Si advokát? Chceš napredovať v kariére? Nezmeškaj príležitosť stať sa súčasťou prestížnej advokátskej kancelárie!
Klikni sem pre viac informácií.
Máte
otázku?

Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Prešov

Otázka: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?

Dobrý deň, rád by som požiadal o radu. Kúpil som si mobilný telefón z e-shopu za 300 €. Pred objednaním som sa telefonicky uistil, že tovar je nový a v zapečatenom obale. Avšak, mobilný telefón mi prišiel rozbalený a so známkami používania! Sumu som zaplatil kuriérovi. Na webovej stránke neexistuje žiadna informácia o tom, že sa jedná o použitý tovar, ba naopak, doména a názov obchodu naznačujú, že sa jedná o "nové...". Predajca na moje výzvy nereaguje, nezdvíha telefón a nekomunikuje. Elektronicky aj poštou som mu odoslal vyplnený formulár o odstúpení od zmluvy uzatvorenej na diaľku. V obchodných podmienkach predajcov je uvedené: "Platba za zakúpený tovar vám bude vrátená až po doručení vráteného tovaru na našu adresu alebo po predložení dokladu preukazujúceho zaslanie tovaru späť, podľa toho, čo nastane skôr." Obávam sa tovar zaslať späť, aby som neprišiel o telefón aj peniaze. Čo keď tovar zašlem a predajca bude tvrdiť, že mu prišla prázdna krabica? Srdečne ďakujem!

Odpoveď: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?

Dobrý deň, podľa § 10 ods. 1 zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, spotrebiteľ je povinný najneskôr do 14 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy zaslať tovar späť alebo ho odovzdať predávajúcemu alebo osobe poverenej predávajúcim na prevzatie tovaru. Tovar teda môžete odovzdať predávajúcemu aj osobne. Nedokážem Vám však odpovedať na hypotetickú otázku ohľadne možného správania sa predávajúceho, ktoré môže ale nemusí nastať. Ak máte obavu z nekalého konania zo strany predávajúceho, vykonajte všetky opatrenia potrebné na to, aby ste bol neskôr schopný preukázať, že ste tovar predávajúcemu riadne zaslali.

Trápi vás "Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku? (Občianske právo)

Dobrý deň, chcela by som Vás poprosiť o radu. Spoločnosť NaturaMed Pharmaceuticals s. r. o. telefonovala mojej 80-ročnej mamine a tá potvrdila, že má záujem o omega-rybí tuk v tabletách na obdobie jedného roka. Keď som sa o tom dozvedela, napísala som im e-mail, v ktorom som dala najavo, že od nich nič nechceme. V odpovedi mi oznámili, že maminku odhlásili, ale stále musí zaplatiť sumu približne 40 eur. Napísala som im, že nič nebudeme platiť, pretože sme si nič neobjednali. V reakcii na to mi poslali telefonický záznam komunikácie s mojou mamou, v ktorom počas štyroch otázok, pri ktorých jej nebolo dovolené prerušovať, mala odpovedať len "áno", a následne potvrdila súhlas s elektronickou objednávkou s ročným odberom. Chcela by som sa spýtať, či máme tieto poplatky uhradiť? Hoci tvrdia, že službu ukončili, obávam sa, na základe toho, čo som si prečítala v recenziách, že nám budú ďalej posielať balíčky a telefonovať. Ako môžem zabrániť, aby tieto podvodníci znova zavádzali moju mamu? Ďakujem Vám za odpoveď. S pozdravom, Murínová

Odpoveď: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?

(odpoveď odoslaná: 10.05.2024)

Dobrý deň,
ak bola zmluva uzatvorená na diaľku, tak potom môžete odstúpiť od tejto zmluvy do 14 dní od dodania tovaru alebo aj pred dodaním tovaru, a to bez udania dôvodu. O tomto práve musí byť spotrebiteľ poučený, a ak nie je, tak potom sa lehota predlžuje na 12 mesiacov. Odporúčam Vám nič neplatiť a oznámiť im, že od zmluvy odstupujete, čím sa zmluva zruší a strany si následne musia vrátiť navzájom poskytnuté plnenia, prípadne, ak k dodaniu tovaru a zaplateniu nedošlo, tak potom už nie sú v zásade ďalej potrebné žiadne kroky. Môžete poukázať na zákon č. 102/2014 Z. z. Odstúpenie im pošlite e-mailom, prípadne poštou doporučene. Tiež im môžete oznámiť, že z ich strany by sa mohlo jednať aj o správny delikt za čo im môže byť uložená pokuta, a ak sa o podobné konanie pokúsia aj do budúcna, tak že zvážite podanie podnetu na Slovenskú obchodnú inšpekciu. 


