Odpoveď: Odstúpenie od kúpno predajnej zmluvy
Dobrý deň, ďakujeme za Vašu otázku, ku ktorej si dovoľujem zaujať nasledovný právny názor.
Zodpovednosť za vady veci predanej upravuje Občiansky zákonník v § 596 a nasl.:
§ 596 Ak vec má vady, o ktorých predávajúci vie, je povinný kupujúceho pri dojednávaní kúpnej zmluvy na ne upozorniť.
§ 597
(1) Ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady; ak ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, má tiež právo od zmluvy odstúpiť.
(2) Právo odstúpiť od zmluvy má kupujúci aj vtedy, ak ho predávajúci ubezpečil, že vec má určité vlastnosti, najmä vlastnosti vymienené kupujúcim, alebo že nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukáže nepravdivým.
§ 598 Kupujúci má právo na úhradu nevyhnutných nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s uplatnením práv zo zodpovednosti za vady.
§ 599
(1) Vady musí kupujúci uplatniť u predávajúceho bez zbytočného odkladu. Práva zo zodpovednosti za vady sa môže kupujúci domáhať na súde, len ak vady vytkol najneskôr do 24 mesiacov od prevzatia veci.
(2) Právo na náhradu nevyhnutných nákladov môže kupujúci uplatniť na súde, len ak náklady predávajúcemu oznámi v lehote uvedenej v odseku 1.
§ 600 Uplatnením práv zo zodpovednosti za vady nie je dotknuté právo na náhradu škody.
Občiansky zákonník pomerne jednoznačne upravuje práva a povinnosti zmluvných strán pri kúpnej zmluve. Jednou zo základných povinností predávajúceho bolo upozorniť Vás na vady, o ktorých vedel. Ak si svoju povinnosť preukázateľne splnil, potom nezodpovedá za vady, na ktoré Vás, ako kupujúceho, upozornil.
Ak by neskôr vyšla najavo vada, na ktorú Vás predávajúci neupozornil, vzniká Vám buď právo žiadať zľavu z ceny, alebo právo odstúpiť od kúpnej zmluvy. Medzi právami si nemôžete vyberať a vznikajú podľa toho, či vada robí vec neupotrebiteľnou, teda nepoužiteľnou na účel, na ktorý bola vyrobená, alebo nie.
Postup, ktorý ste zvolili, teda nechať auto skontrolovať v servise je správny. Ak budete disponovať odborným vyjadrením servisu, podľa ktorého auto obsahuje niekoľko vád, odporúčam Vám písomne kontaktovať predávajúceho a uplatniť si Vaše právo na zľavu z ceny, alebo na odstúpenie od zmluvy. K listu odporúčam priložiť aj kópiu odborného vyjadrenia. Predávajúcemu je vhodné dať lehotu na vyjadrenie, resp. na splnenie si povinnosti dať Vám zľavu. Ak Vašu žiadosť odignoruje, alebo odmietne, potom budete môcť svoj nárok uplatniť na súde podaním žaloby.
Žaloba musí obsahovať náležitosti uvedené v Civilnom sporovom poriadku:
§ 132 CSP
(1) V žalobe sa okrem všeobecných náležitostí podania uvedie označenie strán, pravdivé a úplné opísanie rozhodujúcich skutočností, označenie dôkazov na ich preukázanie a žalobný návrh.
(2) Opísanie rozhodujúcich skutočností nemožno nahradiť odkazom na označené dôkazy.
(3) Žalobca k žalobe pripojí dôkazy, ktorých povaha to pripúšťa, okrem tých, ktoré nemôže bez svojej viny pripojiť.
Pre úspech v spore je veľmi dôležité nie len tvrdiť, ale svoje tvrdenia aj preukázať. Ak budete tvrdiť, že Vás predávajúci na vady neupozornil, mali by ste svoje tvrdenie preukázať. Takú istú povinnosť má samozrejme aj protistrana, ktorá ak bude tvrdiť, že Vás na vady upozornila, by to mala dokázať a mala by uviesť, konkrétne na ktoré vady Vás upozornila. Ako dôkazný prostriedok bude potrebné priložiť aj odborné stanovisko autorizovaného servisu o vadách. Rovnako bude potrebné preukázať, že ste si splnili povinnosť uplatniť zodpovednosť za vady najskôr u predávajúceho. To môžete preukázať predložením prípadného listu, ktorý bol spomenutý vyššie.
Neuvádzate, či pri predaji bola aj iná osoba, ktorá by vedela dosvedčiť, či ste boli, alebo neboli na vady upozornená. Ako dôkaz môžu slúžiť aj SMS, e-maily, a pod.
Ak sa Vám podarí preukázať, že Vás na vady neupozornil, môžete žiadať, aby Vám poskytol zľavu z ceny, ktorá bude pozostávať z rozdielu medzi cenou auta, za ktorú ste ho kúpili a cenou auta bez vady.
Podľa § 599 Občianskeho zákonníka by ste mohli žiadať (a to nielen na súde, ale aj priamo v liste adresovanom predávajúcemu) aj úhradu nevyhnutných nákladov, ktoré Vám vznikli v súvislosti s uplatnením práv zo zodpovednosti za vady.
V žalobe je na záver potrebné uviesť, čoho sa domáhate (žalobný návrh), teda zaplatenia istiny (zľava z ceny + prípadné náklady spojené s uplatnením práva zo zodpovednosti za vady), úroky z omeškania a náhradu trov (súdny poplatok, prípadne náhradu trov na právne zastúpenie). Žalobu s prílohami je potrebné odoslať v dvoch vyhotoveniach, tak že jedno vyhotovenie žaloby s prílohami ostane súdu a druhé vyhotovenie žaloby s prílohami bude súd môcť zaslať súdu.
Zhrnutie
Ak Vás predávajúci neupozornil na vady, ktorých sa týka Vaša otázka, môžete postupovať, ako bolo uvedené vyššie. Práva zo zodpovednosti za vady je najskôr potrebné uplatniť u predávajúceho, a to najneskôr do 24 mesiacov od prevzatia veci.