Si advokát? Chceš napredovať v kariére? Nezmeškaj príležitosť stať sa súčasťou prestížnej advokátskej kancelárie!
Klikni sem pre viac informácií.
Máte
otázku?

Nepriznanie plnej náhrady škody poisťovňou


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Bratislava

Otázka: Nepriznanie plnej náhrady škody poisťovňou

Dobrý deň, môj priateľ si nedávno kúpil jazdené auto, Ford Fiesta, ročník 2005 za cenu 3.700 EUR. Cena zodpovedala stavu vozidla, ktoré bolo naozaj vo veľmi dobrom stave, takmer ako nové. Auto bolo dovezené autobazárom z Nemecka. Päť dní neskôr sa stal účastníkom dopravnej nehody, kde 100% zavinenie bolo na strane druhého vodiča. Toto bolo podložené aj policajnou správou a druhý vodič svoje zavinenie priznal. Auto môjho priateľa zostalo úplne nepojazdné a pravdepodobne bude posudzované ako totálka likvidátorom poisťovne vinníka. Po preštudovaní rôznych diskusií na internete sa obávame, že nám poisťovňa nevyplatí dostatočnú sumu na pokrytie škody. Ostali sme bez auta a podľa odhadu autoservisu bude oprava stáť približne 2.500 EUR. Na kúpu auta bol dokonca potrebný úver. Moja otázka znie: Ako máme ďalej postupovať, pokiaľ nám poisťovňa prizná plnenie, ktoré nepokryje spôsobenú škodu? Môžeme vymáhať náhradu časti škody aj od vinníka nehody? Považujeme za nespravodlivé, že priateľ investoval 3.700 EUR a veľa času na získanie skutočne kvalitného auta, a teraz je bez auta a peňazí. Navyše, bude mať problémy s uhradením nákladov na opätovné spojazdnenie vozidla. Vopred ďakujem za Váš čas.

Odpoveď: Nepriznanie plnej náhrady škody poisťovňou

Dobrý deň,

pokiaľ ide o nepriznanie plnej náhrady škody poisťovňou, často vlastníkmi vozidla dochádza k zámene kúpnej ceny s hodnotou vozidla. 

Poisťovňa nahrádza vždy spôsobenú škodu na vozidle, ak je škoda vyššia ako hodnota vozidla ide o tzv. "totálnu škodu", vtedy sa nahrádza iba hodnota vozidla. Nenahrádza sa kúpna cena. 

V konaní si nechá poisťovňa vypracovať znalecký posudok, ktorým sa určí hodnota vozidla. Nezriedka sa stretávame s tým, že hodnota vozidla je stanovená nižšie, ako je bežné. Vtedy ak máte pochybnosti o hodnote vozidla máte možnosť si nechať vypracovať znalecký posudok, ktorým si necháte ohodnotiť vozidlo. Ak bude hodnota vyššia, máte právo požadovať rozdiel.

Znalecký posudok samozrejme bude stáť peniaze s čím musíte počítať.

Je tu ešte jedna možnosť, ak sa Vám bude zdať hodnota vozidla príliž nízka, odhadnete si ju sami a poisťovňu so škodcom zažalujete. V súdnom konaní požiadate súd o vypracovanie znaleckého posudku, ktorý v konečnom dôsledku bude platiť tá zmluvná strana, ktorá prehrá. Je to mierne riskantné riešenie, ale pokiaľ stanovíte hodnotu vozidla pomerne presne, poisťovňa bude povinná Vám nahradiť všetky náklady.

Ak máte záujem, môžeme Vám poradiť dôsledne na osobných konzuláciách ako postupovať, aby Vás konanie nič nestálo a získali ste vyššiu náhradu.

Paradoxne môže nastať aj situácia, že poisťovňa bude povinná nahradiť škodu vyššiu ako bola kúpna cena vozidla.

Trápi vás "Nepriznanie plnej náhrady škody poisťovňou" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Nepriznanie plnej náhrady škody poisťovňou (Občianske právo)

Dobrý deň, potrebovala by som poradiť. Nastúpila som do nového zamestnania a na naliehanie mojej šéfky som si u nej nechala vypracovať nové poistky. Nejak nás k tomu presvedčila, že to bude lepšie a bola som vďačná za zamestnanie, tak som ju počúvala. Poistky, ktoré sme mali staršie už niekoľko rokov, boli v Amslici. Šéfka mi spravila novú poistku mne aj môjmu synčekovi vo Wüstenrote. Staré poistky mala preniesť do splateného stavu a zrušiť. Tak sme začali platiť nové poistky do Wüstenrotu. Následne však nastal problém - z Amslica nám aj naďalej chodili šeky a výzvy na zaplatenie. Nerozumeli sme tomu, prečo k tomu dochádza, keď už sú pôvodné poistky zrušené. Opakovane sme za ňou chodili, aby sa na to pozrela a potvrdila, že je všetko v poriadku. Povedala, že je to v poriadku a že sa len niečo vygenerovalo, ale upomienky neprestali prichádzať. Boli sme zúfalí a ona nás stále odbíjala, tvrdiac, že je všetko v poriadku. Potom už ani nedvíhala naše telefonáty a ignorovala nás. Tak manžel zašiel do Amslica a zistil, že poistky neboli zrušené a naďalej bežia. Boli sme v šoku a nemohli sme si dovoliť platiť obe poistky, tak sme si nechali staré, požiadali o splátkový kalendár a nové sme zrušili. Tým pádom sme prišli o kopu peňazí, pretože tieto nové poistky sme platili asi rok a tam nie je žiadna odkupná hodnota. Vieme, že nám tieto peniaze nikto nevráti, ale chceli by sme vedieť, či by sa predsa niečo dalo spraviť, keď je na vine šéfka. Ďakujem.

Odpoveď: Nepriznanie plnej náhrady škody poisťovňou

(odpoveď odoslaná: 14.09.2015)

Dobrý deň, dohodu medzi Vami a Vašou "šéfkou" je možné podriadiť pod zmluvný vzťah založený príkaznou zmluvou v zmysle § 724 a nasl. Občianskeho zákonníka. Podľa uvedeného bol Váš zamestnávateľ na základe Vášho príkazu povinný vykonať určitú činnosť, a to zrušiť Vám poistné zmluvy v poistnej spoločnosti. Podstatnou skutočnosťou je aj, či ste Vy a Váš manžel splnili svoju povinnosť a poskytli Vášmu zamestnávateľovi všetku súčinnosť (napr. doklady, poverenia a pod) potrebné pre zrušenie poistných zmlúv. V opačnom prípade Vaša "šéfka" ani nebola oprávnená a nemohla mať možnosť zrušiť uvedené poistné zmluvy. Na uvedenú okolnosť Vás však musela upozorniť a taktiež neuvádzať do omylu v otázke, že požadovanú činnosť vykonala. Podľa môjho názoru tak porušila povinnosť ustanovenú v § 725 a 727 Občianskeho zákonníka, v dôsledku čoho Vám zodpovedá za vzniknutú škodu.


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Nepriznanie plnej náhrady škody poisťovňou" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.