Máte
otázku?

Problém pri reklamácií obuvi


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Banská Bystrica

Otázka: Problém pri reklamácií obuvi

Dobrý deň. Potrebovala by som pomoc pri riešení reklamácie. Dňa 6. 12. 2016 som zakúpila čižmy v predajni John Garfield. Na zadnej časti sa nachádzal gumený spoj, ktorý sa roztiahol, tak som ich dňa 27. 02. 2017 musela reklamovať. Dnes mi prišlo rozhodnutie, že mi reklamáciu vybavili tým spôsobom, že mi poskytnú 40% zľavu z ceny tovaru, čo predstavuje 19,20 eura a čižmy si mám vyzdvihnúť v predajni. Chcem sa opýtať, či predajňa môže takýmto spôsobom riešiť reklamáciu a nevyplatiť celú sumu za poškodený tovar. Za odpoveď vopred ďakujem. S pozdravom.

Odpoveď: Problém pri reklamácií obuvi

Dobrý deň,

podľa § 622 ods.1 Občianskeho zákonníka Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. Predávajúci je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť. Podľa § 623 ods.1 OZ Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať.

Záleží teda na tom, či ide o vadu odstraniteľnú alebo nie. Ak ide o vadu odstraniteľnú máte v rámci záručnej doby  právo na riadne a bezplatné odstránenie, prípadne výmenu (ak tým nevzniknú predávajúcemu neprimerané náklady). V prípade neodstraniteľnej vady zase právo na výmenu tovaru, alebo vrátenie peňazí (v prípade, ak táto vada bráni riadnemu užívaniu veci). Ak neodstraniteľná vada nebráni riadnemu užívaniu veci, potom máte nárok na zľavu z ceny. Odporúčam Vám informovať sa u predávajúceho, či vadu bolo alebo nebolo možné odstrániť. Následne podľa odpovede môžete postupovať podľa vyššie uvedených ustanovení.

Trápi vás "Problém pri reklamácií obuvi" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Problém pri reklamácií obuvi (Občianske právo)

Dobrý deň, zakúpila som si čižmy, ale krabicu som hneď zahodila. Keď som ich mala raz na nohách, zistila som, že mi spôsobili odreniny až do krvi na celú pätu. Dva dni po zakúpení som sa s blokom vrátila do predajne, kde mi bolo povedané, že mi reklamáciu nemôžu uznať, pretože čižmy som mala už na nohách a nemám k nim originálnu krabicu. Neviem, ako mám v tejto situácii postupovať. Čižmy stáli 100 eur.

Odpoveď: Problém pri reklamácií obuvi

(odpoveď odoslaná: 17.12.2023)

Dobrý deň,
z otázky predpokladáme, že čižmy ste si kúpili pred menej ako rokom.

Len poznámka na úvod pre predávajúceho : topánky sú určené na nosenie na nohách.

Ak ste tovar reklamovali u predávajúceho, je povinný vám zo zákona vydať písomný doklad o podaní reklamácie v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa a nie len ústne povedať, že reklamáciu neprijíma z dôvodu, že nemáte krabicu od čižiem. Predávajúci nemôže požadovať uplatnenie resp. prijatie reklamácie dodaním krabice od čižiem. Podmienkou reklamácie nie je krabica od topánok, ale predloženie dokladu o kúpe tovaru, čo ste vy splnili.

Odporúčam kamennú predajňu navštíviť opätovne a žiadať písomné prijatie reklamácie, ktorý doklad je povinný vám predávajúci vydať. Vy ako kupujúca máte v tomto prípade nárok na bezplatné odstránenie vady v zmysle ust. § 622 a nasl. Obč. zákonníka:

" § 622

(1) Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. Predávajúci je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť.

(2) Kupujúci môže namiesto odstránenia vady požadovať výmenu veci, alebo ak sa vada týka len súčasti veci, výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady.

/3) Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadnú vec za bezvadnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.  

§ 623

(1) Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať.

(2) Ak ide o iné neodstrániteľné vady, má kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny veci."

 V prípade, že vašej požiadavke nebude vyhovené a reklamácia nebude písomne prijatá, kontaktuje Slov. obchodnú inšpekciu.


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Problém pri reklamácií obuvi (Občianske právo)

Dobrý deň, mám asi mesiac a pol nové tenisky, no na päte sa mi vydrala výstelka. Je to možné reklamovať?

