Máte
otázku?

Problémy pri reklamácii prsteňa


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Košice

Otázka: Problémy pri reklamácii prsteňa

Dobrý deň, chcela by som sa opýtať, keďže mám takýto problém. V februári som od priateľa dostala prsteň, z ktorého neustále vypadávali kamienky. Kvôli tomu som teda musela každý týždeň chodiť do zlatníctva, kde mi ho vždy opravili. Po čase ma to už prestalo baviť, a tak ho poslali na reklamáciu a vymenili mi ho za nový. Avšak opäť sa vyskytol rovnaký problém. Reklamovať mi ho už nedali, ale automaticky mi ponúkli na výber nový prsteň. Bohužiaľ, opäť mám problém s kamienkom. Chcela by som, aby mi vrátili peniaze, pretože ma prestalo baviť neustále chodiť a čakať na opravu. Povedali mi však, že peniaze nevracajú, pretože prsteň bol mechanicky používaný. Ako mám postupovať, keď už naozaj nechcem mať s týmto zlatníctvom nič spoločné? Myslím si, že ich produkty sú nekvalitné a chcem, aby mi vrátili peniaze.

Odpoveď: Problémy pri reklamácii prsteňa

Dobrý deň,

podľa § 499 Občianskeho zákonníka Kto prenechá inému vec za odplatu, zodpovedá za to, že vec v čase plnenia má vlastnosti výslovne vymienené alebo obvyklé, že ju možno použiť podľa povahy a účelu zmluvy alebo podľa toho, čo účastníci dojednali, a že vec nemá právne vady. Podľa § 507 Občianskeho zákonníka  Ak nemožno vadu odstrániť a ak nemožno pre ňu vec užívať dohodnutým spôsobom alebo riadne, je nadobúdateľ oprávnený domáhať sa zrušenia zmluvy. Inak sa môže nadobúdateľ domáhať buď primeranej zľavy z ceny, výmeny, alebo opravy alebo doplnenia toho, čo chýba.

V zmysle vyššie uvedených ustanovení, máte nárok na to, aby bol výrobok, ktorý si zakúpite v kvalite, ktorú deklaruje predajca. Ak má vec vady (vypadávajú kamienky) môžete v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa uplatniť reklamáciu, kde môžete požadovať, aby problém vyriešili. Je povinný Vás poučiť o spôsobe a možnostiach reklamácie (oprava, výmena veci, zľava). 

Vady sa delia na neodstraniteľné a odstraniteľné. Neodstraniteľné vady sú vady, ktoré sa nedajú odstrániť z technického hľadiska, potom vady, ktoré sa vyskytnú opätovne po oprave (2x ta istá vada po oprave) alebo viacero vád súčasne, alebo vady ktorých odstránenie vysoko prevyšuje cenu veci. Pri neodstraniteľných vadách môžete odstúpiť od zmluvy, pričom nepotrebujete súhlas druhej strany. Zmluva sa tým zruší od počiatku a strany sú povinné vydať si navzájom to, čo si poskytli.

Ak sa vám na prsteni vyskytuje tá istá vada, a to aj po oprave, odporúčam , (a to aj vzhľadom na to, že ide o úplne rovnaký prípad, ako pri prvom prsteni),  odstúpiť od zmluvy a žiadať vrátetenie peňazí.

Rovnako môžete podať podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Trápi vás "Problémy pri reklamácii prsteňa" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Problémy pri reklamácii prsteňa (Občianske právo)

Dobrý deň, chcela by som sa informovať, ako postupovať v prípade, že manželova obrúčka stratila svoj tvar. Manžel s ňou nijako aktívne nezasiahol, mal ju na prste od svadby. Keď ju pokúsil stiahnuť z prsta, zistil, že mu to šlo ťažko a obrúčka získala tvar vajca. V predajni, kde boli obrúčky zakúpené, nás informovali, že ide o mechanické poškodenie a reklamácia nepripadá do úvahy. Problém je v tom, že manžel s obrúčkou naozaj nič neurobil. Obrúčka je ešte stále v záruke, bol ju zakúpená 4. 10. 2019. Ako máme ďalej postupovať? Vopred ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Problémy pri reklamácii prsteňa

(odpoveď odoslaná: 20.08.2020)

Dobrý deň,
ak sa vec reklamuje do 12 mesiacov, môže sa reklamácia zamietnuť len na základe odborného posúdenia osoby, ktorá je znalá v danej oblasti. Nestačí, že to posúdi predavač. Odporúčam riadne uplatniť reklamáciu a požiadať ich, aby ju vybavili v zmysle zákona. Podľa výsledku si môžete dať napr. urobiť aj vlastné odborné posúdenie, ktoré by zistilo, či to je, alebo nie je mechanické poškodenie. Podstatné by bolo, z akého materiálu je a či je obvyklé, že sa daný materiál takto zdeformuje.


