Máte
otázku?

Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Prešov

Otázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň. Kúpili sme ojazdené auto z autobazáru v novembri tohto roku. Tvrdenie, že je s autom všetko v poriadku a o prípadných vadách nevedia, nám spôsobilo prekvapenie. Nechali sme auto skontrolovať v autorizovanom servise, kde nám oznámili, že riadenie je vadné. Oprava bude stáť približne 1000 - 1200 eur a na servise sa čudovali, že auto prešlo STK. Mimo tejto vady je auto v poriadku, no nechceme ho vrátiť späť. Rád by som sa opýtal, či sa takáto vada považuje za skrytú a ak áno, ako by sme mali pokračovať v riešení tejto situácie a na čo máme právo? Predajcu sme ešte nekontaktovali. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

Dobrý deň, podľa § 596 a 597 Občianskeho zákonníka, ak vec má vady, o ktorých predávajúci vie, je povinný kupujúceho pri dojednávaní kúpnej zmluvy na ne upozorniť. Ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady; ak ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, má tiež právo od zmluvy odstúpiť. Právo odstúpiť od zmluvy má kupujúci aj vtedy, ak ho predávajúci ubezpečil, že vec má určité vlastnosti, najmä vlastnosti vymienené kupujúcim, alebo že nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukáže nepravdivým. Predávajúci zodpovedá za existenciu skrytých vád bez ohľadu na to, či o nich vie alebo nie, resp. či tieto sa stanu známe až po predaji za predpokladu, že existovali už v čase predaja. Jedná sa o tzv. objektívnu zodpovednosť, ktorej sa predávajúci nemôže zbaviť. Vzhľadom na to, že nemáte záujem vozidlo vrátiť a teda od kúpnej zmluvy odstúpiť, máte právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny a to v rozsahu, ktorá závisí od povahy technickej vady.

Trápi vás "Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle? (Občianske právo)

Dobrý deň, nedávno sme zakúpili ojazdené auto. Po jeho prevoze do neautorizovaného servisu bolo zistených množstvo závad. Predpokladaná suma opravy je približne 1 500 eur, pričom hodnota auta je 9 800 eur. Nesprávnosti, na ktoré sme neboli v kúpno-predajnej zmluve upozornení, sa teda prejavili. Predávajúci nám tvrdil, že auto je v úplnom poriadku a bez akejkoľvek chyby. Po viacerých vymenených správach nakoniec súhlasil, že zaplatí polovicu sumy potrebnej na opravu, s čím sme súhlasili. Teraz však požaduje od nás faktúru a všetky poškodené diely, ktoré si chce nechať posúdiť znalcom. Predávajúci je automechanik a má kontakty v odbore, preto máme obavy, či nebudú výsledky falšované a nepožaduje následne od nás späť peniaze, ktoré nám sľúbil na opravu. Naozaj by sme sa radi opýtali, či je z právneho hľadiska v poriadku, aby si predávajúci sám dal ohodnotiť pokazené časti. Cítime, že s nami chce manipulovať a celá situácia sa nám nezdá. Veľmi pekne Vám ďakujem za skorú odpoveď.

Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

(odpoveď odoslaná: 15.09.2023)

Dobrý deň, rozumiem vašim obavám. Ak chcete mať istotu, odporúčam nechať opravu vozidla a posúdenie poškodených dielov na odborníkoch. Ideálne by bolo, ak by povolenie na opravu a posúdenie dielov dal samotný predávajúci. Práve preto, aby boli obavy z možného sfalšovania eliminované. Je tiež dôležité mať všetky dohody s predávajúcim písomne, aby ste vo výsledku mohli účinne hájiť svoje práva. Netreba sa báť požiadať o vyjadrenie k situácii od nezávislej strany - napríklad technickej kontroly alebo servisu.

Tu dohodu o tom, že Vám zaplatí polovicu nákladov si urobte písomne.

Vôbec nie je problém, ze si bude posudzovať poškodené diely, pretože aj v prípade súdu by ste museli preukázať, že tie diely boli poškodené a on Vás neinformoval. Len to neurobte tak, že až keď posúdi diely, až potom sa rozhodne čo vám nahradí. 


