Dobrý deň,
treba uviesť, že z hľadiska plynutia premlč. doby je výzva poisťovne na úhradu ešte v lehote - všeobecná premlčacia lehota pre prípadné súdne vymáhanie je tri roky (§ 101 Obč. zákonníka).
Poisťovňa zrejme pri uplatnení požiadavky voči Vám vychádza z toho, že v čase vzniku poistnej udalosti, ku ktorej došlo dňa 16.12.2017, už došlo k zániku poistenia podľa § 801 Obč. zákonníka (citujeme) :
"1) Poistenie zanikne aj tak, že poistné za prvé poistné obdobie alebo jednorazové poistné nebolo zaplatené do troch mesiacov odo dňa jeho splatnosti.
(2) Poistenie zanikne aj tak, že poistné za ďalšie poistné obdobie nebolo zaplatené do jedného mesiaca odo dňa doručenia výzvy poisťovateľa na jeho zaplatenie, ak nebolo poistné zaplatené pred doručením tejto výzvy. Výzva poisťovateľa obsahuje upozornenie, že poistenie zanikne, ak nebude zaplatené. To isté platí, ak bola zaplatená len časť poistného. Poisťovateľ je povinný doručiť výzvu podľa prvej vety do jedného mesiaca odo dňa splatnosti poistného. Ak nebola výzva podľa predchádzajúcej vety doručená, poistenie zanikne, ak poistné nebolo zaplatené do troch mesiacov odo dňa jeho splatnosti.
(3) Lehoty podľa odsekov 1 a 2 možno dohodou predĺžiť."
Je potrebné prečítať si zmluvné podmienky pre PZP poisťovne, zistiť kedy ste poistné uhradili a kedy nastala splatnosť poistného v zmysle § 801 ods. 2 Obč. zákonníka, teda či Vám vôbec bola doručená výzva poisťovateľa k úhrade dlžného poistného, ktorá Vám mala byť zaslaná s výzvou k úhrade poistného do jedného mesiaca. Následne platí, že ak výzva poisťovateľa Vám nebola doručená, poistenie zanikne do 3 mesiacov od splatnosti poistného.
T.j. : Ak k poistnej udalosti dňa 16.12.2017 došlo v čase po 3 mesiacoch od splatnosti poistného podľa poistnej zmluvy, potom je požiadavka poisťovne oprávnená. Ak došlo aj k omeškaniu v platení poistného, ale poistné bolo uhradené bez výzvy poisťovne v lehote do 3 mesiacov od jeho splatnosti, potom požiadavka poisťovne nie je oprávnená, lebo poistná zmluva nezanikla - zaplatili ste dlžné poistné.
Ak nemáte doklady o tom, kedy ste poistné za prísl. obdobie uhradili, požiadajte písomne poisťovňu o predloženie dokladu o úhrade poistného, ako aj o oznámenie, kedy došlo k splatnosti poistného. Bez preukázania resp. preštudovania dokladov poisťovateľovi nič neuhradzujte.
Otázkou je akú sumu od Vás poisťovateľ požaduje uhradiť a samotné posúdenie jej oprávnenosti z hľadiska toho aká škoda vznikla a či táto bola riadne poškodeným preukázaná.