Dobrý deň, na Vašu otázku odpovedáme nasledovne :
1./ Vo Vašom prípade bola uzatvorená zmluva podľa ustanovení zákona č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, z ktorého vyplýva celý rad povinností pre predávajúceho.
2./ Lehota na odstúpenie od zmluvy uzatvorenej na diaľku v zmysle cit. zákona je stanovená nasledovne :
§ 7 : Ak predávajúci včas a riadne poskytol spotrebiteľovi informácie o práve odstúpiť od zmluvy podľa § 3 ods. 1 písm. h) /= informáciu o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy, podmienkach, lehote a postupe pri uplatňovaní práva na odstúpenie od zmluvy; predávajúci zároveň poskytne spotrebiteľovi formulár na odstúpenie od zmluvy podľa prílohy č. 3,/ spotrebiteľ je oprávnený aj bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho do 14 dní odo dňa
a) prevzatia tovaru podľa odseku 4 v prípade zmlúv, predmetom ktorých je predaj tovaru,
b) uzavretia zmluvy o poskytnutí služby alebo
c) uzavretia zmluvy o poskytovaní elektronického obsahu nedodávaného na hmotnom nosiči.
Ak predávajúci poskytol spotrebiteľovi informácie podľa § 3 ods. 1 písm. h) dodatočne, najneskôr však do 12 mesiacov od začatia plynutia lehoty na odstúpenie od zmluvy podľa odseku 1, lehota na odstúpenie od zmluvy uplynie po 14 dňoch odo dňa, keď predávajúci dodatočne splnil informačnú povinnosť.
3./ Vzhľadom na vek kupujúcej 74 rokov máme za to, že táto pani už aj vzhľadom na vek nemusela rozumieť celkovej komunikácii s predávajúcim, čo bolo zo strany predávajúceho aj zneužité a súčasne si dovoľujeme aj spochybniť celkovú nahrávku telef. rozhovoru, pri ktorom bola zmluva uzatvorená a to v tom, že by spotrebiteľka rozumela úplne a jednoznačne celému obsahu telef. hovoru a zo strany predávajúceho boli poskytnuté veľmi chabé informácie a výslovne tak, že v prípade súdneho sporu vzniknú pochybnosti o obsahu zmluvy uzatvorenej na diaľku. Len poznamenávame, že predávajúci je povinný uchovať telef. nahrávku a túto poskytnúť spotrebiteľovi /§ 3 citovaného zákona/.
3./ Na základe uvedeného odporúčame použiť tlačivo predávajúceho na odstúpenie od zmluvy, ak Vám nebolo dodané, potom doporučený list a napísať predávajúcemu kde uvediete, že zmluvu považujete za neplatnú a to s poukazom na ust. §§ 37 a nasl., ust. §§ 52 a nasl. Obč. zákonníka, z ktorého citujeme : "Právny úkon sa musí urobiť slobodne a vážne, určite a zrozumiteľne; inak je neplatný. Neplatný je právny úkon, ktorý svojím obsahom alebo účelom odporuje zákonu alebo ho obchádza alebo sa prieči dobrým mravom. Neplatný je právny úkon urobený fyzickou osobou nepodnikateľom, pri ktorom niekto zneužije tieseň, neskúsenosť, rozumovú vyspelosť, rozrušenie, dôverčivosť, ľahkomyseľnosť, finančnú závislosť alebo neschopnosť plniť záväzky druhej strany a dá sebe alebo inému sľúbiť alebo poskytnúť plnenie, ktorého majetková hodnota je vzhľadom na vzájomné plnenie v hrubom nepomere.", ako aj v zmysle ust. §§ 3 a nasl. zákona č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, a preto od uvedenej zmluvy odstupujete v celom rozsahu. Poukážte súčasne na telefonickú nahrávku hovoru s kupujúcou, ktorú súčasne žiadajte, aby Vám bola zaslaná v písomnej forme.
Súčasne ak Vám bolo poskytnuté nejaké plnenie vecné /nepíšete o akú službu sa jedná/, resp. či Vám bolo poskytnuté aj nejaké vecné plnenie / napr. mobil. telefón/ toto plnenie súčasne je treba vrátiť. Upozornite predávajúceho, aby nezneužíval telefónne číslo spotrebiteľa. V prípade, že by na toto predávajúci nejakým spôsobom reagoval písomne odporúčame kontaktovať Slovenskú obchodnú inšpekciu.
Len poznamenávame, že v prípade súdneho konania, čo predpokladáme , že žiadne nebude, súd spotrebiteľovi poskytuje zvýšenú ochranu ako slabšej strane /ust. civilného sporového poriadku, druhá hlava : SPORY S OCHRANOU SLABŠEJ STRANY/.
Dúfame, že sme Vám pomohli.