Máte
otázku?

Nechce nám vrátiť kauciu? Čo robiť?


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Bratislava

Otázka: Nechce nám vrátiť kauciu? Čo robiť?

Dobrý deň, v októbri 2015 sme s priateľom ukončili podnájom u pani XY. Pred nastahovaním sme zaplatili jednorazovú kauciu. Bývali sme u nej tri roky. Približne 10 dní pred naším vystahovaním nám písomne (cez SMS) oznámila, že máme byt aj vymaľovať. Táto podmienka však nebola uvedená v nájomnej zmluve, preto sme byt nevymaľovali. Napriek tomu sme byt odovzdali v takom stave, ako sme ho aj prebrali. Teraz, približne pol roka po vystahovaní, žiadame od majiteľky vrátenie našej kaucie, ale ona sa vyhovára, že sme byt nevymalovali, a tak, citujem: "Kaucia bola použitá na vymalovanie". Jedná sa o sumu 380 €, čo pre nás oboch nie je malá čiastka. Myslím si, že nás jednoducho okradla o kauciu. Ako máme postupovať? Vopred ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Nechce nám vrátiť kauciu? Čo robiť?

Dobrý deň, správne ste uviedli vo svojej otázke skutočnosť, že predmet nájmu sa má po ukončení nájomného vzťahu odovzdať prenajímateľovi v takom stave v akom ste ho od neho prebrali, dokonca s prihliadnutím na bežné opotrebenie. Pokyn prenajímateľa, že máte pred odchodom vymaľovať byt nemá žiadnu oporu v zákone a predpokladám, že ani v nájomnej zmluve. Po trojročnom trvaní nájomného vzťahu považujem takéto konanie prenajímateľa za nekorektné a samozrejme protiprávne. Kauciu (depozit) Vám mal v zmysle nájomnej zmluvy vrátiť v dohodnutej lehote po ukončení nájomného vzťahu. Vo Vašej veci je možné postupovať dvoma spôsobmi. 1/ je možné ju vyzvať mimosúdnou výzvou na vrátenie kaucie. V rámci tejto mimosúdnej výzvy by bola upozornená na možnosť súdneho vymáhania Vašej pohľadávky a zvýšené finančné výdavky týkajúce sa súdneho konania. Rovnako by bola upozornená na to, že jej konanie je protiprávne. 2/ druhou možnosťou je súdne vymáhanie pohľadávky. Pre účely posúdenia Vášho právneho nároku by bolo potrebné vidieť nájomnú zmluvu. V prípade, že máte záujem o poskytnutie právnej pomoci vo Vašej veci, môžete nás kontaktovať prostredníctvom e-mailu na adresu uvedenú na našej stránke.

Trápi vás "Nechce nám vrátiť kauciu? Čo robiť?" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Nechce nám vrátiť kauciu? Čo robiť? (Občianske právo)

Dobrý deň, obraciam sa na Vás s prosbou o radu, ako postupovať v prípade, keď mi majiteľka bytu odmieta vrátiť vrátnu zálohu, resp. depozit. S priateľkou sme v byte bývali rok a dva mesiace, pričom najprv obe dve sme tam žili súčasne, ale posledné dva mesiace tam bývala už len ona sama, keďže sme sa rozišli. Na vlastné náklady sme prerobili elektrické rozvody, ku ktorému mám dokonca aj fotodokumentáciu. Boli sme takmer tri mesiace úplne bez prúdu v kúpeľni, používali sme tam len izbovú lampu a v kuchyni sme mali obmedzený počet funkčných spotrebičov. Elektrikár, ktorý je náš známy, zistil skrat a odstránil ho. Uviedol, že sme mohli kvôli tomuto skratu vyhoreť. Majiteľka bola za túto opravu veľmi vďačná. Avšak, keďže sme všetko robili na vlastné náklady a elektrikár nám vystavil len účet za cestu a materiál, nemáme k tomu faktúru, iba fotodokumentáciu procesu a účtenky na materiál. Keď sme byt odovzdávali majiteľke, odmietla nám vrátiť depozit. Argumentovala, že našla šmuhy na stene a v kúpeľni neboli osadené rámy na bodovkách. Požiadal som ju, aby mi poslala všetky zaplatené faktúry a fotografie poškodeného bytu. Na moje správy však reaguje argumentmi, že sme zlí nájomníci a že by som si mal kúpiť vlastný byt, aby som pochopil, čo všetko to obnáša. Tvrdí, že všetko, čo jej hovorím, je nerelevantné a už nehovoríme o ukončené zmluve. Pokladám si otázku, či existuje možnosť brániť sa v takomto prípade, ak mám dôkazy o nepripravenosti bytu na naše obývanie a fotografiu šmuhy na stene s rozmery 30 cm na 4 cm, ktorú spôsobila stolička. Navyše, navrhol som jej, že opravíme všetky poškodenia a nedostatky, ktoré sme podľa nej v byte spôsobili.

