Máte
otázku?

Úraz na tobogane


Online právna poradňa
Oblasť práva: Iné oblasti práva, Košice

Otázka: Úraz na tobogane

Dobrý deň, Obraciam sa na vás s prosbou o pomoc a radu. Dňa 16. 8. 2017 som utrpel úraz v AQP, kde som sa zúčastnil na jazde na vonkajšom uzavretom tobogane. Aj napriek tomu, že som sa podľa predpisov spustil do vnútra tobogánu, v rúre ma začalo hádzať do všetkých strán. Následkom toho som narazil tvárou o stenu tobogánu, pričom som stále ešte bol vo vnútri rúry. Po výstupe z tobogánu som začal zisťovať dôsledky nárazu: zašívaná brada, horná aj dolná pera, vybité 4 horné predné zuby, poškodená a zlámaná obe lícne kosti, nos a ústna kosť. Záchranári AQP mi poskytli prvú pomoc, po príchode záchranky som bol prevezený na chirurgickú pohotovosť. Tam mi zašili peru a bradu. Následne som bol premiestnený do nemocnice, kde som absolvoval dvojhodinovú operáciu. Boli mi odstránené kúsky tobogánu z ústneho podnebia a nasledne zašité približne 25 stehy. Previezli ma do nemocnice, kde som zostal od 16. 8. 2017 do 22. 8. 2017 a dostával som infúzie a výživu cez žily. Kontaktoval som AQP, aby som ich informoval o mojom úraze a môjom zdravotnom stave. AQP si úraz priznali. Doložil som všetky relevantné informácie o mojom stave (prepúšťací dokument) a uplatnil som nárok na náhradu škody. Všetky tieto informácie, ktoré požadovali, som zaslal na e-mail riaditeľovi prevádzky. Tieto údaje boli odoslané dňa 24. 8. 2017. Do dnešného dňa som však od AQP neobdržal žiadnu odpoveď, len od poisťovne. Preto teraz hľadám radu ohľadom ďalších krokov, ako postupovať a ako žiadať o náhradu škody za ujmu na zdraví. Dopredu vám veľmi pekne ďakujem za váš čas a pomoc.

Odpoveď: Úraz na tobogane

Dobrý deň, na Vašu otázku odpovedáme nasledovne a súčasne vyslovujeme svoj právny názor.

 

ROZBOR OTÁZKY

Pred zodpovedaním na otázku je vhodné urobiť jej rozbor, ktorý Vám prinesie aj čiastočnú odpoveď, resp. možnú formu obrany zo strany kúpaliska.

Oboznámili sme sa s návštevným poriadkom kúpaliska, ktorý z hľadiska informovanosti povinností jeho návštevníkov je pomerne stručným dokumentom, z ktorého citujeme :

"Každý návštevník je povinný dbať o dodržiavanie hygieny, šetriť zariadenia a majetok „spoločnosti“ neplytvať vodou, neobťažovať svojim konaním a správaním ostatných návštevníkov , nespôsobovať nadmerný hluk, a v prípade spôsobenia škody na majetku „spoločnosti“ alebo inému návštevníkovi areálu je takúto škodu povinný v plnom rozsahu nahradiť.

Každý návštevník je povinný dodržiavať pokyny plavčíkov a iného personálu „spoločnosti“ , aby v záujme bezpečnosti a ochrany zdravia nedochádzalo k poškodeniu zdravia alebo k úrazom.

Za úrazy spôsobené porušením prevádzkového poriadku a všeobecne záväzných predpisov, a to buď sebe alebo tretím osobám zodpovedá každý návštevník v plnom rozsahu a „spoločnosť“ nenesie za to žiadnu zodpovednosť.

Za úrazy alebo poškodenie zdravia spôsobené vlastnou neopatrnosťou alebo riskovaním nenesie „spoločnosť“ žiadnu zodpovednosť. Všetky atrakcie využíva návštevník na vlastné riziko a je povinný dodržiavať pokyny plavčíka a personálu.

Za nadmerné opotrebenie plaviek z dôvodu častého využívania tobogánov a šmýkaliek nenesie prevádzkovateľ zodpovednosť."

 

Iné, resp. ďalšie informácie o povinnostiach  návštevníkov sme na internetovej stránke spoločnosti nenašli.

