Máte
otázku?

Prepadnutie zalohy za dovolenku bez existujucich storno podmienok


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Bratislava

Otázka: Prepadnutie zalohy za dovolenku bez existujucich storno podmienok

Dobrý deň, zaplatili sme zálohu (30%) za ubytovanie v Chorvátsku prevádzkovateľovi portálu www.ubytovanivchorvatsku.cz. Platbu sme uskutočnili na účet v slovenskej pobočke banky, pričom nie je jasné, či je bankový účet zároveň vlastnený majiteľom portálu. Na ich internetových stránkach, ani nikde v našej e-mailovej komunikácii, neboli uvedené žiadne storno podmienky. Preto sme si nezaistili storno zájazdu. Vzhľadom na to, že som utrpel vážne zranenie a som na práceneschopnosti, oznámil som sprostredkovateľovi zrušenie rezervácie 20 dní pred plánovaným začiatkom pobytu. Sprostredkovateľ mi oznámil, že záloha prepada, pokiaľ si za seba nenájdeme náhradu. Príčinu odôvodnil týmito slovami: "Z právneho hľadiska ide o plnenie za služby, kde službou je v tomto prípade považované aj samotné blokovanie daného termínu, ktorý preto nemohol byť rezervovaný iným hosťom." Máme nárok na vrátenie zálohy? Aké sú štandardné storno podmienky, ak nie sú explicitne uvedené žiadne? Ďakujem!

Odpoveď: Prepadnutie zalohy za dovolenku bez existujucich storno podmienok

Dobrý deň, v tomto právnom vzťahu ste vystupovali ako spotrebiteľ. Spotrebiteľ je v našom právnom poriadku, ale i v právnom poriadku ČR tzv. slabšou zmluvnou stranou, ktorej sa poskytuje zvýšená ochrana. V prvom rade musí byť spotrebiteľ informovaný o všeobecných obchodných podmienkach a všetkých jeho právach a povinnostiach. Medzi Vaše právo patrí aj odstúpenie od zmluvy (resp. storno dovolenky) s čím je automaticky spojená aj povinnosť náhrady určitej výšky storno poplatku. O tom všetko (najmä o výške storno poplatku) však musíte byť vopred pred rezervovaním dovolenky informovaný. Ak ste neboli, poskytovateľ porušil svoje zákonné povinnosti. Rovnako, zmluva o obstaraní zájazdu musí byť uzatvorená v písomnej forme. V zmysle Občianskeho zákonníka je jednou z povinných náležitostí zmluvy aj určenie výšky zmluvnej pokuty v prípade odstúpenia od zmluvy (zrušenia dovolenky). Pod zmluvnou pokutou sa má na mysli práve storno poplatok. V prípade, ak medzi Vami nedošlo k uzatvoreniu zmluvy o obstaraní zájazdu a Vy ste poskytovateľovi uhradili zálohu 30 %, túto zálohu ste podľa môjho právneho názoru uhradili bez právneho dôvodu (tzn. ten komu ste to uhradili sa na Váš úkor bezdôvodne obohatil). O žiadnych štandardných storno poplatkoch nie je možné hovoriť. Každá CK alebo iný poskytovateľ si ich určujú sami, pričom ako som Vám uviedol vyššie, musíte byť o nich vopred informovaný. Vzhľadom na vzniknutú situáciu Vám odporúčam kontaktovať poskytovateľa a vysvetliť mu vzniknutú situáciu. Zároveň ho vyzvite, aby Vám v určitej lehote (10-15 dní, je to na Vás) vrátil uhradenú zálohu. Rovnako mu môžete pohroziť nahlásením príslušným úradom za porušenie jeho zákonných povinností (napr. zverejnenie všeobecných obchodných podmienok...).

Trápi vás "Prepadnutie zalohy za dovolenku bez existujucich storno podmienok" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Prepadnutie zalohy za dovolenku bez existujucich storno podmienok (Občianske právo)

Dobrý deň. V novembri som zakúpila letecký zájazd do Bulharska s odletom 3. júla 2020 prostredníctvom spoločnosti Invia. Zaplatila som tzv. šikovnú zálohu vo výške 110 €, v konci marca som ako súčasť platby mala doplatiť sumu až do polovice ceny zájazdu a zvyšok v máji. Telefónicky sa so mnou v marci dohodli, že na už zaplatenú sumu obdržím voucher, a to na 110 €, aby som od zmluvy z dôvodu neodvrátiteľných pretrvávajúcich podmienok neodstúpila. Avšak posledných päť dní ma neustále kontaktovali s požiadavkou zaplatiť druhú časť zálohy vo siedmich dňoch. Z dôvodu panémie, neistoty a celkovej situácie som však z pochopiteľných dôvodov rozhodla, že nechcem zaplatiť zvyšnú časť zálohy. V dôsledku toho som dostala e-mail, že moju vec postúpili ich právnemu oddeleniu. Je ich postup správny, ak všetci dobre vieme, že 3. júla bude pandémia stále pretrvávať a teda zájazd z ich strany nebude možné realizovať?

