel by som sa spýtať, či môžem odstúpiť od zmluvy o predaji ornej pôdy, ak som už dostal vyplatené peniaze na účet.

Odpoveď: Lehota na odstúpenie od zmluvy

(odpoveď odoslaná: 24.01.2024)

Dobrý deň,
samotný fakt, že Vám boli vyplatené peňažné na prostriedky za predaj pôdy automaticky neznamená, že odstúpiť od zmluvy nemôžete, avšak uvedená otázka by sa dala kvalifikovane zodpovedať až potom, ako by sa advokát s obsahom danej zmluvy oboznámil.

Môžete si preto dohodnúť konzultáciu s advokátom, ktorý toto právo skontroluje a posúdi.


Trápi vás "Lehota na odstúpenie od zmluvy" a chcete pomôcť?

Podotázka: Lehota na odstúpenie od zmluvy (Občianske právo)

Dobrý deň, chcel by som sa opýtať. V januári som uzavrel zmluvu telefonicky, nič som nepodpisoval, a teraz by som od nej chcel odstúpiť. Viete mi, prosím, poradiť? Prípadne môžem zmluvu preposlať. Ďakujem.

Odpoveď: Lehota na odstúpenie od zmluvy

(odpoveď odoslaná: 24.02.2023)

Dobrý deň, v otázke neuvádzate čoho sa uvedená zmluva týka a či ste za ponuku tovaru alebo služby už aj zaplatili. Predpokladáme však, že ste doteraz nič neuhradzovali titulom kúpnej ceny.

Ak je to tak, potom platí ust. § 7 ods. 5 zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho :

" Spotrebiteľ môže odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je dodanie tovaru, aj pred začatím plynutia lehoty na odstúpenie od zmluvy."

Na základe vyššie uvedeného zákonného ustanovenia odporúčam napísať predávajúcemu email prípadne využiť tlačivo na odstúpenie od zmluvy, ktoré by malo byť zverejnené na stránke predávajúceho prípadne môžete využiť tlačivo na odstúpenie od zmluvy, ktoré je prílohou číslo 3. k vyššie uvedenému zákonu /zákon nájdete na stránke slov-lex.sk/.  Súhlas predávajúceho na odstúpenie od zmluvy nepotrebujete. Ak by medzičasom bol Vám tovar zaslaný na Vašu adresu, neprevezmite ho. Pre prípad, že ste za tovar alebo službu už uhradili, potom kúpna cena Vám musí byť vrátená v lehote najneskoršie do 14 kalendárnych dní.


V tejto právne poradni odpovedajú:

JUDr. Milan Ficek

JUDr. Barbora Ficek

JUDr. Boris Gál




V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Lehota na odstúpenie od zmluvy" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.