V roku 2017 sme potrebovali zabezpečiť priestory na svadobnú hostinu, ktorá sa mala konať 18. 08. 2018. Reštaurácia nám navrhla, že môžeme využiť priestory v ich svadobnom stane, ktorým toto zariadenie disponuje. Bolo nám vyžadované uhradiť zálohu vo výške 500 €. Tú sme uhradili vo dvoch splátkach po 250 €, a to 24. 06. 2017 a 27.07.2017, o čom máme príjmový pokladničný doklad. Začiatkom februára sme navštívili reštauráciu s tým, že jej služby nebudeme využívať a požiadali sme o vrátenie zálohy, alebo aspoň časti z nej. Bolo nám oznámené, že zálohu nám nevrátia. Máme nárok na vrátenie zálohy? Ak áno, ako by sme mali postupovať? Za odpoveď vopred ďakujeme.
Dobrý deň,
k Vami položenej otázke zaujímame nasledovný právny názor :
1./ Otázka kúpy tovaru resp. budúcej služby spotrebiteľom je riešená v ustanoveniach Občianskeho zákonníka. Nakoľko v predmetnej veci vystupujete ako spotrebitelia, ustanovenia o spotrebiteľských zmluvách, ako aj všetky iné ustanovenia upravujúce právne vzťahy, ktorých účastníkom je spotrebiteľ, sa použijú vždy, ak je to na prospech zmluvnej strany, ktorá je spotrebiteľom. Odlišné zmluvné dojednania alebo dohody, ktorých obsahom alebo účelom je obchádzanie tohto ustanovenia, sú neplatné. Na všetky právne vzťahy, ktorých účastníkom je spotrebiteľ, sa vždy prednostne použijú ustanovenia Občianskeho zákonníka, aj keď by sa inak mali použiť normy obchodného práva.
Spotrebiteľskou zmluvou je každá zmluva bez ohľadu na právnu formu, ktorú uzatvára dodávateľ so spotrebiteľom, teda aj tá, ktorú ste uzatvorili Vy. Zákon dodávateľa označuje za osobu, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy koná v rámci predmetu svojej obchodnej alebo inej podnikateľskej činnosti, a spotrebiteľa za fyzická osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej obchodnej činnosti alebo inej podnikateľskej činnosti.
Podľa ust.§ 53 OZ "spotrebiteľské zmluvy nesmú obsahovať ustanovenia, ktoré spôsobujú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech spotrebiteľa, tzv. neprijateľné podmienky. To neplatí, ak ide o zmluvné podmienky, ktoré sa týkajú hlavného predmetu plnenia a primeranosti ceny, ak tieto zmluvné podmienky sú vyjadrené určito, jasne a zrozumiteľne alebo ak boli neprijateľné podmienky individuálne dojednané.
Za individuálne dojednané zmluvné ustanovenia sa nepovažujú také, s ktorými mal spotrebiteľ možnosť oboznámiť sa pred podpisom zmluvy, ak nemohol ovplyvniť ich obsah. Ak dodávateľ nepreukáže opak, zmluvné ustanovenia dohodnuté medzi dodávateľom a spotrebiteľom sa nepovažujú za individuálne dojednané."
Podľa OZ "za neprijateľné podmienky uvedené v spotrebiteľskej zmluve sa považujú najmä ustanovenia, ktoré
a) má spotrebiteľ plniť a s ktorými sa nemal možnosť oboznámiť pred uzavretím zmluvy,
b) dovoľujú dodávateľovi previesť práva a povinnosti zo zmluvy na iného dodávateľa bez súhlasu spotrebiteľa, ak by prevodom došlo k zhoršeniu vymožiteľnosti alebo zabezpečenia pohľadávky spotrebiteľa, .....
e) umožňujú dodávateľovi, aby spotrebiteľovi nevydal ním poskytnuté plnenie aj v prípade, ak spotrebiteľ neuzavrie s dodávateľom zmluvu alebo od nej odstúpi,"
OZ uvádza aj ďalšie, ktorých je celkom cez 20, ale pre riešenie nášho prípadu je najdôležitejšia podmienka pod písm. e/. Zo zákona platí, že neprijateľné podmienky upravené v spotrebiteľských zmluvách sú neplatné.
Neprijateľnosť zmluvných podmienok sa hodnotí so zreteľom na povahu tovaru alebo služieb, na ktoré bola zmluva uzatvorená, a na všetky okolnosti súvisiace s uzatvorením zmluvy v dobe uzatvorenia zmluvy a na všetky ostatné podmienky zmluvy alebo na inú zmluvu, od ktorej závisí.
