Dobrý deň, na Vašu otázku predkladáme nasledovnú odpoveď :
Sme názoru, že postup nebol celkom správny.
Podľa ust. § 9 ods. 4 zákona o vlastníctve bytov platí (citujeme) :
"Správca alebo predseda je povinný zabezpečiť odstránenie chyby alebo poruchy technického zariadenia, ktoré boli zistené kontrolou stavu bezpečnosti technického zariadenia,5a) ak bezprostredne ohrozujú život, zdravie alebo majetok, a to aj bez súhlasu vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome. Správca alebo predseda je povinný zabezpečiť aj bez súhlasu vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome odstránenie chyby, poruchy alebo poškodenia spoločných častí domu, spoločných zariadení domu a príslušenstva, ak bezprostredne ohrozujú život, zdravie alebo majetok."
To, kde a v akom rozsahu Vás sused vytápa, ako aj miesto poškodenia resp. upchatia potrubia, je vecou posúdenia príslušným odborníkom (havarijná služba), neodporúčame svojpomocné odstraňovanie poruchy, nakoľko môže dôjsť k veľkým škodám a poisťovňa vyžaduje príslušné doklady.
Predpokladáme, že máte uzatvorenú poistnú zmluvu na poistenie bytu ako nehnuteľnosti a poistenie domácnosti /zariadenie/.
Či je poistený aj bytový dom zistite z vyúčtovania za služby spojené s užívaním bytu a správy o činnosti správcu za konkrétny rok.
V prípade, že táto situácia ako uvádzate v otázkje pretrváva, odporúčame kontaktovať havarijnú službu, ktorá v prípade odstránenia poruchy je povinná Vám vydeať doklad o rozsahu vykonaných prác a doklad o úhrade za službu a vykonané práce.
Následne by ste v prípade, že sa jedná o poistnú udalosť, túto nahlásili svojej poisťovňi, prípadne správcovi bytového domu so žiadosťou o preplatenie nákladov v závislosti od miesta vzniku poruchy. Je vesou správcu bytového domu, aby náklady uplatnil v poisťovni, kde je poistený bytový dom.
Podľa ust. § 810 Občianskeho zákonníka platí (citujeme) :
"Poistený má právo na náhradu nákladov účelne vynaložených na odvrátenie poistnej udalosti, ktorá poistenému majetku bezprostredne hrozila. Takisto má právo na náhradu nákladov, ktoré účelne vynaložil, aby zmiernil následky poistnej udalosti."
Bez ohľadu na to, či bytový dom je poistený a v akom rozsahu, mali ste poistnú udalosť - spadnutie stropu a terajšie poistné udalosti (vytápanie bytu v súčasnosti) nahlásiť svojej poisťovni a riešiť cestou havarijnej služby.
Pokiaľ ste správcu žiadali o odstránenie závady a vynaložili ste náklady na jej odstránenie, pričom sa jedná o závadu týkajúcu sa spoločných zariadení domu, musíte žiadať správcu o uhradenie vzniklej škody.