Odpoveď: Musím platiť poplatok za sprostredkovanie?
Dobrý deň.
ďakujeme Vám za položenie otázky a zasielame Vám nasledovné stanovisko:
Sprostredkovanie práce za úhradu
V zmysle ust. § 25 ods. 1 Zákona o službách zamestnanosti platí, že sprostredkovanie zamestnania za úhradu môže vykonávať právnická osoba alebo fyzická osoba za podmienok ustanovených týmto zákonom, ak má na túto činnosť oprávnenie vydané podľa Živnostenského zákona (ďalej len „sprostredkovateľ“).
Sprostredkovateľ môže vykonávať v súlade s ust. § 25 ods. 2 Zákona o službách zamestnanosti sprostredkovanie zamestnania za úhradu, ak má skončené vysokoškolské vzdelanie najmenej prvého stupňa. U právnickej osoby musí podmienku skončenia vysokoškolského vzdelania najmenej prvého stupňa spĺňať zodpovedný zástupca podľa Živnostenského zákona.
Sprostredkovateľ môže podľa ust. § 25 ods. 3 Zákona o službách zamestnanosti vyberať poplatok za služby súvisiace so sprostredkovaním zamestnania za úhradu len od právnickej osoby alebo fyzickej osoby, pre ktorú sprostredkúva zamestnanca.
Výšku poplatku podľa prvej vety dojednáva sprostredkovateľ s právnickou osobou alebo fyzickou osobou, pre ktorú sprostredkúva zamestnanca.
Sprostredkovateľ, ktorý sprostredkuje zamestnanie za úhradu, uzatvorí s občanom v zmysle ust. § 25 ods. 4 Zákona o službách zamestnanosti písomnú dohodu o sprostredkovaní zamestnania za úhradu.
Dohoda o sprostredkovaní zamestnania za úhradu obsahuje najmä
a) názov, adresu, identifikačné číslo zamestnávateľa a druh ekonomickej činnosti zamestnávateľa,
b) dĺžku trvania zamestnania,
c) druh práce, mzdu alebo plat a ďalšie pracovné podmienky,
d) spôsob a podmienky zdravotného poistenia a sociálneho poistenia,
e) rozsah zodpovednosti sprostredkovateľa za nedodržanie podmienok dohody.
Dôležitou skutočnosťou pri určení, či sa na Vás ust. § 25 Zákona o službách zamestnanosti vzťahuje je to, či spadáte pod definíciu zamestnanca v zmysle Zákona o službách zamestnanosti.
Zamestnancom sa v súlade s ust. § 4 ods. 1 Zákona o službách zamestnanosti rozumie fyzická osoba v pracovnom pomere podľa Zákonníka práce alebo v obdobnom pracovnom vzťahu (napr. podľa zákona o štátnej službe).
Za zamestnanca sa podľa ust. § 4 ods. 2 Zákona o službách zamestnanosti nepovažujú zamestnanci cirkví a náboženských spoločností, ktorí vykonávajú duchovenskú činnosť.
Nakoľko Vy budete v Rakúsku vykonávať činnosť na základe oprávnenia udeleného Vám príslušnými rakúskymi orgánmi, nespadáte pod definíciu zametnanca v zmysle vyššie citovaného ustanovenia Zákona o službách zamestnanosti.
Z uvedeného vyplýva, že ust. § 25 Zákona o službách zamestnanosti sa na Vás nevzťahuje! Ak by došlo k uzavretiu dohody o sprotredkovaní zamestnanca za úhradu, nespravovala by sa ustanoveniami § 25 Zákona o službách zamestnanosti.
Z uvedeného tiež vyplýva, že agentúra je oprávnená požadovať úhradu určitého poplatku aj od Vás.
Zamestnanec
Ak by ste sa rozhodla pracovať ako zamestnanec v zmysle zákona o službách zamestnanosti, agentúra by nebola oprávnená od Vás vyžadovať poplatok za sprostredkovanie.
V tejto súvislosti si však dovoľujeme upozorniť, že agentúry častokrát neuzatvoria zmluvu o sprostredkovaní práce v zmysle ustanovení Zákona o službách zamestnanosti, ale napr. Občianskeho alebo Obchodného zákonníka a v tejto súvislosti stanovia občanovi povinnosť zaplatiť poplatok za sprostredkovanie.
Ako sme uviedli vyššie, sprostredkovanie zamestnania je podnikaním podľa Živnostenského zákona.
Podľa ust. § 61 ods. 1 Živnostenského zákona platí, že živnostenský úrad v sídle kraja vykonáva kontrolu dodržiavania povinností, ktoré pre podnikateľov vyplývajú zo živnostenského zákona a z osobitných predpisov, ak sa vzťahujú na živnostenské podnikanie.
Pri zistení nedostatkov je živnostenský úrad miestne príslušný podľa sídla právnickej osoby alebo bydliska fyzickej osoby oprávnený uložiť podnikateľovi pokutu dokonca zrušiť živnostenské oprávnenie, ak podnikateľ pri prevádzkovaní živnosti poruší podmienky alebo povinnosti určené zákonom ako osobitne závažné.
Zamestnávateľ
Agentúra by v prípade, ak by ste sa rozhodla pracovať ako zamestnanec, bola v zmysle ust. § 25 Zákona o službách zamestnanosti účtovať si od zamestnávateľa poplatok za sprostredkovanie práce.
SZČO v zmysle Zákona o službách zamestnanosti
Pre úplnosť ešte dopĺňame úpravu samostatne zárobkovo činnej osoby podľa Zákona o službách zamestnanosti.
Samostatne zárobkovo činná osoba na účely zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti (ďalej len „Zákon o službách zamestnanosti“) je v súlade s ust. § 5 ods. 1 Zákona o službách zamestnanosti fyzická osoba, ktorá
- je spoločníkom verejnej obchodnej spoločnosti, komanditnej spoločnosti alebo spoločnosti s ručením obmedzeným, konateľom alebo členom dozornej rady spoločnosti s ručením obmedzeným, členom predstavenstva alebo dozornej rady akciovej spoločnosti alebo jednoduchej spoločnosti na akcie alebo prokuristom podľa Obchodného zákonníka,
- prevádzkuje živnosť podľa zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov,
- vykonáva činnosť podľa osobitných predpisov (napr. podľa zákona č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov),
- vykonáva poľnohospodársku výrobu vrátane hospodárenia v lesoch a na vodných plochách podľa osobitného predpisu podľa zákona č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní občanov v znení zákona č. 219/1991 Zb.),
- vykonáva činnosť agentúry dočasného zamestnávania podľa § 29,
- vykonáva činnosť agentúry podporovaného zamestnávania podľa § 58.
Následne ust. § 5 ods. 2 Zákona o službách zamestnanosti definuje samostatnú zárobkovú činnosť ako činnosť, ktorú vykonáva alebo prevádzkuje samostatne zárobkovo činná osoba podľa odseku 1.