Máte
otázku?

Zdravotné poistenie a vrátenie poistného


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Bratislava

Otázka: Zdravotné poistenie a vrátenie poistného

Dobrý deň. Mám otázku týkajúcu sa zdravotného poistenia. Moja dcéra bola poistená v zdravotnej poisťovni UNION. Počas poistnej doby mala jednu poistnú udalosť (bol jedenkrát u pediatra mimo predpisu poistenia). Neskôr sme zmenili poisťovňu na UNION, avšak už pri verejnom poistení (od 1.1.2017 štát platí za deti s prechodným pobytom). Momentálne sa nám UNION odmieta vrátiť peniaze za nepoužité poistenie (dcéra mala zaplatené ešte 9 mesiacov dopredu), pretože "dcéra mala poistnú udalosť". Ako by som mohol získať späť tieto peniaze? Ďakujem!

Odpoveď: Zdravotné poistenie a vrátenie poistného

Dobrý deň, dôležité je, kedy zaniklo poistenie, podľa toho sa určuje, či má nárok na vrátenie poistného.

Trápi vás "Zdravotné poistenie a vrátenie poistného" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Zdravotné poistenie a vrátenie poistného (Občianske právo)

Dobrý deň, moj endoktynolog mi oznámil v oktobri 2024,že ma zmluvu so VšPZ do 31.12.2024.Po tejto informácii som kontaktoval moju VšZP ,načo mi odpísali na mail,že zmluvu s mojim endokrynologom maju do 31.7.2025.Na základe tejto informacie som nemenil zdravotnu poistovnu a 10.7.2025 som si bol vyzdvihnut recept od lekára a lieky z lekárne a musel som zaplatit plnu sumu za lieky preto,že lekár už nemá zmluvu so VšZP.Napísal som mail na VšPZ so žiadostou o preplatenie sumy za lieky a bolo mi odpísane,že mi lieky nepreplatia.Lekár mi oznámil,že nás je viacej,ktorych VšZP oklamala.Dakujem za radu ako dalej postupovat,aby si tato poistovna nerobila s ludmi čo chce.S pozdravom Martin Holček

Odpoveď: Zdravotné poistenie a vrátenie poistného

(odpoveď odoslaná: 12.07.2025)

Dobrý deň,

vo Vašom prípade ide o situáciu, keď ste sa pri výbere poskytovateľa zdravotnej starostlivosti a zdravotnej poisťovne spoliehali na informáciu od VšZP, že zmluva s Vašim endokrinológom platí do 31.7.2025. Na základe tejto informácie ste nemenili poisťovňu a očakávali ste, že zdravotná starostlivosť a lieky budú hradené z verejného zdravotného poistenia. Keďže Vám však lekár v júli 2025 predpísal lieky, ktoré ste si museli uhradiť v plnej výške, vznikla Vám škoda, ktorú ste si nespôsobili vlastným zavinením.

Z právneho hľadiska je kľúčové, že zdravotná poisťovňa je povinná poskytovať svojim poistencom pravdivé a úplné informácie o zmluvných poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti (§ 9 ods. 2 písm. e) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení). Ak Vám poisťovňa poskytla nesprávnu informáciu, na základe ktorej ste konali v dobrej viere, môžete požadovať náhradu škody, ktorá Vám tým vznikla.

Odporúčam Vám nasledovný postup:
1. Písomne požiadajte VšZP o prehodnotenie ich rozhodnutia a uveďte, že ste sa spoliehali na ich písomnú informáciu o platnosti zmluvy s lekárom do 31.7.2025. Priložte kópiu tejto komunikácie a doklady o úhrade liekov.
2. Uveďte, že žiadate o preplatenie nákladov na lieky z dôvodu nesprávnej informácie zo strany poisťovne, ktorá Vás uviedla do omylu a spôsobila Vám škodu.
3. Ak poisťovňa Vašu žiadosť opätovne zamietne, môžete podať sťažnosť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (www.udzs-sk.sk), ktorý dohliada na činnosť zdravotných poisťovní a môže preveriť správnosť ich postupu.