Odpoveď: Nechce nám vrátiť kauciu? Čo robiť?

(odpoveď odoslaná: 05.10.2019)

Dobrý deň, 
vami položená otázka obsahuje v podstate dva problémy :
1./ K oprave el. vedenia :
V zmysle ust. § 687 Obč. zákonníka prenajímateľ je povinný odovzdať nájomcovi byt v stave spôsobilom na riadne užívanie a zabezpečiť nájomcovi plný a nerušený výkon práv spojených s užívaním bytu.  Ak nájomná zmluva neurčuje inak, drobné opravy v byte súvisiace s jeho užívaním a náklady spojené s bežnou údržbou uhrádza nájomca. Pojem drobných opráv a nákladov spojených s bežnou údržbou bytu nar. vl. 87/1995 Z.z.
Predpokladáme, že prenajímateľku ste upozornili  na závady a žiadali o odstránenie závady v el. vedení. Platí, že ak prenajímateľ nesplní svoju povinnosť odstrániť závady brániace riadnemu užívaniu bytu, alebo ktorými je výkon nájomcovho práva ohrozený, má nájomca, teda vy, právo po predchádzajúcom upozornení prenajímateľa závady odstrániť v nevyhnutnej miere a požadovať od  prenajímateľa náhradu účelne vynaložených nákladov.
Z otázky vyplýva, že toto právo na náhradu nákladov ste uplatnili u prenajímateľky. Poznamenávame, že toto právo zanikne, ak sa neuplatnilo do šiestich mesiacov od odstránenia závad.
Sme názoru, že od prenajímateľky máte právo uplatniť si preplatenie predmetných nákladov.

2./ Skončenie nájmu a peňažná zábezpeka :
V otázke neuvádzate podľa akého zákona bola spísaná zmluva o nájme.
Podľa ust. § 682 Obč. zákonníka platí  :
"Ak sa nájom skončí, je nájomca povinný vrátiť prenajatú vec v stave zodpovedajúcom dojednanému spôsobu užívania veci; ak sa spôsob užívania výslovne nedohodol, v stave, v akom ju prevzal, s prihliadnutím na obvyklé opotrebenie."
Obč. zákonník nemá osobitné ustanovenia o platení a vrátení peňažnej zábezpeky. Obvykle sa v zmluvách používa citácia z ust. zákona o krátkodobom nájme bytu, kde v ust. § 5 sa uvádza  :
"Peňažná zábezpeka
(1) Zmluvné strany sa môžu v nájomnej zmluve dohodnúť na peňažnej zábezpeke, ktorá slúži na zabezpečenie prípadných pohľadávok prenajímateľa voči nájomcovi z dôvodu neplatenia nájomného alebo úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu a príslušenstva, z dôvodu spôsobenej škody na byte alebo jeho zariadení alebo v súvislosti s inými pohľadávkami súvisiacimi s užívaním bytu.
(2) Výška zábezpeky nesmie prekročiť trojnásobok mesačného nájomného a úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu. Na základe písomnej výzvy prenajímateľa je nájomca povinný v lehote jedného mesiaca odo dňa jej doručenia doplniť peňažnú zábezpeku do pôvodne dohodnutej výšky, ak prenajímateľ preukázateľne použije peňažnú zábezpeku alebo jej časť na úhradu svojich splatných pohľadávok voči nájomcovi v súlade s odsekom 1.
(3) Po skončení nájomného pomeru podľa tohto zákona je prenajímateľ povinný vrátiť nájomcovi nevyčerpanú časť peňažnej zábezpeky najneskôr v lehote jedného mesiaca odo dňa, keď nájomca vypratal byt a vysporiadal s prenajímateľom nároky súvisiace s nájomným pomerom, ak sa zmluvné strany nedohodli inak."