Ďalšie povinnosti návštevníkov kúpaliska hlavne pri vodných atrakciách by mali byť zverejnené priamo na mieste. To však my takto nevieme posúdiť, nakoľko sme neboli na mieste samom.

Píšete ako došlo k samotnému úrazu a poškodeniu Vášho zdravia, ktoré si vyžiadalo hospitalizáciu a lekárske ošetrenie. Z toho však nevieme posúdiť či z Vašej strany boli dodržané pravidlá bezpečnosti pri využité vodnej atrakcie, či ste dodržal všetky bezpečnostné pravidlá, ktoré sú stanovené prevádzkovateľom kúpaliska. Tento rozbor sme vykonali aj z dôvodu, lebo je predpoklad napriek tomu, že ste vedeniu kúpaliska oznámil výšku požadovanej náhrady škody, že tento bude vec prešetrovať,  resp. už aj prešetroval a bude sa snažiť vyviniť zo zodpovednosti, rovnako prešetrovať úraz bude aj poisťovňa, hlavne z hľadiska dodržania predpisov na strane poisteného /kúpalisko/, z hľadiska ust. vyhl. č. 308/2012 Z. z. o požiadavkách na kvalitu vody, kontrolu kvality vody a o požiadavkách na prevádzku, vybavenie prevádzkových plôch, priestorov a zariadení na prírodnom kúpalisku a na umelom kúpalisku, ako aj ostatných právnych predpisov a hlavne poistných podmienok poisťovne.

 

Pre Vás je dôležité vedieť nasledovné :

I. Podľa ust.  §§ 415 a nasl. Občianskeho zákonníka platí :

 

"Každý je povinný počínať si tak, aby nedochádzalo ku škodám na zdraví, na majetku, na prírode a životnom prostredí.

Zodpovednosti sa zbaví ten, kto preukáže, že škodu nezavinil.

Každý zodpovedá za škodu, ktorú spôsobil porušením právnej povinnosti. Škoda je spôsobená právnickou osobou alebo fyzickou osobou, keď bola spôsobená pri ich činnosti tými, ktorých na túto činnosť použili.

Zodpovednosti sa zbaví ten, kto preukáže, že škodu nezavinil. (napr. jazda dolu hlavou, nedodržanie odstupov).

Zodpovednosti za škodu sa ten, kto ju spôsobil, zbaví, len ak preukáže, že škoda bola spôsobená neodvrátiteľnou udalosťou nemajúcou pôvod v prevádzke alebo vlastným konaním poškodeného.

Ak bola škoda spôsobená aj zavinením poškodeného, znáša škodu pomerne; ak bola škoda spôsobená výlučne jeho zavinením, znáša ju sám.

Uhrádza sa skutočná škoda a to, čo poškodenému ušlo (ušlý zisk).

Pri škode na zdraví sa jednorazove odškodňujú bolesti poškodeného a sťaženie jeho spoločenského uplatnenia. Pri škode na zdraví sa uhradzujú aj účelné náklady spojené s liečením."

 

 

POISTENIE ZODPOVEDNOSTI ZA ŠKODU :

Na stránke Vami uvedenej poisťovne sme nenašli zverejnené poistné podmienky.

Podľa ust. §§ 788 a nasl. Obč. zákonníka platí :

"Právo na plnenie má, pokiaľ nie je v tomto zákone alebo v poistných podmienkach ustanovené inak, ten, na ktorého majetok, život alebo zdravie, alebo na ktorého zodpovednosť za škody sa poistenie vzťahuje (poistený) = kúpalisko.

Právo na plnenie vznikne, ak nastane skutočnosť, s ktorou je spojený vznik povinnosti poistiteľa plniť (poistná udalosť = poškodenie zdravia). Plnenie je splatné do pätnástich dní, len čo poistiteľ skončil vyšetrenie potrebné na zistenie rozsahu povinnosti poistiteľa plniť.

Vyšetrenie sa musí vykonať bez zbytočného odkladu; ak sa nemôže skončiť do jedného mesiaca po tom, keď sa poistiteľ o poistnej udalosti dozvedel, je poistiteľ povinný poskytnúť poistenému na požiadanie primeraný preddavok.

