Dobrý deň,
vo Vašom prípade ide o situáciu, keď ste sa pri výbere poskytovateľa zdravotnej starostlivosti a zdravotnej poisťovne spoliehali na informáciu od VšZP, že zmluva s Vašim endokrinológom platí do 31.7.2025. Na základe tejto informácie ste nemenili poisťovňu a očakávali ste, že zdravotná starostlivosť a lieky budú hradené z verejného zdravotného poistenia. Keďže Vám však lekár v júli 2025 predpísal lieky, ktoré ste si museli uhradiť v plnej výške, vznikla Vám škoda, ktorú ste si nespôsobili vlastným zavinením.
Z právneho hľadiska je kľúčové, že zdravotná poisťovňa je povinná poskytovať svojim poistencom pravdivé a úplné informácie o zmluvných poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti (§ 9 ods. 2 písm. e) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení). Ak Vám poisťovňa poskytla nesprávnu informáciu, na základe ktorej ste konali v dobrej viere, môžete požadovať náhradu škody, ktorá Vám tým vznikla.
Odporúčam Vám nasledovný postup:
1. Písomne požiadajte VšZP o prehodnotenie ich rozhodnutia a uveďte, že ste sa spoliehali na ich písomnú informáciu o platnosti zmluvy s lekárom do 31.7.2025. Priložte kópiu tejto komunikácie a doklady o úhrade liekov.
2. Uveďte, že žiadate o preplatenie nákladov na lieky z dôvodu nesprávnej informácie zo strany poisťovne, ktorá Vás uviedla do omylu a spôsobila Vám škodu.
3. Ak poisťovňa Vašu žiadosť opätovne zamietne, môžete podať sťažnosť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (www.udzs-sk.sk), ktorý dohliada na činnosť zdravotných poisťovní a môže preveriť správnosť ich postupu.
Riziká: Poisťovňa sa môže brániť tým, že zmluvný vzťah s lekárom bol ukončený v súlade so zákonom a že informácia bola omylom. V takom prípade bude rozhodujúce, či ste mali dôvod dôverovať ich písomnej informácii a či ste konali v dobrej viere.
Ak by ste potrebovali pomoc s formuláciou žiadosti alebo zastupovaním, odporúčam kontaktovať advokáta so skúsenosťami v oblasti zdravotného práva.
Poznámka na záver :
Pred výberom liekov odporúčam vždy najprv v samotnej lekárni zistiť cenu, ktorú ste povinná uhradiť. Je možné, že chybu urobil aj lekár, keď lieky dal na úhradu pacientovi, preto sme názoru, že ste mohli kontaktovať najprv samotného lekára, ktorý lieky predpísal.