Odpoveď: REKLAMÁCIA tovaru kúpeného cez SOCIÁLNE SIETE
Dobrý deň, ďakujeme za otázku, na ktorú vám odpovedáme a súčasne vyslovujeme právny názor na jej riešenie :
V otázke uvádzate, že na základe inzerátu uverejneného na internete ste si objedanala kabelku v cene 124,- € , ktorú sumu ste poukázala na účet inzerujúcej osoby dňa 1.8.2017. Predávajúca následne odopierala uviesť, že suma 124,- € jej bola pripísaná na účet. Následne po dodaní tovaru, ste zistila, že kabelka nie je originál, zrejme takto bola označená ako predmet predaja na internete a zrejme aj z tohto dôvodu ste sa rozhodla pre jej kúpu. Pri zodpovedaní otázky preto budeme z uvedeného vychádzať.
Právna úprava Vami uvedeného právneho vzťahu vychádza z ust. Obč. zákonníka a ust. zák. č. 102/2014 Z. z o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho (ďalej iba "OZ" a "ZoOS").
Podľa ust. § 588 a nasl. OZ platí :
Z kúpnej zmluvy vznikne predávajúcemu povinnosť predmet kúpy kupujúcemu odovzdať a kupujúcemu povinnosť predmet kúpy prevziať a zaplatiť zaň predávajúcemu dohodnutú cenu.
Ak vec má vady, o ktorých predávajúci vie, je povinný kupujúceho pri dojednávaní kúpnej zmluvy na ne upozorniť.
§ 597 OZ : Ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady; ak ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, má tiež právo od zmluvy odstúpiť.
Dôležitý pre vás je ods. 2 cit. § 597 OZ :
Právo odstúpiť od zmluvy má kupujúci aj vtedy, ak ho predávajúci ubezpečil, že vec má určité vlastnosti, najmä vlastnosti vymienené kupujúcim, alebo že nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukáže nepravdivým.
Pre vysvetlenie : Predávajúca zrejme v inzeráte uviedla, že sa jedná o originál značkovej kabelky, čo sa však ukázalo ako jej nepravdivé tvrdenie a preto máme za to, že toto ustanovenie je možné použiť na vami uvedený prípad a ako vám danú možnosť na odstúpenie od zmluvy.
Ďalej platí podľa ust. § 599 OZ : Vady musí kupujúci uplatniť u predávajúceho bez zbytočného odkladu. Práva zo zodpovednosti za vady sa môže kupujúci domáhať na súde, len ak vady vytkol najneskôr do 24 mesiacov od prevzatia veci.
Predávajúca zrejme nemá živnostenské oprávnenie a ani nevieme posúdiť, či také oprávnenie musela resp. musí mať vzhľadom na rozsah jej činnosti, resp. či predajom vecí cez vami uvedený portál len nepredávala veci v rámci predmetu jej podnikania bez toho, aby uviedla, že je podnikateľkou v zmysle ust. živnostenského zákona, nakoľko pre predávajúceho vyplýva mnoho povinností z ust. ZoOS.
Podľa ust. § 1 ZoOS "zákon upravuje práva spotrebiteľov a povinnosti predávajúcich pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, podmienky organizovania predajných akcií a predaja tovaru alebo poskytovania služieb na predajných akciách a pôsobnosť orgánov dohľadu pri kontrole dodržiavania tohto zákona." Predávajúcim v zmysle uvedeného sa rozumie osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy koná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania, alebo osoba konajúca v jej mene alebo na jej účet.
