Dobrý deň,
Vaša otázka pozostáva v podstate z dvoch právnych problémov, ku ktorým zaujímame právny názor :
I./ Problematika nákupu tovaru spotrebiteľom je upravená v ustanoveniach Občianskeho zákonníka ("OZ") a špeciálna úprava kúpy tovaru cez internet je upravená v ust. zák. č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho ("cit. zákon").
Dodávateľ je charakterizovaný ako osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy koná v rámci predmetu svojej obchodnej alebo inej podnikateľskej činnosti a spotrebiteľ je fyzická osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej obchodnej činnosti alebo inej podnikateľskej činnosti.
II./ Na uvedený prípad sa vzťahujú ust. cit. zákona, z ktorého vyplýva, že "zmluvou uzavretou na diaľku sa na účely tohto zákona rozumie zmluva medzi predávajúcim a spotrebiteľom dohodnutá a uzavretá výlučne prostredníctvom jedného alebo viacerých prostriedkov diaľkovej komunikácie bez súčasnej fyzickej prítomnosti predávajúceho a spotrebiteľa, najmä využitím webového sídla, elektronickej pošty, telefónu, faxu, adresného listu alebo ponukového katalógu."
Predávajúci všeobecne je povinný pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku, jasne a zrozumiteľne oznámiť spotrebiteľovi okrem iných oznámiť :
a) hlavné vlastnosti tovaru alebo charakter služby v rozsahu primeranom použitému prostriedku komunikácie a tovaru alebo službe,
b) obchodné meno a sídlo alebo miesto podnikania predávajúceho alebo osoby, v mene ktorej predávajúci koná,
c) telefónne číslo predávajúceho a ďalšie údaje, ktoré sú dôležité pre kontakt spotrebiteľa s predávajúcim, najmä adresu jeho elektronickej pošty a číslo faxu, ak ich má,
d) adresu predávajúceho alebo osoby, v mene ktorej predávajúci koná, na ktorej môže spotrebiteľ uplatniť reklamáciu tovaru alebo služby, podať sťažnosť alebo iný podnet, ak sa táto adresa líši od adresy uvedenej v písmene b),
e) celkovú cenu tovaru,
h) informáciu o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy, podmienkach, lehote a postupe pri uplatňovaní práva na odstúpenie od zmluvy; predávajúci zároveň poskytne spotrebiteľovi formulár na odstúpenie od zmluvy podľa prílohy č. 3,
l) poučenie o zodpovednosti predávajúceho za vady tovaru alebo služby podľa všeobecného predpisu,
n) informáciu o existencii príslušných kódexov správania, ktoré sa predávajúci zaviazal dodržiavať, a o spôsobe, akým sa môže spotrebiteľ s nimi oboznámiť alebo získať ich znenie."
Vyššie uvedené informácie sa musia spotrebiteľovi poskytnúť v prípade zmluvy uzavretej na diaľku spôsobom primeraným použitému prostriedku diaľkovej komunikácie. Informačná povinnosť podľa odseku 1 písm. h) až j) sa považuje za splnenú aj vtedy, ak predávajúci poskytne spotrebiteľovi riadne vyplnené poučenie o uplatnení práva spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy uvedené v prílohe č. 2.
III./ Neuvádzate kedy ste prevzali zásielku z internetového obchodu a či ste boli poučený o práve na odstúpenie od zmluvy. Tu prichádzajú do úvahy 3 možnosti :
1./ Podľa § 7 cit. zákona "ak predávajúci včas a riadne poskytol spotrebiteľovi informácie o práve odstúpiť od zmluvy podľa § 3 ods. 1 písm. h) /t.j. : informačná povinnosť predávajúceho pred uzavretím zmluvy o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy, podmienkach, lehote a postupe pri uplatňovaní práva na odstúpenie od zmluvy; predávajúci zároveň poskytne spotrebiteľovi formulár na odstúpenie od zmluvy podľa prílohy č. 3/, spotrebiteľ je oprávnený aj bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho do 14 dní odo dňa od prevzatia tovaru podľa odseku 4 v prípade zmlúv, predmetom ktorých je predaj tovaru."