Odpoveď: Prepadnutie zalohy za dovolenku bez existujucich storno podmienok

(odpoveď odoslaná: 27.04.2020)

Dobrý deň,
odporúčame postupovať podľa inštrukcií uvedených na internetovej stránke CK /link plus formulár dole na uvedenej stránke : https://www.invia.sk/blog/obmedzenie-cestovania-aktualna-situacia-a-riesenie-zmeny-zajazdu/.

Vec odsporúčame vec vybaviť tak, aby Vám bol vystavený voucher na ďalšiu inú dovolenku v inom období. Od zmluvy s CK neodstupujte, lebo uhradená záloha by bola započítaná na storno poplatok.Vyhrážanie sa právnikmi v dobe, keď ani CK si nemôže splniť povinnosti voči Vám, je neadekvátny nátlak.


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Prepadnutie zalohy za dovolenku bez existujucich storno podmienok (Občianske právo)

Dobrý deň. V januári sme zaplatili 30%-nú zálohu v cestovnej kancelárii za dovolenku, ktorá sa mala uskutočniť 5. 8. 2020. Objednal som to cez internet, ale zálohu som platil priamo na predajni. Teraz, keď je situácia okolo COVID-19 nejasná a manželka zostala bez práce, chcel som dovolenku zrušiť. Nebudeme mať na doplatenie zvyšnej časti. Cestovná kancelária tvrdí, že mi nič nevráti a záloha bola 355 eur. Je to takto správne? Ďakujem.

Odpoveď: Prepadnutie zalohy za dovolenku bez existujucich storno podmienok

(odpoveď odoslaná: 17.03.2020)

Dobrý deň, na Vašu otázku uvádzame nasledovné :
Podľa ust. § 14 zák. č. 170/2018 Z.z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu cestovná kancelária alebo cestovná agentúra, ktorá predáva zájazd, je povinná pred uzatvorením zmluvy o zájazde alebo pred zaslaním ponuky, ktorej prijatie môže viesť k uzatvoreniu zmluvy o zájazde, poskytnúť cestujúcemu informácie prostredníctvom príslušného formulára uvedeného v prílohe č. 1 časti A alebo časti B.

Podľa druhu zájazdu je cestovná kancelária alebo cestovná agentúra predávajúca zájazd povinná poskytnúť cestujúcemu informácie  okrem  iných aj základných znakoch služieb cestovného ruchu, ktorými sú právo cestujúceho odstúpiť od zmluvy o zájazde kedykoľvek pred začatím zájazdu súčasne so zaplatením odstupného dohodnutého v zmluve o zájazde alebo odstupného podľa § 21 ods. 1, ak ho cestovná kancelária požaduje,
Podľa ust. § 21 cit. zákona o  zájazdoch pre odstúpenie od zmluvy o zájazde pred začatím zájazdu zo strany cestujúceho platí, že "cestujúci je oprávnený kedykoľvek pred začatím zájazdu odstúpiť od zmluvy o zájazde. V zmluve o zájazde možno dohodnúť odstupné, ktorého výška musí zohľadňovať čas odstúpenia od zmluvy o zájazde pred začatím zájazdu, predpokladané zníženie nákladov v dôsledku neposkytnutia služieb cestovného ruchu tvoriacich zájazd cestujúcemu a predpokladaný príjem z náhradného predaja služieb cestovného ruchu. Ak odstupné nie je dohodnuté, jeho výška sa vypočíta ako cena zájazdu znížená o súčet úspory nákladov za neposkytnuté služby cestovného ruchu a príjmov z náhradného predaja služieb cestovného ruchu. Na žiadosť cestujúceho je cestovná kancelária povinná poskytnúť odôvodnenie výšky odstupného."


Pokiaľ ste sa rozhodli zrušiť zájazd - odstúpiť od zmluvy o zájazde, je treba sa oboznámiť detailne so zmluvou a zmluvnými podmienkami CK.
Obyčajne CK majú stanovené resp. dohodnuté v zmluvách, že ak klient odstúpi od zmluvy o zájazde viac ako 60 dní pred zájazdom, potom vráti 50 % uhradených platieb. 

Je možné, že CK sama zruší zájazd vzhľadom na aktuálnu situáciu v cieľovej krajine, potom by ste mali nárok na vrátenie celej zálohy (§ 21 ods. 4 cit. zákona o zájazdoch).
 



V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Prepadnutie zalohy za dovolenku bez existujucich storno podmienok" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.