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku? (Občianske právo)

Dobrý deň, chcela by som sa informovať ohľadne uzatvorenia zmluvy na diaľku, konkrétne prostredníctvom telefónneho rozhovoru, v prípade, že vystupujem ako podnikateľ a spoločnosť, ktorá volala, sa nachádza v Česku. Je možné si od spoločnosti, ktorá tvrdí, že sme s ňou uzatvorili zmluvu, vyžiadať nahrávku telefónneho rozhovoru alebo nie? Ako by som mala riešiť situáciu, ak od nás chcú zaplatiť faktúru, no my sme ich kontaktovali obratom s tým, že nemáme záujem o ich služby? Nesúhlasili sme z uzatvorením zmluvy, no oni tvrdia, že na základe nahrávky telefónneho rozhovoru majú za to, že zmluva bola uzatvorená. Tvrdia, že na odstúpenie od zmluvy sú len 2 dni a trvajú na zaplatení faktúry. Ako by som mala postupovať ďalej?

Odpoveď: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?

(odpoveď odoslaná: 10.08.2022)

Dobrý deň, škoda, že ste neuviedli o ktorú spoločnosť ide. Meno spoločnosti pri zodpovedaní otázky by sme neuviedli, bolo by to len pre našu potrebu. Usudzujeme, že ide o nejaké reklamné služby alebo register podnikateľov a podobne.

Ak je situácia taká, že ste ste ako podnikateľ podľa tvrdení druhej strany z ČR uzatvorili zmluvu, ktorej výsledkom je to, že máte platiť nejaké peniaze za službu /nevieme, nešpecifikovali ste v otázke predmet plnenia, ktoré vám malo byť dodané/,  a spoločnosť vám poslala aj faktúru, potom riešením je, aby ste faktúru neuhradili, ako aj nezaviedli do vášho účtovníctva a na ich email nereagovali. Podľa znenia otázky ste od zmluvy odstúpili telefonicky a preto ďalšie odstúpenie od zmluvy nie je potrebné.

Na telefonické uzatváranie akýchkoľvek zmlúv treba byť maximálne obozretný.

 


Podotázka: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku? (Občianske právo)

Dobrý deň, Chcela by som požiadať o radu. Sme dvojčlenná spoločnosť s r.o. Našu firmu kontaktovala dáma, ktorá sa pýtala na údaje o našej firme a overovala, či sú správne. Potom mi oznámila, že sme uvádzaní v zozname firiem bezplatne, ale teraz už je potrebné platiť. Keď som jej vysvetľovala, že naša firma po období covidu nemá žiadny zisk a pravdepodobne skončíme, trvala na tom, že musíme zaplatiť. Povedala mi, že nám môže rozdeliť platbu na dve splátky. Neskôr mi volala iná dáma, ktorá sa predstavila ako fakturantka. Tvrdila, že keďže som potvrdila, že údaje sú správne, je naša zmluva platná a môžem sa dopustiť trestného činu, ak nezaplatím splátku. Chcem sa opýtať, či je táto zmluva naozaj platná, keď otázky položené boli manipulatívne. Vyzerá to tak, že som súhlasila, pretože údaje, na ktoré sa pýtali, si dokážu nájsť sami. Nie som si však istá, pretože som nič nepodpisovala. Ďakujem, Ľudmila.

Odpoveď: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?

(odpoveď odoslaná: 27.06.2022)

Dobrý deň,
na vami položenú otázku uvádzam, že jediným oficiálnym registrom obchodných spoločností a živnostníkov v SR je obchodný registrer a živnostenský register, ktoré sú zverejnené na internete a sú verejne dostupné.

Nepíšete v otázke ktorá firma vás kontaktovala a teraz pýta peniaze za uverejnenie v jej zozname.

