Máte
otázku?

Aké mám práva pri reklamácii tovaru?


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Prešov

Otázka: Aké mám práva pri reklamácii tovaru?

Dobrý deň, rád by som sa informoval ohľadom reklamácie. Poslal som na reklamáciu topánky, ktoré mi ani po mesiaci nedošli späť. Počul som, že reklamácia má byť vybavená do jedného mesiaca. Problém je ten, že topánky som kupoval na Slovensku, ale tento obchod ich musel poslať svojmu dodávateľovi, teda do Dánska. Chcel by som sa informovať o tom, ako to teraz je. Kúpil som topánky na Slovensku a aj na reklamáciu som ich dával na Slovensku, tým pádom by mal platiť ten jeden mesiac, nie? Ak mám pravdu a do jedného mesiaca to nedorazilo, ako mám ďalej postupovať? Na čo mám právo? Mám právo žiadať peniaze späť? (topánky sú staré jeden rok). Ďakujem za radu.

Odpoveď: Aké mám práva pri reklamácii tovaru?

Dobrý deň, práva vyplývajúce z reklamácie tovaru sú upravené predovšetkým v § 619 až 627 Občianskeho zákonníka a v zákone č. 250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa v ustanoveniach § 18. V zmysle ustanovenia § 18 zákona o ochrane spotrebiteľa, môžete reklamáciu uplatniť v ktorejkoľvek prevádzkarni predávajúceho, v ktorej je prijatie reklamácie možné alebo u určenej osoby. Potom, ako pri uplatnení reklamácie určíte, akým spôsobom sa má reklamácia vybaviť, sa reklamácia má vybaviť ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr. Vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie máte právo od kúpnej zmluvy odstúpiť s tým, že Vám je povinný predajca vrátiť kúpnu cenu alebo máte právo na výmenu výrobku za nový výrobok.

Trápi vás "Aké mám práva pri reklamácii tovaru?" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Aké mám práva pri reklamácii tovaru? (Občianske právo)

Dobrý deň, rád by som sa informoval o mojich možnostiach. Reklamoval som dioptrické okuliare a s predavačkou som sa dohodol, že ak nebudú mať nový kus, okuliare mi vrátia nespravené. Po vybavení reklamácie mi bolo oznámené, že nový kus nemajú, a preto mi chcú vrátiť peniaze. S tým však nesúhlasím a chcem, aby mi okuliare boli vrátené aj keby neboli opravené, keďže by mi vrátili peniaze len za rám, pričom dioptrické sklá boli oveľa drahšie. Problém sa týka estetickej vady. Obchod však s týmto nesúhlasí a tvrdí, že mi nemôžu vrátiť okuliare, pretože by to mohlo viesť k mojej žalobe na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI). Môžete mi, prosím, poradiť, ako by som mal postupovať ďalej a na aké práva sa môžem ako spotrebiteľ odvolávať? Ďakujem vám vopred za odpoveď.

Odpoveď: Aké mám práva pri reklamácii tovaru?

(odpoveď odoslaná: 13.12.2023)

Dobrý deň, obrátili ste sa na nás s veľmi špecifickou problematikou reklamácie dioptrických okuliarov. Nevieme z otázky z akého dôvodu bola podaná reklamácia zrejme pre chybu sklíčok na okuliaroch.

Uvádzate, že reklamácia nebola vybavená, lebo sklá nie sú na sklade. Optika nemá sklad na sklá do dioptrických okuliarov a preto sme názoru, že postup zo strany predávajúceho /optiky/ nesprávny. V tomto smere preto odporúčam sa odvolať proti nevybaveniu reklamácie a ak s týmto neuspejete, podať podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu s celým popisom situácie a okolností prípadu.


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Aké mám práva pri reklamácii tovaru? (Občianske právo)

Dobrý deň, chcela by som sa opýtať, či je predajca povinný vrátiť peniaze po uplynutí reklamačnej doby?

Odpoveď: Aké mám práva pri reklamácii tovaru?

(odpoveď odoslaná: 23.11.2023)

Dobrý deň, v prípade, ak ste vady reklamovali, predajca má povinnosť reklamáciu vybaviť do 30 dní. Táto lehota začína predávajúcemu plynúť po určení spôsobu vybavenia reklamácie. Zákon o ochrane spotrebiteľa totiž predpokladá, že predávajúci po uplatnení reklamácie spotrebiteľom najskôr určí spôsob vybavenia reklamácie po dohode so spotrebiteľom, a to buď ihneď, v zložitých prípadoch do 3 pracovných dní alebo v odôvodnených prípadoch (najmä ak sa vyžaduje technické zhodnotenie stavu výrobku alebo služby) najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Spôsob vybavenia reklamácie sa medzi spotrebiteľom a predávajúcim dohodne, v závislosti od charakteru reklamovanej vady.

