Máte
otázku?

Vysoké nedoplatky za dodávky teplej vody a kúrenia byt


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Košice

Otázka: Vysoké nedoplatky za dodávky teplej vody a kúrenia byt

Dobrý deň, chcem podať odvolanie proti fakturácii nákladov správcu bytov (nemáme spoločenstvo vlastníkov bytov), nakoľko účtované náklady sú neúmerne vysoké. Doteraz som dostával preplatky, no tento rok, napriek pravidelným platbám tzv. nájomného, mám nedoplatok. Odvolacia lehota je 30 dní od prevzatia faktúry. Domnievam sa, že ide o neoprávnené navýšenie nákladov na byt v bytovom dome, keďže všetci máme neúmerné nedoplatky. Ďakujem za radu.

Odpoveď: Vysoké nedoplatky za dodávky teplej vody a kúrenia byt

Dobrý deň, vo veci v súlade s ust zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov odporúčam podať reklamáciu vyúčtovania u spoločenstva vlastníkov bytov, pričom dozorným orgánom, ktorý to má riešiť, je rada spoločenstva.

Ak s vybavením reklamácie nebudete spokojný, vo veci vyúčtovania tepla a TÚV môžete podať podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu, kde k podnetu musíte predložiť ako samotné vyúčtovanie, tak aj podanp reklamáciu.

V ostatných položkách uvedených vo vyúčtovaní, následne ak s vybavením reklamácie radou spoločenstva nebudete spokojný, budete sa musieť obrátiť na súd.

 

Trápi vás "Vysoké nedoplatky za dodávky teplej vody a kúrenia byt" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Vysoké nedoplatky za dodávky teplej vody a kúrenia byt (Občianske právo)

Dobrý deň, nedávno som obdržal vyúčtovanie od správcu domu a nečakane som sa dostal do nedoplatku vo výške viac ako 1000 eur iba za studenú vodu. Táto situácia ma prekvapila, pretože za minulé roky som mal vždy iba malé nedoplatky alebo preplatky do 50 eur. Správca mi pri komunikácii vysvetlil, že nedoplatok vznikol v dôsledku zvýšenej spotreby vody, ale aj v dôsledku chyby vo vyúčtovaní z ich strany v minulom roku. Konkrétne niekto zle použil desatinnú čiarku pri výpočtoch. Moja situácia je taká, že pre chybný výpočet v minulom roku mi bola započítaná nízka spotreba vody, preto som nemusel doplácať a zároveň sa mi ani nezvýšili zálohové platby, keďže som o probléme nevedel a predpokladal som, že je všetko v poriadku. Je správne, že ma správca domu vlastnou chybou dostal po dvoch rokoch do veľkého nedoplatku a teraz odo mňa žiada zaplatiť celú sumu naraz? Môžem sa voči tomuto postupu nejak brániť alebo namietať? Ak by bolo všetko správne vypočítané už v minulom roku, moje zálohové platby by boli adekvátne zvýšené a nedostal by som sa do tejto nepríjemnej situácie. Existuje nejaký zákon, ktorý ma v tomto prípade chráni, keďže vzniknutý dlh je dôsledkom pochybenia na strane správcu? Ako najlepšie by som mohol túto situáciu riešiť? Byt som v predchádzajúcich rokoch prenajímal nájomníkom, ktorí tam už nebývajú, takže nemám možnosť pýtať si od nich dodatočné platby kvôli tejto chybe správcu. Zrazu som sa ocitol vo veľkom dlhu. Môžem od správcu žiadať aspoň čiastočné odpustenie tohto dlhu, prípadne navrhnúť iné riešenie vzhľadom na ich chybu? Prosím o radu, ako v tejto situácii postupovať.

Odpoveď: Vysoké nedoplatky za dodávky teplej vody a kúrenia byt

(odpoveď odoslaná: 09.07.2025)

Dobrý deň,

Vaša situácia je, žiaľ, pomerne častá a je pochopiteľné, že sa cítite poškodený. Z právneho hľadiska je potrebné rozlišovať medzi dvoma rovinami: povinnosťou správcu správne vyúčtovať služby a Vašou povinnosťou uhradiť skutočne spotrebované množstvo vody.

Podľa § 8 ods. 1 zákona č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov je správca povinný zabezpečiť správne vyúčtovanie nákladov na služby spojené s užívaním bytu, vrátane vody. Ak správca urobil chybu vo vyúčtovaní (napr. nesprávne použil desatinnú čiarku), ide o jeho pochybenie. Zákon však neustanovuje, že by ste v dôsledku tejto chyby neboli povinný uhradiť skutočne spotrebovanú vodu, ak bola spotreba preukázaná (napr. odpočtom vodomerov).