Uvádzame, že existuje mnoho takýchto spoločností, ktoré vami uvedenou formou /telefonicky, emailom apod./ žiadajú poplatky za uverejnenie v rôznych registroch. Nestretli sme sa v našej praxi, aby následne nejaká spoločnosť cestou súdu vymáhala zaplatenie poplatku po uplynutí bezplatného obdobia.V danom prípade platí okrem iných aj ust. § 265 Obchod. zákonníka o tom, že "výkon práva, ktoré je v rozpore so zásadami poctivého obchodného styku nepožíva právnu ochranu." Uvádzame, že ak by aj bola podaná žaloba na súd, ust. uvedeného § 265 Obchodného zákonníka je pre vás právne použiteľné.

 

Odporúčam nekominukovať s  uvedenou formou a na jej emaily a SMS správy nereagovať, nič neuhradzovať.

V prípade, že že by podali na vašu spoločnosť trestné oznámenie, čo však nepredpokladáme, dajte nám vedieť, nič však neuhradzujte ani v prípade podania trestného oznámenia.


Trápi vás "Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?" a chcete pomôcť?

Podotázka: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku? (Občianske právo)

Dobrý deň, počas video rozhovoru som na vlastnú žiadosť súhlasil s objednávkou produktu. Avšak po dvoch dňoch som si to premyslel a teraz by som chcel túto objednávku zrušiť. Zatiaľ som za produkt nezaplatil a mal by som ho obdržať až po uhradení platby. Mohol by som predávajúcemu napísať, že už mám zmenené rozhodnutie a odstupujem od zmluvy? Ďakujem.

Odpoveď: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?

(odpoveď odoslaná: 14.08.2021)

Dobrý deň,
áno, ide o zmluvu uzatvorenú na diaľku. Čo najskôr mu dajte vedieť, že nemáte záujem a od dohodnutej zmluvy odstupujete. Spravte tak na všetky e-mailové adresy dodávateľa, ktoré sú Vám známe. Keď Vám príde výzva na zaplatenie, neplaťte.


Podotázka: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku? (Občianske právo)

Dobrý deň, obraciame sa na vás s prosbou o pomoc vo veci odstúpenia od zmluvy na diaľku. Ide o firmy poskytujúce reklamné služby, ktoré si zákazníkov získavajú telefonickým oslovením. Ako riaditeľ školy som sa stal jedným z nich. Ak som súhlasil s podmienkami poskytovateľa takejto služby na základe ústnej dohody, uskutočnenej prostredníctvom telefonického rozhovoru, je možné túto dohodu vypovedať z mojej strany? A ak áno, aký je postup podľa zákona? Veľmi pekne vám vopred ďakujem.

Odpoveď: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?

(odpoveď odoslaná: 21.10.2020)

Dobrý deň,
pozreli sme si Vami uvedenú "reklamnú spoločnosť s.r.o.", ktorá v podstate poskytuje len zverejnenie údajov, ktoré sú bežne dostupné na stránke obchodného registra prípadne živnostenského registra (orsr.sk, zrsr.sk), prípadne po zadaní mena určitej  spoločnosti (s.r.o., a podobne, vrátane škôl) nájdete v podstate všetky relevantné údaje, ktoré sú zverejnené na stránke uvedenej "reklamnej spoločnosti s.r.o.", čo v podstate znamená, že na strane uvedenej "reklamnej spoločnosti s.r.o." v žiadnom prípade nejde o reklamné služby.


Z otázky predpokladáme, resp. vyplýva, že Vás uvedená spoločnosť kontaktovala telefonicky /kontakt resp. recenzie na konkrétne tel. číslo môžete zistiť aj na internete - napr. po zadaní ktomivolal a podobne, a vyhľadať údaje o uvedenej spoločnosti, vrátane nájdenia jej sídla v teréne.

Usudzujeme, že v telef. rozhovore Vám bolo oznámené, že Vaša škola bude mať reklamný priestor za určitý poplatok ročne a že Vám pošlú resp. už aj poslali faltúru. Žiadne ďalšie údaje Vám pri telef. rozhovore poskytnuté neboli, a to ani dodatočne. Na stránke "reklamnej spoločnosti s.r.o." nie sú uvednené žiadne obchodné podmienky.

Na základe uvedeného, pokiaľ Vám už bola zaslaná faktúra elektronicky, oznámte emailom spoločnosti, že o jej "reklamné služby" nemáte záujem, keďže sa nejedná o žiadnu reklamu a faktúru posielate späť, keďže ju považujete za bezpredmetnú.