Podľa § 8 cit. zákona platí, že "nájomca je povinný na vlastné náklady vypratať byt a ten odovzdať prenajímateľovi v stave zodpovedajúcom obvyklému opotrebeniu, a to ku dňu skončenia nájmu, ak sa zmluvné strany písomne nedohodnú inak."

Citujeme z rozsudku KS Trnava, sp.zn. 23Co/261/2015 z 20. 6. 2016 :
"Predmet nájmu nemôže byť vrátený v totožnom stave, v akom bol na začiatku nájomného vzťahu odovzdaný prenajímateľom. Vždy je nutné prihliadnuť k obvyklému opotrebeniu veci, ktoré bolo zapríčinené riadnym užívaním veci dohodnutým zmluve alebo vyplývajúcim z obvyklého užívania. Diery po žalúziách v oknách, diery po nábytku na stenách a čmuhy po nábytku na stenách sú len výsledkom bežného každodenného užívania bytu určenému k bývaniu ľudí, ktorí si svoj priestor určený na bývanie zariaďujú nábytkom, zušľachťujú rôznymi predmetmi a tak skvalitňujú bývanie. Preto aj minimálne stopy po nábytku na stenách a diery po predmetoch na stenách v prejednávanej veci sú opodstatneným následkom jeho užívania."

Z uvedených zák. ustanovení podporených aj citáciou rozsudku súdu vyplýva, že nie je vašou povinnosťou odstraňovať nejaké šmuhy alebo ryhy po nábytku.

 

Odporúčame prenajímateľku vyzvať k úhrade vami vynaložených nákladov na opravu el. vedenia, ako aj vráteniu peňažnej zábezpeky vo vami uvedenej lehote na bankový účet. V prípade, že k úhrade nedôjde, budete musieť ako nájomca podať návrh na súd s návrhom na vydanie platobného rozkazu.

V prípade potreby kontaktujte našu advokátsku kanceláriu.

Len poznamenávame, že pokiaľ nájom bytu bol dojednaný podľa ust. zákona o krátkodobom nájme bytu, povinnosťou prenajímateľky bolo preukázať splnenie registračnej povinnosti u príslušného správcu dane (daňový úrad).

 

 

 


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Nechce nám vrátiť kauciu? Čo robiť? (Občianske právo)

Dobrý deň, bola som v prenajatom byte presne rok a necelý mesiac. Nájom som platila na deň presne. V byte sa stala havária s vodou. Pravdepodobne praskla trúbka v stene, v dôsledku čoho sa navlhli múry po obvode do výšky približne 40 cm. Ako som na to prišla, nahlásila som to majiteľovi bytu. Majiteľ bytu prišiel až po týždni, aby si to skontroloval. V ten deň som mu aj odovzdala kľúče, pretože byt bol celý zvlhnutý, nepoužiteľný a on odstavil kúrenie a vodu. Nájom, ktorý som mu zaplatila do konca mesiaca, mi nechce vrátiť, rovnako ako depozit. Nájomná zmluva bola podpísaná na rok, ale ja som približne štvrť mesiaca bývala bez predĺženia nájomnej zmluvy. Nájom som mu uhrádzala na účet. Ako môžem postupovať v tomto prípade? Musela som si zo dňa na deň nájsť nový nájom, pretože prenajímaný byt bol neobývateľný. Ďakujem vám za odpoveď.

Odpoveď: Nechce nám vrátiť kauciu? Čo robiť?

(odpoveď odoslaná: 15.07.2019)

Dobrý deň,

je treba vychádzať zo zmluvy o nájme, ktorú máte uzatvorenú podľa Obč. zákonníka alebo zákona o krátkodobom nájme bytu.
Len poznamenávame, že ak zmluva bol uzatvorená podľa zákona o krátkodobom nájme bytu, prenajímateľ bol povinný Vám preukázať splnenie registračnej povinnosti u príslušného správcu dane - daňový úrad.

