Máte
otázku?

Aký je maximálny rozsah pracovnej pohotovosti?


Online právna poradňa
Oblasť práva: Pracovné právo, Prešov

Otázka: Aký je maximálny rozsah pracovnej pohotovosti?

Dobrý deň, pracujem v pohotovostnom režime 365 dní v roku, čo výrazne obmedzuje moju slobodu. Do dvadsiatich minút sa musím hlásiť na pracovisku. Pracujem osem hodín denne, päť dní v týždni a navyše mám pohotovosť od 18:00 do 06:00 v pracovných dňoch, a tiež 24 hodín počas sobôt a nedeľ. Samozrejme, pohotovosť neplním počas dovolenky. Cítim sa ako vo väzení a už sa u mňa začali objavovať prvých zdravotné problémy. Chcel by som sa vás opýtať, či je toto v súlade s pracovným poriadkom, pretože pohotovostnú službu plním 108 hodín týždenne a 5616 hodín ročne. Zaujímalo by ma, aký je maximálny rozsah hodín neaktívnej pracovnej pohotovosti mimo pracoviska, ktorý mi môže zamestnávateľ nariadiť. Chcel by som tiež vedieť, či sa do pracovnej pohotovosti zaradzuje len aktívna pracovná pohotovosť na pracovisku, alebo aj neaktívna pracovná pohotovosť mimo pracoviska? Vo vašej predchádzajúcej odpovedi som na túto otázku nenašiel odpoveď a ani v Zákonníku práce to nie je definované. Ďakujem vám za odpoveď.

Odpoveď: Aký je maximálny rozsah pracovnej pohotovosti?

Dobrý deň, v prvom rade si dovoľujem uviesť, že pracovnú pohotovosť môže zamestnávateľ nariadiť len v odôvodnených prípadoch a na zabezpečenie nevyhnutných úloh. V žiadnom prípade zamestnávateľ nemôže nariaďovať pracovnú pohotovosť na výkon každodenných úloh, ktoré je možné zabezpečiť v riadnom pracovnom čase v rámci rozvrhu pracovných zmien. V zmysle § 96 Zákonníka práce, čas, počas ktorého sa zamestnanec zdržiava na dohodnutom mieste mimo pracoviska a je pripravený na výkon práce, ale prácu nevykonáva, je neaktívna časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa nezapočítava do pracovného času. Za každú hodinu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti mimo pracoviska patrí zamestnancovi náhrada najmenej 20 % minimálnej mzdy v eurách za hodinu podľa osobitného predpisu. Čas, keď zamestnanec počas pracovnej pohotovosti vykonáva prácu, je aktívna časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa považuje za prácu nadčas. Ak teda vykonávate prácu v rámci pracovnej pohotovosti nad rozsah ustanoveného týždenného pracovného času, ide o prácu nadčas a platia tu limity práce nadčas. Pracovnú pohotovosť Vám môže zamestnávateľ nariadiť najviac v rozsahu osem hodín v týždni a najviac v rozsahu 100 hodín v kalendárnom roku. Nad tento rozsah je pracovná pohotovosť prípustná len po dohode s Vami. V kolektívnej zmluve však možno dohodnúť obmedzenie rozsahu pracovnej pohotovosti, ktorú možno so zamestnancom dohodnúť.

Trápi vás "Aký je maximálny rozsah pracovnej pohotovosti?" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Aký je maximálny rozsah pracovnej pohotovosti? (Pracovné právo)

Dobrý deň,

je zákonom upravená maximálna doba neaktívnej časti pracovnej pohotovosti mimo pracoviska za rok? Alebo mi môže zamestnávateľ nariadiť neobmedzený počet hodín mimo pracovný čas držať takúto neaktívnu pracovnú pohotovosť? Samozrejme, že je to pre mňa obmedzujúce byť väčšinu svojho času, ktorý by som mal mať voľno, v okolí bydliska a pri telefóne.

Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Aký je maximálny rozsah pracovnej pohotovosti?

(odpoveď odoslaná: 28.08.2024)

Dobrý deň, áno je to 100 hodín v kalendárnom roku. 

