Kedy je potrebné začať omeškanie dlžníka riešiť?
Úhradu pohľadávok si treba pravidelne sledovať. Ak nedôjde k úhrade do 14 dní odo dňa splatnosti, nie je dôvod robiť paniku, ak dlžník s veriteľom (v tomto prípade podnikateľ, ktorý má dlžníka) komunikuje. Ak je však v omeškaní už jeden mesiac, celú vec treba začať riešiť. Každý veriteľ musí myslieť na základnú zásadu, a to, že čím skôr po lehote splatnosti začne s vymáhaním pohľadávky, tým je väčšia šanca, že sa pohľadávka vymôže. Podnikateľ by nikdy nemal nechať pohľadávku po lehote splatnosti viac ako tri mesiace.
Aké doklady by mal mať veriteľ k dispozícii?
Veritelia musia vedieť preukázať, že dlžník im peniaze dlhuje. Faktúra nestačí. Dôležitý je dodací list alebo preberací protokol, z ktorého je zrejmá aj výška dlhu. Ak veriteľ plánuje zotrvať v obchodnom styku s dlžníkom aj naďalej, je vhodné zasielať mu písomné upomienky (odoslané doporučene poštou). Ak dlžník doporučenú zásielku nepreberie, je to často dôkaz toho, že nemá záujem dlh uhradiť. Ak ide iba o jednorazový obchod s dlžníkom, s vymáhaním dlhu sa odporúča začať čo najskôr po splatnosti dlhu.
Je nutné dlžníka upozorniť?
Veľa podnikateľov si myslí, že musí posielať upomienku a až potom môže dlh vymáhať. Nie je to pravda. Dlh je možné vymáhať súdne aj bez upomienky, ak si je dlžník vedomý, že je v omeškaní. Ak veriteľ posiela dlžníkovi upomienky, tak je zbytočné, aby poslal viac ako dve upomienky. Ak dlžník už prvú upomienku nepreberie, netreba čakať a treba konať rázne. Pohľadávku je potrebné vymáhať súdne, alebo prostredníctvom rozhodcovského konania (ak sa na riešení sporu rozhodcom dohodli). Pokiaľ dlžník prvú aj druhú upomienku preberie na pošte, ale dlh neuhradí, je vhodné začať vymáhať. Časový rozdiel medzi upomienkami by nemal byť väčší ako jeden mesiac. Často sa stáva, že dlžník iba sľubuje úhrad dlhu, ale reálne dlh neuhrádza, vtedy je vhodné, aby veriteľ požiadal dlžníka o podpísanie uznania záväzku.
Čo by mal veriteľ o dlžníkovi vedieť?
Úspešnosť vymoženia pohľadávky závisí v najväčšej miere od bonity dlžníka, teda či má majetok, alebo príjem. Nezriedka sa stáva, že sa veritelia stanú obeťou podvodu. Vtedy je vymožiteľnosť veľmi nízka, pretože dlžníci počítajú s tým, že veriteľ bude svoj dlh vymáhať a vopred sa zbavili svojho majetku a nemajú žiadny príjem. Čím je pohľadávka nižšia, tým je jednoduchšie ju vymôcť, neplatí to však absolútne a sú výnimky. Je to tak preto, že pre dlžníka je jednoduchšie zabezpečiť si nižšiu sumu na úhradu dlhu. Ak sú dlhy nízke, je vyšší predpoklad, že dlžník nemá viac veriteľov. Rovnako platí, že čím skôr začne veriteľ s vymáhaním, tým je menšia šanca, že bude mať dlžník viac veriteľov.
Akých chýb sa veritelia často dopúšťajú?
Veritelia svoj dlh často nevymáhajú z dôvodu, že nemajú dostatočne zdokladovanú svoju pohľadávku, a to buď preto, že uzatvorili s dlžníkom ústnu dohodu, ktorú nedokážu preukázať, alebo im dlžník nepodpísal dodací list či preberací protokol. Veritelia sa nezriedka zľaknú aj vtedy, ak vznikne v ich vzťahu s dlžníkom právny problém (napríklad nedostatočne vykonané dielo, odstúpenie od zmluvy, výpoveď zmluvy, zmena zmluvy alebo iné). Veritelia napríklad nevedia, akú sumu môžu požadovať, ak dielo nevykonali celé. Ďalším častým dôvodom nevymáhania pohľadávky je aj to, že si myslia, že ich pohľadávka je nízka na vymáhanie. Zákon však neobmedzuje výšku sumy, ktorú môže veriteľ vymáhať. Veriteľ môže vymáhať aj jedno euro a požadovať všetky trovy zastupovania pri vymáhaní, v prípade, ak je zastupovaný advokátom. Veriteľ rezignuje od vymáhania aj vtedy, ak vie o tom, že dlžník nemá žiadny majetok a nevykonáva žiadnu činnosť. Predpokladá teda, že dlh sa nevymôže. Tu je potrebné predchádzať takýmto prípadom a pohľadávku poistiť, najmä ak ide o dlhy obchodnej spoločnosti a nie fyzickej osoby.