Slová "spotrebiteľ je oprávnený bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku" zdôrazňujeme.
2./ Ak predávajúci poskytol spotrebiteľovi informácie podľa § 3 ods. 1 písm. h) /t.j. o práve spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu/ až dodatočne, najneskôr však do 12 mesiacov od začatia plynutia lehoty na odstúpenie od zmluvy , teda od prevzatia tovaru kupujúcim, potom lehota na odstúpenie od zmluvy uplynie až po 14 dňoch odo dňa, keď predávajúci dodatočne splnil informačnú povinnosť.
3./ Ak predávajúci neposkytol spotrebiteľovi informácie podľa § 3 ods. 1 písm. h) /t.j. o práve spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu/ ani v dodatočnej lehote , potom lehota na odstúpenie od zmluvy uplynie po 12 mesiacoch a 14 dňoch odo dňa začatia plynutia lehoty na odstúpenie od zmluvy , teda od prevzatia tovaru kupujúcim.
IV./ Z otázky nám nie je známe, či Vám bola poskytnutá informácia o práve na odstúpenie od zmluvy. Táto informačná povinnosť sa považuje za splnenú aj vtedy, ak predávajúci poskytne spotrebiteľovi príslušné poučenie na odstúpenie od zmluvy podľa prílohy č. 2. cit. zákona (prílohu tu : https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2014/102/20160201#prilohy).
Ak táto informácia nebola pri uzatvorení zmluvy poskytnutá vôbec, potom lehota na odstúpenie uplynie po 12 mesiacoch a 14 dňoch odo dňa začatia plynutia lehoty, t.j. od prevzatia tovaru. Následne najneskoršie do 14 odo dňa odstúpenia od zmluvy musíte zaslať tovar späť predávajúcemu. Lehota na odstúpenie od zmluvy sa považuje za zachovanú, ak bol tovar odovzdaný na prepravu najneskôr v posledný deň lehoty.
Predávajúci je následne povinný najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe zmluvy alebo v súvislosti s ňou, vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštovné a iných nákladov a poplatkov.
V./ Rozbor otázky a odporúčanie
a/ Keďže nevieme, či Vám už uplynula lehota na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu (viď bod III.) a v otázke uvádzate, že dodané prstene nezodpovedajú vyobrazeniu podľa fotografií na internete, na základe ktorých ste sa rozhodli pre kúpu tovaru, platí tu aj § 614a/ OZ :
"Ak dodaný tovar nemá vlastnosti, o ktoré prejavil spotrebiteľ záujem a ktoré sa zhodujú s popisom poskytnutým dodávateľom, náklady na jeho vrátenie a dodanie tovaru, ktorý zodpovedá zmluve, ako aj všetky kupujúcim účelne vynaložené náklady v súvislosti s tým znáša predávajúci."
Ak by do úvahy prichádzala už len táto alternatíva, teda ak lehota na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu už uplynula, odporúčame odstúpiť od zmluvy doporučeným listom s poistením, nakoľko budete vracať aj tovar, a to podľa ust. § 614a/ a § 623 OZ, a žiadať vrátiť peniaze na Váš bankový účet. Odporúčame Vám tiež zabezpečiť fotodokumentáciu Vami kúpeného tovaru z internetu, na základe ktorých ste sa rozhodli pre kúpu tovaru, ako aj fotografie skutočného tovaru po jeho dodaní, teda tak, ako Vám bol tovar dodaný.
b/ Pokiaľ sa jedná o rozdielnosť inzerovaných tovarov, resp. ich fotografií a ich zrejmý rozpor so skutočnosťou, čo je aj Váš prípad, v tejto veci odporúčame podať podnet na Štátnu obchodnú inšpekciu - https://www.soi.sk/sk/Podavanie-podnetov-staznosti-navrhov-a-ziadosti.soi. Rovnako v prípade, ak Vaša reklamácia nebude uznaná, odporúčame obrátiť sa na vyššie uvedenú adresu na Štátnu obchodnú inšpekciu.
Budeme radi, ak nám dáte vedieť ako ste dopadli.