Dobrý deň, ďakujeme za dobrú správu.
Takéto správy máme radi.
Dobrý deň, na začiatku tohto roka, presnejšie 14. februára som podpísala kúpno-predajnú zmluvu na auto. Po podpísaní zmluvy som zaplatila zálohu vo výške 500 eur. Následne som však zistila, že auto je iného ročníka, ako som pôvodne chcela. Auto som zatiaľ neprevzala, pretože som nemala hotovosť. Chcem sa opýtať, či existuje možnosť, že môžem vypovedať zmluvu bez udania dôvodu v lehote do 7 dní. Zaujíma ma tiež, či mi musia vrátiť zaplatenú zálohu, aj keď v zmluve bola spomenutá ako nevratná. Ďakujem pekne za Vašu pomoc a radu. S pozdravom.
Dobrý deň,
na Vašu otázku si dovoľujeme zaujať nasledovný právny názor :
V otázke neuvádzate, či ste chceli dotknuté motorové vozidlo kúpiť ako podnikateľka alebo ako fyzická osoba - nepodnikateľ. Keďže to nie je v otázke uvedené, máme za to, že sa jedná vo Vašom prípade o vzťah predávajúceho a spotrebiteľa - fyzickej osoby ako nepodnikateľa. Základná zákonná úprava spotrebiteľských zmlúv je upravená v Občianskom zákonníku v ("OZ") v ustanoveniach §§ 52 - 54 a ust. §§ 612 - 627.
Z ustanovení OZ vyplýva nasledovné :
1./ Spotrebiteľskou zmluvou, teda aj Vašou, je každá zmluva bez ohľadu na právnu formu, ktorú uzatvára dodávateľ so spotrebiteľom, pričom dodávateľ je osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy koná v rámci predmetu svojej obchodnej alebo inej podnikateľskej činnosti a spotrebiteľ je fyzická osoba, ktorá pri uzatváraní spotrebiteľskej zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej obchodnej činnosti alebo inej podnikateľskej činnosti.
2./ Ustanovenia o spotrebiteľských zmluvách, ako aj všetky iné ustanovenia upravujúce právne vzťahy, ktorých účastníkom je spotrebiteľ, použijú sa vždy, ak je to na prospech zmluvnej strany, ktorá je spotrebiteľom. Odlišné zmluvné dojednania alebo dohody, ktorých obsahom alebo účelom je obchádzanie tohto ustanovenia, sú neplatné a na všetky právne vzťahy, ktorých účastníkom je spotrebiteľ, sa vždy prednostne použije OZ, aj keď by sa inak mali použiť normy obchodného práva.
3./ Podľa § 53 OZ spotrebiteľské zmluvy nesmú obsahovať ustanovenia, ktoré spôsobujú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech spotrebiteľa, ktoré zákon označuje ako neprijateľné zmluvné podmienky, ktoré sú zo zákona neplatné.
Za neprijateľné podmienky uvedené v spotrebiteľskej zmluve sa považujú najmä ustanovenia, ktoré
a) má spotrebiteľ plniť a s ktorými sa nemal možnosť oboznámiť pred uzavretím zmluvy,
b) prikazujú spotrebiteľovi, aby splnil všetky záväzky aj vtedy, ak dodávateľ nesplnil záväzky, ktoré vznikli,
c) požadujú od spotrebiteľa, ktorý nesplnil svoj záväzok, aby zaplatil neprimerane vysokú sumu ako sankciu spojenú s nesplnením jeho záväzku,
a ostatné.
4./ Ak je spotrebiteľská zmluva vyhotovená písomne, predmet a cena nesmú byť uvedené menším písmom ako iná časť takejto zmluvy s výnimkou názvu zmluvy a označení jej častí. Ustanovenia spotrebiteľskej zmluvy, ako aj ustanovenia obsiahnuté vo všeobecných obchodných podmienkach alebo v akýchkoľvek iných zmluvných dokumentoch, ktoré so spotrebiteľskou zmluvou súvisia, nesmú byť uvedené pre spotrebiteľa nečitateľným a menším písmom, ako ustanoví vykonávací predpis, inak je zmluva neplatná.
Samotné zmluvné podmienky v spotrebiteľskej zmluve sa nemôžu odchýliť od OZ v neprospech spotrebiteľa a spotrebiteľ sa najmä nemôže vopred vzdať svojich práv, ktoré mu tento zákon alebo osobitné predpisy na ochranu spotrebiteľa priznávajú, alebo si inak zhoršiť svoje zmluvné postavenie. V pochybnostiach o obsahu spotrebiteľských zmlúv platí priaznivejší výklad pre spotrebiteľa.
