Otázka: Náhrada škody za krádež
Dobrý deň, chcela by som sa informovať, ako mám riešiť danú vec. Sme vlastníkmi bytu a bytového priestoru. O danú bytovku sa stará správca, ktorý je zamestnancom jednej spoločnosti, ktorá je zazmluvnená a ktorej platíme. Naše pivnice (kobky) sa nachádzajú v suteréne (-1), pretože sme na 6. poschodí. Ostatní majú pivnice (kobky) na svojom poschodí. V danom suteréne sú dve miestnosti. V každej z nich sa nachádza cca 6 kobiek. Na kobke máme zámok a ešte spoločná miestnosť bola uzamknutá. Pred cca mesiacom sme šli do pivnice a spoločné pivničné dvere nemali vložku v zámku. Boli otvorené. Keďže v tom období nás správca informoval mailom, že sa konala protipožiarna kontrola a niektoré miesta nemôžu byť uzamknuté, mysleli sme si, že je otvorené preto. Skúšali sme aj volať správcovi, ale nezdvíhal. Po pár dňoch, keď sme šli do pivnice, bol už vo dverách zámok, o ktorom sme netušili, takže sme sa nemohli dostať k našim veciam. Hneď sme kontaktovali správcu. Ten nám oznámil, že zámok vybral, pretože sa nám tam snažili vlámať a chceli tam dať "guľu", ktorú objednali z Nemecka. Tak za ten čas vo dverách nič nebolo. Ale o tomto novom zámku nevedela. V ten deň tam ešte poslala zámočníka, ktorý ten zámok vymenil a dal tam zámok objednaný z Nemecka. Keď sme šli poobede skúsiť, či nám pasuje kľúč, zistili sme, že sme boli vykradnutí. Zaujímavé je, že zámočník si nič nevšimol a nikoho nekontaktoval. Ten zámok, od ktorého nikto nemal kľúč, tam bol daný zlodejmi. Traja vlastníci sme mali škodu (2000 eur, 300 eur, 700 eur). Týmto chceme podať sťažnosť a žiadosť o náhradu škody na správcu. Keď sme sa jej pýtali, prečo nás neinformovala, že nás chceli vykradnúť, aby sme si dali pozor na veci, povedala, že nechcela vyvolať paniku a že nemala ani zoznam vlastníkov, ktorí sme tam mali kobky. (Túto vec som ja potom vybavila za 10 minút, zohnala som zoznam od developera). Sú to hlúpe výhovorky a tento jej ignorantský prístup nepochopím. Pokúšali sa nás vykradnúť, našli porušené zámky a oni tie zámky vybrali a niekoľko dní im v podstate umožnili prístup. A my sme nič netušili, čo sa deje. Mohol tam byť zatiaľ provizórny zámok, alebo aspoň nás mala informovať, aby sme si dôležité veci zatiaľ odstránili. Po tomto incidente sme si pozreli zmluvu so správcovskou spoločnosťou a je tam rozpis za čo platíme. Samozrejme, prémie správcovi a položka poistenie. Tak som sa jej pýtala, aké je to poistenie. A správca povedal, že to poistenie by malo byť poistenie budovy, ale ešte nie je, a toto je len nejaká záloha, ktorá sa nám vráti, keď sa budova nepoistí. Toto sa mi zdá riadna hlúposť a nezodpovednosť, že nám nedokáže spraviť poistku na bytovku. Chcem Vás poprosiť o radu, akým spôsobom a komu máme zaslať sťažnosť o náhradu škody. Vopred Vám ďakujem za odpoveď.
S pozdravom.
Odpoveď: Náhrada škody za krádež
Dobrý deň,
vo Vašom prípade prichádza náhrada škody za krádež, ktorá Vám bola spôsobená. Odporúčam Vám najskôr podať písomnú doporučenú žiadosť o náhradu škody na správcu bytového domu. Požiadajte ich o mimosúdne vyriešenie veci.
Pokiaľ by ste sa rozhodli vec riešiť súdnym konaním, bude potrebné preukázať výšku spôsobenej škody, t.j. ako ste dospeli k sume, ktorú by ste chceli požadovať. Preukazuje sa teda, či skutočne vznikla škoda. Ďalej sa bude musieť preukazovať konanie škodcu a príčinná súvislosť medzi vznikom škody a konaním škodcu. V tomto prípade vidím najväčsí problém práve v dokazovaní príčinnej súvislosti, ktorá sa veľmi ťažko dokazuje. Škoda Vám totiž vznikla krádežou a nie tým, že boli otvorené dvere. Vstupuje tu teda medzičlánok, ktorý sa popiera príčinná súvislosť.