Dobrý deň. Dňa 18.10.2013 som kúpil auto za 3000 eur a po dvoch týždňoch som zistil, že bolo havarované. Oprava by ma stála približne 500-800 eur. Predchádzajúcemu majiteľovi som volal, ale ten sa so mnou ani nebavil, hoci mám s ním uzatvorenú zmluvu. Chcel by som vedieť, ako je možné sa proti tomu brániť. Buď by som mu auto vrátil, alebo by som chcel, aby mi preplatil cenu opravy.
Dobrý deň,
v prípade kúpy havarovaného vozidla môže ísť zo strany pôvodného majiteľa vozidla o úmyselné konanie. Samozrejme môže sa stať, že pôvodný vlastník o tom, že vozidlo bolo havarované nevedel.
Predávajúci vždy zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec pri prevzatí kupujúcim. Pri použitých veciach nezodpovedá za vady vzniknuté ich použitím alebo opotrebením. Ak ste si však dohodli nižšiu cenu kvôli havárii, platí že pri veciach predávaných za nižšiu cenu nezodpovedá predávajúci za vadu, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena.
Vo Vašom prípade sa pýtate na nároky pri dodaní vadného tovaru (vozidla).
Zákon pri uplatňovaní nárokov z vád dodaného tovaru rozdlišuje, či ide o vadu:
- odstrániteľnú
- neodstrániteľnú
Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo:
- aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená (predávajúci je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť)
- kupujúci môže namiesto odstránenia vady požadovať výmenu veci, alebo ak sa vada týka len súčasti veci, výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady.
- kupujúci má právo na výmenu veci alebo odstúpenie od zmluvy pri odstrániteľných vadách vtedy, ak kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať.
Predávajúci má právo vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadnú vec za bezvadnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.
Druhý prípad je, keď ide o vadu neodstrániteľnú:
Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo:
- na výmenu veci alebo
- má právo od zmluvy odstúpiť.
- má právo na primeranú zľavu z ceny veci.
Vo Vašom prípade (ako to uvádzate) ide o odstrániteľnú vadu. Postupovať by ste teda mali tak, že predávajúcemu zašlete písomnú výzvu, aby Vám bezplatne, včas a riadne odstránil vadu. Ak to neurobí ani v primeranej lehote (t.j. cca 2 týždne), môžete si nechať vadu odstrániť. O tejto možnosti ho upovedomte. Následne, ak nebude reagovať, nechajte si auto opraviť a sumu opravy môžete od neho vymáhať.
Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:
V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:
2. januára
Veľmi pekne Vám ďakujem za rýchlu a odbornú odpoveď na moju otázku. Veľmi ste mi pomohli a vyhla som sa tak zbytočným nedorozumeniam. Ešte raz ďakujem a určite Vás odporúčam.
recenzie
11. mája
Ďakujem veľmi pekne za radu. Bodaj by bolo viac takých ľudí ako Vy, ktorým ešte záleží na ostatných. Nech sa Vám darí.
recenzie
16. januára
Som naozaj nadmieru spokojný...profesionálny prístup, absolútne korektné jednanie, pri jednej z mojich otázok vypracovanie a zaslanie odpovede na doplňujúce otázky..
recenzie
24. novembra
Veľmi mi pomohla advokátska kancelária pána advokáta JUDr. Milana Ficeka, ocitla som sa naozaj vo veľmi zložitej situácii s pani majiteľkou v byte, ktorý som si prenajímala a..
recenzie
4. mája
Ďakujem srdečne za rýchlu odpoveď. Veľmi ste mi pomohli. Už len veriť, že sa môj problém skončí v súlade so zákonom. Profesionálne jednanie má veľmi vysokú úroveň. Rada vás budem odporúčať
recenzie
6. júla
Mám len dobrú skúsenosť. Môžem iba odporučiť.
recenzie
9. decembra
Veľmi ľudský prístup, poradia a pomôžu.
recenzie
1. novembra
Ďakujem veľmi pekne za radu veľmi mi to pomohlo, viem čo môžem podniknúť a byť si pri tom istý, že robím správne. Ešte raz ďakujem a určite odporúčam
recenzie