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle? (Občianske právo)

Dobrý deň, kúpil som auto z bazáru. Po troch týždňoch začalo auto prechádzať do núdzového režimu. Volal som do bazáru a povedali mi, že by som mal ísť do najbližšieho autoservisu a auto dať na diagnostiku. Urobil som to, v servise mi vytlačili papier, ktorý ukazoval chybu v palivovom systéme. Auto som následne priniesol do bazáru s tým, že má vadu, na ktorú ma pri kúpe neupozornili. Oprava by ma podľa odhadu stála viac ako 1500 eur. Čerpadlo bolo poškodené a následne bol celý palivový systém znečistený pilinami, takže je potrebné vymeniť čerpadlo a systém vyčistiť ultrazvukom. Je to nákladná oprava. Auto som odovzdal do bazáru, kde ho mali mesiac. Po uplynutí mesiaca ma kontaktovali s tým, že reklamáciu neuznajú. Na ich stránke je pritom napísané, že všetky komponenty auta boli skontrolované. Takže naďalej splácam auto, na ktoré som dal aj akontáciu. No auto sa nedá používať, pretože sa zvyšuje riziko, že sa poškodí celý agregát. Prosím o pomoc, pretože sa snažia ma odbiť s tým, že to nie je ich chyba. Auto som kúpil v bazáru AAA Auto v Košiciach. Cena auta bola 11 000 eur a teraz je nepojazdné, no ja ho stále musím splácať. Prosím o pomoc. Ďakujem.

Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

(odpoveď odoslaná: 01.08.2023)

Dobrý deň,
je nám ľúto situácie v ktorej ste sa ocitli. V prvom rade je dôležité to či vada existovala už v čase prevodu vlastníckeho práva, nakoľko iba vtedy za ňu predávajúci zodpovedá. Vo Vašom prípade, nakoľko sa vada vyskytla iba po troch týždňoch od kúpy si dovoľujem uviesť, že podľa môjho právneho názoru môže ísť o takúto vadu. Keďže uvádzate, že oprava stojí 1.500 eur a kúpna cena bola 11.000 eur, tak podľa nášho názoru môžete požadovať zľavu z veci.

Môžete predávajúcemu adresovať výzvu nech Vám poskytne primeranú zľavu z veci, nakoľko má vec vady a určiť mu nato lehotu. Upozornite predávajúceho, že ak na takéto riešenie nepristúpi, tak podáte žalobu na súd.

Druhou možnosťou je rovno podanie žaloby. V konaní sa však bude skúmať, či vada existovala už v čase prevodu vlastníckeho práva alebo nie. Toto sa väčšinou dokazuje znaleckým posudkom a ak znalec skonštatuje existenciu vady už v čase prevodu vlastníckeho práva, tak budete v konaní úspešný. Možnosťou je osloviť znalca už aj teraz a dať si posudok vypracovať súkromne, aby ste vedeli na čom ste a v závislosti od toho potom zvoliť ďalší postup. 


Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle? (Občianske právo)

Dobrý deň, nedávno som kúpil štvorkolku cez Bazoš od jedného pána, ktorý mi tvrdil, že s ňou neustále jazdil. Ja som na nej bol zatiaľ asi trikrát a prešiel som takých 10 km dovedna. Štvorkolka sa začala prehriať a dymiť. Štvorkolka je už prepísaná na mňa. Mohol by som s týmto predávajúcim ešte niečo vyriešiť?

Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

(odpoveď odoslaná: 23.07.2023)

Dobrý deň, pokiaľ ste štvorkolku kupovali na portáli Bazos ako fyzická osoba od inej fyzickej osoby a nie od obchodníka či firmy, vtedy nemáte žiadne zákonné právo na reklamáciu tovaru v prípade, že nie je v súlade s tým, čo bolo uvedené v inzeráte. Práva spotrebiteľa platia len pri nákupoch od obchodných subjektov. Váš prípad je teda viac otázkou civilného práva ako práva spotrebiteľského. Môžete sa pokúsiť obrátiť na predajcu, aby ste dospeli k dohode.

Toto, čo píšete, tak o tom Vás mal predávajúci upovedomiť. Ak to neurobil ide o skrytú vadu, za ktorú zodpovedá. Ak je pre túto vadu štvorkolka nepoužiteľná, tak máte právo na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí. Ak by ste s tým chceli pomôcť, tak mi napíšte. 


Trápi vás "Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?" a chcete pomôcť?

Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle? (Občianske právo)

Dobrý deň, v marci 2022 sme zakúpili auto Ford S-Max v autobazáre za 14000 eur. Po 14 mesiacoch sa pokazila automatická prevodovka, čo potvrdila aj diagnostika. Odhadovaná cena opravy je 5500 eur. Chcem sa vás spýtať, či máme nárok na finančnú kompenzáciu od predajcu a či sa to môže brať ako skrytá vada. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

(odpoveď odoslaná: 20.06.2023)

Dobrý deň,
za skrytú vadu sa považuje vada, ktorá existovala v čase prevodu vlastníckeho práva a na ktorú ste neboli upozornený predávajúcim. Následne od tejto skutočnosti potom môžete odvodzovať právne dôsledky, avšak vo Vašom prípade by bolo náročné preukázať či vada existovala už v čase prevodu vlastníckeho práva alebo nie, nakoľko sa vyskytla po vyše roku. Tak či onak, môžete skúsiť adresovať predávajúcemu výzvu na primeranú zľavu z veci, avšak, ak odmietne, tak je jedinou možnosťou podať žalobu, kde by ste museli preukázať Vy, že vada existovala v čase prevodu. 


Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle? (Občianske právo)

Dobrý deň, ak mi servis diagnostikoval na vozidle skrytú vadu, ktorú je nutné opraviť, musím ju najskôr zaplatiť a až potom žiadať predávajúceho o náhradu? Alebo mám na základe takejto diagnostiky právo hneď podať vec súdu? Predávajúci odmieta komunikovať so mnou na túto tému. Nemám dostatok financií na pokrytie nákladov na opravu. Čo by som mal robiť?

Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

(odpoveď odoslaná: 16.03.2023)

Dobrý deň,
ak by sa preukázalo, že ide o skrytú vadu, ktorá existovala už v čase prevodu vlastníckeho práva, tak za ňu zodpovedá predávajúci. Ak by išlo o vadu odstrániteľnú, tak potom by Vám bol predávajúci povinný poskytnúť primeranú zľavu z veci, napríklad aj vo výške uvedenej opravy. Ak by išlo o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, tak by ste mali dokonca právo od zmluvy odstúpiť. Tu treba dodať, že za vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou sa považuje aj odstrániteľná vada, pri ktorej náklady na opravu sú v pomere ku kúpnej cene ekonomicky neúčelné.

Na Vašom mieste by sme adresovali predávajúcemu výzvu, kde vady vytknete (špecifikujete) a kde predávajúceho vyzvete na primeranú zľavu z veci, napr. v cene opravy. Vo výzve mu určite primeranú lehotu na odpoveď a upozornite ho, že ak na výzvu nebude reagovať, tak podáte žalobu na súd, pričom súdne konanie je spojené aj s viacerými poplatkami a v prípade jeho neúspechu by musel znášať aj tie.

Zľava sa dá žiadať aj pred úhradou sumy servisu. 


V tejto právne poradni odpovedajú:

JUDr. Milan Ficek

JUDr. Barbora Ficek

JUDr. Boris Gál



Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle? (Občianske právo)

Dobrý deň, chcel by som sa opýtať, ako mám postupovať, keď sa dva týždne po kúpe auta rozpadla prevodovka a oprava stojí približne 3000 eur.

Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

(odpoveď odoslaná: 06.10.2022)

Dobrý deň,
predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má vec v čase plnenia aj v prípade, ak vyjdú najavo až dodatočne. Vo Vašom prípade hrá vo Váš prospech aj fakt, že sa táto vada vyskytla už po takom krátkom čase, resp. dvoch týždňoch, pretože s veľkou pravdepodobnosťou počas týchto dvoch týždňov nedošlo k takému opotrebeniu prevodovky, že by si oprava tohto komponentu vyžadovala vykonanie opravy v hodnote 3000 eur, a teda táto vada takmer určite musela existovať už aj v čase plnenia.

Čo sa týka právnych nárokov. Môžete požadovať primeranú zľavu z kúpnej ceny. Tiež je možné odstúpiť od zmluvy, avšak tam je dôležité aká bola kúpna cena vozidla, pretože v prípade, že by bola hodnota opravy, teda suma 3000 eur neúčelná vzhľadom na kúpnu cenu vozidla, tak by išlo o neupotrebiteľnú vadu a mohli by ste od zmluvy odstúpiť, čo by malo za následok vrátenie poskytnutých plnení.

Adresujte predávajúci list, kde mu dané vady vytknete a kde si uplatníte jeden z vyššie uvedených nárokov a uvidíte ako zareaguje. V prípade, že by Vám neodpovedal alebo by odpovedal zamietavo, tak sa môžete obrátiť na súd. Dôležité je ale aj znenie zmluvy, či ste na to boli upozornený. Ak nie, tak je to skrytá vada. 


Trápi vás "Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?" a chcete pomôcť?

Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle? (Občianske právo)

Dobrý deň, Môžem poprosiť o radu? Kúpili sme auto a doma sme zistili, že je prasknuté tesnenie pod hlavou. Oprava by nás stála 400-500€. Ako môžem postupovať? Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

(odpoveď odoslaná: 27.09.2022)

Dobrý deň,
v závislosti od kúpnej zmluvy, toho o čom všetko Vás ubezpečil predávajúci, resp. o čom všetkom Vás informoval, môžete mať právo odstúpiť od kúpnej zmluvy alebo nárok na primeranú zľavu z kúpnej ceny s prihliadnutím na potrebu vykonať opravu. Odporúčam Vám vyhľadať advokáta, ktorý vie Vašu situáciu posúdiť v kontexte kúpnej zmluvy a jej znenia.


Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle? (Občianske právo)

Dobrý deň, mám otázku. Predstavujú vstrekovače paliva na 13-ročnom vozidle s najazdenými 250 000 km skrytú vadu? Ďakujem.

Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

(odpoveď odoslaná: 18.03.2021)

Dobrý deň,
zákon nedefinuje, čo je skrytá vada. Hovorí všeobecne o vadách. Predpokladám, že ide o kúpnu zmluvu na auto, kde sú predmetom sporu vstrekovače (predpokladám nefunkčné, alebo nie plne funkčné). Podľa zákona ak vec má vady, o ktorých predávajúci vie, je povinný kupujúceho pri dojednávaní kúpnej zmluvy na ne upozorniť. Ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady; ak ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, má tiež právo od zmluvy odstúpiť.

Skryté vady sú vady, ktoré nie je možné zistiť pri bežnej obhliadke (sú to vady, ktoré nie sú zjavné). Ak ide o zjavné vady nemožno uplatňovať nárok zo zodpovednosti za vady, ibaže scudziteľ výslovne ubezpečil, že vec je bez akýchkoľvek vád.

Takže, ak predávajúci neinformoval kupujúceho, že vstrekovače sú vadné, tak v takom prípade má kupujúci právo na zľavu z kúpnej ceny.

To, či vzhľadom na nájazd km je tento stav opotrebenia bežný však musí povedať znalec.


Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle? (Občianske právo)

Dobrý deň, chcela by som sa opýtať, či sa porucha riadenia považuje za skrytú vadu. Bolo mi v servise povedané, že je potrebná výmena serva. Auto som kúpila od súkromnej osoby cez inzerát a vlastním ho približne tri týždne. Pri predaji mi bolo povedané, že auto je v poriadku. V kúpno-predajnej zmluve je uvedené, že nebol zamlčaný žiadny skrytý nedostatok. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

(odpoveď odoslaná: 24.01.2020)

Dobrý deň,

ak Vás predávajúci neinformoval o tom, že je potrebné vymeniť servo a táto vada (potreba ho vymeniť) existovala v čase uzavretia zmluvy a nevznikla až v dôsledku opotrebenia, keď ste auto už užívali Vy, v takom prípade máte právo žiadať zľavu z ceny. To, že je v zmluve, že nie sú zamlčané žiadne vady, nie je možné považovať za splnenie povinnosti informovať o vade. Odporúčam informovať predávajúceho o vade a požiadať ho o zľavu z kúpnej ceny. 


Trápi vás "Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?" a chcete pomôcť?

Podotázka: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle? (Občianske právo)

Dobrý deň, v auguste 2019 som od súkromnej osoby kúpil auto, u ktorého bol podľa informácií predávajúceho a výsledkov obhliadky stav v poriadku. Odvtedy som naň najazdil približne 5000 km a nedávno sa prejavila značná závada - veľké množstvo benzínu v motorovom oleji. Predpokladané náklady na opravu sa podľa mechanika pohybujú okolo 500 € a viac. So závadou sa môžem obrátiť na predávajúceho, s ktorým mám uzavretú len bežnú kúpno-predajnú zmluvu bez potvrdenia notára? Mám v tomto prípade právo na reklamovanie z dôvodu skrytej vady a nárokovanie zľavy z kúpnej ceny na pokrytie nákladov na opravu, prípadne aspoň jej časti? Bude potrebné vykonať aj odbornú prehliadku, aby som mal potvrdenie o tom, že ide o takúto vadu? Mohli by ste mi napísať, ako v tejto situácii postupovať? Ďakujem za informáciu.

Odpoveď: Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?

(odpoveď odoslaná: 25.11.2019)

Dobrý deň,

ak ste auto kupovali na súkromné účely, tak sa postupuje podľa Občianskeho zákonníka. Predávajúci je povinný upozorniť na vady, o ktorých vie a zodpovedá za všetky vady, na ktoré neupozornil. Podstatné však je, že sa musí jednať o vadu, ktorá existuje už v čase predaja veci. Ak sa vada vyskytne až po určitej dobe po kúpe, napr. v dôsledku starnutia dielov, či ich opotrebenia, tak za vadu predávajúci nezodpovedá.  Bolo by vhodné, aby Vám mechanik povedal, kedy asi vada mohla vzniknúť. To musíte vedieť preukázať Vy, ako kupujúci. Ak Vám povie, že vada v aute bola už v čase predaja, tak potom máte právo žiadať napr. zľavu z ceny, nakoľko sa jedná o odstraniteľnú vadu. Ak by však vada prevyšovala cenu auta, prípadne by sa k tejto cene približovala, tak by oprava už nebola hospodárna, a preto by ste mali nárok na odstúpenie od zmluvy a mohli by ste žiadať vrátiť kúpnu cenu.


V tejto právne poradni odpovedajú:

JUDr. Milan Ficek

JUDr. Barbora Ficek

JUDr. Boris Gál




V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Ako reklamovať skrytú vadu na kúpenom vozidle?" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.