Pracovná pohotovosť a jej neaktívna časť mimo pracoviska je taká, že zamestnanec je na dohodnutom mieste a je pripravený na výkon práce. Za každú hodinu takejto pracovnej pohotovosti patrí zamestnancovi náhrada najmenej 20 % minimálnej mzdy v eurách za hodinu.

Podľa § 96 ods. 4 Zákonníka práce, "Čas, počas ktorého sa zamestnanec zdržiava na dohodnutom mieste mimo pracoviska a je pripravený na výkon práce, ale prácu nevykonáva, je neaktívna časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa nezapočítava do pracovného času."

Podľa § 96 ods. 5 Zákonníka práce, "Za každú hodinu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti mimo pracoviska patrí zamestnancovi náhrada najmenej 20 % minimálnej mzdy v eurách za hodinu podľa osobitného predpisu."

Podľa § 96 ods. 7 Zákonníka práce, "Pracovnú pohotovosť môže zamestnávateľ nariadiť najviac v rozsahu osem hodín v týždni a najviac v rozsahu 100 hodín v kalendárnom roku. Nad tento rozsah je pracovná pohotovosť prípustná len po dohode so zamestnancom."

Podľa § 96 ods. 8 Zákonníka práce, "V kolektívnej zmluve možno dohodnúť obmedzenie rozsahu pracovnej pohotovosti, ktorú možno so zamestnancom dohodnúť podľa odseku 7."

Zamestnávateľ je teda limitovaný počtom hodín a zároveň je povinný takýto čas aj finančne zohľadniť zamestnancovi v jeho mesačnej mzde. 


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Aký je maximálny rozsah pracovnej pohotovosti? (Pracovné právo)

Dobrý deň, podpísal som s mojím zamestnávateľom dohodu o pracovnej pohotovosti, ktorej cieľom malo byť zasahovať pri občasných havarijných stavoch. Napriek tomu sa mi stáva, že musím riešiť aj bežné banality, čo ma značne obmedzuje v osobnom živote. Rád by som sa opýtal, ako môžem túto dohodu zákonne vypovedať, aj keď si uvedomujem možný vplyv na pracovnú zmluvu. Vopred vám ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Aký je maximálny rozsah pracovnej pohotovosti?

(odpoveď odoslaná: 06.05.2019)

Dobrý deň, Vami uvedenú problematiku rieši ust. § 96 Zákonníka práce :

"Pracovná pohotovosť

(1) Ak zamestnávateľ v odôvodnených prípadoch na zabezpečenie nevyhnutných úloh nariadi zamestnancovi alebo sa s ním dohodne, aby sa mimo rámca rozvrhu pracovných zmien a nad určený týždenný pracovný čas vyplývajúci z vopred určeného rozvrhnutia pracovného času zdržiaval po určený čas na dohodnutom mieste a bol pripravený na výkon práce podľa pracovnej zmluvy, ide o pracovnú pohotovosť. Zamestnávateľ môže za podmienok ustanovených v § 94  zamestnancovi nariadiť alebo s ním dohodnúť pracovnú pohotovosť mimo pracoviska aj na dobu, počas ktorej zamestnanec nepracuje preto, že je sviatok, za ktorý mu patrí náhrada mzdy alebo za ktorý sa mu jeho mesačná mzda nekráti; ustanovenie § 122 ods. 3 tým nie je dotknuté.

(2) Čas, počas ktorého sa zamestnanec zdržiava na pracovisku a je pripravený na výkon práce, ale prácu nevykonáva, je neaktívna časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa považuje za pracovný čas.

(3) Za každú hodinu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku podľa odseku 2 patrí zamestnancovi mzda vo výške pomernej časti základnej zložky mzdy, najmenej však vo výške minimálnej mzdy v eurách za hodinu podľa osobitného predpisu. Ak sa zamestnávateľ so zamestnancom dohodnú na poskytnutí náhradného voľna za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti na pracovisku, patrí zamestnancovi mzda podľa prvej vety a za hodinu tejto pracovnej pohotovosti hodina náhradného voľna; za čas čerpania náhradného voľna zamestnancovi mzda nepatrí.