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Problémy pri reklamácii prsteňa (Občianske právo)

Dobrý deň. Chcela by som sa opýtať. Reklamovala som reťiazku (do 12 mesiacov), ktorej časť sa odtrhla počas nosenia. Ich reakcia na moju reklamáciu bola, že musela byť reťiazka nejakým spôsobom načiahnutá, čo spôsobilo jej deformáciu. Napísala som im, že som reťiazku nikde nezachytila a žiadam o vrátenie peňazí alebo výmenu. Dostala som však odpoveď, že moja reklamácia bola zamietnutá na základe znaleckého posudku. Čo by som mala urobiť v takomto prípade? Prosím o radu. Ďakujem.

Odpoveď: Problémy pri reklamácii prsteňa

(odpoveď odoslaná: 23.11.2018)

Dobrý deň, predkladáme Vám nasledovnú odpoveď :
 

Podľa ust. § 616 a nasl. Občianskeho zákonníka platí, že "predávaná vec musí mať požadovanú, prípadne právnymi predpismi ustanovenú akosť, množstvo, mieru alebo hmotnosť a musí byť bez vád, najmä musí zodpovedať záväzným technickým normám. Pri potravinách musí byť vyznačený dátum spotreby alebo dátum minimálnej trvanlivosti. Ak to povaha veci pripúšťa, má kupujúci právo, aby sa vec pred ním prekontrolovala alebo aby sa mu jej činnosť predviedla.

§ 617 : Ak treba, aby sa pri užívaní veci zachovali osobitné pravidlá, najmä ak sa užívanie riadi návodom alebo je upravené technickou normou, je predávajúci povinný kupujúceho s nimi oboznámiť, ibaže ide o pravidlá všeobecne známe. Ak predávajúci nesplní túto povinnosť, je povinný nahradiť kupujúcemu škodu, ktorá z toho vznikla."

Podľa ust. § 18 zákona o ochrane spotrebiteľa platí : "Ak spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatnil počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže predávajúci vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia; bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia nemožno od spotrebiteľa vyžadovať úhradu nákladov na odborné posúdenie ani iné náklady súvisiace s odborným posúdením. Predávajúci je povinný poskytnúť spotrebiteľovi kópiu odborného posúdenia odôvodňujúceho zamietnutie reklamácie najneskôr do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie. Tým nie je dotknutá povinnosť predávajúceho podľa odseku 9."

Vo Vami uvedenom prípade sa nejedná o vadu tovaru, nakoľko retiazka Vám bola predaná v nepoškodenom stave. Za mechanické poškodenie tovaru hoci aj v záručnej dobe predávajúci nezodpovedá. 

Jeho zodpovednosť by bola daná napr. v prípade, že by retiazka sčernela alebo punc vyrazený na retiazke nezodpovedal techn. normám - zákonu o puncovníctve  a skúšaní drahých kovov - nebol by vyrazený punc na retiazke, alebo rýdzosť kovu by bola v skutočnosti iná ako je vyrazená na retiazke.

Vo veci požiadajte predávajúceho, aby Vám poskytol kópiu odborného posúdenia, v otázke uvádzate znal. posudok, ktorý je v konečnom dôsledku predávajúci povinný Vám poskytnúť podľa cit. § 18.

 


Podotázka: Problémy pri reklamácii prsteňa (Občianske právo)

Rada by som sa opýtala, či mám právo odstúpiť od zmluvy, ak mám pochybnosti o prstene, že kameň ešte nevypadol, ale je uvoľnený. Ďakujem.

Odpoveď: Problémy pri reklamácii prsteňa

(odpoveď odoslaná: 09.09.2016)

Dobrý deň, 

už samotná skutočnosť, že je kamienok na prsteni uvoľnený vypovedá o kvalite výrobku. Podľa mňa ide o vadu, ktorá spôsobuje, že vec nie je možné riadne užívať (ako vec bez vady). Neviem nakoľko je zlatník schopný túto vadu odstrániť, ale pokiaľ Vám ponúkne nový prsteň uveďte, že odstupujete od kúpnej zmluvy a žiadate vrátiť peniaze. Ak by peniaze vrátiť nechcel, tak chcite opravu veci (§ 507 ods.1 OZ ponúka alternatívy). Ak sa potom vyskytne tá istá vada ešte dva krát po oprave, môžete odstúpiť od zmluvy. V prípade, ak bude predávajúci odmietať postupovať v zmysle zákona, môžete podať podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu.



V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Problémy pri reklamácii prsteňa" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.