Dobrý deň, z otázky predpokladáme, že nájomný vzťah je už ukončený a byt ste už prenajímateľovi vrátili. Súčasne predpokladáme, že máte podpísanú riadnu nájomnú zmluvu.
Ak ej to tak a v samotnej písomnej nájomnej zmluve nie je dohodnutá zmluvná pokuta, potom prenajímateľ vám žiadnu pokutu účtovať nemôže. Ono je to klasický problém pri vrátení peňažnej zábezpeky /depozit/, že prenajímatelia hľadajú často dôvody a spôsoby, ako peňažnú zábezpeku vôbec nevrátiť resp. krátiť v maximálnej možnej miere.
Podľa ust. § 544 Obč. zákonníka platí :
"(1) Ak strany dojednajú pre prípad porušenia zmluvnej povinnosti zmluvnú pokutu, je účastník, ktorý túto povinnosť poruší, zaviazaný pokutu zaplatiť, aj keď oprávnenému účastníkovi porušením povinnosti nevznikne škoda.
(2) Zmluvnú pokutu možno dojednať len písomne a v dojednaní musí byť určená výška pokuty alebo určený spôsob jej určenia.
(3) Ustanovenia o zmluvnej pokute sa použijú aj na pokutu určenú pre porušenie zmluvnej povinnosti právnym predpisom (penále)."
Uloženie pokuty vám ako nájomcovi z toho dôvodu, že správca bytového domu zvýšil zálohové platby za byt /aj napr. za vodu/ ani nemôže byť dôvodom na uloženie zmluvnej pokuty aj keby bola dohodnutá v písomnej forme, lebo by ste boli nájomcom bytu a vodu potrebujete pre svoj riadny život. Naviac správca byt. domu záloh. platby zvýšil určte aj z dôvodu, že došlo k zmene jej ceny.
Upozornite prenajímateľa resp. ho opätovne žiadajte o vrátenie peňažnej zábezpeky citujúc aj našu odpoveď. Ak by k vráteniu peňažnej zábezpeky v zmysle nájomnej zmluvy a vašej výzvy nedošlo, kontaktujte našu advokátsku kanceláriu.