Poznamenávame, že ohľadom tejto "reklamnej spoločnosti  s.r.o." sme na internete nenašli žiaden rozsudok, ktorým by bolo vyhovené jej návrhu v súdnom konaní. Sme názoru, že aj keby spoločnosť dala Vašu školu na súd, platí ust. § 265 Obchodného zákonníka :
 "Výkon práva, ktorý je v rozpore so zásadami poctivého obchodného styku, nepožíva právnu ochranu."

Nepíšete v otázke, kedy Vás "reklamná spoločnosť s.r.o." kontaktovala telefonicky, či Vám bola zaslaná nejaká faktúra a pod.

Ak bola zaslaná faktúra emailom, odpoveď na email "reklamnej spoločnosti s.r.o." je vyššie.

Ak žiadna faktúra zaslaná nebola, zatiaľ nijako nereagujte. Ak by Vás "reklamná spoločnosť s.r.o."  kontaktovala následne, dajte nám vedieť obsah korešpondencie, aby sme Vám pomohli. Nič však neuhradzujte.

Záverom poznamenávame, že v obchodnoprávnych vzťahoch neplatí to, čo v prípade vzťahu podnikateľ - predávajúci a kupujúci ako spotrebiteľ - fyzická osoba nepodnikateľ, kde je možnosť odstúpiť od zmluvy uzatvorenej telefonicky do 14 dní (bližšie podmienky stanovujú zákony o ochrane spotrebiteľa).


V tejto právne poradni odpovedajú:

JUDr. Milan Ficek

JUDr. Barbora Ficek

JUDr. Boris Gál



Podotázka: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku? (Občianske právo)

Dobrý deň. Som podnikateľ a nedávno mi bola telefonicky ponúknutá služba zasielania dopytov. Túto ponuku som prijal s tým, že mi bola oznámená určitá suma ako ročné predplatné. Po tomto telefonickom rozhovore som obdržal e-mail s faktúrou, ktorá však uvádzala vyššiu sumu ako tá, ktorá mi bola telefonicky prezentovaná. Kontaktoval som spoločnosť s informáciou, že ruším objednávku a že si neželám využiť ich službu, a to z dôvodu vyššej sumy, ktorú mi poslali. Keď som následne spoločnosť opäť kontaktoval, povedali mi, že suma na faktúre je vrátane DPH a že mi to bolo povedané (čo je možné, ale nepamätám si to). Neskôr som obdržal e-mail, v ktorom stálo, že objednávka je záväzná. Ako fyzická osoba nemám podľa nich právo túto objednávku zrušiť a po uplynutí 40-dňovej lehoty bude táto záležitosť postúpená tretej strane.
Moja otázka je: Je zmluva uzatvorená telefonicky skutočne záväzná, a to najmä v prípade, keď mi bola prezentovaná iná suma za službu? Môže ma spoločnosť súdne vymáhať? Ako by som mal postupovať ďalej? Vopred ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?

(odpoveď odoslaná: 07.02.2020)

Dobrý deň, 
z otázky vyplýva, že ste v telefonickom rozhovore komunikovali s nejakou spoločnosťou ako podnikateľ.

Ak Vám po telef. rozhovore bola zaslaná faktúra na inú sumu ako znela v telef. rozhovore k uzatvoreniu žiadnej zmluvy nedošlo.

Vyhrážky spoločnosti, že objednávku môžete zrušiť po uplynutí 40 dní, je bezpredmetná, keďže je rozpore so zásadami poctivého obchodného styku. 
Podľa ust. § 265 Obchod. zákonníka platí, že "výkon práva, ktoré je v rozpore so zásadami poctivého obchodné styku, nepožíva právnu ochranu."
Spoločnosti na email môžete napísať, že keďže nedošlo k dohode o predmete zmluvy, ani o kúpnej cene, nedošlo k uzatvoreniu obchodnej ani žiadnej inej zmluvy a žiadate ich, aby vo Vašom mene a na Váš účet neposkytovali žiadne služby.

Môžete súčasne citovať vyššie uvedené ustanovenie Obchodného zákonníka.  Faktúru neuhradzujte.

Vyhrážanie sa postúpenia veci tretej strane hraničí s trestnoprávnou zodpovednosťou predmetnej spoločnosti.

