Dobrý deň, na Vašu otázku odpovedáme nasledovne :
Začneme trochou právnej teórie, ktorá je pre vysvetlenie celej veci nevyhnutná :
1./ Právna úprava ubytovania uvedená v Obč. zákonníku je pomerne strohá. Podľa ust. § 754 Obč. zákonníka platí pri zmluve o ubytovaní, že objednávateľovi vznikne právo, aby mu ubytovateľ poskytol prechodné ubytovanie na dohodnutú dobu alebo na dobu vyplývajúcu z účelu ubytovania v zariadení na to určenom (hotely, nocľahárne, ubytovne a iné zariadenia). Za ubytovanie a služby s ním spojené je objednávateľ povinný zaplatiť ubytovateľovi cenu v lehotách určených ubytovacími poriadkami.
Podľa ust. § 759 Obč. zákonníka platí, že ubytovaný môže odstúpiť od zmluvy pred uplynutím dohodnutej doby; ujmu vzniknutú ubytovateľovi predčasným zrušením ubytovania je ubytovaný povinný nahradiť, iba ak nemohol ubytovateľ ujme zabrániť.
2./ Z uvedeného ustanovenia § 759 Obč. zákonníka vyplýva, že ste bola oprávnená odstúpiť od zmluvy o ubytovaní pred uplynutím dohodnutej doby, čo ste aj urobila dňa 2.9.2017, nakoľko na ubytovanie ste mala nastúpiť dňa 4.9.2017. Neobstojí preto tvrdenie hotela, že nie je možné storno ubytovania alebo zmeny. Takáto obchodná podmienka je zo zákona neplatná. Z ďalšej vety cit. ustanovenia vyplýva, že ujmu vzniknutú ubytovateľovi /hotel/ predčasným zrušením ubytovania je povinný nahradiť ubytovaný, teda Vy ako spotrebiteľ, za podmienky, že ubytovateľ /hotel/ nemohol ujme zabrániť. Nemohol ujme zabrániť podľa ust. zákona je situácia, keď hotel z vlastnej iniciatívy nevie vami rezervované izby hotela obsadiť.
2./ Bližšie podmienky ubytovania v súlade s ust. zákona následne upravujú ubytovacie podmienky konkrétneho hotela. O tomto občiansky zákonník nepojednáva, len hotel musí pri stanovení bližších podmienok ubytovacieho poriadku brať do úvahy ustanovenia Občianskeho zákonníka a ustanovenia zákona o ochrane spotrebiteľa.
3./ Uvádzame, že z Vašej strany je preto nevyhnutné, aby ste sa podrobne oboznámila s ubytovacími podmienkami hotela a následne z nich zatiaľ vychádzala. Keďže ubytovacie podmienky nemáme k dispozícii, k týmto sa vyjadriť ani nevieme. Uvádzame, že obchodné podmienky v tomto smere musia byť jasné, zrozumiteľné a nepripúšťajúce rôzny výklad (§ 8 odst. 4/ zákona o ochrane spotrebiteľa), teda v samotných obchodných podmienkach musia byť ustanovenia o rezervácii a storne ubytovania. Ako sme vyššie uviedli, podľa Obč. zákonníka § 759 ubytovaný je oprávnený odstúpiť od zmluvy o ubytovaní pred uplynutím dohodnutej doby. Pre prípad, že ubytovacie podmienky hotela uvádzajú, že nie je možné odstúpiť od zmluvy o ubytovaní, potom je táto obchodná podmienka neprijateľná a zo zákona neprijateľné zmluvné podmienky sú neplatné.
Záver :
Odporúčame podrobne sa oboznámiť s ubytovacími podmienkami hotela. Pre prípad, že tieto uvádzajú, že nie je možné odstúpiť od zmluvy, potom je táto podmienka zo zákona neplatná a hotel je podľa nás povinný vrátiť vám peniaze :
Citácia zákona : § 53 odst. 4 Občianskeho zákonníka :
"Za neprijateľné podmienky uvedené v spotrebiteľskej zmluve sa považujú najmä ustanovenia, ktoré
písm. e/ umožňujú dodávateľovi, aby spotrebiteľovi nevydal ním poskytnuté plnenie aj v prípade, ak spotrebiteľ neuzavrie s dodávateľom zmluvu alebo od nej odstúpi,
písm. k) požadujú od spotrebiteľa, ktorý nesplnil svoj záväzok, aby zaplatil neprimerane vysokú sumu ako sankciu spojenú s nesplnením jeho záväzku,
Ods. 5 : Neprijateľné podmienky upravené v spotrebiteľských zmluvách sú neplatné."
Odporúčame, aby ste vyzvala hotel, z akého dôvodu vám nechcú vrátiť peniaze s tým, aby uviedli konkrétne dôvody podľa ich ubytovacích podmienok. Poskytnite hotelu lehotu na uhradenie sumy a následne zrejme bude možná len cesta súdu vymáhať dlžnú sumu. Pred podaním návrhu na súd odporúčame podať podnet na Štátnu obchodnú inšpekciu.
Prípadné poistenie podobných nehôd by bolo pre vás užitočné.
Dúfame, že sme vám pomohli.
Dovolíme si váš súčasne požiadať, aby ste nám dala vedieť ako vyššie uvedený problém dopadol.