2./ Na zmluvný vzťah založený objednaním budúcej služby a tovaru s tým spojeného je možné aplikovať ustanovenia zmluvy o obstaraní veci podľa ust. § 733 a nasl. OZ :
"Zmluvou o obstaraní veci sa obstarávateľ zaväzuje objednávateľovi obstarať určitú vec. Obstarávateľ má právo vec obstarať aj prostredníctvom inej osoby. Objednávateľ je povinný obstarávateľovi za obstaranie veci poskytnúť odmenu.
O uzavretí zmluvy musí obstarávateľ vydať objednávateľovi písomné potvrdenie, v ktorom musí byť uvedený predmet obstarania, jeho cena a doba obstarania.
Objednávateľ môže až do obstarania veci od zmluvy odstúpiť; musí však obstarávateľovi nahradiť účelne vynaložené náklady a inú ujmu vzniknutú obstarávateľovi, pokiaľ jej obstarávateľ nemohol zabrániť. Tým nie je dotknutý nárok na uplatnenie práv vyplývajúcich z omeškania alebo z vadného plnenia obstarávateľa.
Obstarávateľ je povinný pri obstarávaní dbať na pokyny objednávateľa; odchýliť sa od nich môže iba vtedy, ak je to v záujme objednávateľa nevyhnutné a ak nemôže včas dosiahnuť jeho súhlas."
3./ V otázke uvádzate, že máte príjmový pokladničný doklad o úhrade zaplatených záloh vo výške spolu 500 eur a rozhodli ste sa od predmetnej objednávky resp. zmluvy odstúpiť. Predpokladáme, že nemáte uzatvorenú riadnu písomnú zmluvu, z ktorej by vyplýval záväzok predávajúceho ohľadom zabezpečenia svadobnej hostiny. Začiatkom mesiaca február 2018 ste sa rozhodli, že svadobnú hostinu v predmetnom zariadení nechcete, čo ste aj oznámili predávajúcemu, ktorý oznámil, že zaplatenú zálohu Vám nevráti.
4./ Odporúčame napísať predávajúcemu doporučený list, že odstupujete od zmluvy resp. objednávky v celosti a žiadate vrátiť zaplatenú zálohu 500 € v primeranej lehote.
Pokiaľ by predmetná suma nebola vrátená, budete sa musieť obrátiť na súd s návrhom na vydanie platobného rozkazu. Súdny poplatok je vo výške 6 % z dlžnej sumy, t.j. 30 eur. Na trovy konania a trovy právneho zastupovania advokátom môžete upozorniť predávajúceho, ako aj na možnosť vymáhania dlžnej sumy vrátane úroku z omeškania od splatnosti do zaplatenia.
Pokiaľ by ste sa s predmetnou vecou obrátili na advokáta, v súlade s ust. Civilného sporového poriadku vec vybaví elektronicky a platobný rozkaz bude vydaný za splnenia zákonných podmienok do 10 pracovných dní. Trovy právneho zastupovania bude znášať druhá strana - žalovaný.
Budeme radi, ak nám dáte vedieť, či Vám naša právna rada pomohla.
Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:
V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:
11. februára
Ochotný a profesionálny prístup. Doporučujem!
recenzie
13. augusta
Mám len výborné skúsenosti. Či už s bezplatnou poradnou, ale aj s telefonickou konzultáciou. Profesionáli na správnom mieste, a verím, že sme so spoluprácou ešte neskončili..
recenzie
3. júla
Veľmi dobré a jednoduché vysvetlenie právnych vecí.... Odporúčam každému,kto potrebuje právnu pomoc...
recenzie
11. mája
Ďakujem veľmi pekne za radu. Bodaj by bolo viac takých ľudí ako Vy, ktorým ešte záleží na ostatných. Nech sa Vám darí.
recenzie
14. októbra
Odpoveď na moju otázku bola dostatočná a vyčerpávajúca. V budúcnosti sa rada opätovne na túto advokátsku kanceláriu obrátim. Odporúčam v každom prípade, Beláková
recenzie
16. januára
Som naozaj nadmieru spokojný...profesionálny prístup, absolútne korektné jednanie, pri jednej z mojich otázok vypracovanie a zaslanie odpovede na doplňujúce otázky..
recenzie
16. mája
Ďakujem pekne za odpoveď a skvelé jednanie. Odporúčam.
recenzie
1. novembra
Ďakujem veľmi pekne za radu veľmi mi to pomohlo, viem čo môžem podniknúť a byť si pri tom istý, že robím správne. Ešte raz ďakujem a určite odporúčam
recenzie