Podľa ust. § 3 cit. ZoOS "predávajúci je povinný pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho alebo ak sa zmluva uzatvára na základe objednávky spotrebiteľa, pred tým, ako spotrebiteľ odošle objednávku, jasne a zrozumiteľne oznámiť spotrebiteľovi údaje spôsobom primeraným použitému prostriedku diaľkovej komunikácie; z ktorých povinností vyberáme (citácia) :
a) hlavné vlastnosti tovaru alebo charakter služby v rozsahu primeranom použitému prostriedku komunikácie a tovaru alebo službe,
b) obchodné meno a sídlo alebo miesto podnikania predávajúceho alebo osoby, v mene ktorej predávajúci koná,
c) telefónne číslo predávajúceho a ďalšie údaje, ktoré sú dôležité pre kontakt spotrebiteľa s predávajúcim, najmä adresu jeho elektronickej pošty a číslo faxu, ak ich má,
d) adresu predávajúceho a miesto kde môže uplatniť reklamáciu tovaru alebo služby,
e) celkovú cenu tovaru
f) cenu za použitie prostriedkov diaľkovej komunikácie, ktoré je možné využiť na účely uzavretia zmluvy, ak ide o číslo služby so zvýšenou tarifou,
g) platobné podmienky, dodacie podmienky, lehotu, do ktorej sa predávajúci zaväzuje dodať tovar alebo poskytnúť službu, informáciu o postupoch uplatňovania a vybavovania reklamácií, sťažností a podnetov spotrebiteľov,
h) informáciu o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy, podmienkach, lehote a postupe pri uplatňovaní práva na odstúpenie od zmluvy; predávajúci zároveň poskytne spotrebiteľovi formulár na odstúpenie od zmluvy podľa prílohy č. 3,
l) poučenie o zodpovednosti predávajúceho za vady tovaru alebo služby podľa všeobecného predpisu,
q) informáciu o povinnosti spotrebiteľa zaplatiť preddavok alebo poskytnúť inú finančnú zábezpeku na žiadosť predávajúceho a o podmienkach, ktoré sa na jeho poskytnutie vzťahujú, ak zo zmluvy vyplýva pre spotrebiteľa taký záväzok,
r) informáciu o funkčnosti vrátane použiteľných technických ochranných opatrení na zabezpečenie elektronického obsahu, ak je to vhodné,
t) informáciu o možnosti a podmienkach riešenia sporu mimosúdnou cestou prostredníctvom systému alternatívneho riešenia sporov, ak sa predávajúci zaviazal tento systém využívať."
V tejto súvislosti zdôrazňujeme pre vás ust. § 16 cit. ZoOS platné s účinnosťou od 13. 6.2014 (citujeme), na čo upozorňuje aj Štátna obchodná inšpekcia v prípade predaja cez rôzne sociálne siete /informácie pre verejnosť z 9.12.214 na https://www.soi.sk/sk/Informacie-pre-verejnost/Predaj-prostrednictvom-socialnych-sieti-upozornenie-pre-spotrebitelov.soi/ :
"Ochrana spotrebiteľa pri neoprávnenom podnikaní :
Povinnosti predávajúceho majú aj osoby, ktoré pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo na základe zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho konajú bez oprávnenia na podnikanie."
Z otázky nie je zrejmé, či menovaná predávajúca má alebo nemá oprávnenie na podnikanie. Je však skôr pravdepodobné, že oprávnenie na podnikanie nemá. Odvolať sa na citované ustanovenie môžete, ale vychádzame z predpokladu, že výklad Štátnej obchodnej inšpekcie sa skôr vzťahuje na kúpu a predaj tovaru na podnikateľov bez oprávnenia na podnikanie v tomto predmete podnikania.
MOŽNOSTI RIEŠENIA
1./ Na základe uvedeného stavu odporúčame predávajúcej písomne oznámiť, že odstupujete od kúpnej zmluvy v zmysle ust. § 597 odst. 2 OZ v celom rozsahu a súčasne vrátiť tovar. Balík pošlite doporučene s poistením zásielky. Fotografie kabelky si zabezpečte tiež (fotografie kabelky z rôznych uhlov, vnútro kabelky, detaily kabelky -zapínanie zips, uchytenie ušiek, kovové detaily, šitie a podobne). Predávajúca je následne povinná vám vrátiť peniaze. Upozornite ju na možnosť podania trestného oznámenia, ako aj vymáhania vášho práva cestou súdu, čím by jej vznikli nemalé náklady (súdny poplatok, trovy právneho zastupovania).
2./ Pokiaľ disponujete dostatočnými údajmi /adresa, meno/ podajte podnet na Štátnu obchodnú inšpekciu podľa miesta bydliska predávajúceho (www.soi.sk), ku ktorej je potrebné doložiť aj príslušnú dostupnú dokumentáciu /inzerát, emailovú komunikáciu, fotografie, doklad o úhrade ceny/.
3./ Ohľadom podvodu - napodobenina tovaru, nepíšte v otázke akým spôsobom bola kabelka identifikovaná, ale odporúčame obrátiť sa na colné orgány podľa miesta bydliska resp. sídla predávajúceho (www.drsr.sk).
4./ Môžete súčasne upozorniť prevádzkovateľa portálu na nekalé praktiky predávajúcej.
Dúfame, že sme vám pomohli.
Budeme radi, ak nám následne oznámite, ako vec reklamácie kabelky dopadla a či Vám boli vrátené peniaze.