Krátkodobý nájom bytu zanikne

 

a) uplynutím času, na ktorý bol dohodnutý,

 

b) písomnou dohodou medzi prenajímateľom a nájomcom,

 

c) písomnou výpoveďou jednej zo zmluvných strán za podmienok uvedených v tomto zákone,

 

d) písomným odstúpením od nájomnej zmluvy jednej zo zmluvných strán za podmienok uvedených v nájomnej zmluve alebo podľa tohto zákona; nájomná zmluva sa zrušuje okamihom doručenia odstúpenia od nájomnej zmluvy druhej zmluvnej strane,

 

e) zánikom predmetu nájmu.

 

Ak bola daná písomná výpoveď, skončí sa krátkodobý nájom bytu uplynutím výpovednej lehoty. Výpovedná lehota začína plynúť dňom nasledujúcim po dni, v ktorom bola druhej zmluvnej strane doručená výpoveď. Výpovedná lehota nesmie byť kratšia ako jeden mesiac

Obč. zákonník vyslovene nerieši peňažnú zábezpeku (kauciu).


Zákon o krátkodobom nájme bytu o peňažnej zábezpeke hovorí v ust. § 5 nasledovne :
"Peňažná zábezpeka
(1) Zmluvné strany sa môžu v nájomnej zmluve dohodnúť na peňažnej zábezpeke, ktorá slúži na zabezpečenie prípadných pohľadávok prenajímateľa voči nájomcovi z dôvodu neplatenia nájomného alebo úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu a príslušenstva, z dôvodu spôsobenej škody na byte alebo jeho zariadení alebo v súvislosti s inými pohľadávkami súvisiacimi s užívaním bytu.
(2) Výška zábezpeky nesmie prekročiť trojnásobok mesačného nájomného a úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu. Na základe písomnej výzvy prenajímateľa je nájomca povinný v lehote jedného mesiaca odo dňa jej doručenia doplniť peňažnú zábezpeku do pôvodne dohodnutej výšky, ak prenajímateľ preukázateľne použije peňažnú zábezpeku alebo jej časť na úhradu svojich splatných pohľadávok voči nájomcovi v súlade s odsekom 1.
(3) Po skončení nájomného pomeru podľa tohto zákona je prenajímateľ povinný vrátiť nájomcovi nevyčerpanú časť peňažnej zábezpeky najneskôr v lehote jedného mesiaca odo dňa, keď nájomca vypratal byt a vysporiadal s prenajímateľom nároky súvisiace s nájomným pomerom, ak sa zmluvné strany nedohodli inak."

Všeobecne možno povedať, že prenajímateľ je povinný preukázať Vám, že Vy za vzniknutú škodu zodpovedáte. Keďže ste však dodržali povinnosti nájomcu a haváriu ste riadne oznámili, za neskorú opravu zodpovedá prenajímateľ.  Nájomca nie je povinný platiť nájomné, pokiaľ pre vady veci, ktoré nespôsobil, nemohol prenajatú vec užívať dohodnutým spôsobom alebo ak sa spôsob užívania nedohodol primerane povahe a určeniu veci.

Za čas kedy ste v byte bývali bez nájomnej zmluvy mu ani neprináležalo nájomné, nie to ešte depozit (kaucia), pretože nemal na to právny nárok. Uvedené znamená, že sa prenajímateľ o nájomné počas doby, kedy neexistovala nájomná zmluva bezdôvodne obohatil. Za tento čas môžete kauciu i nájomné žiadať späť mimosúdne. Pokiaľ to mimosúdnou cestou nebude možné, môžete využiť súdnu cestu (žaloba o vydanie bezdôvodného obohatenia).

Ďalej ak by nájomný vzťah trval, by ste mali ako nájomca právo odstúpiť od zmluvy kedykoľvek, ak bola prenajatá vec v stave nespôsobilom na dohodnuté alebo obvyklé užívanie  – bez toho, aby nájomca porušil svoju povinnosť. Ak sa stane neupotrebiteľnou alebo ak sa nájomcovi odníme taká časť veci, že by sa tým zmaril účel zmluvy, rovnako tak môžete odstúpiť od zmluvy. 

