Dobrý deň,
vo Vašom prípade ide o situáciu, kde poisťovňa zamietla poistné plnenie z dôvodu trvalých následkov úrazu, pričom svoj záver oprela o posudok svojho posudkového lekára, ktorý Vás osobne nevyšetril a vychádzal len z dokumentácie. Vy uvádzate, že Váš ošetrujúci neurológ jasne potvrdil príčinnú súvislosť medzi úrazom a herniou disku, a že pred nehodou ste žiadne ťažkosti nemali.
Podľa § 788 a nasl. Občianskeho zákonníka sa poistná zmluva spravuje aj všeobecnými ustanoveniami o zmluvách. Poisťovňa je povinná preukázať, že poistná udalosť nenastala alebo že nie je v príčinnej súvislosti s úrazom, ak na tomto základe zamieta poistné plnenie.
Ak poisťovňa zamietla poistné plnenie bez toho, aby Vám umožnila vyjadriť sa k posudku svojho lekára, a tento lekár Vás ani nevyšetril, ide o postup, ktorý je v rozpore s princípom objektívnosti a nestrannosti likvidácie poistnej udalosti. Poisťovňa je povinná postupovať tak, aby riadne a úplne zistila skutkový stav veci, a to aj v prípade, že by to bolo v jej neprospech.
V prípade, že nesúhlasíte s posudkom poisťovne, odporúčam nasledovný postup:
Najskôr podajte písomnú reklamáciu (odvolanie) voči rozhodnutiu poisťovne. V reklamácii uveďte, že:
- posudkový lekár poisťovne Vás nevyšetril, nebol Vám oznámený jeho posudok, ani meno, ani pečiatka, ani správa,
- Váš ošetrujúci neurológ jasne potvrdil príčinnú súvislosť medzi úrazom a herniou,
- pred úrazom ste nemali žiadne ťažkosti,
- žiadate, aby poisťovňa prehodnotila svoje rozhodnutie, prípadne aby zabezpečila objektívne vyšetrenie nezávislým znalcom alebo umožnila osobné vyšetrenie ich posudkovým lekárom.
Poisťovňa je povinná na reklamáciu odpovedať v lehote určenej poistnou zmluvou alebo všeobecnými predpismi (zvyčajne do 30 dní).
Ak poisťovňa reklamácii nevyhovie, môžete sa obrátiť na Národnú banku Slovenska s podnetom na prešetrenie postupu poisťovne, lebo NBS je zo zákonom orgánom dohľadu nad poisťovníctvom a prípadne podať návrh na alternatívne riešenie sporov (ARS) alebo sa obrátiť priamo na súd so žalobou o zaplatenie poistného plnenia. Otázkou je aj postup príslušného lekára poisťovne.
V súdnom konaní bude rozhodujúce, či je príčinná súvislosť medzi úrazom a Vašimi zdravotnými následkami. Súd si môže vyžiadať znalecký posudok, ktorý je nezávislý od názoru a stanoviska poisťovne.
Zároveň odporúčam, aby ste si vyžiadali od poisťovne kópiu posudku ich posudkového lekára, na základe ktorého rozhodli, a trvali na tom, aby Vám bol doručený v súlade s právom na informácie.
Podľa komentárov k Občianskemu zákonníku je poisťovňa povinná preukázať, že poistná udalosť nenastala alebo že nie je v príčinnej súvislosti s úrazom, ak na tomto základe zamieta poistné plnenie. Ak je medzi lekármi rozpor, je na mieste, aby vec posúdil nezávislý súdny znalec.
V tejto situácii odporúčam postupovať podľa vyššie uvedených krokov a trvať na objektívnom a nestrannom posúdení Vášho nároku.