Dobrý deň,
nevieme z otázky usúdiť, či SMS, ktoré Vám boli zaslané, máte aj uložené a to, či "vyčistenie"telefónu od nejakého vírusu viete aj následne vzhľadom na požadovanú sumu od mobil. operátora aj zdokladovať resp. zdokumentovať.
Z otázky vyplýva, že mobil. operát Vás len kontaktoval telefonicky o výške dlhu 630 €. Chceme uviesť, že platby pre mobil. operátora sa neuhradzujú na základe ich telef. hovoru, ale faktúry. Sme názoru, že by mobil. operátor Vám mal zaslať faktúru, o čom by mal on sám vedieť, o čom ho nie ste povinná poučovať.
Následne by ste mali podať reklamáciu faktúry u mobil. operátora.
Podľa § 45 zákona o elektronických komunikáciách platí :
" Reklamačný poriadok
(1) Podnik v reklamačnom poriadku upraví najmä
a) podrobnosti o práve účastníka na reklamáciu,
b) spôsob uplatňovania reklamácie a spôsob jej vybavenia,
c) lehotu na podanie reklamácie a lehotu na jej vybavenie,
d) spôsob uplatnenia práva účastníka podľa § 43 ods. 10 písm. b).
(2) Právo na reklamáciu nemožno v reklamačnom poriadku obmedziť, ak bolo uplatnené v lehote určenej v reklamačnom poriadku; táto lehota nesmie byť kratšia ako 30 dní odo dňa doručenia faktúry, ktorej správnosť je predmetom reklamácie alebo zistenia závady poskytnutej verejnej služby alebo zariadenia. Podnik je povinný písomne oznámiť účastníkovi výsledok prešetrenia jeho reklamácie v lehote, ktorá nesmie byť dlhšia ako 30 dní od doručenia reklamácie, inak sa reklamácia považuje za uznanú. V zložitých prípadoch môže podnik túto lehotu predĺžiť, najviac však o 30 dní; podnik je povinný o predĺžení písomne informovať účastníka pred uplynutím pôvodnej 30 dňovej lehoty s uvedením dôvodov. Lehota je zachovaná, ak podnik odošle svoje oznámenie účastníkovi najneskôr v posledný deň lehoty.
(3) Reklamácia vo veci prešetrenia faktúry nemá odkladný účinok na zaplatenie sumy za poskytnuté verejné služby. Ak suma presiahne trojnásobok priemerného rozsahu využívania verejnej služby za predchádzajúcich šesť mesiacov, je podnik povinný umožniť účastníkovi odklad zaplatenia časti sumy presahujúcej sumu za priemerný mesačný rozsah využívania verejnej služby počas predchádzajúcich šesť mesiacov, a to najneskôr do skončenia prešetrovania telekomunikačného zariadenia alebo umožniť účastníkovi zaplatenie časti sumy presahujúcej trojnásobok priemerného rozsahu využívania v najmenej troch mesačných splátkach. Ak je využívanie verejnej služby kratšie ako šesť mesiacov, ale dlhšie ako jeden mesiac, vypočíta sa priemerný rozsah využívania verejnej služby za celé obdobie využívania verejnej služby.
(4) Ak sa na základe reklamácie zistí vada na telekomunikačnom zariadení, ktorá sa mohla prejaviť v neprospech účastníka, ale rozsah poskytnutej verejnej služby ani cenu za jej poskytnutie nemožno preukázateľne zistiť, účastník zaplatí cenu zodpovedajúcu cene za priemerný mesačný rozsah využívania verejnej služby za predchádzajúcich šesť mesiacov. Ak je využívanie verejnej služby kratšie ako šesť mesiacov, ale dlhšie ako jeden mesiac, vypočíta sa priemerný rozsah využívania verejnej služby za celé obdobie využívania služby."
Je pravdou, že podaná reklamácia nemá vplyv na to, aby ste neuhradili faktúru; z ods. 2 § 45 však vyplýva rozsah úhrady faktúry.
Záver : Preštudujte si Vašu zmluvu s mobil. operátorom; ak tam nie je riešená reklamácia faktúry, resp. inakšie ko hovorí zákon, potom paltí zákon o elektron. komunikáciách.
Odporúčame Vám reklamovať samotný mobilný telefón s uvedením závad a po doručení faktúry na 630 € podať reklamáciu faktúry. Ak nebudete spokojná s vybavením reklamácie u mobil. operátora a teda, že chyba nastala v samotnom mobil. telefóne, ktorý ste zrejme kupovali u mobil. operátora, podať u mobil. operátora žiadosť o nápravu. Ak nebude žiadosť o nápravu vybavená vo Váš prospech, odporúčame obrátiť sa na Úrad pre reguláciu telekom. komunikácií a pošt. služieb /link : https://www.teleoff.gov.sk/riesenie-sporov//.
S mobil.operátorom komunikujte písomne, rovnako aj podané reklamácie musia byť podané písomne.