5./ Pre spotreb. zmluvy ďalej platí, že "veci možno predávať aj na objednávku. Predávajúci je povinný obstarať objednaný tovar v dohodnutej lehote, a ak lehota nie je dohodnutá, v lehote primeranej okolnostiam. Ak sa tak nestane, objednávateľ je oprávnený od zmluvy odstúpiť. Odstúpením objednávateľa od zmluvy nie je dotknuté jeho právo na náhradu škody." (§ 613 OZ).
Poznámky k zákonnému ustanoveniu : Potvrdená lehota zo strany predávajúceho je lehotou dohodnutou v zmysle zákona. Ak konkrétna lehote nie je dohodnutá, potom podľa ust. zákona platí lehota primeraná okolnostiam vzhľadom na druh a charakter tovaru, jeho dostupnosť a Samotné zmluvné podmienky v spotrebiteľskej zmluve sa nemôžu odchýliť od OZ v neprospech spotrebiteľa a spotrebiteľ sa nemôže vopred vzdať svojich práv, ktoré mu priznáva OZ alebo právne normy na ochranu spotrebiteľ. V pochybnostiach o obsahu spotrebiteľských zmlúv platí priaznivejší výklad pre spotrebiteľa.
6./ Z OZ vyplýva, že z kúpnej zmluvy vznikne predávajúcemu povinnosť predmet kúpy kupujúcemu odovzdať a kupujúcemu povinnosť predmet kúpy prevziať a zaplatiť zaň predávajúcemu dohodnutú cenu. "Veci možno predávať aj na objednávku. Predávajúci je povinný obstarať objednaný tovar v dohodnutej lehote, a ak lehota nie je dohodnutá, v lehote primeranej okolnostiam. Ak sa tak nestane, objednávateľ je oprávnený od zmluvy odstúpiť. Odstúpením objednávateľa od zmluvy nie je dotknuté jeho právo na náhradu škody." (§ 613 OZ).
Z uvedeného vyplýva, že potvrdená lehota zo strany predávajúceho je lehotou dohodnutou v zmysle zákona. Ak konkrétna lehote nie je dohodnutá, potom podľa ust. zákona platí lehota primeraná okolnostiam vzhľadom na druh a charakter tovaru, jeho dostupnosť a podobne. Odporúča sa z dôvodu právnej istoty dohodnúť konkrétne aj primeranú lehotu.
Zo zákona platí (§ 614a/ OZ), že "ak dodaný tovar nemá vlastnosti, o ktoré prejavil spotrebiteľ záujem a ktoré sa zhodujú s popisom poskytnutým dodávateľom, náklady na jeho vrátenie a dodanie tovaru, ktorý zodpovedá zmluve, ako aj všetky kupujúcim účelne vynaložené náklady v súvislosti s tým znáša predávajúci."
Pokiaľ ste podpísali kúpnu zmluvu, formulár, ktorý je uvedený na stránke predmetného predávajúceho, odporúčame od zmluvy odstúpiť písomnou formou priamo v predajni spísaním záznamu o odstúpení od zmluvy, alebo doporučeným listom zaslaným priamo predávajúcemu a súčasne požadovať vrátenie poskytnutej zálohy.
Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:
V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:
9. apríla
Som velmi spokojna s rychlou odpovedou! Odporucam vsetkym ci uz platenu, alebo neplatenu sluzbu ( Vyuzila som obidve)
recenzie
11. mája
Ďakujem veľmi pekne za radu. Bodaj by bolo viac takých ľudí ako Vy, ktorým ešte záleží na ostatných. Nech sa Vám darí.
recenzie
1. augusta
Veľmi milo som bola prekvapená vysoko profesionálnym a ľudským prístupom.
recenzie
2. januára
Veľmi pekne Vám ďakujem za rýchlu a odbornú odpoveď na moju otázku. Veľmi ste mi pomohli a vyhla som sa tak zbytočným nedorozumeniam. Ešte raz ďakujem a určite Vás odporúčam.
recenzie
9. januára
Ďakujem za rýchlu odpoveď. Dostala som skvelý tip ako postupovať a ušetriť ďalšie náklady za právnické služby.
recenzie
25. mája
Ďakujem krásne za vyriešenie môjho problému. Môžem len odporúčať. Reakcia na moju otázku bola rýchla a zrozumiteľná.
recenzie
24. novembra
Veľmi mi pomohla advokátska kancelária pána advokáta JUDr. Milana Ficeka, ocitla som sa naozaj vo veľmi zložitej situácii s pani majiteľkou v byte, ktorý som si prenajímala a..
recenzie
4. februára
Spokojnosť vo všetkých smeroch. Promptná reakcia na moje otázky, veľmi jasne vysvetlené ako so situáciou naložit a aké ďalšie kroky sú potrebné.
recenzie