Následne začína plynúť lehota na vybavenie reklamácie, ktoré je 30 dňová ako sme uviedli vyššie. V prípade, že to nestihne, má kupujúci rovnaké nároky akoby mal, ak by sa jednalo o neodstrániteľné vady veci. To znamená, že kupujúci má právo odstúpiť od zmluvy alebo výmenu vadného výrobku za nový funkčný výrobok. Pokiaľ ide o odstúpenie od zmluvy, toto má za následok vrátenie si vzájomných plnení s predávajúcom, t. j. je je povinný vám vrátiť peniaze, ktoré ste na produkt vynaložili a vy jemu vadný produkt. 


Podotázka: Aké mám práva pri reklamácii tovaru? (Občianske právo)

Dobrý deň, asi pred poldruhým rokom som si v kamennom obchode s hodinkami zakúpil náramkové hodinky. Do dnešného dňa boli už trikrát v záručnej opravovni, pretože nejdú presne a výrazne meškajú - za deň až 15 minút. Menili mi už batériu, strojček aj ručičky a porucha sa opäť vyskytla. Nevzbudzujú mi dôveru. Mám nárok na vrátenie peňazí alebo výmenu tovaru? Ďakujem za odpoveď. S pozdravom, H.

Odpoveď: Aké mám práva pri reklamácii tovaru?

(odpoveď odoslaná: 14.08.2023)

Dobrý deň, v zmysle ust. § 620 Občianskeho zákonníka platí záručná doba 24 mesiacov, čo uvádzame z dôvodu, že v otázke neuvádzate kedy ste hodinky v kamennej predajni kúpili.

Vzhľadom na okolnosť, že výrobok ste reklamovali zatiaľ celkom 3 x a vada výrobku sa objavuje opätovne, potom platí ust. § 623 Občianskeho zákonníka :

"(1) Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať.

(2) Ak ide o iné neodstrániteľné vady, má kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny veci."   Vo veci ak chcete vrátiť peniaze za reklamované hodinky, treba kontaktovať predajňu a odstúpiť od kúpnej zmluvy a žiadať vrátiť peniaze. Voľba práva - výmena tovaru za iný tovar alebo vrátenie kúpnej ceny - je na vás ako kupujúcom a predávajúci vás nemôže nútiť, aby ste si kúpili iný tovar rovnakej funkcie /hodinky/. 
Trápi vás "Aké mám práva pri reklamácii tovaru?" a chcete pomôcť?

Podotázka: Aké mám práva pri reklamácii tovaru? (Občianske právo)

Dobrý deň, chcela by som sa informovať ohľadom reklamácie tovaru. Kúpila som si nohavice v značkovej predajni, avšak na látke sa vytvorila diera (látka sa roztiahla). Nohavice mi v rámci reklamácie zašili, ale s tým nie som spokojná, pretože je to krivé a natiähnuté. Predpokladám, že sa to bude opakovať, keďže sa nejednalo o dieru "vo švíku" alebo v šití, ale priamo na kuse látky. Predávajúci sa odmietol vrátiť peniaze alebo vymeniť tovar, tvrdiac, že si musím vziať upravené nohavice. S tým však nie som spokojná. Mohli by ste mi, prosím, poradiť akú mám možnosť? Ďakujem.

Odpoveď: Aké mám práva pri reklamácii tovaru?

(odpoveď odoslaná: 03.02.2023)

Dobrý deň,
z otázky vyplýva, že ste si kúpili nohavice k značkovej - kamennej predajni, nie v eshope. V priebehu výrobku užívania došlo v podstate k rozpadu látky na určitom mieste a výrobok ste reklamovali. Reklamácia bola vybavená tým spôsobom, že nohavice v podstate zašili resp. zaštopkali.

Sme názoru, že toto nie je spôsob vybavenia reklamácie.
Uvádzame, že v zmysle ust. § 623 Obč. zákonníka keďže ide o neodstraniteľnú vadu, ako aj Vy správne uvádzate v otázke, že k rozpadu látky môže dôjsť aj na iných miestach látky nohavíc, povinnosťou predávajúceho Vás bolo umožniť si vybrať spôsob vybavenia reklamácie a to buď výmenu za iný tovar alebo vrátenie peňazí, a nie ich zašitie resp. zaštopkanie, keďže tento spôsob vybavenia reklamácie je viditeľný. Uvedená povinnosť predávajúceho o povinnosti poučiť Vás o Vašich právach vyplýva z ust. § 18 ods. 4 zákona o ochrane spotrebiteľa :

