Podotázka: Môžem žiadať majiteľa o vrátenie rezervačného poplatku?
(Občianske právo)
Dobrý deň, pred pár mesiacmi som uhradila zálohu, teda rezervačný poplatok za automobil, ktorý som mala v úmysle kúpiť. Nakoniec som automobil však nezakúpila. Chcem sa opýtať: v prípade, že som nedostala žiadny doklad o platbe ani predzmluvu, mám nárok na vrátenie peňazí? Keďže ju nebol podpísaný žiadny dokument, mám k dispozícii len ústrižok z banky potvrdzujúci platbu. Predajca mi neposkytol žiadnu písomnú dokumentáciu ani službu, preto sa pýtam, za čo som v podstate hradila? Malo to byť písomne potvrdené. Majiteľ dokonca tvrdil, že by som mala prísť podpísať papiere, avšak žiadni zamestnanci mi neposkytli žiadne dokumenty na podpísanie. Mám nárok na vrátenie mojej zálohy? Ak áno, aký je ďalší postup? Ďakujem.
Odpoveď: Môžem žiadať majiteľa o vrátenie rezervačného poplatku?
(odpoveď odoslaná: 14.11.2016)
Dobrý deň,
podľa môjho názoru Vám daná spoločnosť mala vystaviť potvrdenie o prevzatí peňazí, ako aj dôvod ich prevzatia. Na otázku sa nedá presne odpovedať, pretože by bolo potrebné vidieť ich obchodné podmienky. Vo všeobecnosti však platí to, že ak niekto príjme plnenie bez právneho dôvodu, bezdôvodne sa obohacuje. Následne je zo zákona povinný toto obohatenie vydať. Predpokladám, že ide dokonca aj o spotrebiteľský vzťah, kde platí to, že spotrebiteľ nie je povinný platiť za to, za čo nedostane patričné protiplnenie. Uvedená suma rovnako nemôže byť ponechaná ani z dôvodu zmluvnej pokuty (že ste nakoniec auto nekúpili), pretože dohoda o zmluvnej pokute by musela byť písomná. Odporúčam ich vyzvať na vrátenie sumy. Ak odmietnu, vyzvať ich na uvedenie zákonného dôvodu, na základe ktorého si sumu ponechali. Podľa toho môžete potom postupovať (buď sumu vrátia alebo podáte žalobu).