(4) Čas, počas ktorého sa zamestnanec zdržiava na dohodnutom mieste mimo pracoviska a je pripravený na výkon práce, ale prácu nevykonáva, je neaktívna časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa nezapočítava do pracovného času.

(5) Za každú hodinu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti mimo pracoviska patrí zamestnancovi náhrada najmenej 20 % minimálnej mzdy v eurách za hodinu podľa osobitného predpisu.

(6) Čas, keď zamestnanec počas pracovnej pohotovosti vykonáva prácu, je aktívna časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa považuje za prácu nadčas.

(7) Pracovnú pohotovosť môže zamestnávateľ nariadiť najviac v rozsahu osem hodín v týždni a najviac v rozsahu 100 hodín v kalendárnom roku. Nad tento rozsah je pracovná pohotovosť prípustná len po dohode so zamestnancom.

(8) V kolektívnej zmluve možno dohodnúť obmedzenie rozsahu pracovnej pohotovosti, ktorú možno so zamestnancom dohodnúť podľa odseku 7."

 

Z uvedeného vyplýva, že zamestnávateľ  Vám môže nariadiť pracovnú pohotovosť maximálne v dĺžke 8 hodín týždenne, najviac však v rozsahu 100 hodín v kalendárnom roku; nad uvedený rozsah len na základe dohody so zamestnancom. 

Z Vašej otázky vyplýva, že počas pracovnej pohotovosti vykonávate prácu, ktorá z hľadiska ust. ZP sa považuje za prácu nadčas - riadne pracujete /vid ods. 6 § 96/.
Pri nariaďovaní pracovnej pohotovosti je potrebné dodržiavať aj ustanovenia o nadčasovej práci, ktorá je tiež limitovaná, t.j. po výkone nadčasu z prac. pohotovosti musí mať zamestnanec 8 hodín odpočinku bez pohotovosti. Nepretržitý odpočinok medzi dvoma zmenami sa nesmie skrátiť na menej ako osem hodín.
Ak ďalej vychádzame z ust. § 85/ ZP, kde je stanovené, že priemerný týždenný pracovný čas zamestnanca vrátane práce nadčas nesmie prekročiť 48 hodín.

Ak ste sa písomne na základe dohody so zamestnávateľom zaviazali k prac. pohotovosti nad rozsah 100 hodín ročne, sme názoru, že od dohody môžete odstúpiť  resp. odvolať súhlas s pracovnou pohotovosťou nad rozsah 100 hodín ročne rovnako písomne.
Podľa čl. 9 ZP
"Zamestnanci a zamestnávatelia, ktorí sú poškodení porušením povinností vyplývajúcich z pracovnoprávnych vzťahov, môžu svoje práva uplatniť na súde. Zamestnávatelia nesmú znevýhodňovať a poškodzovať zamestnancov preto, že zamestnanci uplatňujú svoje práva vyplývajúce z pracovnoprávnych vzťahov."

V prípade, že by došlo medzi Vami a zamestnávateľom k sporu, ak sa nedohodnete, spor je príslušný prejednať a rozhodnúť súd (§ 14 ZP).

 

 


Podotázka: Aký je maximálny rozsah pracovnej pohotovosti? (Pracovné právo)

Dobrý deň, rada by som pre kamarátku overila, čo jej náleží za tzv. aktívnu časť pracovnej pohotovosti. Pokiaľ je výkon práce v rámci pohotovosti o víkend alebo i v nočných hodinách. Viem, že výkon práce v pohotovosti je nadčas, teda náleží mzda a 25% príplatok, ale náleží aj príplatok za víkend, nočné hodiny, či sviatok? Ďakujem.

Odpoveď: Aký je maximálny rozsah pracovnej pohotovosti?

(odpoveď odoslaná: 24.07.2018)

Dobrý deň,

tak, ako uvádzate, podľa § 96 ods. 6 Zákonníka práce Čas, keď zamestnanec počas pracovnej pohotovosti vykonáva prácu, je aktívna časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa považuje za prácu nadčas.