Na druhej strane, správca je povinný konať s odbornou starostlivosťou a jeho pochybenie môže byť dôvodom na reklamáciu vyúčtovania. Odporúčam podať písomnú reklamáciu vyúčtovania, v ktorej jasne popíšete, že chyba vznikla na strane správcu a že ste v dôsledku tejto chyby nemohli prispôsobiť výšku preddavkov, ani včas reagovať na zvýšenú spotrebu. V reklamácii žiadajte správcu o individuálne riešenie – napríklad rozloženie nedoplatku na splátky, prípadne odpustenie časti penále alebo poplatkov z omeškania, ak by vznikli.

Zákon priamo neustanovuje povinnosť správcu „umoriť“ dlh spôsobený jeho chybou, ale v prípade, že by ste preukázali, že ste v dôsledku jeho pochybenia utrpeli škodu (napr. nemôžete vymáhať nedoplatok od bývalých nájomcov, lebo ste o ňom nevedeli), môžete sa domáhať náhrady škody podľa § 420 Občianskeho zákonníka. V praxi je však dokazovanie takejto škody komplikované a často závisí od konkrétnych okolností a dôkazov.

Odporúčam:
- Písomne reklamovať vyúčtovanie a žiadať individuálne riešenie (splátky, odpustenie poplatkov).
- Požiadať správcu o písomné potvrdenie, že chyba vznikla na jeho strane.
- Ak správca nevyhovie, obráťte sa na príslušný okresný úrad, odbor bytovej politiky, ktorý vykonáva dozor nad činnosťou správcov.

V tejto situácii je najlepšie vyjednávať so správcom o čo najprijateľnejšom riešení, keďže zákon Vás priamo neoslobodzuje od povinnosti uhradiť skutočne spotrebovanú vodu, aj keď chyba vznikla na strane správcu.


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Vysoké nedoplatky za dodávky teplej vody a kúrenia byt (Občianske právo)

Dobrý deň, dva roky sme bývali v byte, kde žilo päť ľudí, ale nahlásený bol len jeden človek. Zálohové platby za teplú vodu a kúrenie boli nastavené na nízku hodnotu. Bývali sme v podnájme a keď sme majiteľovi povedali, že by mal zálohové platby zvýšiť, nič s tým neurobil. Teraz nám prišiel nedoplatok v sume 697,76 eur. Na radiátoroch bolo ovládacie koliesko pokazené a samo sa pretáčalo na vyššiu teplotu. Ďakujem.

Odpoveď: Vysoké nedoplatky za dodávky teplej vody a kúrenia byt

(odpoveď odoslaná: 19.05.2025)

Dobrý deň, úvodom poznamenávame, že v bezplatnej právnej poradni neposudzujeme doklady pýtajúcich sa.
K samotnej otázke uvádzame nasledovné :

Vo veci je potebné vychádzať zo samotnej zmluvy o nájme, ktorá mohla byť uzatvorená podľa ust. Občianskeho zákonníka alebo podľa ust. zákona o krátkodobom nájme bytu, kde v prípade oboch zmluvných typov malo byť uvedené nájomné samostatne v eurách a samostatne platby na úhradu za služby spojené s bývaném /voda, elektrina, plyn, kúrenie a pod./. Nevieme z otázky akým spôsobom boli dohodnuté platby za služby v zmysle vyššie uvedeného, či paušálnou sumou bez ohľadu na spotrebu, alebo podľa skutočnej spotreby, či ste mali vykonaný odpočet jednotlivých meračov médií.

Ak došlo prenajímateľovi vyúčtovanie za byt za rok 2024, potom vám musí toto vyúčtovanie predložiť a následne porovnať podmienky dohodnuté v nájomnej zmluve a samotné vyúčtovanie. Poznamenávame, že nie všetky položky, ktoré sú vo vyúčtovaní za byt sa vás týkajú ako nájomcu /nedoplatok  na fonde opráv/.

Odporúčam žiadať od prenajímateľa písomné vyúčtovanie, nie len samotnú výzvu k úhrade, ktorá vám od neho bola zaslaná.

 

Následne odporúčam kontaktovať osobu zanlú uvedenej problematiky. Môžete kontaktovať aj našu advokátsku kanceláriu.

 


Podotázka: Vysoké nedoplatky za dodávky teplej vody a kúrenia byt (Občianske právo)

Dobrý deň, prosím o radu, ako ďalej postupovať pri zamietavom stanovisku správcu bytového domu na reklamáciu nedoplatku takmer 800 eur. Mám vlastné kúrenie, a preto by som nemal platiť dvakrát. S podobným problémom sa stretli aj ďalší nájomníci v našom bloku. Ďakujem.

Odpoveď: Vysoké nedoplatky za dodávky teplej vody a kúrenia byt

(odpoveď odoslaná: 13.06.2024)

Dobrý deň, ak nie ste spokojný s vybavením reklamácie, vo veci odporúčam podať podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu podľa sídla správcu bytového domu. K reklamácii pripojte aj vyúčtovanie, vašu písomnú reklamáciu a odpoveď správcu bytového domu na vašu reklamáciu. Uvendeý sa týka všetkých vlastníkov bytov, ktorý majú problém ako aj vy.



V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Vysoké nedoplatky za dodávky teplej vody a kúrenia byt" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.