Máte
otázku?

Odstúpenie od kúpnej zmluvy - Reklamácia trvá 5 mesiacov


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Zahraničie

Otázka: Odstúpenie od kúpnej zmluvy - Reklamácia trvá 5 mesiacov

Dobrý deň, v Júni 2016 sme si objednali okná a vchodové dvere u slovenského výrobcu týchto produktov. Po objednávky sme hneď zaplatili zálohu vo výške 70% z celkovej sumy. V Auguste 2016 boli namontované všetky okná okrem vchodových dverí, nakoľko dvere ešte neboli hotové, lebo dodávateľ z Nemecka poslal chybne profily. Takže sa predĺžila doba čakania na dvere a nakoniec boli 4. 10. 2016 dodané a obchodným partnerom výrobcu aj osadené. ( kvôli záruke). Pár dni po montáži, dňa 11. 10. 2016 sme obchodného partnera kontaktovali a reklamovali netesnosť dverí a priestorový odskok na určitom mieste dverí. Faktúra mala byť zaslaná poštou a k tomuto dňu sme ju ešte stále neobdržali, splatnosť bola stanovená do 7 dni od dodania dverí. Obchodný partner prišiel 14. 10. 2016 a zistil, že netesnosť dverí sa nedá odstrániť nastavením, nato poslal písomnú reklamáciu, na základe mojej písomnej žiadosti, priamo na výrobcu. Dňa 27. 10. 2016 sme dostali vyjadrenie od výrobcu, že dvere sú v poriadku, navrhnuté bolo inštalovanie prídavnej štetiny a návšteva servisného technika priamo od výrobcu, ktorý je ale vyťažený a v najbližších dvoch týždňoch nepríde. Prišiel 17. 11. 2016 skúšal dve hodiny dvere dostelovat, preskliť, atď. Ale netesnosť a odskok dverí nevyriešil, a predsa podľa jeho vyjadrenia sú dvere v poriadku a plne funkčné. Tu nás obchodný partner vyzval zostatkovú sumu zaplatiť, inak bude účtovať úroky a vymáhať túto pohľadávku. Žiadala som toto vyjadrenie písomne a obdržali sme ho 11. 12. 2016, tu bolo zaznamenané, že dvere sú v poriadku, závadu odstránil ale zákazník (my) sa "sťažuje na tepelné vlastnosti dverí". Poukázal snahu sa zaoberať aj našou laickou termovíziou. Nato som ja 12. 12. 16 písala obidvom pánom a ešte raz som im celú situáciu popísala a tiež som spomenula, že necháme urobiť odborný znalecký posudok, keď oni tvrdia, že dvere sú v poriadku a netesnosť a odskok bol odstránený, a či oni preberú tieto výdavky. Žiadna reakcia, tak som 20. 12. 2016 písala zase mail a poslala dve videa, kde vidno prefukovanie až tak, že použitá sviečka je sfúknutá. Nato som dostala 8. 1. 2017 vyjadrenie od výrobcu - servisného technika, ktorý tu bol -, že teda tam to prefukovanie vidno, aj keď v malej miere a ešte chce skúsiť prestelovat kovanie v pasívnom krídle. Tento pokus tiež nič nepriniesol, nakoniec bol 16. 02. 2017 u nás dokonca technik priamo od dodávateľa z Nemecka - tento mal podať znalecký posudok. 7. 3. 2017 som sa zase vypytovala, kedy dostaneme vyjadrenie. Tu som dostala len strohú odpoveď, že vyjadrenie dostanem od obchodného partnera, ktorý nám dvere osadil. Tento sa však neozýval. Takže po telefonickom rozhovore so servisným technikom priamo od výrobcu mi na moju x-tu výzvu poslal mail s tým, že dvere sa majú preosadiť, lebo problém je v ráme. Žiadala som potvrdenie, že tým, že sa dvere preosadia, sa problém netesnosti a odskoku isto odstráni. Tu som dostala odpoveď, že preosadenim sa problém odstráni, ( žiadne stanovisko, ktoré by bolo priamo do toho technika z nemecka sme nedostali. ). Ak ale by sa potom predsa vyskytol, tak výrobca navrhne odstúpenie od zmluvy. Nakoľko reklamácia trvá už skoro 5 mesiacov a nie je 100% istota (medzičasom sa cítime ako pokusné králíky ), že dvere budú po preobsadení v poriadku, znie moja otázka : mame možnosť odstúpiť od zmluvy a žiadať vrátenie ceny za dvere a firma nech si dvere zoberie naspäť? Za Vašu radu a odpoveď a tiež trpezlivosť, si celú túto dlhu otázku dočítať - ďakujem vopred. K.