Kto má právo na plnenie, je povinný bez zbytočného odkladu poistiteľovi písomne oznámiť, že nastala poistná udalosť, dať pravdivé vysvetlenie o jej vzniku a rozsahu jej následkov a predložiť potrebné doklady, ktoré si poistiteľ vyžiada. Poistné podmienky mu môžu uložiť aj ďalšie povinnosti.

Z poistenia zodpovednosti za škody má poistený právo, aby v prípade poistnej udalosti poistiteľ za neho nahradil podľa poistných podmienok škodu, za ktorú poistený zodpovedá.

Náhradu platí poistiteľ poškodenému; poškodený však právo na plnenie proti poistiteľovi nemá, ak osobitné predpisy neustanovujú inak. "

 

Dávame do pozornosti ust. § 825 OZ, podľa ktorého poisťovňa nie je oprávnená znížiť Vám plnenie z dôvodu, ak malo vedomé porušenie povinností na strane poisteného to, že došlo k vzniku poistnej udalosti alebo došlo k zväčšeniu rozsahu následkov poistnej udalosti z dôvodov na strane poisteného. Ako príklad uvádzame prípad, ak by neboli dodržané stavebné predpisy ohľadom výstavby vodných atrakcií na kúpalisku.

 

 

ZÁVER
Sme toho názoru, že pokiaľ aj vedenie kúpaliska prevzalo Vašu žiadosť o odškodnenie, to ešte neznamená, že s Vami určenou výškou náhrady súhlasí.

Z poistenia zodpovednosti mu vyplýva povinnosť oznámiť poistiteľovi - poisťovni, že k poistnej udalosti došlo a nahlásiť všetky okolnosti v zmysle poistných podmienok. Poistnú udalosť a náhradu škody je potrebné uplatniť u poisteného.

Zrejme ste tak urobil, nakoľko Vás kontaktovala poisťovňa (škoda, že ste neuviedol čo je obsahom listu).

Ako sme uviedli vyššie, poisťovňa je povinná uhradiť plnenie, ktoré je splatné do pätnástich dní, len čo ukončí vyšetrenie potrebné na zistenie rozsahu povinnosti poistiteľa plniť. Vyšetrenie sa musí vykonať bez zbytočného odkladu; ak sa nemôže skončiť do jedného mesiaca po tom, keď sa poistiteľ o poistnej udalosti dozvedel, je poistiteľ povinný poskytnúť poistenému na požiadanie primeraný preddavok.

Predpokladáme z otázky, že nárok na náhradu za poškodenie zdravie ste si uplatnil u poisteného doporučeným listom, kde ste predložil aj lekársku správu zo zdrav. zariadenia. 

Na základe uvedeného odporúčame po uplynutí lehoty ako je vyššie uvedené , t.j. po uplynutí lehoty 30 dní odo dňa nahlásenia poistnej udalosti poisťovni, obrátiť sa priamo na poisťovňu a žiadať primeraný preddavok.

Ak nedôjde k plneniu zo strany poisťovne odporúčame náhradu za poškodenie zdravia urgovať. Ak by ani toto nepomohlo môžete sa obrátiť na Národnú banku Slovenska ako dohliadajúci orgán nad poisťovníctvom.

Nakoľko nepoznáme rozsah Vám spôsobenej škody okrem už uvedenej  a rozsah poistenia poisteného /kúpalisko/, z prevyšujúcim nárokom, ktorý nie je krytý poistením, sa budete musieť obrátiť priamo na poisteného - kúpalisko. 
Pripomíname, že v zmysle ust. § 106 Obč. zákonníka právo na náhradu škody sa premlčí za dva roky odo dňa, keď sa poškodený dozvie o škode a o tom, kto za ňu zodpovedá. Najneskoršie sa právo na náhradu škody premlčí za tri roky, a ak ide o škodu spôsobenú úmyselne, za desať rokov odo dňa, keď došlo k udalosti, z ktorej škoda vznikla; to neplatí, ak ide o škodu na zdraví.

 

Pre  prípad, že by ste potreboval posúdenie samotného listu poisťovne, tento musíte poslať podľa úvodnej stránky pána JUDr. Ficeka na hlavný email : advokat@ficek.sk /https://ficek.sk/online-pravna-poradna.html/.

Trápi vás "Úraz na tobogane" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:




V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Úraz na tobogane" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.