Depozit (kaucia)

Pokiaľ použitie peňažnej zábezpeky nezodpovedá zmluve, žiadajte jej vrátenie podľa zmluvy v primeranej lehote doporučeným listom. V prípade, že nebude vrátená, vymáhanie dlžnej sumy budete musieť postúpiť na súd.

 


Podotázka: Nechce nám vrátiť kauciu? Čo robiť? (Občianske právo)

Dobrý deň, koncom januára 2019 som sa odsťahoval z prenajatého bytu. Počas celej doby nájmu som komunikoval s realitným agentom, pretože majiteľ to tak preferoval. Byt mi odovzdávala realitka a aj preberala. Pri odovzdávaní bytu naspäť sme sa dohodli s realitným maklérom na tom, že byt je potrebné vymaľovať a je nutné vymeniť jednu dosku v kuchyni, pretože bola poškodená. Taktiež sme sa dohodli, že toto si zariadi majiteľ a pošle mi vyúčtovanie, následne mi pošle zvyšok kaucie na účet. Tento detail sme zapísali aj do odovzdávacieho protokolu. Kaucia bola 430 eur. S tým som súhlasil a pädo predpokladu, že byt je malý a doska je z drevotriesky, som očakával maximálnu sumu 200 eur. Po mesiaci som sa konečne dovolal pánovi z realitnej kancelárie, ten mi povedal, že majiteľ musel byt vymaľovať a dokonca vymeniť celú kuchyňu, pretože bola prehnitá a ešte niečo iné. Povedal mi, že náklady na opravu presiahli kauciu. No na ničom takom ako výmene celej kuchyne sme sa nedohodli, preto som mu povedal, že žiadam o vrátenie peňazí. V odpovedi mi navrhol, aby som zavolal majiteľovi, s tým, že mám počítať s tým, že majiteľ mi to nacení viac ako bola kaucia a bude požadovať peniaze naspäť. Nevie niekto, čo mám v tomto prípade robiť? Nič o výmene kuchyne sa v preberacom protokole nenachádza. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Nechce nám vrátiť kauciu? Čo robiť?

(odpoveď odoslaná: 28.02.2019)

Dobrý deň, na Vašu otázku predkladáme nasledovnú odpoveď :
Zmluva o nájme môže byť uzatvorená podľa ust., Občiasnekho zákonníka alebo ustanovení zákona o krátkodobom nájme bytu.

Nepíšete či bol spísaný stav preberaného bytu pri prevzatí a následne pri jeho vrátení prenajímateľovi resp. či bola vyhotovená fotodokumentácia, ako ani to, ako dlho trval nájom bytu.
Prevzatie bytu RK je síce možné, otázkou je či RK mala na uvedené úkony splnomocnenie od prenajímateľa. Nepíšete tiež v otázke /neberte to ako výčitku, ďalej vysvetlíme/,  či v samotnej zmluve bolo dojednané, či povinnosť vymaľovať  byt bola  dohodnutá v zmluve o nájme; čo sa týka aj výmeny dosky v kuchyni, resp. aký bol rozsah poškodenia kuchynskej dosky a v čom spočívalo poškodenie kuchynskej dosky. 
Sme názoru, že pokiaľ zmluva o nájme takéto záväzky  - vymaľovanie bytu - neobsahovala, vymaľovanie bytu prenajímateľom je platbou naviac a to z dôvodu, že v zmysle zákona nájomca platí prenajímateľovi nájomné a úhrady za služby spojené s užívaním bytu, a teda prenajímateľ nemá právo na úhradu týchto nákladov od nájomca, samotné nájomné je prakticky cenou za obvyklé opotrebenie bytu. Výmena kuchynskej linke je len iniciatívou prenajímateľa.
Citujeme z ustanovení Občianskeho zákonníka :

"§ 682 :  Ak sa nájom skončí, je nájomca povinný vrátiť prenajatú vec v stave zodpovedajúcom dojednanému spôsobu užívania veci; ak sa spôsob užívania výslovne nedohodol, v stave, v akom ju prevzal, s prihliadnutím na obvyklé opotrebenie. 
§ 683 
(1) Ak došlo k poškodeniu alebo nadmernému opotrebeniu prenajatej veci v dôsledku jej zneužitia, zodpovedá nájomca aj za škody spôsobené osobami, ktorým umožnil k prenajatej veci prístup, za náhodu však nezodpovedá. 
(2) Domáhať sa náhrady možno len do šiestich mesiacov od vrátenia prenajatej veci; inak nárok zanikne. 