 


Trápi vás "Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?" a chcete pomôcť?

Podotázka: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku? (Občianske právo)

Dobrý deň. Chcel by som sa opýtať, či je telefonická objednávka služieb záväzná. Mám na mysli spoločnosť, ktorá umožňuje zadávanie dopytov na svojom portáli. Oslovili ma s ponukou vyskúšať ich služby v kontexte mojej podnikateľskej činnosti v oblasti dopravy. Po ústnej dohode mi zaslali faktúru za jednoročné využívanie ich služieb. Ihneď som im odpísal, že túto službu chcem zrušiť. Nezaregistroval som sa a nevykonával žiadne kroky k aktivácii, ale trvajú na tom, že faktúru musím zaplatiť a vyhrážajú sa vymáhaním. Rád by som vedel, či je nutné takúto faktúru za nevyužité služby uhradiť. Vopred ďakujem za odpoveď. S pozdravom, K.

Odpoveď: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?

(odpoveď odoslaná: 20.11.2018)

Dobrý deň, 
z otázky vyplýva, že ste podnikateľom v oblasti dopravy a nejaká spoločnosť Vás oslovila, že na jej internetovej stránke bude hľadať  pre Vašu spoločnosť ponuky práce  resp. dopyty pre Vás ako podnikateľa.

Spoločnosť Vám následne poslala faktúru za túto službu na obdobie jedného roka. 
Z otázky usudzujeme, že ste nepodpisovali žiadnu písomnú zmluvu, resp nedošlo k písomnej ponuke a jej prijatiu či už emailom alebo písomne.
Zrejme spoločnosť vychádza z toho, že na Váš vzťah spadajú ust. zákona č. 102/2004 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a snaží sa Vás donútiť, aby ste faktúru uhradili.

Na Váš vzťah sa však predmetný zákon nevzťahuje, keďže ste podnikateľom.

Na Váš zmluvný vzťah spadajú ustanovenia Obchodného zákonníka.
Podľa ust. § 265 Obchod. zákonníka platí, že "výkon práva, ktoré je v rozpore so zásadami poctivého obchodného styku, nepožíva právnu ochranu."
Napíšte predmetnej spoločnosti  email, že nemáte záujem o nimi ponúkané služby a nimi zaslanú faktúru považujete za bezpredmetnú.

Nemusíte sa obávať súdneho vymáhania.
 


Podotázka: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku? (Občianske právo)

Môžeme odstúpiť od zmluvy, ak bola vytvorená na základe telefonického rozhovoru obchodníka a meno, na ktoré je zmluva vystavená, nie je napísané správne? Konkrétne, meno obsahuje dvakrát písmeno "p", ale uvedené je iba jedno "p". Zmluva bola uzavretá s klientkou, ktorá má 74 rokov. V minulosti sa liečila na psychiatrii, čo ju veľmi poznačilo a dnes už nevie rozlíšiť, čo je pre ňu dobré a čo nie. Ústavná lehota 14 dní na odstúpenie od zmluvy uplynula. Zmluva obsahuje viazanosť na 24 mesiacov a špecifikuje rozsah služieb, ktoré klientka vôbec nevie využiť. Počas doby viazanosti sa podľa zmluvy nedá zmeniť profil služby. Zmluva taktiež uvádza e-mailovú adresu klientky, ktorú však klientka nevlastní. O internete nevie absolútne nič. Ďakujem.

Odpoveď: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?

(odpoveď odoslaná: 03.07.2017)

 

 

Dobrý deň, na Vašu otázku odpovedáme nasledovne  :

1./  Vo Vašom prípade bola uzatvorená zmluva podľa ustanovení zákona č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, z ktorého vyplýva celý rad povinností pre predávajúceho.

2./ Lehota na odstúpenie od zmluvy uzatvorenej na diaľku v zmysle cit. zákona je stanovená nasledovne :

§ 7 :  Ak  predávajúci včas a riadne poskytol spotrebiteľovi informácie o práve odstúpiť od zmluvy podľa § 3 ods. 1 písm. h)  /= informáciu o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy, podmienkach, lehote a postupe pri uplatňovaní práva na odstúpenie od zmluvy; predávajúci zároveň poskytne spotrebiteľovi formulár na odstúpenie od zmluvy podľa prílohy č. 3,/ spotrebiteľ je oprávnený aj bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho do 14 dní odo dňa

a) prevzatia tovaru podľa odseku 4 v prípade zmlúv, predmetom ktorých je predaj tovaru,

b) uzavretia zmluvy o poskytnutí služby alebo

c) uzavretia zmluvy o poskytovaní elektronického obsahu nedodávaného na hmotnom nosiči.