"Ak spotrebiteľ uplatní reklamáciu, predávajúci alebo ním poverený zamestnanec alebo určená osoba je povinný poučiť spotrebiteľa o jeho právach podľa všeobecného predpisu;22) na základe rozhodnutia spotrebiteľa, ktoré z týchto práv spotrebiteľ uplatňuje, je povinný určiť spôsob vybavenia reklamácie podľa § 2 písm. m) ihneď, v zložitých prípadoch najneskôr do 3 pracovných dní odo dňa uplatnenia reklamácie, v odôvodnených prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu výrobku alebo služby, najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po určení spôsobu vybavenia reklamácie sa reklamácia vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr; vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Ak k prevzatiu predmetu reklamácie predávajúcim dôjde v neskorší deň, ako je deň uplatnenia reklamácie, tak lehoty na vybavenie reklamácie podľa tohto odseku začínajú plynúť odo dňa prevzatia predmetu reklamácie predávajúcim; najneskôr však od momentu, kedy predávajúci znemožní alebo zabráni prevzatie predmetu reklamácie. Po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku za nový výrobok."

 

Odporúčam vo veci kontaktovať kamennú predajňu a ak k vráteniu peňazí prípadne výmene za iný výrobok /voľba je na Vás/ nedôjde, kontaktujte Slov. obchodnú inšpekciu podľa sídla predajne.

 


Podotázka: Aké mám práva pri reklamácii tovaru? (Občianske právo)

Dobrý deň, stala sa mi takáto situácia. Pred rokom som od jednej pani cez internet kúpila parný varič za sumu 100€. Po takmer 8 mesiacoch sa mi, bohužiaľ, pokazil. Keďže bol ešte v záruke, rozhodla som sa ho reklamovať v obchode, kde bol pôvodne zakúpený. Tam mi však povedali, že reklamovať ho môže len originálny kupujúci. Oslovila som teda pani, či by som mohla na reklamačnom liste uviesť jej kontaktné informácie, emailovú adresu, telefónne číslo a údaje bankového spojenia. Súhlasila, takže reklamácia prebehla nakoniec cez ňu. Medzitým som si kúpila ten istý parný varič, tentokrát za plnú sumu 185€. Dnes mi táto pani oznámila, že reklamáciu uznali v plnej sume, za ktorú varič zakúpila (193€), avšak chce mi poslať iba sumu, za ktorú som ja od nej parný varič odkúpila, teda 100€. Rada by som sa opýtala, či je jej správanie v súlade so zákonom? A na akej právnej báze si môže ona nárokovať vrátenie celej sumy, keď tovar bol už v podstate môj? Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Aké mám práva pri reklamácii tovaru?

(odpoveď odoslaná: 04.03.2021)

Dobrý deň, pokiaľ by reklamácia bola vybavená vrátením opraveného výrobku, tento by patril Vám. 

Keďže reklamácia bola vybavená vrátením celej kúpnej ceny, postup predávajúcej je správny, lebo Vy ste výrobok kúpili od nej za 100 eur a túto sumu Vám musí vrátiť, teda sumu, za ktorú ste od nej výrobok kúpili.


V tejto právne poradni odpovedajú:

JUDr. Milan Ficek

JUDr. Barbora Ficek

JUDr. Boris Gál



Podotázka: Aké mám práva pri reklamácii tovaru? (Občianske právo)

Dobrý deň, reklamoval som hodinky poštou, pričom boli prevzaté 16. 1. 2020. Dňa 17. 2. 2020 mi bolo e-mailom oznámené uznanie reklamácie a vrátenie peňazí. Do kedy mi sú povinní vyplatiť peniaze? Nemali by mi byť vrátené už do 17. 2. 2020? Ďakujem, Miro.

Odpoveď: Aké mám práva pri reklamácii tovaru?

(odpoveď odoslaná: 17.02.2020)

Dobrý deň, 

podľa ust. § 18 ods. 4 zákona o ochrane spotrebiteľa má byť reklamácia vybavená v lehote najneskoršie do  30 dní. 

Odpoveď na Vami uvedenú otázku dáva ust. § 2 písm. m/ cit. zákona o ochrane spotrebiteľa o vybavení reklamácie, ktorým sa rozumie "ukončenie reklamačného konania odovzdaním opraveného výrobku, výmenou výrobku, vrátením kúpnej ceny výrobku, vyplatením primeranej zľavy z ceny výrobku, písomná výzva na prevzatie plnenia alebo jej odôvodnené zamietnutie."

Odporúčame kontaktovať predávajúceho a žiadať vrátenie kúpnej ceny, keďže reklamáciu uznal a oznámil, že Vám vracia kúpnu cenu.



V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Aké mám práva pri reklamácii tovaru?" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.