Otázka: Ako postupovať, ak po odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku predávajúci nevráti kúpnu cenu?
Rád by som sa opýtal, ako postupovať, ak predajca prevzal tovar, avšak doteraz neposlal peniaze. Už sú to tri dni od prevzatia vráteného tovaru. Predpokladám, že peniaze pravdepodobne ani nepošle, keďže stále nekomunikuje a nedvíha telefón. Môžem s tým súvisieť aj s tým, že v recenziách jeho obchodu sa objavilo viacero podobných prípadov, kedy zákazníci tovar zaslali späť, avšak dodnes neobdržali peniaze. Dnes, teda tretí deň, som mu e-mailom zaslal návrh, že ak mi do nasledujúceho dňa pošle peniaze, nebudem to riešiť úradne. Bohužiaľ, bez reakcie. Predpokladám, že to tak aj zostane. Mám sa už teraz obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu a nečakať ďalších jedenásť dní? Môže inšpekcia vymáhať peniaze späť pre spotrebiteľa? Keďže dlžná suma presiahla 266 €, je možné to považovať za trestný čin podvodu a obrátiť sa na políciu? Je tiež možné nárokovať si aj úhradu za kuriéra pri prevzatí a poštovné za odoslanie zásielky späť? Ďakujem!
Odpoveď: Ako postupovať, ak po odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku predávajúci nevráti kúpnu cenu?
Dobrý deň, podľa § 9 ods. 1 zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, predávajúci je povinný bez zbytočného odkladu, najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe zmluvy alebo v súvislosti s ňou, vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštovné a iných nákladov a poplatkov. Pri odstúpení od zmluvy, predmetom ktorej je predaj tovaru zároveň platí, že predávajúci nie je povinný vrátiť spotrebiteľovi platby podľa predchádzajúcej vety pred tým, ako mu je tovar doručený alebo kým spotrebiteľ nepreukáže zaslanie tovaru späť predávajúcemu, ibaže predávajúci navrhne, že si tovar vyzdvihne osobne alebo prostredníctvom ním poverenej osoby. Ak teda už uplynula lehota 14 dní od doručenia odstúpenia od zmluvy a tovar ste predávajúcemu vrátili, je ten v omeškaní s vrátením kúpnej ceny. Ste preto oprávnený kúpnu cenu spoločne s poštovným vymáhať a to aj súdnou žalobou. Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) ani iný orgán nevymáhajú povinnosť splniť peňažný záväzok v mene a na účet spotrebiteľa. SOI je však oprávnená uložiť predávajúcemu sankcie za porušenie zákonných práv spotrebiteľa. Nesplnenie povinnosti vrátiť kúpnu cenu ešte samo o sebe neznačí spáchanie trestného činu Podvodu, aj keď škoda presiahla zákonnú hranicu 266,- €.