Podotázka: Kúpa tovaru cez internet - podvod
(Trestné právo)
Dobrý deň, potreboval by som poradiť, ako postupovať v prípade, ak som sa stal obeťou internetového podvodu. Objednal som si tovar v hodnote niečo cez 60 eur. Balík mi prišiel kuriérom Slovenskej pošty a balík som zaplatil kartou. Po príchode domov a otvorení som zistil, že v balíku bol len obal a drevený odpad. Kontaktoval som moju banku a oboznámil som ich s mojím problémom. Chceli všetky možné dokumenty a komunikáciu s obchodníkom. Fotky som im poslal, ale obchodník na komunikáciu nereaguje. Banka ma po pár dňoch požiadala, aby som im opätovne zaslal všetky fotky, dokumenty a komunikáciu s obchodníkom. Pokračoval som, pretože banka žiadala dokumenty niekoľkokrát a ja som im to vždy poslal. Avšak, oni ma opätovne žiadali, aby som im dokumenty znovu zaslal.
Dnes, 4. 7. 2023, mi moja banka oznámila, že nakoľko som im neposlal dokumenty a komunikáciu, môj návrh na reklamáciu zamietajú. Najvtipnejšie na tom je, že som zaplatil za tovar, ktorý mal vážiť 6.5 kg, no balík vážil približne 2 kg. Toto mi poradil známy, aby som uviedol túto skutočnosť. No napriek tomu ma moja banka slušne "odpinkala". Nechcem nič viac, iba aby si banka vzala peniaze z účtu, kam tie peniaze šli, a vrátila mi ich na môj účet. Pripadám si ako v Kocúrkove, pretože podľa váhy je jasné, že mi nemohol prísť tovar, za ktorý som zaplatil, ale ani to banke nestačí.
Za vašu skorú odpoveď vopred ďakujem.
S pozdravom,
R.
Odpoveď: Kúpa tovaru cez internet - podvod
(odpoveď odoslaná: 06.07.2023)
Dobrý deň,
ďakujeme za prejavenú dôveru. Informácia o váhe balíka je podstatná, je len škoda, že ste si balík neprevážili priamo na pošte, resp. váha balíka mala byť na balíku priamo uvedená.
Možnosťou na strane banky bolo vyžiadať platbu priamo od prijímateľa platby s tým, že ak by na výzvu banky nereagoval, mala Vám oznámiť meno majiteľa účtu, na ktorý ste peniaze poukázali, keďže osoba, ktorá Vám balík poslala nemusí byť totožná s majiteľom účtu. Následne by ste museli sám žiadať od príjemcu platby vrátenie uhradenej sumy s prípadným následným podaním žaloby na súd.
Vzhľadom na okolnosť, že banke ste doklady poslali niekoľkokrát s tým, aby platbu vyžiadala od príjemcu platby a banka napriek tomu Vašu požiadavku zamietla, odporúčam kontaktovať buď bankového ombudsmana príslušnej banky /ak existuje/, prípadne priamo sa sťažovať na postup banky u Národnej banky Slovenska ako orgánom dohľadu nad bankovníctvom.