Odpoveď: Odstúpenie od kúpnej zmluvy - Reklamácia trvá 5 mesiacov

Dobrý deň,

podľa slovenského Občianskeho zákonníka, konkrétne podľa § 645 Zhotoviteľ zodpovedá za vady, ktoré má vec zhotovená na zákazku pri prevzatí objednávateľom, ako aj za vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí veci v záručnej dobe. Rovnako zodpovedá za to, že vec má vlastnosti, ktoré si objednávateľ pri zákazke vymienil. Podľa § 648 OZ Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla podľa objednávky riadne užívať ako vec bez vady, má objednávateľ právo na zrušenie zmluvy. To isté právo mu prislúcha pri odstrániteľných vadách, ak pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád nemôže vec riadne užívať. Ak ide o neodstrániteľnú vadu, ktorá však nebráni riadnemu užívaniu veci podľa objednávky, má objednávateľ právo na primeranú zľavu.

Podľa slovenského práva, zhotoviteľ zodpovedá za vady zhotovenej veci a ak vadu nemožno odstrániť jej opravou a zároveň táto vada bráni riadnemu užívaniu veci, môžete od zmluvy odstúpiť. Odstúpenie od zmluvy je jednostranný právny úkon, na ktorý nepotrebujete súhlas druhej zmluvnej strany. Záleží však, podľa ktorého práva bola Vaša zmluva o dielo zhotovená. Týmto právny poriadkom sa zmluva bude riadiť.

Trápi vás "Odstúpenie od kúpnej zmluvy - Reklamácia trvá 5 mesiacov" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Odstúpenie od kúpnej zmluvy - Reklamácia trvá 5 mesiacov (Občianske právo)

Dobrý deň. Potreboval by som radu ohľadom kúpy grafickej karty cez Bazos. Jeden pán mi poslal grafickú kartu za 140 eur, pričom tvrdil, že je plne funkčná a má k nej aj vyjadrenie servisu. Som počítačový technik a po inštalácii sa karta ukázala ako nefunkčná. Skúšal som meniť niektoré komponenty v PC, pretože som mal pocit, že problém by mohol byť v mojom počítači, zvlášť po tom, ako ma predávajúci ubezpečoval o funkčnosti karty. Nakoniec som nechal na kartu vypracovať posudok od výrobcu, ktorý mi potvrdil, že karta je nefunkčná. Teraz, skoro mesiac po zakúpení, mi predávajúci telefonicky prisľúbil vrátenie peňazí. Karte som mu zaslal späť, no následne požadoval, aby som ju odkúpil naspäť za 100 eur. Nesúhlasím s tým, pretože som za ňu pôvodne zaplatil 140 eur a to nehovorím o ďalších nákladoch, ktoré mi vznikli (2x5 eur poštovné, vyhotovenie posudku, kábel a zdroj za 180 eur). Predávajúci sa následne začal vykrúcať, tvrdiac, že som kartu poškodil ja alebo ju poškodili v autorizovanom servise. Rovnako bola zle zabalená - bola v sáčku produkujúcom statickú elektrinu. Po mojej žiadosti o preposlanie servisného vyjadrenia prestal komunikovať a dokonca sa v telefóne vydával za policajta. Zistil som, že je v skutočnosti hasič. Zvažujem podanie trestného oznámenia, hoci som chcel tieto problémy riešiť inak. Mohli by ste mi, prosím, poradiť, ako by som mal postupovať, prípadne na koho sa obrátiť s touto záležitosťou? Ďakujem, Lukáš Mag.

Odpoveď: Odstúpenie od kúpnej zmluvy - Reklamácia trvá 5 mesiacov

(odpoveď odoslaná: 31.03.2019)

Dobrý deň, na Vašu otázku predkladáme nasledovnú odpoveď :
Podľa ust. Obč. zákonníka platí :
"§ 596 : Ak vec má vady, o ktorých predávajúci vie, je povinný kupujúceho pri dojednávaní kúpnej zmluvy na ne upozorniť. 

§ 597 :
(1) Ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady; ak ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, má tiež právo od zmluvy odstúpiť. 
(2) Právo odstúpiť od zmluvy má kupujúci aj vtedy, ak ho predávajúci ubezpečil, že vec má určité vlastnosti, najmä vlastnosti vymienené kupujúcim, alebo že nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukáže nepravdivým. 
§ 598 :
Kupujúci má právo na úhradu nevyhnutných nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s uplatnením práv zo zodpovednosti za vady. 