Odpoveď: Problém pri reklamácií obuvi

(odpoveď odoslaná: 14.11.2022)

Dobrý deň, ak sa Vám za tak krátky čas vydrala výstelka, určite navrhujem ísť reklamovať. Za to nič nedáte, aj keď neviem vám zaručiť, že vaše reklamácia bude aj kladne vybavená. Ono totiž v takýchto prípadoch zvykne predajca takpovediac zhodiť vinu na kupujúceho, že to jeho vlastnou vinou došlo k vade na tovare a že sa tak nestalo zo samej povahy daného tovaru. Dovolím si však tvrdiť, že toto nemôže byť váš prípad, nakoľko sa vám tovar poškodil v relatívne krátkom čase po kúpe. Rozhodne reklamovať.

Podotýkam, že ak vašu reklamáciu uplatníte počas prvých 12 mesiacov od kúpy, predávajúci vám v takom prípade môže reklamáciu zamietnuť len na základe odborného posúdenia. Toto stanovisko viete namietať a nechať posúdiť aj u Slovenskej obchodnej inšpekcii, ktorá môže situáciu prešetriť.

V súvislosti s reklamovaním vád vám dávam do pozornosti ust. § 622 ods.1 Občianskeho zákonníka:

"Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. Predávajúci je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť. Podľa § 623 ods.1 OZ Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať."


Podotázka: Problém pri reklamácií obuvi (Občianske právo)

Dobrý deň, v rámci dvojročnej záručnej doby som uplatnila reklamáciu na obuv, ktorú som kúpila v predajni. Išlo o vadu, keď sa zips odpájal od látky na topánke, čím došlo aj k poškodeniu zipsu a nemožnosti ho zapnúť. Predávajúca v obchode mi povedala, že záručná doba sa nevzťahuje na zips, keďže zips patrí k veci, ktorá sa rýchlo opotrebováva. Tento problém sa vyskytol len na jednej topánke a je jasné, že to bolo zle vyrobené. Nakoniec po mojom trvaní reklamáciu prijala. Je však pravda, že reklamácia sa nevzťahuje na zips? V rámci ochrany spotrebiteľa sa mi to zdá nesprávne. Ďakujem.

Odpoveď: Problém pri reklamácií obuvi

(odpoveď odoslaná: 09.01.2022)

Dobrý deň,

názor predávajúcej, že záručná doba sa nevzťahuje na zips, pretože ten podlieha rýchlemu opotrebovaniu, nie je správny a nemá oporu v žiadnom právnom predpise. Na obuv sa hľadí ako na tovar, resp. výrobok v celosti (teda aj zips je súčasťou zakúpenej veci).  Som rád, že sa Vaša situácia vyriešila a reklamáciu Vám uznali. Ak by ste sa však opäť dostali do situácie, že by ste nejaký výrobok museli reklamovať, spomeniem, že vzhľadom na to, že sa na Vašu situáciu vzťahuje zákon o ochrane spotrebiteľa, postačuje, ak by ste reklamáciu výrobku uplatnili počas prvých 12 mesiacov od kúpy, a predávajúci v takom prípade môže reklamáciu zamietnuť len na základe odborného posúdenia. Ak by odborné stanovisko pri neuznaní reklamácie Vám ako spotrebiteľovi neposkytli, porušili by ustanovenia zákona o ochrane spotrebiteľa. Ak by ste s posudkom nesúhlasili, obrátiť sa môžete aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá situáciu prešetrí.


Trápi vás "Problém pri reklamácií obuvi" a chcete pomôcť?

Podotázka: Problém pri reklamácií obuvi (Občianske právo)

Dobrý deň, chcela by som sa opýtať, ako je to s reklamáciou počas pandémie. Obuv bola zakúpená v novembri. Keď však obchody zavreli, nemohla som ju reklamovať. Ide o obuv z čínskeho obchodu, ktorá sa po piatich dňoch od zakúpenia výrobku praskla po bokoch. Obchod peniaze nevracia, no mám právo trvať na výmene za iný tovar?

Odpoveď: Problém pri reklamácií obuvi

(odpoveď odoslaná: 14.04.2021)

Dobrý deň,
reklamovať tovar môžete, nakoľko je ešte v záruke. Ak to nie je možné osobne, treba spísať krátky list - uplatnenie reklamácie, kde vypíšete vady a pošlete na adresu predávajúceho podľa obchodného registra. Na bločku by mali byť uvedené jeho údaje. Ak Vám do 30 dní nevybavia reklamáciu, máte právo na vrátenie peňazí. Ak by ich nechceli vrátiť, máte právo podať žalobu.

 


V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Problém pri reklamácií obuvi" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.