Podľa § 121 ods. 1 Zákonníka práce Za prácu nadčas patrí zamestnancovi dosiahnutá mzda a mzdové zvýhodnenie najmenej v sume 25 % jeho priemerného zárobku. Zamestnancovi, ktorý vykonáva rizikové práce, patrí za prácu nadčas dosiahnutá mzda a mzdové zvýhodnenie najmenej v sume 35 % jeho priemerného zárobku.

Ak práca nadčas pripadne na vyššie uvedené dni, teda napr. na víkend, sviatok alebo počas nočnej zmeny, potom by mal mať zamestnanec nárok na príplatky aj za tieto dni. Vychádzam z toho, že zamestnanec neovplyvňuje plynutie času ani to, že sa tieto skutočnosti nakumulujú práve na čas, kedy vykonáva aktívnu pracovnú pohotovosť (prácu nadčas). 

Toto však samozrejme platí pre slovenské právo.


Trápi vás "Aký je maximálny rozsah pracovnej pohotovosti?" a chcete pomôcť?

Podotázka: Aký je maximálny rozsah pracovnej pohotovosti? (Pracovné právo)

Dobrý deň, rád by som sa opýtal, aké sú podľa zákona nároky na príplatky počas pracovnej pohotovosti. Paragraf 94 som si samozrejme preštudoval, no neviem, či sa to priamo vzťahuje na mňa. Počas bežného pracovného týždňa som 8 hodín v práci a každý deň (vrátane sviatkov a víkendov) mám v období, kedy nie som fyzicky v práci, pracovnú pohotovosť na telefóne. V prípade, že dôjde k pohotovostnému zákroku a zavolajú mi, celý problém viem vyriešiť z domu tým, že sa pripojím na počítači a vyriešim ho z domu. Problém nastáva, keď je ťažko zdokumentovať, koľko som na danom probléme pracoval. Ako je možné riešiť takúto situáciu a je to vôbec podľa zákona možné, "byť na telefóne" každý deň, 24 hodín denne vrátane sviatkov a víkendov a ako odmeňovať takýto prípad, kedy nemám určené miesto vykonávania práce, môžem byť kdekoľvek, len musím mať signál a riešiť poruchy tiež z domu. Ďakujem za odpoveď. Prosím o priamu odpoveď, nie citáciu zo zákona. Pretože to som si prečítal, no neviem, či platí aj v mojom prípade.

Odpoveď: Aký je maximálny rozsah pracovnej pohotovosti?

(odpoveď odoslaná: 23.06.2018)

Dobrý deň,

pokiaľ ide o miesto odkiaľ vykonávate pracovnú pohotovosť, vychádzajúc zo zákonnej citácie, ním môže byť akékoľvek so zamestnávateľom dohodnuté miesto.

Na určenie toho, koľko ste reálne strávili vykonávaním práce pre zamestnávateľa by v prípade Vašej práce (na vyriešenie problému Vám stačí počítač s pripojením na internet) by bolo možné zaviesť akýsi kontrolný mechanizmus - počítačový program, ktorý by zaznamenal začiatok a koniec riešenia konkrétnej situácie. Podľa toho by ste vedeli preukázať zamestnávateľovi, koľko ste nad riešením problému strávili času a podľa toho by ste si potom mohli nárokovať mzdové zvýhodnenie.

Dôležitejšia je však otázka rozsahu pracovnej pohotovosti. Odpoveď na to podáva § 96 ods. 7 Zákonníka práce:

 

Pracovnú pohotovosť môže zamestnávateľ nariadiť najviac v rozsahu osem hodín v týždni a najviac v rozsahu 100 hodín v kalendárnom roku. Nad tento rozsah je pracovná pohotovosť prípustná len po dohode so zamestnancom

Ak dobrovoľne súhlasíte s väčším rozsahom pracovnej pohotovosti, nepovažoval by som to za konanie v rozpore so zákonom. Ak však ide o nariadenie (jednostranný príkaz), potom musí byť čas pracovnej pohotovosti v súlade so zákonným limitom. Ak by ste výkon pohotovosti nad tento limit odmietli, potom by to nebolo možné považovať za porušenie pracovnej disciplíny.



V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Aký je maximálny rozsah pracovnej pohotovosti?" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.