Riziká: Poisťovňa sa môže brániť tým, že zmluvný vzťah s lekárom bol ukončený v súlade so zákonom a že informácia bola omylom. V takom prípade bude rozhodujúce, či ste mali dôvod dôverovať ich písomnej informácii a či ste konali v dobrej viere.
Ak by ste potrebovali pomoc s formuláciou žiadosti alebo zastupovaním, odporúčam kontaktovať advokáta so skúsenosťami v oblasti zdravotného práva.

Poznámka na záver :

Pred výberom liekov odporúčam vždy najprv v samotnej lekárni zistiť cenu, ktorú ste povinná uhradiť. Je možné, že chybu urobil aj lekár, keď lieky dal na úhradu pacientovi, preto sme názoru, že ste mohli kontaktovať najprv samotného lekára, ktorý lieky predpísal.


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Zdravotné poistenie a vrátenie poistného (Občianske právo)

Dobrý deň, potreboval by som poradiť ohľadom platby trovcov konania v súvislosti s mandátnou zmluvou. Mal som nedoplatky na zdravotnom poistení vo výške 580 eur. Tieto som vyplatil dňa 15. 6. 2019. Od Intrum Justitia mi dňa 30. 6. 2019 prišiel list (poslaný obyčajnou poštou) s dátumom 22. 6. 2019, kde sa mi prikazovalo zaplatiť pohľadávku vo vzťahu k Union ZP a navyše trovcy konania vo výške 58 eur. Informoval som ich, že uvedené pohľadávky voči ZP už boli vyplatené na mojej strane. Vo svojej odpovedi mi tvrdili, že stále musím vyplatiť trovcy konania, pretože dostali mandátnu zmluvu dňa 22. 5. 2019. Tiež mi tvrdili, že mi poslali list s dátumom 1. 6. 2019, ktorý som však neobdržal. Jediný list, ktorý mi bol doručený, mal dátum 22. 6. 2019 a bol poslaný obyčajnou poštou. Majú právo vymáhať od mňa tieto trovcy konania?

Odpoveď: Zdravotné poistenie a vrátenie poistného

(odpoveď odoslaná: 04.10.2019)

Dobrý deň,

mandátna zmluva je zmluvný typ podľa ust. Obchodného zákonníka, ktorú zrejme uzatvorili poisťovňa UNION z.p. a INTRUM JUSTITIA, na základe ktorej sa INTRUM zaviazalo zabezpečiť úhradu vášho dlhu. Predpokladáme, že žiadnu zmluvu vám neposlali.
Ak váš dlh voči z.p. UNION bol taký ako uvádzate v otázke, 580 € a tento ste uhradili, nie je právny dôvod, aby ste uhradzovali "trovy konania", ktoré od vás žiada uhradiť INTRUM.
Vy ste resp. ste boli vo vzťahu podľa ust. zákona o zdrav.poistení vo vzťahu so zdravotnou poisťovňou, nie INTRUM.
INTRUM zrejme chce, aby ste uhradili ich odmenu, na ktorú majú nárok podľa mandátnej zmluvy. 
Nič neuhradzujte, keďže dlh voči zdrav. poisťovni ste uhradili a mandátnou zmluvou nie ste nijako viazaný (túto uzatvorili UNION a INTRUM).


 


Podotázka: Zdravotné poistenie a vrátenie poistného (Občianske právo)

Ďakujem za odpoveď. Poistenie zaniklo 9. 1. 2017. Celková doba poistenia bola od 7. 10. 2016 do 8. 10. 2017.

Odpoveď: Zdravotné poistenie a vrátenie poistného

(odpoveď odoslaná: 13.02.2017)

Dobrý deň, pokiaľ poistné zaniklo tak ako píšete, mali by ste nárok na jeho vrátenie. Skúste najskôr napísať písomnú výzvu na vrátenie poistného. Predtým, ako by ste sa pustili do žaloby, odporúčam pozrieť v zákone, či sa na vrátenie poistného nevsťahuje nejaká výnimka.



V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Zdravotné poistenie a vrátenie poistného" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.