Ak predávajúci poskytol spotrebiteľovi informácie podľa § 3 ods. 1 písm. h) dodatočne, najneskôr však do 12 mesiacov od začatia plynutia lehoty na odstúpenie od zmluvy podľa odseku 1, lehota na odstúpenie od zmluvy uplynie po 14 dňoch odo dňa, keď predávajúci dodatočne splnil informačnú povinnosť.

3./ Vzhľadom na vek kupujúcej 74 rokov máme za to, že táto  pani už aj vzhľadom na vek nemusela rozumieť celkovej komunikácii s predávajúcim, čo bolo zo strany predávajúceho  aj zneužité a súčasne si dovoľujeme aj  spochybniť  celkovú nahrávku telef. rozhovoru, pri ktorom bola zmluva uzatvorená a to v tom, že by spotrebiteľka rozumela úplne a jednoznačne celému obsahu telef. hovoru a zo strany predávajúceho boli poskytnuté veľmi chabé informácie a výslovne tak, že v prípade súdneho sporu vzniknú pochybnosti o obsahu zmluvy uzatvorenej na diaľku. Len poznamenávame, že predávajúci je povinný uchovať telef. nahrávku a túto poskytnúť spotrebiteľovi /§ 3 citovaného zákona/.

3./ Na základe uvedeného odporúčame  použiť tlačivo predávajúceho na odstúpenie od zmluvy, ak Vám nebolo dodané, potom doporučený list a napísať predávajúcemu kde uvediete, že zmluvu považujete  za neplatnú a to s poukazom na ust. §§ 37 a nasl., ust. §§ 52 a nasl.  Obč. zákonníka, z ktorého citujeme : "Právny úkon sa  musí urobiť slobodne a vážne, určite a zrozumiteľne; inak je neplatný. Neplatný je právny úkon, ktorý svojím obsahom alebo účelom odporuje zákonu alebo ho obchádza alebo sa prieči dobrým mravom. Neplatný je právny úkon urobený fyzickou osobou nepodnikateľom, pri ktorom niekto zneužije tieseň, neskúsenosť, rozumovú vyspelosť, rozrušenie, dôverčivosť, ľahkomyseľnosť, finančnú závislosť alebo neschopnosť plniť záväzky druhej strany a dá sebe alebo inému sľúbiť alebo poskytnúť plnenie, ktorého majetková hodnota je vzhľadom na vzájomné plnenie v hrubom nepomere.", ako aj v zmysle ust.  §§ 3 a nasl. zákona č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, a preto od uvedenej zmluvy odstupujete v celom rozsahu. Poukážte súčasne na telefonickú nahrávku hovoru s kupujúcou, ktorú súčasne žiadajte, aby Vám bola zaslaná v písomnej forme.

Súčasne ak Vám bolo poskytnuté nejaké plnenie vecné /nepíšete o akú službu sa jedná/, resp. či Vám bolo poskytnuté aj nejaké vecné plnenie / napr. mobil. telefón/  toto plnenie súčasne je treba vrátiť Upozornite predávajúceho, aby nezneužíval telefónne číslo spotrebiteľa. V prípade, že by na toto predávajúci nejakým spôsobom reagoval písomne  odporúčame kontaktovať Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Len poznamenávame, že v prípade súdneho konania, čo predpokladáme , že žiadne nebude, súd spotrebiteľovi poskytuje zvýšenú ochranu ako slabšej strane /ust. civilného sporového poriadku, druhá hlava : SPORY S OCHRANOU SLABŠEJ STRANY/.

Dúfame, že sme Vám pomohli.

 

 


Podotázka: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku? (Občianske právo)

Dobrý deň, pracujem už rok ako splátkový predajca a teraz sa stretávam s problémom. Jeden zákazník podpísal zmluvu, bol riadne oboznámený s jej podmienkami, no o mesiac neskôr začal tvrdiť, že nič nepodpísal a že vraj tovar neobdržal. Potrebujem poradiť, ako sa vyhnúť možným komplikáciám, napríklad zapojeniu polície. Ďakujem.