§ 693 :
Nájomca je povinný odstrániť závady a poškodenia, ktoré spôsobil v dome sám alebo tí, ktorí s ním bývajú. Ak sa tak nestane, má prenajímateľ právo po predchádzajúcom upozornení nájomcu závady a poškodenia odstrániť a požadovať od nájomcu náhradu."

Sme názoru, že náklady na výmenu zhnitej kuchynskej dosky, ktorá slúžila mnoho rokov rôznym nájomcom a vyžadovanie finančnej náhrady od Vás ako nájomcu nie je podľa nás dôvodné, čo sa týka aj vymaľovania.

Obč. zákonník nemá právnu úpravu peňažnej zábezpeky, zvykne sa však v zmluvách o nájme uvádzať znenie podľa zákona o krátkodobom nájme bytu nasledovne § 5 :
"Peňažná zábezpeka

(1) Zmluvné strany sa môžu v nájomnej zmluve dohodnúť na peňažnej zábezpeke, ktorá slúži na zabezpečenie prípadných pohľadávok prenajímateľa voči nájomcovi z dôvodu neplatenia nájomného alebo úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu a príslušenstva, z dôvodu spôsobenej škody na byte alebo jeho zariadení alebo v súvislosti s inými pohľadávkami súvisiacimi s užívaním bytu. /pozn. slovo škoda zdôrazňujeme/.

(2) Výška zábezpeky nesmie prekročiť trojnásobok mesačného nájomného a úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu. Na základe písomnej výzvy prenajímateľa je nájomca povinný v lehote jedného mesiaca odo dňa jej doručenia doplniť peňažnú zábezpeku do pôvodne dohodnutej výšky, ak prenajímateľ preukázateľne použije peňažnú zábezpeku alebo jej časť na úhradu svojich splatných pohľadávok voči nájomcovi v súlade s odsekom 1.

(3) Po skončení nájomného pomeru podľa tohto zákona je prenajímateľ povinný vrátiť nájomcovi nevyčerpanú časť peňažnej zábezpeky najneskôr v lehote jedného mesiaca odo dňa, keď nájomca vypratal byt a vysporiadal s prenajímateľom nároky súvisiace s nájomným pomerom, ak sa zmluvné strany nedohodli inak."

Nepíšete v otázke koľko činila kucia. 
Odporúčame vyzvať prenajímateľa písomnou formou k vráteniu peňažnej zábezpeky /používa sa aj pojem kaucia, depozit) a to s tým, že kaucia v započítanie kaucie na kuch. dosku a vymaľovanie bytu nie je dôvodné. 
V prípade, že suma kaucie Vám nebude vrátená vo Vami stanovenej lehote, budete vec musieť postúpiť na súd za účelom vymáhania, na čo môžete prenajímateľa upozorniť.
Dôvodom nevrátenia kaucie resp. jej krátenia sú len dôvody uvedené v zákone, teda jej účelom nie je to, aby nájomca kauciu započítaval na bežné opotrebenie bytu, za ktorý sa platí nájom. 
Poznamenávame, že podľa § 3 zákona o krátkodobom nájme bytu je prenajímateľ povinný si splniť registračnú povinnosť u príslušného správcu dane /daňový úrad/ a  splnenie registračnej povinnosti preukázať nájomcovi, teda Vám.

V prípade, že kaucia Vám nebude vrátená, dajte nám vedieť ako ste dopadli a následne Vám pomohli s vymáhaním cestou súdu.



V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Nechce nám vrátiť kauciu? Čo robiť?" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.