Kedy začať vymáhať súdnou cestou?
Závisí to od toho, či ide o dlhodobé obchodovanie medzi dlžníkom a veriteľom alebo len o jednorazový obchod. Ďalšou vecou, ktorá o tom rozhoduje je, či dlžník komunikuje. V oboch prípadoch však platí, že pohľadávku by nemali veritelia ponechávať bez povšimnutia viac ako 2 až 3 mesiace. Po tejto lehote je vhodné sa nechať zastupovať pri vymáhaní pohľadávok, a to najmä vtedy, ak zlyhali veriteľove mimosúdne pokusy o vymoženie pohľadávky, hoci aj telefonické.
Kým sa nechať zastupovať?
Na trhu sú dve skupiny firiem, ktorú ponúkajú pomoc pri vymáhaní pohľadávok. Na jednej strane sú to rôzne spoločnosti, ponúkajúce vymáhanie pohľadávok a na druhej strane advokátske kancelárie. Advokáti sú zapísaní v zozname advokátov vedeným Slovenskom advokátskou komorou. Obchodné spoločnosti podnikajú len na základe živnosti.
Na čo si treba dať pozor pri vymáhaní?
Na Slovensku sa už viackrát stalo, že dlžníci podávali trestné oznámenia pre postupy vymáhačskej spoločnosti, najmä pre vydieranie, nezákonný nátlak zo strany týchto spoločností na dlžníkov, pričom polícia vzniesla obvinenie aj proti samotným veriteľom, ako spolupáchateľom. Pozor tiež na nekalé praktiky niektorých vymáhačských spoločností. Veritelia niekedy nevedomky podpisom dohody o vymáhaní pohľadávky túto pohľadávku postúpia priamo na vymáhačskú spoločnosť a takto môžu o pohľadávku prísť.
Čo je potrebné zistiť pred tým, ako sa nechá veriteľ zastupovať?
Odmena advokáta sa vypočíta podľa vyhlášky 655/2004 Z. z., v prípade, ak sa dlh podarí vymôcť, veriteľovi sa náklady na vymáhanie pohľadávky vrátia, pretože mu ich sú prizná. Takto nemusí vymáhanie pohľadávky advokátom veriteľa nič stáť. Ak sa však dlh nepodarí vymôcť a klient sa s advokátom dohodol, že v prípade neúspechu advokátovi uhradí odmenu, dohodnutú odmenu musí uhradiť. Výška odmeny závisí od dohody s advokátom. Advokát je povinný oboznámiť klienta s výškou odmeny predtým, ako čokoľvek v prospech klienta vykoná.
Obyčajne advokát vykoná dva úkony právnej pomoci pri vymáhaní pohľadávky. Výška úkonu závisí od výšky pohľadávky. Odmena advokáta pri vymáhaní sumy 3-tisíc eur podľa vyhlášky 655/2004 Z.z. je 257,60 eura (približne 8,6 %) v prípade dvoch úkonov právnej pomoci (t.j. po vydanie platobného rozkazu). V prípade sumy 10-tisíc eur je to 556,34 eur za dva úkony právnej pomoci (približne 5,5%).
Autor
JUDr. Milan Ficek, advokát
1. augusta
Veľmi milo som bola prekvapená vysoko profesionálnym a ľudským prístupom.
recenzie
25. novembra
Veľmi som bol spokojný s flexibilným, odborným a pro-klientským prístupom. Ozaj super odvedená komplexná práca. Silne doporučujem každému, kto očakáva 100%-nú kvalitu..
recenzie
9. januára
Ďakujem za rýchlu odpoveď. Dostala som skvelý tip ako postupovať a ušetriť ďalšie náklady za právnické služby.
recenzie
14. októbra
Odpoveď na moju otázku bola dostatočná a vyčerpávajúca. V budúcnosti sa rada opätovne na túto advokátsku kanceláriu obrátim. Odporúčam v každom prípade, Beláková
recenzie
11. mája
Ďakujem veľmi pekne za radu. Bodaj by bolo viac takých ľudí ako Vy, ktorým ešte záleží na ostatných. Nech sa Vám darí.
recenzie
16. mája
Ďakujem pekne za odpoveď a skvelé jednanie. Odporúčam.
recenzie
25. júla
Som Vám veľmi vďačný za radu. Maximálna spokojnosť. Veľmi ochotný prístup, ktorý sa len tak nevidí.
recenzie
3. septembra
Som veľmi spokojná s prístupom pána Judr. Ficeka a rýchlej odpovede na moju otázku. Vrelo odporúčam každému..
recenzie