Odpoveď: Finančný podvod pri kúpe vstupeniek na koncert
Dobrý deň, ďakujeme za Vašu otázku ku ktorej si dovoľujeme zaujať nasledovný právny názor.
Činnosť podvodných stránok nie je v súčasnosti ničím výnimočným. Je ťažké momentálne povedať, či v tomto išlo, alebo nešlo o podvod, resp. iné nelegálne konanie. Ak sa stránka nedá kontaktovať, len to nasvedčuje tomu, že ide o nedôveryhodného poskytovateľa, ktorého cieľom pravdepodobne je obohacovať sa na úkor iných. Nižšie si dovolím uviesť možnosti, aké v tejto situácii máte.
V prvom rade, v tomto vzťahu vystupujete s najväčšou pravdepodobnosťou ako spotrebiteľ, a preto je Vaša právna ochrana posilnená. Nakoľko právny vzťah vznikol cez internet, ako spotrebiteľ by ste nielen podľa slovenských právnych predpisov, ale aj podľa predpisov európskej únie, mali mať právo od zmluvy do 14 dní od jej uzavretia odstúpiť. Odstúpením od zmluvy právny vzťah zaniká od počiatku a zmluvné strany sú povinné vrátiť si navzájom plnenia. Problematické však môže byť to, že vstupenky Vám boli zaslané predpokladám elektronicky. V takom prípade by bolo možné uvažovať aj o § 7 ods. 6 písm. l) zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji na diaľku, podľa ktorého:
Spotrebiteľ nemôže odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytovanie elektronického obsahu inak ako na hmotnom nosiči, ak sa jeho poskytovanie začalo s výslovným súhlasom spotrebiteľa a spotrebiteľ vyhlásil, že bol riadne poučený o tom, že vyjadrením tohto súhlasu stráca právo na odstúpenie od zmluvy.
Ak ste neboli riadne poučená o tom, že vyjadrením súhlasu strácate právo na odstúpenie od zmluvy, potom od zmluvy odstúpiť môžete aj v tomto prípade.
Problémom tiež bude to, že nie je možné predmetnú stránku kontaktovať. Tým pádom neviete, komu môžete zaslať odstúpenie od zmluvy. Predávajúci Vás ako spotrebiteľa mal riadne poučiť najmä o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy, podmienkach, lehote a postupe pri uplatňovaní práva na odstúpenie od zmluvy; predávajúci zároveň poskytne spotrebiteľovi formulár na odstúpenie od zmluvy podľa prílohy č. 3,. Ak Vás o tom nepoučil, potom by sa lehota na odstúpenie od zmluvy predĺžila na rok a 14 dní, a to podľa § 7 ods. 3 zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji na diaľku:
Ak predávajúci neposkytol spotrebiteľovi informácie podľa § 3 ods. 1 písm. h) ani v dodatočnej lehote podľa odseku 2, lehota na odstúpenie od zmluvy uplynie po 12 mesiacoch a 14 dňoch odo dňa začatia plynutia lehoty na odstúpenie od zmluvy podľa odseku 1.
Pokiaľ ide o možný podvod, ten je zakotvený v § 221 Trestného zákona
(1) Kto na škodu cudzieho majetku seba alebo iného obohatí tým, že uvedie niekoho do omylu alebo využije niečí omyl, a spôsobí tak na cudzom majetku malú škodu, potrestá sa odňatím slobody až na dva roky.
(2) Odňatím slobody na jeden rok až päť rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1 a spôsobí ním väčšiu škodu.
(3) Odňatím slobody na tri roky až desať rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1
a) a spôsobí ním značnú škodu,
b) z osobitného motívu,
c) závažnejším spôsobom konania, alebo
d) na chránenej osobe.
(4) Odňatím slobody na desať rokov až pätnásť rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1
a) a spôsobí ním škodu veľkého rozsahu,
b) ako člen nebezpečného zoskupenia, alebo
c) za krízovej situácie.
Ak škoda, ktorá Vám vznikla prekročila sumu 266 €, potom by sa mohlo za splnenia ostatných znakov skutkovej podstaty tohto trestného činu jednať o podvod. V trestnom konaní by ste si mohli uplatniť náhradu škody, ako poškodený.
Zhrnutie
Máte viacero možností, ak sa domnievate, že mohol byť predmetným konaním spáchaný trestný čin, môžete podať trestné oznámenie na orgán policajného zboru alebo prokuratúru. Orgány činné v trestnom konaní danú vec vyšetria a rozhodnú, či boli naplnené znaky skutkovej podstaty trestného činu a je odôvodnené podanie obžaloby na súd.
Inou možnosťou je odstúpiť od zmluvy, čo je však vzhľadom na to, že nie je možné stránku kontaktovať problematické. Jednou z možností je odoslať e-mail na adresu, z ktorej Vám boli doručené vstupenky. Podľa § 8 zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji na diaľku: Spotrebiteľ môže uplatniť právo na odstúpenie od zmluvy podľa § 7 ods. 1 u predávajúceho v listinnej podobe alebo v podobe zápisu na inom trvanlivom nosiči; ak bola zmluva uzavretá ústne, na uplatnenie práva spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy stačí akékoľvek jednoznačne formulované vyhlásenie spotrebiteľa vyjadrujúce jeho vôľu odstúpiť od zmluvy (ďalej len „oznámenie o odstúpení od zmluvy“). Spotrebiteľ môže použiť formulár na odstúpenie od zmluvy podľa prílohy č. 3, ktorý mu odovzdal predávajúci.
Rovnako môžete podať podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá danú vec rovnako prešetrí a zistí, či dotyčná stránka podniká na území SR oprávnene, alebo nie, prípadne či došlo k porušeniu zákona, najmä práva spotrebiteľa, resp. spotrebiteľov.