Otázka: Krok pred podaním žaloby
Poskytla som tovar zákazníkovi v hodnote približne 4400€. Zákazník nezaplatil faktúru a neodbiera poštu. Vo fakture nemám žiadnu pripomienku týkajúcu sa úrokov z omeškania, ani položku uvádzajúcu, že tovar patrí predávajúcemu až do úplného zaplatenia ceny. Rada by som sa spýtala, či existuje účinný krok, ktorý by som mohla podniknúť, okrem podania žaloby, čo by som zatiaľ nechcela. Prosím o radu. Ďakujem a pozdravujem.
Odpoveď: Krok pred podaním žaloby
Dobrý deň,
pokiaľ ide o účinný krok pred podaním žaloby, veľa možnstí nemáte. Najskôr by som Vám odporúčal poslať dlžníkovi výzvu na zaplatenie. Môžete mu v prílohe poslať aj tlačivo uznania dlhu, aby ho podpísal. Podľa zákona nie ste povinná vykonať žiadny krok pred podaním žaloby za účelom mimosúdnej dohody. Nie sú teda povinné žiadne upomienky ako krok pred podaním žaloby.
Ak dlžník nebude reagovať, máte ešte možnosť pred podaním žaloby obrátiť sa na advokáta, ktorý môže tiež dlžníka vyzvať na zaplatenie, prípadne ho urgovať telefonicky alebo elektronicky.
Pri vymáhani pohľadávok je dôležité si uvedomiť, že nepriateľom veriteľov je najmä čas. Čím neskoršie začnu s vymáhaním pohľadávky, tým je menšia šanca úspečného vymoženia pohľadávky.
Pokiaľ Vás bude zastupovať v súdnom konaní advokát, tento môže požadovať od dlžníka náhradu trov právneho zastupovania a tak Vás súdne konanie nebude nič stáť.