Máte
otázku?

Reklamácia detského kočíka


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Košice

Otázka: Reklamácia detského kočíka

Dobrý deň. Koncom apríla som zakúpila kočík a po niekoľkých mesiacoch používania som zistila, že moja dcéra leží chrbtom na konštrukcii, čo jej spôsobuje otlačeniny na chrbte a bolesť. Reklamovali sme aj predné kolesá, ktoré sa značne opotrebovali, a tiež odlomenú umelohmotnú úchytku na poťahu. Dňa 4. septembra sme kočík odoslali na reklamáciu a 27. septembra sme už dostali kočík po reklamácii. To, čo nasledovalo po otvorení, bolo skutočne nehorázne. Na kočíku bol nový poťah, ktorý vôbec nesedel na konštrukcii. Dve úchytky po stranách poťahu samovoľne vyskakovali a poťah nedržali. Kolesá zostali pôvodné a konštrukcia kočíka bola špinavá. Najviac nás však zarazilo igelitové vrecko priviazané k konštrukcii, v ktorom boli vlasy a nečistoty z kôl. Dodávateľ odmietol našu sťažnosť s tým, že kočík sme mu poslali v takomto stave a že poťah stačí natiahnuť. Som znechutená z jeho jednania a prístupu. Chcem vrátiť kočík a žiadam vrátenie peňazí. Mohli by ste mi prosím poradiť, ako mám postupovať? Ďakujem.

Odpoveď: Reklamácia detského kočíka

Dobrý deň, ďakujeme za Vašu otázku ku ktorej si dovoľujeme zaujať nasledovný právny názor.

Vo Vašom prípade ide podľa toho, čo uvádzate o klasický spotrebiteľský vzťah. Ak ste tento kočík kupovali ako nový z obchodu, potom sa na neho vzťahuje záručná doba vyplývajúca z Občianskeho zákonníka. Občiansky zákonník upravuje zodpovednosť za vady predanej veci.

Podľa ustanovenia § 619 ods. 1 Občianskeho zákonníka Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec pri prevzatí kupujúcim. Pri použitých veciach nezodpovedá za vady vzniknuté ich použitím alebo opotrebením. Pri veciach predávaných za nižšiu cenu nezodpovedá za vadu, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena. Podľa zákona, pri novej veci je záručná doba 24 mesiacov. Ak sa v tejto dobe vyskytne vada veci, ktorá nebola spôsobená nesprávnym používaním veci, je predávajúci povinný niesť zodpovednosť za vady tejto veci.

Podľa zákona je potrebné rozlišovať, či ide o vady odstraniteľné, alebo neodstraniteľné. 

§ 622

(1) Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. Predávajúci je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť.

(2) Kupujúci môže namiesto odstránenia vady požadovať výmenu veci, alebo ak sa vada týka len súčasti veci, výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady.

(3) Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadnú vec za bezvadnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.

§ 623

(1) Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať.

(2) Ak ide o iné neodstrániteľné vady, má kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny veci.

Spotrebiteľove práva upravuje aj zákona o ochrane spotrebiteľa. Jedným zo základných práv spotrebiteľa, je právo uplatniť reklamáciu, a to podľa § 18 ods. 4 zákona o ochrane spotrebiteľa. Ak spotrebiteľ uplatní reklamáciu, predávajúci alebo ním poverený zamestnanec alebo určená osoba je povinný poučiť spotrebiteľa o jeho právach podľa všeobecného predpisu;22) na základe rozhodnutia spotrebiteľa, ktoré z týchto práv spotrebiteľ uplatňuje, je povinný určiť spôsob vybavenia reklamácie podľa § 2 písm. m) ihneď, v zložitých prípadoch najneskôr do 3 pracovných dní odo dňa uplatnenia reklamácie, v odôvodnených prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu výrobku alebo služby, najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po určení spôsobu vybavenia reklamácie sa reklamácia vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr; vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku za nový výrobok.

Odsek 6 toho istého ustanovenia hovorí, že: Ak spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatnil počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže predávajúci vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia; bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia nemožno od spotrebiteľa vyžadovať úhradu nákladov na odborné posúdenie ani iné náklady súvisiace s odborným posúdením. Predávajúci je povinný poskytnúť spotrebiteľovi kópiu odborného posúdenia odôvodňujúceho zamietnutie reklamácie najneskôr do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie. Tým nie je dotknutá povinnosť predávajúceho podľa odseku 9.

Inak povedané, ak ste uplatnili reklamáciu do 12 mesiacov od kúpy, potom predávajúci môže zamietnuť Vašu reklámaciu len na základe odborného posudku. 

Ak vybavil reklamáciu spôsobom, akým popisujete, t.j., že neboli odstránené vady veci, ide podľa môjho názoru o nedostatočné splnenie jeho povinnosti. Pokiaľ kočík skutočne má toľko nedostatkov a navyše spôsobuje bolesti aj samotnému dieťaťu, potom je namieste, aby ste sa bránili.

Zhrnutie

V tejto situácii by bolo vhodné pouvažovať o odstúpení od zmluvy. Ak sa kočíku vyskytlo viacej vád a ide objektívne o vady, ktoré spôsobujú, že vec nie je možné užívať, ako vec bez vady, resp. spôsobom, na ktorý je určená, potom by ste mali mať právo odstúpiť od zmluvy a žiadať vrátenie peňazí. Ak sa však bude predávajúci brániť a odmietne Vám vrátiť peniaze, potom budete musieť podať na súde žalobu a dokazovať, či skutočne išlo o vady, ktoré bránili riadnemu užívaniu veci. Dovoľujem si Vás upozorniť, že ak si predávajúci dovolil konať vyššie uvedeným spôsobom, môžete očakávať, že sa bude brániť a tvrdiť, že vady vznikli opotrebením a používaním. 

Okrem toho máte samozrejme možnosť podať podnet na Slovensku obchodnú inšpekciu, ktorá prešetrí všetky Vami uvedené okolnosti, a to, či si dotyčný plní riadne svoje povinnosti a prípade mu uloží sankciu. 

Ako som však uvádzal, vady je potrebné posúdiť objektívne. To znamená, že aj inej, nezávislej osobe, by sa museli tieto nedostatky javiť ako vady, ktoré znemožňujú kočík užívať spôsobom, na ktorý je určený.

Trápi vás "Reklamácia detského kočíka" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Reklamácia detského kočíka (Občianske právo)

Chcem sa opýtať. V decembri 2018 sme zakúpili nový kočík. Začal však vrzgať a mám záujem ho reklamovať. Predajca mi povedal, že ho mám poslať kuriérom. Kto má platiť kuriéra - ja alebo on? Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Reklamácia detského kočíka

(odpoveď odoslaná: 28.01.2020)

Dobrý deň, podľa zákona o ochrane spotrebiteľov, ak je potrebné v rámci reklamácie odoslať výrobok na posúdenie, náklady odborného posúdenia, ale aj všetky ostatné náklady s tým spojené (napríklad preprava kuriérom) má znášať predávajúci. Konkrétne to nájdete v ustanovení § 18 ods. 7 zákona č. 250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa.


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Reklamácia detského kočíka" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.