§ 599 :
(1) Vady musí kupujúci uplatniť u predávajúceho bez zbytočného odkladu. Práva zo zodpovednosti za vady sa môže kupujúci domáhať na súde, len ak vady vytkol najneskôr do 24 mesiacov od prevzatia veci. 
(2) Právo na náhradu nevyhnutných nákladov môže kupujúci uplatniť na súde, len ak náklady predávajúcemu oznámi v lehote uvedenej v odseku 1. "

Ako vyplýva z vyššie uvedených zák. ustanovení, ak vec má vady, predávajúci je povinný upozorniť kupujúceho pri dojednávaní kúpnej zmluvy na ne upozorniť. 

Z textu otázky vyplýva, že ste následne dali urobiť posudky a nastali problémy s vrátením peňazí. Aj zo správania kupujúceho možno usúdiť, že o vadách graf. karty vedel.

Ďalej z textu otázky usudzujeme, že graf. kartu ste už poslali na dobierku a predávajúci odmieta vrátiť kúpnu cenu a zatajuje sa.

Odporúčame predávajúcemu napísať, že od kúpnej zmluvy odstupujete v súlade s ust. § 597 ods. 2 Obč. zákonníka, žiadate ho zásielku prevziať, zaplatiť kúpnu cenu 140 €, ako aj náklady spojené s uplatnením práv zo zodpovednosti za vady, teda Vaše výdavky ako ich rozpisujete v otázke.

Zo zákona platí, že odstúpením od zmluvy sa zmluva od počiatku zrušuje a každý z účastníkov povinný vrátiť druhému všetko, čo podľa nej dostal.

V prípade, že k úhrade nedôjde, budete musieť vec odstúpiť na súd, na čo menovaného môžete upozorniť. So súdnym konaním sú spojené náklady /súdny poplatok, zastupovanie advokátom/, ktoré náklady bude musieť znášať.

V prípade potreby nás kontaktujte.

 

 


 


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Odstúpenie od kúpnej zmluvy - Reklamácia trvá 5 mesiacov (Občianske právo)

Dobrý deň, ďakujem za Vašu odpoveď. Mám ešte jednu otázku: Objednávka bola urobená na základe cenovej ponuky a následne som dostala zálohovú faktúru. Zmluva o dielo však nebola vyhotovená, preto neviem, podľa ktorého práva by som sa mala riadiť. Podľa zákona 250/2007 o ochrane spotrebiteľa existuje možnosť odstúpenia od zmluvy, ak reklamácia nie je vybavená v priebehu 30 dní. Aplikuje sa tento predpis aj na náš prípad? U týchto dverí sa už uskutočnili 3 pokusy o opravu prostredníctvom prestelovania a prenastavenia, avšak všetky boli neúspešné. Dodávateľská firma výrobcu po odbornom premeraní poskytla len strohú odpoveď, z ktorej nie je 100 % isté, či sa chyba po preosadení rámu odstráni. Firma pritom sama uvádza možnosť odstúpenia od zmluvy, ak sa chyba neodstráni. Tento problém pretrváva už 5 mesiacov, a keďže je na leto naplánovaná rekonštrukcia fasády, obávam sa, či vôbec dôjde k odstráneniu chyby. Udalosti dosť pripomínajú pokusy firmy o odstránenie chyby bez jasného vyriešenia problému. Je tento stav možné interpretovať ako situáciu popísanú v zákone: "To isté právo mu prislúcha pri odstrániteľných vadách, ak sa vada opäť vyskytne po oprave alebo v prípade väčšieho počtu vád, ktoré bránia riadnemu užívaní veci."? Ďakujem za Vašu odpoveď a pomoc. K.

Odpoveď: Odstúpenie od kúpnej zmluvy - Reklamácia trvá 5 mesiacov

(odpoveď odoslaná: 29.03.2017)

Dobrý deň,

keďže ste spotrebiteľom a výslovne ste sa nedohodli na inom práve, na Váš právny vzťah sa použije slovenské právo. Preto môžeme vychádzať jednak z Občianskeho zákonníka a ako ste správne uviedli aj zo zákona o ochrane spotrebiteľa. Keďže sa vada vyskytla niekoľkokrát, resp. vec nie je možné užívať ako vec bez vady, pričom ide o vadu neodstraniteľnú (čo je zrejmé z toho, že sa ju nepodarilo odstrániť), domnievam sa, že sa môžete domáhať zrušenia zmluvy. Je teda na Vás, ako sa rozhodnete. Môžete odstúpiť od zmluvy, tým sa táto zmluva od počiatku zruší a Vy si budete povinný vrátiť plnenia, ktoré ste si poskytli. Alebo môžete požadovať výmenu veci, za vec bez vady. Ak nedospejete k dohode, jedinou možnosťou bude zrejme súdne konanie. 



V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Odstúpenie od kúpnej zmluvy - Reklamácia trvá 5 mesiacov" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.