Odpoveď: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?

(odpoveď odoslaná: 13.04.2017)

Dobrý deň. Najlepšou prevenciou pred prípadnými problémami je splnenie všetkých zákonných a zmluvných povinností, ktoré Vám na základe záväzkového vzťahu so zákazníkom vznikajú. Ideálne je, ak splnenie spomínaných podmienok viete preukázať zmluvnou a inou dokumentáciou.
Kľúčové je to, aby sme mali riadne uzavretú zmluvu a tiež to, aby sme mali doklad o dodaní predmetného tovaru zákazníkovi. Pokiaľ máte platne uzavretú zmluvu a tiež doklad o dodaní tovaru, nemali by ste sa dostať do prípadných problémov ani s políciou a ani s inými štátnymi orgánmi.


Trápi vás "Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?" a chcete pomôcť?

Podotázka: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku? (Občianske právo)

Dobrý deň, obraciame sa na vás s prosbou o pomoc v otázke, ktorá trápi už viacerých podnikateľov. Ide o firmu poskytujúcu reklamné služby, ktorú získava svojich zákazníkov prostredníctvom telefonických hovorov. Podnikateľ, často zaneprázdnený komunikáciou v aute, sa zvyčajne snaží zbaviť nežiadanej interakcie a súhlasí s príjmom informačných materiálov o ich službách. Následne mu však príde predfaktúra spolu so zmluvou. Zmluva je uzavretá podľa § 269 ods. 2 Obchodného zákonníka, kde je uvedené, že je neodvolateľná a platná, pretože ústne uzatvorená zmluva je vraj taktiež platne uzavretá. Od toho momentu sa firmy už nemôžu zbaviť, keďže im denne dvakrát zavolajú a vyhrážajú sa exekúciou, ak predfaktúru nezaplatia. Chceli by sme sa teda opýtať, či existuje nejaký spôsob, ako sa tejto zmluvy zbaviť alebo ju vypovedať. V zmluve je uvedené, že zaniká uplynutím doby, nemožnosťou plnenia, dohodou alebo odstúpením podľa § 344. Žiadne iné možnosti tam neposkytuje. Považujeme za nemorálne, že takto niekto získava zákazníkov. Ako sa môžu podnikatelia brániť? Vopred vám veľmi pekne ďakujeme. S úctou

Odpoveď: Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?

(odpoveď odoslaná: 26.08.2015)

Dobrý deň, v žiadnom prípade neuhrádzajte žiadnu z faktúr a nepodpisujte žiadnu zmluvu, ktorú Vám uvedená firma zaslala, ak nemáte záujem o jej služby. Jej pravdou, že určité zmluvy možno uzavrieť aj ústnou formou, avšak aby to bol Váš prípad, museli by ste sa dohodnúť na jej podstatných náležitostiach, teda objednať si za určitú odplatu konkrétne služby. Vy ste pritom požiadali len o zaslanie nezáväzných informačných ponúk. O skutočnosti, že sa jedná o nekalé praktiky svedčí aj to, že uvedená firma Vám zaslala na podpis nimi vyhotovenú zmluvu, aj napriek tomu, že sa Vás snaží presvedčiť, že už ste zmluvný vzťah založili ústne. Taktiež vyhrážanie sa exekúciou zo strany spoločnosti hraničí s konaním, ktoré zakladá trestnoprávnu zodpovednosť, vzhľadom na to, že exekučné konanie možno viesť len na podklade vykonateľného súdneho rozhodnutia resp. iného rozhodnutia správneho orgánu, v dôsledku čoho by najskôr muselo prebehnúť súdne konanie, v ktorom by bol priznaný nárok na zaplatenie požadovanej sumy. Vzhľadom na to, že nevznikol žiadny zmluvný vzťah medzi Vami a uvedenou firmou, nemôžete ani od zmluvy odstúpiť, vypovedať alebo zrušiť iným spôsobom. Odporúčam Vám vrátiť faktúru tejto firme, a to listom s uvedením všetkých vyššie spomínaných dôvodov.


V tejto právne poradni odpovedajú:

JUDr. Milan Ficek

JUDr. Barbora Ficek

JUDr. Boris Gál




V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Ako postupovať pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku?" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.