Dobrý deň,
vždy, keď niekto zomrie, je nevyhnutné, aby po ňom prebehlo dedičské konanie, a to bez ohľadu na to, či po sebe zanechal nejaký majetok alebo nie.
Ak je tomu tak ako píšete, najprv je potrebné ohlásiť úmrtie na matrike, ktorá vám vystaví úpmrtný list. Matrika následne toto oznámi všetkým píslušným inštitúciám (okresný súd, Sociálna poisťovňa). Vy nič oznamovať nemusíte. Následne súd poverí notára z jeho obvodu vykonaním dedičsého konania. Notár upovedomí dedičov o dedičskom práve a o práve dedičstvo odmietnuť s lehotou jeden mesiac od doručenia upovedomenia. Notár je povinný preveriť stav majetku poručiteľa (prípadne jeho dlhy) a určiť jeho všeobecnú hodnotu. Preverí, či poručiteľ nezanechal závet, listinu o vydedení a pod. Následne vytýči termín dedičského pojednávania, na ktorom spravidla rozhodne o dedičstve. Z hodnoty majetku potom notár vypočíta svoje trovy, ktoré sa platia až po skončení dedičského konania, resp. notár ich vyčísli v rozhodnutí o dedičstve.
Pokiaľ ide o prepis nehnuteľnosti, ktorá bola predmetom dedenia, toto vykonáva príslušný Okresný úrad, katastrálny odbor, a to na podklade rozhodnutia o dedičstve, ktoré mu je povinný zaslať sám notár. Zápis vlastníctva nadobudnutého na podklade súndeho rozhodnutia sa vykonáva záznamom. Ak by notár toto neurobil a k prepisu by nedošlo, môže aj sám dedič podať na katastri návrh na vykonanie záznamu na podklade súdneho rozhodnutia o dedičstve.